Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tipy & triky
Několik rad pro fotografování ohňostroje
Fotografovani-ohnostroje
5. ledna 2005, 00.00 | Příchod Nového roku je vždy provázen mohutnými ohňostroji a to je příležitost k pořízení nádherných snímků. Přinášíme vám něco málo teorie a praktických zkušeností při jeho fotografování.
Silvestrovské oslavy osvětlily půlnoční nebe nespočtem ohňostrojů a to nejen ve velkých městech, ale i v malých vískách,
kde nejeden nadšenec nakoupil dostupnou pyrotechniku a náležitě přivítal Nový rok. Toto rozkvetlé ohnivé nebe přilákalo
nejen nespočet obdivovatelů, ale i fotografů a majitelů nových digitálních fotoaparátů, které dostali pod vánoční
stromeček.
Kolem takovýchto míst bylo vidět mnoho fotografů, kteří fotografovali ohňostroj se svými přístroji přímo z ruky, mnoho jich
využívalo svoje blízké pro podporu fotoaparátu a snížení roztřesení obrazu při dlouhých časech a někteří si našli pěkné
místečko a své fotoaparáty umístili na stativ.
Věřím, že mnohým z nich se povedlo "ulovit" dostatek snímků ohnivých květin, se kterými jsou spokojeni, a které budou k
vidění na naší obrazové galerii, ale mnohým také jejich experimenty s jednoduchými kompakty nevyšly. Proto vám přinášíme
trochu teorie.
Snímek byl exponován při citlivosti 1600ISO, čase 1/5s a cloně f/5,6
Problematika a teorie
Digitální fotoaparát funguje podobně jako lidské oko. Při pohledu na noční oblohu se lidské oko přirozeně roztáhne, aby
zvýšilo průchod světla na sítnici, a tím bylo schopno vidět. Podobně tak i automatika exponuje na tmavou oblohu, tj. otevře
clonu, co nejvíce (nejmenší číslo clony) a použije dlouhý čas na dostatečné osvětlení světlocitlivého prvku (film,
digitální čip). V tom přijde nečekaný šok v podobě ostrého světla ohňostroje a lidské oko se z takovéhoto šoku vzpamatovává
řádově několik milisekund. Při použití výše nastavené automatické expozice na noční oblohu to má za následek, že bude
pořízený snímek přeexponovaný.
Z toho je vidět, že fotografovat ohňostroj plnou automatikou je velmi nepohodlné. Lepší výsledky poskytuje použití režimu
priority času. Nejlepší volbou však je manuální režim, nebo scénický režim ohňostroje (pokud fotoaparát manuální expozici nemá).
Snímek byl exponován při citlivosti 1600ISO, čase 1/6s a cloně f/5,6
Jestliže chceme vyfotografovat dobrý snímek ohňostroje, je vhodné využít plně manuálního nastavení, a to jak nastavení
expozice, tak nastavení zaostření. Podobně jako ve sportu je i ohňostroj rychle se pohybující objekt, který však
nezachycujeme krátkým časem a nezmražujeme jeho pohyb, ale necháváme mu nějaký čas k prokreslení scény, podobně jako při
kreslení světlem. Krátký čas by scénu zastavil a z ohňostroje bychom viděli pouze "zastavené" jiskry, bez většího zvýraznění jejich dráhy.
Při fotografování ohňostroje používáme většinou krátké ohnisko, protože nevíme, kde přesně ohnivý květ vykvete. Přesto je většinou výbuch daleko a tak se na krátkém ohnisku nemusíme bát nastavit nízké clonové číslo, aniž bychom ztratili hloubku ostrosti. Nízké
clonové číslo nám umožňuje použit i nižší čas expozice pro zachycení ohňostroje, a tím znemožnění rozmazání snímku (pokud nemáme stativ).
Praktické zkušenosti
Mezi základní praktické zkušenosti patří fotografování ze stativu. Některé snímky při krátkých časech se dají pořídit i z ruky, ale to není zas tak časté. Stabilizátor obrazu nám pomůže při fotografování z ruky, ale při fotografování ze stativu při kratších časech okolo 1/5s, způsobí neustálé pomalé "plavání" záběru.
Dobou expozice určujeme dobu, po kterou se bude zachycovat rozpětí ohňostroje, ale s přibývajícím časem musíme zvyšovat
clonové číslo, aby světlo ohňostroje nevytvořilo vypálená místa, zvláště je-li ohňostroj intenzivnější.
Při citlivosti 80 ISO se nám vyplatilo exponovat při čase 1,5s při cloně f/16. Na druhou stranu, pokud nemáte stativ, se
nám osvědčilo i nastavení citlivosti 1600ISO, clona f/6.3 a čas 1/5s.
Nastavené hodnoty se vždy ohňostroj od ohňostroje liší. Závisí na intenzitě ohňostrojových záblesků a jejich velikosti.
Jedním z dalších možností je fotografování ohňostroje s otevřenou závěrkou po dobu několika vzplanutí. Objektiv v době
mezi jednotlivými výbuchy raket zakryjeme, abychom nepřeexponovali zbývající části snímku. V takovémto případě
doporučujeme nastavení expozice na několik vteřin, nebo nastavit délku expozice na "BULB" a pomocí externí samospouště
si ohlídat délku expozice.
Závěr
Fotografování ohňostroje není nic snadného a jde spíše o to vystihnout správný okamžik a mít správně nastavené parametry
pro jeho zachycení. Jedním z důležitých pravidel je fotografování ze stativu, protože se nejedná o žádné krátké časy,
jako např. při fotografování sportu. Vhodné je použít manuální nastavení a mít expozici plně pod kontrolou. Je dobré si
vyzkoušet nastavení na několika prvních raketách ohňostroje a po té nastavení doladit dle možností fotoaparátu.
Přejeme vám mnoho úspěchů při zachycení snímků ohňostroje a budeme rádi, když se o své praktické zkušenosti rozdělíte v
níže uvedené diskuzi.
Snímek byl exponován při citlivosti 1600ISO, čase 1/8s a cloně f/5,6
Snímek byl exponován při citlivosti 1600ISO, čase 1/6s a cloně f/5,6
Snímek byl exponován při citlivosti 1600ISO, čase 1/4s a cloně f/6,3
Snímek byl exponován při citlivosti 1600ISO, čase 1/8s a cloně f/4,5
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014