Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Canon EOS 100D v testu
20. srpna 2013, 19.20 | Ačkoli je Canon EOS 100D opravdu velmi malý, drží i ovládá se mi dobře, a to díky ergonomickému tvarování a příjemnému povrchu plastového těla i řešení ovládacích a kontrolních prvků včetně dotykového displeje. V testu, který je základem pro tuto recenzi, jsem se zaměřil hlavně na kvalitu obrazu, ale také výkonnost, vybavenost a ovladatelnost.
Jak jsme uvedli v prvním představení, použit je obrazový snímač CMOS formátu APS-C s rozměry 22,3 × 14,9 mm a s rozlišením 18 milionů efektivních pixelů a elektronický obvod s procesorem DIGIC 5. Senzor je vybaven čisticím systémem EOS včetně možnosti získat data pro softwarovou retuš nečistot ze snímků s využitím sofistikovaného programu Canon Digital Photo Professional, který je samozřejmě přibalen.
Snímky mají maximální rozlišení 5184 × 3456 pixelů a základní poměr stran obrazu 3:2 můžeme změnit na 4:3, širokoúhlý 16:9 nebo čtvercový 1:1. Formát souboru JPEG umožňuje nastavit základní dvě kvalitativní úrovně, jemnou a normální, nekomprimované obrazové soubory RAW jsou 14bitové a design typu systému souborů je verze 2.0.
Video MOV/Motion JPEG s kodekem H. 264 má maximum 1920 × 1080 px a snímkovou frekvenci 29,97/25/23,976 obr./s. Nastavit můžeme také 1280 × 720 px á 59,94/50 obr./s, anebo 640 × 480 px á 30, nebo 25 obr./s. Zvuk je lineární PCM, mikrofon i reproduktor jsou monofonní, úroveň nahrávání lze ručně nastavit. Systém Hybrid CMOS AF II umožňuje plynulé a tiché ostření při snímání filmů, video lze snímat s efektem miniatury (5×/10×/20× + výběr pruhu s ostrým obrazem) a pro jednoduchou tvorbu upravených sekvencí klipů je možno využít program Videomomentka.
Na výrobu těla byly použity kvalitní, odolné a lehké materiály: hliníková slitina a polykarbonátová pryskyřice zpevněná uhlíkovými a skelnými vlákny. Velmi příjemné je řešení povrchu u nejvíce exponovaných míst při uchopení fotoaparátu pravou rukou a při ovládání, tedy úchopového madla samotného, opěrky palce v horní části zadní stěny a také tvarované plochy kolem spoušti, ale i provedení otočného voliče režimů expozice.
Pro upevnění výměnných objektivů je fotoaparát vybaven přípojným systémem a bajonetem EOS, který umožňuje používat objektivy EF i EF-S. Pro přepočet ohniskové vzdálenosti na formát šíře 35 mm slouží koeficient 1,6×.
Porovnání velikosti zrcadlovky EOS 100D s modelem EOS 650D s rozměry běžné amatérské zrcadlovky a jen o něco málo menším tělem systémového kompaktního fotoaparátu s výměnnými objektivy EOS M. Ve srovnání s EOS 650D je menší o celých 25 %. Canon EOS 100D přináší z hlediska rozměrů a váhy velmi zajímavý kompromis, který zvyšuje jeho atraktivitu pro uživatele, jimž připadají i spotřebitelské zrcadlovky ještě stále příliš velké a těžké, tedy zejména pro ženy, dívky a děti.
Optický TTL hledáček je kompaktní, zrcadlový, má pokrytí (svislé i vodorovné) přibližně 95 % záběru, zvětšení obrazu přibližně 0,87× a dioptrickou korekci okuláru v rozsahu od -3 do +1 dioptrie. Přístroj je samozřejmě dodáván s měkkou očnicí okuláru, místo které je možno nasunout dioptrickou korekční čočku řady E s měkkým pryžovým rámečkem Ef, nástavec okuláru EP-EX15II nebo úhlový hledáček C. Zaostřovací matnice je fixní. Polopropustné sklopné zrcadlo s rychlým návratem má udávaný reflexní poměr přenosu světla 40:60. Při použití objektivu EF 600 mm f/4 nebo kratší ohniskové vzdálenosti nedochází k oříznutí obrazu na zrcátku. Možný je kontrolní náhled hloubky ostrosti stiskem samostatného tlačítka umístěného pod tlačítkem pro odemknutí připojeného objektivu.
