Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Základní postupy
Denní světlo - 4. Východ a západ slunce
24. května 2007, 00.00 | Východ a západ slunce je pro lidstvo důležitý okamžik každého dne, kdy se významně mění mnoho činností. Pro fotografy je to chvíle, kdy se dramaticky a rychle mění světelné podmínky, ale kdy současně vznikají velmi zajímavé světelné efekty.
::Denní světlo - 1.Základní charakteristika
::Denní světlo - 2.Barva
::Denní světlo - 3. Jasné slunce, modrá obloha
::Denní světlo - 4. Východ a západ slunce
::Denní světlo - 5. Úsvit, soumrak a v noci
::Denní světlo - 6. Ve stínu slunce (skylight)
::Denní světlo - 7. Zamračená obloha (cloudy)
::Denní světlo - 8. Déšť, po dešti, v mlze a v oparu
::Denní světlo - 9. Na horách a na sněhu
::Denní světlo - 10. Denní světlo v místnostech
::Denní světlo - 11. Filtry a jejich užití
::Denní světlo - 12. Infračervená fotografie
Západ a východ slunce trvá asi hodinu a nastává v různý čas podle roční doby a místa na zeměkouli. Z fotografického hlediska to není světlo vhodné pro běžné dokumentační snímky, může však vytvořit velmi zajímavou scenérii, a stát se tak předmětem fotografie samo.
Skutečně mohutný západ slunce tak, jak to lze zažít zejména v tropech. Thajsko, ostrov Ko Tao, únor, 18:30.
Barva
Pokud bychom běžně fotografovali ve světle vycházejícího či zapadajícího
slunce, potřebovali bychom vyvážit bílou na aktuální barvu světla. Ta se ale při
východu i západu slunce dramaticky mění v čase i v závislosti na atmosférických
podmínkách. Může nabývat odstínů od silně modrých až po dramaticky oranžové či
červené. Fotografovat tedy při západu či východu slunce a zachovat
přirozenou barvu předmětů je obtížné a většinou vyžaduje vyvážit bílou na
střední šedou tabulku.
Zajímavější a typické je, že barvu světla východu či západu slunce nepotlačujeme, nevyvažujeme tedy bílou, a tak zachováme skutečnou a přirozenou barvu východu či západu. V takovém případě je nutné nastavit vyvážení bílé na . Nastavení vyvážení bílé na či dokonce na silně zdůrazní červené odstíny, a může tak barevný efekt zesílit, praktické výsledky je však nutné předem vyzkoušet. Naopak, nastavení bílé na (žárovka, tungsteen) červené odstíny západu slunce silně potlačí.
Okamžik, než slunce vyjde (úsvit), bývá silně modrý v souvislosti s tím, jak slunce zatím pod obzorem osvětluje modrou atmosféru. Světla také bývá v tomto čase poměrně málo a je silně rozptýleno oblohou, proto snímky působí studeně a celkově spíše bezbarvě. Vlastní vycházející slunce bývá nejčastěji oranžové, obloha kolem něj ale září méně než při západu slunce. Východ slunce je proto celkově poměrně studený – namodralý.
Sledujme krok po kroku východ slunce na thajském ostrově Ko Ngai v lednu ráno. V okamžik, než slunce vyjde, se objeví červánky – část oblohy, kterou intenzivně ozáří slunce. Zbytek oblohy je silně modrý. Na scéně je asi 8 EV světla.
Klíčový okamžik, kdy slunce vykoukne nad obzor. Obloha v jeho okolí je silně
červená, zbytek ale stále poměrně modrý. Na scéně je 11 EV.
Slunce je již poměrně vysoko a rychlost jeho dalšího stoupání je neuvěřitelná, a tak
máte na fotografování velmi málo času! Je ale aktuálně kryté za mraky. Scénu tedy osvětluje spíše červené
světlo oblohy vytvořené kolem slunce. Na scéně je 13 EV.
Když slunce ještě povystoupí a není kryto za mraky, nastává v podstatě
normální "den", tvořený přímým sluncem a modrou oblohou. Na scéně je 14 EV
světla. Celý proces trval asi jednu hodinu. Všechny fotografie mají vyvážení
bílé nastavené na
.
Při západu slunce je obloha kolem slunce silně červená a červánky při západu slunce jsou obvykle masivnější než při východu. Příčinou je již zmíněný zvířený prach a větší vlhkost v atmosféře. Kvůli většímu množství prachu i vlhkosti bývá i po západu slunce za obzor obloha silně červená, z toho důvodu západy slunce bývají barevně sytější než východy. Vše ale může silně ovlivnit druh a stupeň oblačnosti. Je-li totiž oblačnost silná a významně kryje slunce i oblohu, tak se žádné světelné efekty při východu ani západu slunce nedostaví a jedná se de facto o plynulý nárůst či pokles intenzity světla nudné barvy.
Západ slunce fotografovaný ze stejného místa a stejným směrem jako výše, ale slunce je logicky za zády, a tak oranžovým světlem čelně osvětluje skály na pozadí namodralé oblohy, která odleskem barví i moře.
