Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tipy & triky
Krátce o fotografování stínů
21. července 2010, 01.00 | V našem článku budete moci naleznout několik tipů, které vám mohou pomoci při fotografování stínů.
Je léto a delší dny poskytují fotografovi příjemně větší množství času na fotografování. Při ranním či večerním fotografování se jako jedno z výtvarných témat nabízí například motiv stínů. Pojďme si proto v našem článku uvést několik tipů a rad, které se k fotografování stínů váží.
Stíny fotografujte ráno či večer
Stíny objektů je vhodné fotografovat ráno nebo večer, kdy jsou stíny objektů velmi dlouhé (slunce je nízko na horizontem). Díky dlouhým stínům tak není na různých místech nouze o zajímavé obrazové výjevy, kde stíny mohou výrazným způsobem formovat výtvarné vzezření snímku.Pozorně se dívejte kolem sebe
Zajímavé kompozice stínů nemusejí být zřejmé na první pohled. Proto při fotografování stínu byste se měli pozorně rozhlížet kolem sebe a snažit se tak vyhledávat zajímavé světelné situace, kterých byste si při normálním vnímání reality nemuseli hned všimnout. Triviální, leč mnohdy užitečnou pomůckou, mohou být v daném ohledu silné sluneční brýle, které vám mohou poskytnout jakousi simulaci vzhledu podexponovaného snímku, na kterém by se stíny mohly dobře vyjímat.
Ujasněte si tvůrčí záměr a dle toho nastavte expozici snímku
Stíny bývají pro expoziční automatiku velmi matoucí oříšek, a tak vám vřele radíme používat manuální režim expozice, či alespoň výsledky celoplošného měření fotoaparátu korigovat kompenzací expozice. Dále vám doporučujeme zkusit změnit režim měření expozice ve fotoaparátu z maticového na bodové, kdy budete moci rychle a přesně měřit expozici tzv. na světla. Tím, že měřící bod fotoaparátu namíříme na oblasti s vysokými jasy, docílíme vzniku podexponovaného snímku, na kterém vyniknou stíny, jež nás prvotně zaujaly. Při podexponování snímku je nutné si vyjasnit dva aspekty. A to sice, zda podexponovat snímek až do té míry, že ve stinných oblastech nebudou vidět žádné detaily (vznik podpalů), či naopak se snažit o to, aby stíny nebyly úplně černé (například v případě, že detaily ve stínech jsou pro celkové vyznění fotografie důležité, tak je naopak vhodné nastavit kompenzační expozici do plusu a snížit tak podexponování snímku). Dobrou pojistkou, pokud snímáte pomocí automatického či poloautomatického režimu, je použít funkci expozičního bracketingu a pořídit tak více expozičních variant snímku, se kterým si pak můžete vybrat tu verzi snímku, jež bude nejvíce vyhovovat vašemu tvůrčímu záměru.
Ať stín na fotografii hraje hlavní roli
Při fotografování stínů proveďte kompozici záběru tak, aby stín na fotografii vyzněl jako její hlavní objekt fotografie. Abychom stín (či stíny) na fotografii mohli povýšit na pozici hlavního motivu snímku, je nutné se pokusit ze záběru vyloučit všechny rušivé prvky, které by mohly pozornost diváka odloudit nepatřičným směrem. Na řadě zajímavých snímků jsou ze záběru úplně vytěsněné objekty, které dané stíny vrhají. Na druhou stranu může být zase zajímavé divákovi dané objekty ukázat či alespoň naznačit, neboť mohou osvětlit celkový kontext fotografie. Ideálním řešením tohoto dilematu je pořídit na fotografované scéně více variant záběrů se samotnými stíny či se stínotvornými objekty a samotný výběr finální fotografie nechat na později. Ke zdůraznění centrální úlohy forem stínů může být záhodné převést snímek do černobílé podoby.
Pojměte motiv stínu jako vizuálního prostředku pro vstup do jiné dimenze reality
Stíny lze při fotografování použít jako mocný kompoziční element. Pomocí stínu můžete rámovat hlavní objekty na fotografii či vyjádřit plasticitu fotografované scény. Výtvarný motiv stínu lze ovšem rovněž pojmout surreálný prostředek pro vstup do jiné dimenze realit, která vyzařuje atmosféru tajemna a mystéria. Téma stínu lze pojmout jako medium vytváření abstraktních fotografií. Tedy snímků, kde je všední realita takřka vytěsněna a divákovi je nabídnuta vizuální hra stínových paternů (například řada linií v obraze), mezi kterými může panovat zajímavý rytmus a pnutí. Pozoruhodné může být také využití dispozic stínu deformovat obraz objektů, které je vrhají.
Závěr:
Téma stínu nabízí fotografovi nepřeberné množství šancí pořídit pozoruhodné snímky. S výtvarně zajímavými kompozicemi stínů lze u diváka vyvolat zdání jiné dimenze reality a ukazovat její nevšední tvář. Několik tipů, jež jsme výši uvedli, samozřejmě problematiku fotografování stínů plně nevyčerpává. Pokud vás tedy idea fotografického zachycování stínu zajímá, tak vám níže přinášíme tipy na další zdroje, kde kromě dalších rad, můžete také naleznout velké množství inspirativních fotografií s výše popisovanou tématikou.
Další zajímavé zdroje:
Google.com
Betterphoto.com
Smashingmagazine.com
digitalpicturezone.com
flickr.com
Digitalphotograhy.com
Aduzeedo.com
Designussion.com
Fotosearch.com
Gizmodo.com
Brighthub.com
Thechive.com
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014