Dotykový displej typu TFT LCD Clear View II s úhlopříčkou 7,7 cm (3 palce) má poměr stran 3:2, rozlišení přibližně 1 040 000 obrazových bodů, přibližně 100% pokrytí a přibližně 170° pozorovací úhel (vodorovně i svisle). Jeho povrchová úprava efektivně omezuje vytváření šmouh. Nastavení jasu má rozsah sedmi úrovní. Nad okulárem, na bloku nesoucím aktivní sáňky pro externí příslušenství je umístěn senzor přiblížení, který automaticky vypne displej jakmile použijeme hledáček.
Displej poslouží jak pro komponování záběrů v režimu živého náhledu nebo při snímání videoklipů, tak pro prohlížení a základní úpravy snímků a klipů, ale samozřejmě také zobrazuje panel „rychlé nabídky“, „Q“ – Quick menu, rychloovladač a slouží k nastavení a ovládání fotoaparátu jako takového, přičemž dotykové ovládání je velmi intuitivní a možné je použít dotyk a tažení jedním i dvěma prsty včetně zvětšování a zmenšování obrazu.
Hybridní systém automatického zaostřování používá modul TTL-CT-SIR se senzorem CMOS, umožňuje tudíž využívat jak metodu detekce fáze, tak i kontrastu (snímač). Má 9 křížových ostřicích bodů (ve středu f/2,8), přičemž rozsah autofokusu v režimu ostření na střed má rozsah -0,5 až 18 EV (při 23 °C a ISO 100) a na ostatní body 0,5 až 18 EV za stejných podmínek. Autofokus nabízí řadu režimů, inteligentní automatické zaostřování, po jednom snímku, inteligentní průběžné zaostřování, vícebodový, bodový. Výběr bodu AF může probíhat automaticky, anebo lze volbu provádět ručně. Vybrané body AF se promítají v hledáčku a jsou indikovány na displeji. Nechybí funkce detekce tváří v záběru, k dispozici je samozřejmě zámek AF, ale pomocné osvětlení obstarává vestavěný blesk, nikoli samostatná LEDka. Vybrané objektivy samozřejmě umožňují jemné a přesné manuální ostření.
Systém TTL měření světla využívá SPC modul se 63 zónami a umožňuje poměrové měření spojené se všemi body AF, částečné měření ve středu záběru, bodové měření a celoplošné se zdůrazněným středem. Rozsah měření je 1–20 EV (při teplotě 23 °C, s objektivem 50 mm f/1,8 II a s nastavenou citlivostí ISO 100). Kompenzace expozice má rozsah ± 5 EV, k dispozici je funkce automatických expozičních řad AE Bracketing.
Výklopný vestavěný blesk má směrné číslo 9,4 (m/100 ISO) s pokrytím do ohniskové vzdálenosti 18 mm (ekvivalent pro 35mm kinofilm: 29 mm). Blesk se nabije přibližně za 3 s, nabízí automatický režim a manuální ve smyslu „nuceného záblesku“, co se týče uživatelského nastavení, je možná kompenzace expozice s bleskem v rozsahu ± 2 EV v krocích po 1/2 nebo 1/3 EV. Přístroj má samozřejmě aktivní sáňky pro externí zábleskové jednotky Speedlite a ty nabízejí mnohem širší možnosti včetně třeba bracketingu expozice s bleskem, řízení E-TTL II nebo podpory bezdrátového připojení více blesků.
Nastavení expozice s výklopným bleskem v menu je omezené, nicméně potřebná optimalizace v případě snímání malého objektu byla možná, viz testovací snímky níže. A u snímků zblízka, pokud je třeba použít výklopný blesk, je nutno "ohlídat" stínění záběru objektivem – i když je reflektor objektivu téměř 8 cm nad podélnou osou objektivu, ke stínění dochází. Doporučit lze použití externích blesků, a to nejen kvůli výkonu, ale také tak pro větší pružnost a univerzálnost a také kvůli podpoře autofokusu při fotografování ze špatného osvětlení.
Volič režimů je otočný zcela libovolně „kolem-dokola“ neboli o celých 360 °. Pro snadné a pohodlné fotografování i natáčení videa lze využít automatický inteligentní scénický režim nebo automatiku Bez blesku, kreativní automatický režim s průvodcem a základní scénické programy Portrét, Krajina, Detail, Sport.
Inteligentní automatika A+ a kreativní automatika CA. Tyto programy ocení hlavně začínající uživatelé. V pohodlném samočinném režimu A+ systém přístroje detekuje scénu a situaci a nastavuje vhodný program, zaručující pořízení technicky standardního snímku. A zdokonalený režim Creative Auto? Jak je zřejmé z připojených screenshotů, tvůrčí automatika uživateli nabízí poměrně široké možnosti pro individuální úpravu parametrů pořizovaných snímků, a to jednoduše, s maximálním komfortem a stále v rámci samočinného režimu, který zaručuje standardní kvalitu výstupu.
