Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tipy & triky
Photoshop tutoriál: Napodobujeme polarizační filtr ve Photoshopu
12. listopadu 2008, 00.00 | Říká se, že polarizační filtr je jednou z mála věcí, které nelze v Photoshopu napodobit. Samozřejmě je to pravda, určitě je nanejvýš vhodné si polarizační filtr pořídit a užívat ho. Nicméně, pokud jste už z nějakého důvodu pořídili snímky bez tohoto filtru (např. kompaktem, který nemá filtrový závit), lze pomocí určitých technik alespoň částečně napodobit některé aspekty polarizačního efektu. V následujícím tutoriálu vám jednu takovou techniku představíme.
Říká se, že polarizační filtr je jednou z mála věcí, které nelze v Photoshopu napodobit. Samozřejmě je to pravda, určitě je nanejvýš vhodné si fyzický polarizační filtr pořídit a užívat ho. Nicméně, pokud jste už z nějakého důvodu pořídili snímky bez tohoto filtru (např. kompaktem, který nemá filtrový závit), lze pomocí určitých technik alespoň částečně napodobit některé aspekty polarizačního efektu. V následujícím tutoriálu vám jednu takovou techniku představíme.
Co je to polarizační filtr?
Polarizační filtr je jedním z nejužitečnějších filtrů ve výbavě fotografa. Jedná se nejčastěji o šroubovatelné „sklíčko“, které se připevňuje na filtrový závit objektivu fotoaparátu (vyjma například Cokin systému filtrů). Polarizační filtr je konstrukčně upevněn v otočné objímce, pomocí které je možné určovat intenzitu jeho účinku. Polarizační efekt daného filtru dokáže potlačit či zvýraznit různé světelné odrazy na nekovových předmětech (například vodní hladina, skleněná okna a vitríny, listy na stromech aj.).
Dalším významným účinkem polarizačního filtru je jeho schopnost specifického zvýraznění sytosti barev v obraze, čeho dosahuje díky tomu, že odfiltrovává část barevného spektra u odraženého světla od předmětů snímané scény. Jedná se zejména o reflexe od bíle zbarvených předmětů, díky kterým se oslabuje saturace barev v obraze a vytvářejí se různé opary u vzdálenějších objektů, například v krajinné fotografii. Nejefektivnější je používání polarizačního filtru při slunečném počasí, kde ve snímku převládá modrá obloha, kterou polarizační efekt dokáže zajímavě ztmavit a rovněž tak mohou vyniknout například mraky na obloze. Více informací o samotném polarizačním filtru můžete naleznout v našem článku zde.
Polarizační filtr je sice digitálně nenapodobitelný v případě eliminace odlesků, ale s pomocí určitých úprav ve Photoshopu lze částečně napodobit například polarizační „zmodrání“ oblohy, kontrast či zvýšení saturace barev v obraze. Pojďme si nyní v našem Photoshop tutoriálu představit vybranou techniku, která by vám takto mohla pomoci.
Otevřete si ve Photoshopu některou fotografii, která byla pořízena za slunečného počasí s převahou modré oblohy. Je třeba použít jen ty fotografie, kde není „přeexponovaný“ modrý RGB kanál. Rovněž je vhodné, kvůli nebezpečí posterizování barev v obraze, použít fotografie s vyšší bitovou hloubkou než je standardních 8 bitů na kanál (JPEG). U dané popisované techniky lze řídit intenzitu provedených úprav ve Photoshopu pomocí korekce průhlednosti finální vrstvy u daného souboru. Pokud jste připraveni, můžeme se do toho „pustit“.
Technika na částečnou simulaci polarizačního filtru
Daná technika využívá opět efekty prolínání vrstev a na své si přijde i náš „kouzelný“ dialog „Apply Image“, který jsme již využívali v našem minulém Photoshop tutoriálu.
Otevřeme si ve Photoshopu vhodnou fotografii a zduplikujeme si „Background“ (Pozadí) vrstvu, abychom si zachovali původní vrstvu.
Nyní si v menu „Image“ (Obraz) otevřeme dialog „Apply Image“ (ovlivňuje barevnost a kontrast snímku díky různým režimů prolínání) a nastavíme tyto hodnoty polí: „Layer“(vrstva)=“Background“(Pozadí); „Channel“= „Blue“ (Modrý RGB kanál); „Blending“ (Prolínaní)= „Vivid Light“ (Syté barvy). Nesmíme zapomenout zaškrtnout políčko „Invert“ (Převrátit).
Potvrdíme příkazem „OK“ a nelekneme se, že obrázek nyní vypadá trochu „sci-fi“ - za okamžik již bude snímek vypadat o mnoho lépe. Vybereme horní vrstvu a v roletce režimů prolínání vrstev zvolíme režim „Overlay“ („Překrýt“). Zbývá nám si jen „pohrát“ s nastavením průhlednosti dané vrstvy a máme nastavení hotovo (doporučujeme volit průhlednost vrstvy v rozsahu 20 až 50 procent). Je vhodné si nastavit zobrazení snímku v poměru 1:1 a dát si pozor na možný výskyt posterizování barev v obraze a dle toho ubrat, více zprůhlednit horní vrstvu či použít například nástroj Photoshopu na redukci šumu (Menu „Filter“-“Noise“-“Reduce noise“).
Daná technika, jak je vidět, částečně napodobuje efekt polarizačního filtru zejména v oblasti selektivního ztmavení modré oblohy a zvýšení saturace barev. Rovněž došlo k určitému zvýšení kontrastu ve snímku. Samozřejmě nejlepší cestou, jak dosáhnout polarizačního efektu, je si odpovídající filtr zakoupit a používat ho již přímo při fotografování. Pozdější úpravy ve Photoshopu mohou tento efekt napodobit jen z části. Přesto věříme, že vám uvedená technika pomůže „polarizačně oživit“ některé vaše fotografie.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014