Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Základní postupy
Kompenzace expozice: naučme se ji používat
Sice kontrastní, leč expozičně dobře vyvážená scéna, kde jsou stíny, jasy ale obojí kombinované s šedou (automatika zde nebude mít problém)
9. dubna 2014, 13.20 | Minule jsme si vysvětlili, co je to automatické měření expozice a jak u digitálních fotoaparátů funguje. Dnes na toto téma úzce navážeme a ukážeme si, jak takové měření expozice můžeme přímo ovlivnit – rychle, jednoduše a bez složitých výpočtů a vzorečků. Ano! Řeč není o ničem jiném, než o expoziční kompenzaci!
Měření expozice je výborná věc, která nám (a moderním digitálním fotoaparátům) výrazně usnadňuje a urychluje práci. Bez ní už si dnes fotografování – zejména reportáž například – dovedl představit už asi málokdo (snad jen vyjma ostřílených profíků ze staré školy). Bohužel expoziční automatika však není neomylná a za jistých - specifických podmínek, selhává. Naštěstí pro takové případy jsou všechny současné fotoaparáty vybaveny praktickou funkcí: kompenzace expozice. Ta nám slouží k nápravě chyb vzniklých špatným změřením expozice automatikou fotoaparátu.
Etalonem je středně šedá
Jak už jsme si řekli minule, digitální fotoaparáty mají nejraději nekontrastní, mdlé scény, tj: scény, které jsou v průměru šedé! Proč? Moderní fotoaparáty jsou kalibrovány na střední šedou (18 % - odráží 18 % dopadajícího světla, leží v jasovém středu stupnice mezi černou a bílou). Automatické měření jednoduše předpokládá, že po zprůměrování scény všech hodnot jasů (EV = exposition value) bude výsledek v dané měřené oblasti roven středně šedé. A světe div se, ono to skutečně funguje. Běžná krajinná scéna ale třeba i portrétní fotografie (nefotíme-li zrovna černošku) nám po zprůměrování opravdu dá středně šedou.
Kdy automatika selže
Problém nastává, fotíme-li scénu, která je výrazně tmavá, nebo naopak výrazně světlá. Tj. Scény, kde převládají buď jasy a nebo stíny. Potom logicky předpoklad “průměrné odrazivosti scény” nemůže být a nebude splněn! Jak už jsme si řekli minule, automatika fotoaparátu neumí rozlišit sílu dopadajícího světla ani odrazivost předmětů ve scéně. Jednoduše nastaví kombinaci “čas → clona → ISO” tak, aby scéna byla ve výsledku středně šedá. Výrazně tmavé scény tak mají fotoaparáty tendenci přeexponovávat, hodně světlé scény naopak podexponovávat. Typickými příklady z praxe budiž noční fotografie a zasněžená krajina.
Jak a kdy kompenzovat
Přesně pro takové případy máme k dispozici funkci kompenzaci expozice, kterou přímo napravujeme chybné odchylky v měření, vedoucí k přeexpozici (výrazně tmavé scény) nebo podexpozici (výrazně světlé scény). Kompenzaci expozice přidáváme do „+“ (zesvětlujeme snímek) nebo ubíráme do „-“ (ztmavujeme). Ve výsledku nejde samozřejmě o nic jiného než o změny času či clony (popř. obojího, závisí na aktuálně nastaveném expozičním režimu). Většina přístrojů kompenzuje v rozmezí ± 2 EV (některé DSLR i více). Můžeme volit - kvůli podrobnějšímu „ladění“ - kroky po 1/2 EV nebo 1/3 EV. V praxi tedy světlé scény často potřebují kompenzaci do kladných hodnot (+), naopak výrazně tmavé scény potřebují kompenzovat do záporných hodnot (-).
Závěrem
Kompenzace expozice představuje skvělého pomocníka pro rychlou práci se světlem - expozicí, pro jasově správné vyvážení scény. Světelně náročné scény (typu: příliš tmavé, příliš světlé) potřebují velice často “popostrčit” (kompenzovat), automatické měření je zkrátka často změří chybně. V kombinaci s vhodně zvoleným způsobem měření expozice (poměrové, se zdůrazněným středem, bodové – viz minulý článek) se tak expoziční kompenzace stává silnou a účinnou zbraní v našich rukou. A jak jste na tom vy? Už umíte s kompenzací expozice pracovat a vhodně ji v praxi používat?
Perfektně pochopit a využívat KOMPENZACI expozice (a mnoho dalšího) vás naučím na kurzu:
Začínáme fotografovat s DSLR
Klasické krajinářské snímky, kde je scéna perfektně vyvážená a bohatá na celou škálu šedé (od jasů, přes střed až po černou) - automatika opět v pohodě! |
Zde je to na pováženou: může mít automatika problém ale také nemusí. Někdy je holt cestou metoda "Pokus/Omyl" |
Typicky scéna, kde automatika 100% selhává! Ve scéně jasně dominují tmavé oblasti (meření tak má tendenci jít výrazně "do přepalů") |
Další typ scény (výrazně světlá), kterou nemá automatické měření nejmenší šanci zvládnout (tím spíše, chce-li ještě fotograf umocnit atmosféru tzv. "High-key" technikou), kompenzaci vždy výrazně do + |
Snímky zasněžené krajiny: nejklasičtější příklad selhání automatického měření (zde kompenzujeme v podstatě vždy) |
U výrazně kontrastních scén (západy/východ Slunce, rozhraní stínů/světel) narážímě na problém nízkého dynamického rozsahu. Musíme se rozhodnout, čemu dáme přednost: Světlo nebo Stín?y |
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014