Novinkou Kreativní automatiky je režim Extra Effect Shot, ve kterém systém kromě „normálního“ snímku pořídí ještě druhý, upravený podle volby uživatele, a to s využitím Obrazových stylů, anebo s aplikovaným kreativním filtrem. Ten je možno nastavit jako v základní nabídce, tedy třeba zvolit stupeň efektu silný, standardní, nízký (třeba u efektu rybího oka, černobílého podání s výrazným „zrnem“ nebo u „akvarelu“ či „olejomalby“), anebo v případě efektu „foťák-hračka“ lze nechat normální podání, anebo vybrat chladnější, nebo teplejší, viz výběr ze zkušebních snímků níže.
Další pozice na voliči umožňuje volbu speciálních scén Děti, Jídlo, Svit svíček, Noční portrét, Noční scéna bez stativu a Podsvícení displeje s vysokým dynamickým rozsahem, HDRI – High Dynamic Range Imaging s optimalizací zobrazení s využitím tří různě exponovaných snímků.
Samozřejmě je k dispozici také pružná programová automatická expozice, automatická expozice s předvolbou času (1/4000–30 s + dlouhá expozice B/Bulb), automatická expozice s předvolbou clonového čísla a pro fotografie i video lze využít i režim s ručním nastavením všech parametrů expozice. Režimy řízení mají tyto volby: jednotlivé, sekvenční, samospoušť (2 s, 10 s + dálkové snímání, 10 s + po sobě následující snímky 2–10), tiché jednotlivé a tiché sekvenční). Souvislé snímání má maximální rychlost přibližně 4 obr./s pro přibližně 28 snímků typu JPEG, nebo 7 souborů RAW.
Sada Picture Style je tradiční, obsahuje základní volby Automatický, Standardní, Portrét, Krajina, Neutrální, Věrný, Černobílý a až tři Definovatelné uživatelem. Vždy je možno upravit základní parametry snímků: ostrost, kontrast, sytost a tón barev, u monochromatického režimu pak namísto úpravy barev je možno aplikovat digitální filtry, které simulují účinky snímacích filtrů u klasické černobílé fotografie plus tónování/barvení fotografií do sépiově hnědého, modrého či zeleného podání.
Nechybí také funkce jako Priorita zvýrazněných tónů, Automatická optimalizace jasu (4 nastavení), Potlačení šumu u dlouhé expozice, Potlačení šumu při vysoké citlivosti ISO (4 nastavení včetně pokročilé optimalizace ze čtyř snímků, které systém pořídí v rychlém sledu a vygeneruje jeden snímek s kvalitní optimalizací šumu), Automatická korekce periferního osvětlení objektivu a korekce barevné odchylky.
Praktické funkce poskytuje set uživatelských funkcí a hravě-tvůrčí možnosti zase sada tvůrčích filtrů Č/B zrno, Měkké ostření, Efekt „rybího oka“, Olejomalba, Akvarel, Efekt levného fotoaparátu ("dírkové komory") a Efekt miniatury. Efekty je možno použít na pořizované snímky, možné jsou i jednoduché úpravy snímků a videa a uplatnění efektů na již pořízené snímky s tím, že systém vždy uloží kopii a zdrojový snímek zachová.
Jako zdroj energie slouží 7,2V dobíjecí lithium-iontová baterie LP-E12 s kapacitou 875 mAh (6,3 Wh), která umožňuje na jedno nabití pořídit přibližně 480 snímků bez použití výklopného blesku a živého náhledu na displeji. Při použití „půl na půl“ automatické expozice + expozice s výklopným bleskem se maximální počet snímků na jedno nabití sníží na 380 (podle norem CIPA). Baterie se také rychleji vyčerpá při používání různých speciálních funkcí, typicky HDRI, a tvůrčích efektů a samozřejmě při nižší teplotě. Indikátor stavu baterie má 4 úrovně. Dokoupit je možno sadu adaptéru ACK-E15 pro napájení z elektrické sítě.
Souběžně s baterií je umístěn slot pro paměťovou kartu. Používat je možno karty typu SD, SDHC i SDXC rychlostní třídy UHS-1. Zajištěna je i kompatibilita s kartami Eye-Fi, které umožňují bezdrátovou Wi-Fi komunikaci. Karta pod jedním krytem s baterií je řešení používané hlavně u malých kompaktních přístrojů a v případě EOS 100D s sebou nese ve srovnání s jinými zrcadlovkami jednu nevýhodu: pokud snímáme s přístrojem umístěným na stativu, není karta volně a pohotově dostupná a máme-li hlavu stativu s rychloupínací destičkou, pak abychom k ní získali přístup, musíme fotoaparát ze stativu sejmout a destičku odpojit.