Množství světla, kontrast a expozice
Při západu slunce světla s časem radikálně ubývá. Zapadající slunce vytváří díky
delší dráze atmosférou stále slabší a slabší bodový zdroj, proto vliv rozptýleného světla z oblohy
stoupá. Dlouhé stíny tvořené stále ještě ostrým sluncem nízko nad obzorem pomalu
mizí, až převezme vládu obloha, která vytváří plošně obrovské všesměrové světlo.
Stíny tak po západu slunce za obzor zcela zmizí, a když pomineme barvu světla,
tak fotografujete téměř bezestínově v "difúzním polostanu" tvořeném oblohou.
Při východu slunce je situace logicky časově opačná.
Jak slábne bodové světlo slunce a vládu přebírá obloha, klesá i kontrast scény. Stále však může zůstat vysoký s ohledem na jasnou oblohu a tmavé předměty, zejména fotografujete-li proti obloze, čili siluety. Silné barevné efekty také vytvářejí vysoký barevný kontrast.
Typický jasový histogram západu slunce. Podle běžných měřítek je snímek sice podexponován, ale tento fakt záměrně pomohl zachovat syté barvy a náladu snímku. Vede však často k siluetám. Praha, listopad, 16:30.
Expozici je třeba stanovit na světla, tedy zachovat kresbu ve světlých částech scény a klidně obětovat stíny. Pamatujte, že když scénu trochu podexponujete, zachováte syté barvy. Co nabídne za hodnoty automatika je trochu otázkou, lepší je ale spoléhat na histogram a kontrolovat přepaly, nejlépe v jednotlivých barevných kanálech! Automatika má obvykle tendenci scénu zprůměrňovat, a tak ji přeexponuje, kompenzace -2/3 EV až -2 EV je proto nutná.
Typický barevný histogram snímku výše. Zatímco červený kanál je sluncem a oblohou již přeexponován, modrý a zelený kanál je podexponován. Tento styl je třeba zachovat a vhodně vybalancovat pro správnou expozici podobných scén.
Dlouhá expozice
S poklesem množství světla se pojí jedna nepříjemnost, a sice prodlužování
expozičních časů. Clonu je totiž třeba nastavit s ohledem na hloubku ostrosti a
ISO příliš zvyšovat nelze. A tak vycházejí dlouhé časy a ty vyžadují stativ.
Má-li však scéna pohybující se objekty – např. vodu, lze z dlouhého času udělat
Přednost, a nechat tak vzniknout zajímavé snímky. Jen je třeba správně stanovit
Expozici, a je-li světla na skutečně dlouhou expozici pořád příliš, je možné
použít ND filtr.
Dlouhá expozice (zde 2 vteřiny při f/22 a ISO 100) rozmaže vše pohyblivé, a nechá tak vzniknout zajímavým snímkům. Thajsko, ostrov Ko Kut, únor, 18:30.
Siluety
Při snímání proti jasné obloze při západu/východu slunce nebo při snímání přímo
proti slunci se snadno vytvoří siluety. Ty vznikají tak, že kontrast scény je
vysoký a při expozici na světla jsou neosvětlená místa mimo dynamický rozsah, a
vytvoří tak jen podexponovanou černou – siluety. Pro vytvoření skutečných siluet
je nutné důsledně exponovat na světla a samozřejmě vypnout blesk.
Snímáním v protisvětle a důslednou expozicí na světla vytvoříte siluety. Drobné expoziční chyby je možné opravit v PC. Je možné např. zvýšit kontrast Snímku, a tím siluety ještě zdůraznit. Thajsko, ostrov Ko Mak, únor, 18:00.
Ohnisko a ostření
Při snímcích západů/východů slunce jsou z hlediska ohnisek v zásadě dvě
strategie:
- Použít dlouhá ohniska (150 mm a více), která zobrazí slunce jako velký disk zaujímající na snímku významnou plochu. Tím se slunce jako prvek stane významným hráčem na snímku.
Teleobjektivy (zde 420 mm) relativně zvětší slunce na snímku, a z oblohy bude zachycena jen malá část. Pozor však na rozhýbání! Thajsko, ostrov Ko Mook, únor, 18:30.
- Použít krátká širokoúhlá ohniska, která snímají západy a východy podobně jako krajinu. Široký zorný úhel umístí do snímku velkou plochu oblohy, tudíž máte šanci zachytit barevný gradient na obloze. Slunce bude na snímku jen velmi malé.
Širokoúhlé objektivy (zde 35 mm) zachytí velkou plochu oblohy včetně gradientu na ní. Slunce však bude jen malou tečkou. Thajsko, ostrov Ko Lanta, únor, 18:30.
V každém případě však počítejte s tím, že na tmavou a jednolitou oblohu, stejně tak jako přímo do slunce, bude problém zaostřit. V případě potíží však není problém přepnout na ruční ostření a nastavit objektiv na nekonečno.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014