Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
Boom digitální techniky je již za námi, vrátíme se k fotografii?
IFA 2006
8. září 2006, 00.00 | Předevčírem jsem se vrátil z berlínské IFA 2006, který je největším veletrhem spotřební elektroniky u nás. Z pohledu fotografie IFA přinesla jednu velmi důležitou informaci – boom digitální fototechniky je za námi. A co bude dál?
Když se před cca deseti lety objevily první digitální fotoaparáty, vyvolávaly tak trochu úsměv a tak trochu rozpaky. Jejich záznam v rozlišení 320 x 240 bodů byl z dnešního pohledu zcela směšný a využití takovýchto fotografií spíše teoretické. Nicméně již v roce 2000 byla digitální fototechnika na zcela jiném kvalitativním stupni a začala být potenciálně masově atraktivní.
Zatímco IT či fotografické veletrhy skomírají, spotřební elektronika stále táhne
Jedním ze specifik digitální fotografie bylo její rozkročení mezi dva světy, ten digitálně technologický a ten fotograficky emoční. Pro řadu lidí se v letech 2000 až 2006 stalo pořízení digitálního fotoaparátu otázkou veřejné prezentace svého technologicky zaměřeného životního stylu. Proto nastala tak prudká honba za megapixely, proto začaly být tak diskutované nejrůznější ultrazoomy a do značné míry i proto je dnes taková poptávka pro DSLR.
Jeden z mála vystavovatelů, prezentující fotoaparáty, byl Acer
A právě zájem lifestylového zákazníka přivedl digitální fotografii velmi blízko k spotřební elektronice. Pro řadu společností z tohoto segmentu (např. Panasonic, Sony či Samsung) se digitální fotoaparát stal součástí portfolia produktů spotřební elektroniky a na dvou předchozích ročnících veletrhu IFA byl také takto prezentován. Pěkný stylový digitální kompakt byl cestou, jak se odlišit a ukázat svou příslušnost k technologicky orientované části populace.
CyberShot ne jako fotoaparát ale jako fotomobil
Nicméně lifestyle je zřejmě nejvrtkavější skupinou zákazníků ze všech. V okamžiku, kdy se digitální kompakt stal samozřejmostí v masovém slova smyslu, přestal fungovat jako odznáček jedinečnosti. Dnes si pěkný stylový digitální kompakt může koupit v bazaru prakticky kdokoli za řádově tisíce korun a ani parametrové rozdíly mezi modely a značkami nejsou dostatečně velké na to, aby stálo za to o nich vést zasvěcené diskuze.
Výrobci tento trend buď předpokládali či jej včas rozpoznali a své portfolio všichni tři uvedení hráči rozšiřují o DSLR, které v jistém slova smyslu mohou být lifestylově zajímavé. Zejména Panasonic vsází na model, který je opět orientován na unikátnost provedení a prestiž značky Leica. Nicméně DLSR je již poměrně specifickým produktem a rozhodně není předmětem každodenního užití, protože její rozměry a hmotnost jsou přeci jen nepohodlné. A tak místo lifestylové ikony získaly zpět mobilní telefony.
CF jako kdyby neexistovala, trend je microSD
Například při hledání digitálních fotoaparátů Sony na letošní IFA jste sice mohli narazit na značku CyberShot, nicméně na stánku divize Sony Ericsson a to výhradně na fotomobilech. Ty totiž mají dnes již dostatek fotografické funkčnosti (kvalita obrazu, jednoduchost užití), aby lifestylového uživatele uspokojily a navíc nabízejí lepší prostor pro designové kreace a přidávají atraktivní technologie jako je MP3, UMTS apod.
A tohle je aktuální hit spotřební elektroniky dle jehoho z korejských vystavovatelů
Co to znamená pro budoucnost digitální fotografie?
IFA 2006 jasně ukázala, že období, kdy byl digitální fotoaparát prodáván jako spotřební elektronika a hlavním cílem výrobců bylo oslovit většinu populace, končí. Stejně tak jako boj digitálních fotoaparátů s klasickými o běžného uživatele je prakticky za námi a výrobce tak čeká významná změna. Do budoucna přestanou fotoaparáty prodávat megapixely, dokonce ani líbivý design nebude cestou jak se odlišit, protože jej dnes nabízí každý. Počty prodaných kusů začaly pomalu klesat a boom je prostě a jednoduše pryč.
Na druhou stranu pro fotografii jakožto výrazový prostředek je to, dle mého názoru, vynikající zpráva. Když nic jiného, tak tato skutečnost trochu otupí často zcela nesmyslné hádky o technologické nuance mezi jednotlivými modely DF a část fotoamatérů snad objeví kouzlo samotné fotografie. Řešit dnes, zda je lepší fotoaparát A nebo fotoaparát B je v případě digitálních kompaktů a většiny EVF takřka zbytečné, kvalitativní úroveň záznamu i ovládání je již tak dobrá u většiny značek, že nemůže omezit tvůrčí činnost jako takovou. Naopak řešit otázky kompoziční, kreativní a grafické je v dnešní záplavě snímků aktuálnější než kdykoli předtím.
Doufejme, že přichází doba vystřízlivění z technologického opojení, která ty, co to myslí s fotografií jen trochu vážněji, přivede zpět k tvůrčí práci a přestane je zaměstnávat technologií jako takovou.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014