Pro připojení k počítači nebo fotografické tiskárně lze využít rozhraní USB 2.0, s nímž je kombinován také videovýstup (PAL/NTSC), pro připojení k HDTV a dalším HD zobrazovacím zařízením lze využít miniaturní konektor HDMI (kompatibilní s HDMI-CEC), nechybí konektor pro kabelovou dálkovou spoušť RS-60E3 a zdířka pro externí stereomikrofon (stereofonní minijack 3,5 mm). Dokoupit je možno bezdrátový dálkový ovladač RC-6 (infračervený senzor přijímače je umístěn na rukojeti) nebo externí GPS jednotku GP-E2.
Tělo Canon EOS 100D má stanovenu orientační prodejní cenu necelých 16 tisíc korun, sada těla a zoomu EF-S 18–55 mm 1:3,5–5,6 IS STM necelých 20 tisíc korun, set těla a objektivů EF-S 18–55 mm 1:3,5–5,6 IS STM + EF 40 mm 1:2,8 STM 24 490 Kč, kit tělo + objektiv 18–55 mm DC III 17 490 Kč a set tělo + objektivy 18–55 mm DC III a 40 mm STM pak necelých 22 tisíc korun.
Test obrazové kvality – výběr zkušebních snímků
Pro test jsem použil hlavně nový setový zoom EF-S 18–55 mm 1:3,5–5,6 IS STM, ale také základní zoom EF 17–40 mm 1:4,0L USM a objektiv EF 100 mm 1:2,8 Macro USM. Celková obrazová kvalita je výborná, srovnatelná s výstupy z modelu EOS 700D. Fotoaparát je optimalizován především pro rychlou momentní a reportážní fotografii, má poměrně dobrý dynamický rozsah, který mohou nároční tvůrci optimalizovat i rozšířit, a také mohou využít funkce Priorita zvýrazněných tónů, Automatická optimalizace jasu nebo HDRI – High Dynamic Range Imaging – zobrazení s vysokým dynamickým rozsahem, anebo pracovat se 14bitovými obrazovými soubory RAW.
Hranová ostrost je velmi dobrá, šikmé struktury mají jen mírně zvýšené třepení, které ovlivňuje ostrost jen minimálně, hrany nemají přehnaně zvýšený kontrast pro dosažení lepšího vizuálního dojmu při posuzování ostrosti. Ohnisková vzdálenost 27 mm (ekvivalent 35mm formátu: cca 43 mm), čas expozice 0,3 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO.
Ostrost hran na jiném testovacím obrazci. Ohnisková vzdálenost 29 mm (ekv. 35mm formátu: cca 46 mm), čas expozice 1/5 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO.
Snímek z reálného prostředí pro posouzení ostrosti a prokreslení jemných detailů obrazu při dvou hodnotách citlivosti. Vlevo ISO 200 (čas expozice 1/15 s), vpravo ISO 1600 (čas 1/125 s); clona byla 8 a ohnisko 55 mm (ekv. 88 mm).
Celková tonální reprodukce je při snímání v exteriéru realistická. Žluté žárovkové světlo vyvážil plně automatický režim s posunem k teplejšímu podání, režim Žárovka byl téměř přesný.
Kromě automatického vyvážení bílé je možno využít režimy vyvážené pro vybrané teploty chromatičnosti (Denní světlo, Stín, Zataženo, Žárovkové osvětlení, Bílé zářivkové osvětlení, Blesk), možná je i kompenzace vyvážení bílé (modrá-jantarová/purpurová-zelená vždy v rozsahu ± 9 kroků), také uživatelské vyvážení bílé a funkce WB Bracketing, tedy automatické posouvání vyvážení bílé. Přímé nastavení teploty chromatičnosti v Kelvinech možné není. U jednotlivých předvoleb jsou ale hodnoty barevné teploty uvedeny, s výjimkou vyvážení pro zábleskové světlo, ale lze předpokládat, že je použito nastavení odpovídající „střednímu dennímu světlu“.
Digitální obrazový šum, zejména barevný, roste spolu s citlivostí, do hodnoty 1600 ISO je nízký a má velmi přirozený charakter, u 3200 ISO je míra šumu zvýšená, u 6400 ISO už je šum výraznější, u 12 800 ISO vysoký a v rozšířeném režimu s hodnotou 25 600 ISO velmi výrazný, omezující.
Ekvivalent citlivosti ISO má základní rozsah od 100 do 12 800 a v rozšířeném režimu je dostupná ještě hodnota 25 600 ISO. Automatika nastavuje hodnotu citlivosti v rozsahu 100 až 6400 ISO s uživatelskými volbami max. 400, 800, 1600, 3200 a 6400. Oproti třeba modelu EOS 700D je nevýhodou, že nastavení hodnot citlivosti není "cyklické", na konci řady nelze přejít na automatiku a nejnižší hodnotu, je třeba vrátit se zase zpět a citlivost snižovat postupně.
Šum na snímku z reálného prostředí při dvou různých hodnotách citlivosti. Vlevo ISO 200 (čas expozice 1/15 s), vpravo ISO 1600 (čas 1/160 s); clona byla 8 a ohnisková vzdálenost 55 mm (ekv. 35mm formátu 88 mm).
K dispozici jsou dvě uživatelské funkce pro snížení obrazového šumu. První je možno využít při časech expozice 1 s a delších. Buďto ji nepoužijeme, nebo ponecháme její použití na systému přístroje (Auto), anebo ji uživatelsky zapneme, takže „zpracuje“ každý snímek s dlouhým časem expozice.
Druhá je určena pro snížení šumu při použití vysoké citlivosti. Opět ji můžeme zcela vypnout, nebo vybereme jeden ze tří standardních režimů, tedy s nízkou, standardní a vysokou mírou snížení šumu, anebo můžeme použít pokročilou vícesnímkovou optimalizaci šumu, kdy přístroj pořídí v rychlém sledu čtyři snímky, ze kterých vygeneruje snímek s efektivně sníženým šumem. Jak systém pracuje, to můžete posoudit z následujících příkladů.
U zkušebních snímků jsem vždy použil maximální hodnotu citlivosti 25 600 ISO a proužky jsou řazeny odshora: funkce vypnuta, nízká, standardní a vysoká míra snížení šumu a zcela dole čtyřsnímková optimalizace šumu, která poskytuje nejlepší výsledek. Na první ukázce je výřez z testovací tabulky. Čas expozice 1/800 s, clonové číslo 5,6 a ohnisko 27 mm (ekv. 43 mm).
Druhý příklad je z reálného prostředí pro lepší posouzení, jak je ovlivněno podání různých jemných detailů obrazu a zda a jak se projeví barevný posun. Čas 1/2000 s, clona 8 a ohnisko 55 mm (ekv. 88 mm).
Třetí příklad s drobným barevným objektem před hřbety knih. Čas 1/2000 s, clona 8 a ohnisko 55 mm (ekv. 88 mm).
Využití funkcí automaticky opravujících dvě vady objektivů, tmavnutí obrazu ke krajům, zejména v rozích, a barevnou odchylku, způsobující neostrost. Zobrazeny jsou vždy jen levé části snímků. Nejprve vinětace. Vlevo funkce vypnuta, vpravo použita. Ohnisko minimální, tedy 18 mm (ekv. 29 mm), clonové číslo 3,5, čas expozice 1/60 s a citlivost 200 ISO.
Eliminace chromatické aberace, česky barevné odchylky. Vlevo funkce vypnuta, vpravo použita. Ohnisko minimální, tedy 18 mm (ekv. 29 mm), clonové číslo 3,5, čas expozice 1/125 s a citlivost 200 ISO.
Využití programu s prioritou clony pro úpravu hloubky ostrosti – rozostření pozadí. Ohnisko maximální, 55 mm (ekv. 88 mm), citlivost 400 ISO. Nahoře nejméně rozostřené pozadí díky cloně 22 (čas expozice 1/6 s), uprostřed clona 8 (čas 1/50 s) a dole nejvíce rozostřené pozadí díky cloně 5,6 (čas expozice byl 1/100 s).
A jak si s úpravou hloubky ostrosti – rozostřením pozadí poradil režim Kreativní auto? Ohnisko jsem nastavil opět maximální, 55 mm (ekv. 88 mm). Nahoře je méně rozostřené pozadí – systém použil clonu 11, čas expozice 1/60 s a citlivost 1250 ISO. Dole je více rozostřené pozadí díky cloně 5,6, čas expozice systém zachoval 1/60 s a citlivost snížil na 320 ISO.
Kreativní automatika a funkce Extra snímek s efektem. Systém pořídí současně s „normálním“ snímkem druhý s tvůrčím filtrem nebo různě nastaveným obrazovým stylem. Jako příklad použit efekt fotopřístroje na hraní a připojené screenshoty naznačují, jaké funkce skýtá tvůrčí možnosti. Ohnisko 47 mm (75 mm), čas 1/80 s, clona 5 a citlivost 1000 ISO.
Ukázka, jak si systém přístroje poradí s převodem barevných tónů do šedé škály plus možnosti úprav pomocí setu s obrazovými styly: uprostřed použit oranžový a zcela vpravo červený filtr. Ohnisková vzdálenost 55 mm (ekv. 88 mm), čas 1/30 s, clona 8 a citlivost 400 ISO.
Možnosti úprav monochromatického obrazového stylu s využitím digitálních filtrů včetně barevného tónování plus podání se živými, výraznými barvami. Ohnisková vzdálenost 55 mm (ekv. 88 mm), čas 1/30 s, clona 8 a citlivost 400 ISO.
Účinky vybraných tvůrčích efektových digitálních filtrů, konkrétně efekty olejomalby, akvarelu, „rybího oka“ plus kontrastní černobílé podání se simulovanou výraznou zrnitostí. Ohnisková vzdálenost 46 mm (ekv. 73,6 mm), čas 0,4 s, clona 16 a citlivost 200 ISO.
Stupňování efektu u digitálního filtru simulujícího zobrazení objektivem typu rybího oka. Ohnisková vzdálenost 55 mm (ekv. 88 mm), čas 1/100 s, clona 5,6 a citlivost 500 ISO.
Svíčka I. Čas 1,6 s, clona 16 a citlivost 100 ISO. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8 Macro USM.
Svíčka II. Čas 0,5 s, clona 16 a citlivost 100 ISO. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8 Macro USM.
Svíčka III. Použit setový zoom EF-S 18–55 IS STM, využit speciální scénický program Svíčka, u třetího snímku uplatněno podání v neutrální šedé škále bez jakýchkoli dodatečných úprav a efektů. Ohnisko vždy 49 mm (78 mm) a systém nastavil clonové číslo 5,6. Vlevo čas 1/80 s a citlivost 1600 ISO, střed 1/60 s a 640 ISO a vpravo 1/80 s a 1600 ISO.
Drobný objekt bez využití výklopného blesku, vlevo normální barevné podání, vpravo živé. Ohnisko 55 mm, čas 1/13 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO.
Drobný objekt a pro některé snímky použit integrovaný výklopný blesk, pro některé nikoli. Každopádně expozici s bleskem není žádný problém optimalizovat tak, aby záblesk byl citlivý a nasvítil objekt bez vzniku stínů. Horní (a spodní) řada je nasnímána kitovým zoomem 18–55 IS STM (55 mm, 1/13 s, 5,6 a 100 ISO) a kromě blesku jsem použil i živé barvy a efekt akvarelu, respektive pro řadu zcela dole efekt „dírkové komory“ s normálním, chladným a teplým podáním (ohnisko 55 mm, čas 1/10 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO). Pro prostřední řadu jsem nepoužil blesk, ale zato 100mm makroobjektiv (čas 1,8 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO).
Kočka I. Ohnisko 49 mm (ekv. 78 mm), čas 1/60 s, clona 5,6 a citlivost 1600 ISO. Použit nepřímý záblesk externího blesku Canon Speedlite 580EX.
Kočka II. Ohnisko 49 mm (ekv. 78 mm), čas 1/60 s, clona 5,6 a citlivost 1600 ISO. Použit nepřímý záblesk externího blesku Canon Speedlite 580EX.
Kočka III. Ohnisko 49 mm (ekv. 78 mm), čas 1/60 s, clona 5,6 a citlivost 1600 ISO. Použit nepřímý záblesk externího blesku Canon Speedlite 580EX.
Krajina I. Ohnisko 18 mm (ekv. 29 mm), čas 1/100 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.
Krajina II. Ohnisko 55 mm (ekv. 88 mm), čas 1/200 s, clona 9 a citlivost 100 ISO.
Krajina III. Ohnisko 18 mm (ekv. 29 mm), čas 1/160 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.
Krajina IV. Ohnisko 43 mm (ekv. 69 mm), čas 1/200 s, clona 10 a citlivost 100 ISO.
Krajina V. Ohnisko 55 mm (ekv. 88 mm), čas 1/160 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.
Krajina VI. Vlevo ohnisko 18 mm (ekv. 29 mm), čas 1/100 s, clona 10 a citlivost 100 ISO, vpravo 55 mm (ekv. 88 mm), čas 1/250 s, clona 10 a citlivost 100 ISO.
Dům. Ohnisko 20 mm (ekv. 32 mm), čas 1/250 s, clona 3,5 a citlivost 100 ISO. HDRI.
Noc I. Vlevo objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM, ohnisková vzdálenost 17 mm (ekv. 27 mm), vpravo objektiv EF-S 18–55 mm 1:3,5–5,6 IS STM, ohnisková vzdálenost 18 mm (ekv. 29 mm). Jinak nastavení stejné: čas expozice 30 s, clonové číslo 16 a citlivost 400 ISO.
Noc III. Ohnisková vzdálenost 17 mm (ekv. 27 mm), čas 30 s, clona 16 a citlivost 400 ISO. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM.
Noc II. Vlevo ohnisková vzdálenost 18 mm (ekv. 29 mm), vpravo 55 mm (ekv. 88 mm), čas 30 s, clona 16 a citlivost 400 ISO.
Noc IV. Citlivost od 800 po 25 600 ISO, ohnisková vzdálenost 18 mm (ekv. 29 mm) a clona 16. Horní řada vlevo: citlivost 800 ISO, čas 30 s, uprostřed 1600 ISO a 20 s, 3200 ISO a čas 6 s. Dolní řada vlevo 6400 ISO a čas 3,2 s, 12 800 ISO a 1,3 s a vpravo 25 600 ISO a 0,8 s.
Ráno I. Ohnisko 18 mm (ekv. 29 mm), čas 1/25 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.
Ráno II. Ohnisko 55 mm (ekv. 88 mm), čas 1/25 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.
Ráno III. Ohnisko 17 mm (ekv. 27 mm), čas 1/15 s, clona 11 a citlivost 100 ISO. Expozice s ručním nastavením parametrů včetně obrazového stylu, objektiv EF 17–40 mm 1:4,0L USM.
Ráno IV. Ohnisko 36 mm (ekv. 57,6 mm), čas 1/400 s, clona 4 a citlivost 400 ISO. Scénický program Krajina, objektiv EF 17–40 mm 1:4,0L USM.
Duha. Ohnisko 18 mm (ekv. 29 mm), čas 1/80 s, clona 8 a citlivost 100 ISO.
Traktor I. Ohnisková vzdálenost 18 mm (ekv. 29 mm), čas 1/400 s, clona 5,0 a citlivost 100 ISO.
Traktor II. Ohnisko 30 mm (ekv. 48 mm), čas 1/400 s, clona 4,5 a citlivost 100 ISO.
Traktor III. Ohnisko 18 mm (ekv. 29 mm), čas 1/500 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO.
Další snímky jsou připojeny k recenzi objektivu EF-S 18–55 mm 1:3,5–5,6 IS STM.
A na závěr dva krátké videoklipy s efektem miniatury na YouTube.com. Stejné videosoubory jsou připojeny také jako přílohy této recenze, viz zcela dole pod miniaturami snímků.
Krátce na závěr
Canon EOS 100D, nejmenší, nejlehčí a maximálně kompaktní digitální zrcadlovka Canon, která měří přibližně 12 × 9 × 7 cm a včetně baterie váží 407 g, poskytuje standardní výkonnost a pružnost použití spotřebitelského foto-videoaparátu, který je součástí rozsáhlého modulárního systému Canon EOS. Výborně poslouží nejen uživatelům, kteří přecházejí k zrcadlovce z malého kompaktu, ale všem, kteří na cesty, dovolené, výlety a rodinné, školní a jiné akce preferují lehký a nevelký, snadno přenosný a použitelný fotoaparát umožňující pořizovat také kvalitní videoklipy, měnit podle potřeby objektivy a využívat nejrůznější příslušenství z bohaté nabídky EOS, avšak chtějí, aby to byla zrcadlovka s TTL optickým hledáčkem, byť je kompaktní, využívající místo optického hranolu systém miniaturních zrcadel. A umožňuje také zábavnou digitální tvorbu.
Ačkoli je ve srovnání s dalšími spotřebitelskými zrcadlovkami Canon opravdu velmi malý, drží se v rukou dobře, neboť má příjemný plastový povrch a je vhodně tvarovaný, byť madlo má malými rozměry a tvarem spíše blíž ke kompaktům než k zrcadlovkám. Přirozeně, pokud má někdo velké ruce, nebo je zvyklý na zrcadlovku „normálních rozměrů“, nejspíš o koupi tohoto přístroje uvažovat nebude. Ale pro řadu potenciálních uživatelů mají bezpochyby právě malé rozměry a nízká hmotnost přímo magickou přitažlivost, a to tím spíše, že jsou podpořeny výbornou výkonností a vybaveností systémy, programy a funkcemi.
Díky vhodné koncepci ovládacích a kontrolních prvků se používá příjemně a pohotově, uživatel může použít běžné ovladače, anebo využít bezvadné dotykové ovládání. Přístroj vykazuje i výborné operační časy. Výjimkou je autofokus v režimu živého náhledu a natáčení videa, ten by mohl být rychlejší, a to i v případě objektivu s novým krokovým elektromotorkem AF. Na druhou stranu, pokud se jedná o fotografování, pak rychlé akce jistě nebudeme snímat v režimu s živým náhledem na displeji a oceníme pohotový výběr bodů autofokusu, aniž bychom museli oddálit oko od okuláru hledáčku a přestat se soustředit na záběr. Omezení se tudíž týká fakticky jen videozáznamu. Také EOS 100D nedisponuje LEDkou s funkcí pomocného osvětlení autofokusu při snímání za slabšího osvětlení. Výrobce tuto funkci spojuje s elektronickým bleskem, což v řadě situací znamená komplikaci.
Celková kvalita obrazu je výborná i při použití snímků formátu JPEG. Využít můžeme různé funkce pro vhodné nastavení a úpravu parametrů expozice. Kdo je náročný na kvalitu obrazu, ocení 14bitový analogovo-digitální převodník a možnost pracovat s obrazovými soubory RAW, pro jejichž zpracování může využít osvědčený a oblíbený editační program Canon Digital Photo Professional, který je tradičně součástí softwarového vybavení v prodejním balení. Přibalen je i Picture Style Editor, PhotoStitch pro tvorbu panoramatických obrázků, EOS Utility, EOS Sample Music, samozřejmě ImageBrowser EX plus navíc Microsoft Silverlight. Využít můžeme také funkce jako automatická korekce vinětace a chromatické aberace a další, jen musíme stejně jako v případě EOS 700D počítat s tím, že mají vliv na výdrž baterie, která je pod průměrem v kategorii amatérských digitálních zrcadlovek.
Přílohy:
canon_eos100d_corinthia1.jpg (23 491,90 kB)
canon_eos100d_duha1.jpg (12 333,62 kB)
canon_eos100d_dum011.jpg (8 286,02 kB)
canon_eos100d_kocka011.jpg (6 758,56 kB)
canon_eos100d_kocka021.jpg (8 686,01 kB)
canon_eos100d_kocka031.jpg (8 515,29 kB)
canon_eos100d_noc17_40_011.jpg (6 522,27 kB)
canon_eos100d_noc17_40__vs_18_551.jpg (16 139,45 kB)
canon_eos100d_noc18_55_011.jpg (16 880,20 kB)
canon_eos100d_noc18_55_02citlivost1.jpg (25 017,86 kB)
canon_eos100d_plener011.jpg (13 852,53 kB)
canon_eos100d_plener031.jpg (10 868,03 kB)
canon_eos100d_plener041.jpg (9 264,24 kB)
canon_eos100d_plener051.jpg (14 471,85 kB)
canon_eos100d_plener061.jpg (10 937,51 kB)
canon_eos100d_rano011.jpg (12 436,32 kB)
canon_eos100d_rano021.jpg (11 001,67 kB)
canon_eos100d_rano031.jpg (11 035,21 kB)
canon_eos100d_rano041.jpg (11 469,46 kB)
canon_eos100d_swicka031.jpg (13 259,38 kB)
canon_eos100d_swicka100macro011.jpg (5 239,32 kB)
canon_eos100d_swicka100macro021.jpg (5 582,51 kB)
canon_eos100d_tractor011.jpg (10 744,80 kB)
canon_eos100d_tractor021.jpg (8 027,46 kB)
canon_eos100d_tractor031.jpg (7 867,41 kB)
canon_eos100d_art.jpg (2 946,72 kB)
canon_eos100d_cb_ruznovka.jpg (5 767,34 kB)
canon_eos100d_efecti.jpg (16 218,15 kB)
canon_eos100d_extra_snimek_aji_lcds.jpg (21 572,12 kB)
canon_eos100d_farben.jpg (16 583,56 kB)
canon_eos100d_fce_aberace.jpg (5 230,46 kB)
canon_eos100d_fce_vinetace.jpg (19 932,42 kB)
canon_eos100d_hloubka_ostrosti_av.jpg (15 710,31 kB)
canon_eos100d_hloubka_ostrosti_ca.jpg (8 298,24 kB)
canon_eos100d_ost_hran.jpg (3 606,43 kB)
canon_eos100d_ost_knihy.jpg (25 159,27 kB)
canon_eos100d_pierot_mit_blitz.jpg (16 703,85 kB)
canon_eos100d_pierot_ohne_blitz.jpg (17 877,40 kB)
canon_eos100d_red_sumu.jpg (9 328,57 kB)
canon_eos100d_red_sumu_knihy.jpg (21 270,60 kB)
canon_eos100d_red_sumu_real.jpg (15 735,62 kB)
canon_eos100d_rybjonok.jpg (6 242,79 kB)
canon_eos100d_sum.jpg (12 022,57 kB)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Načítám přehrávač...
Načítám přehrávač...
Tématické zařazení:
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014