Příběh rozbitého objektivu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Tipy & triky

Příběh rozbitého objektivu

3. ledna 2006, 00.00 | Kovářovic kobyla chodí bosa... A tak se čas od času stane, že ač v redakci píšeme pro vás o pravidlech fotografování, sami někdy pravidla porušíme. A jak to potom dopadá a kolik to stojí, se dozvíte v tomto článku.

Při testech objektivů a fotoaparátů s nimi hodně a často ve studiu i v terénu manipulujeme. Vyžaduje si to účel testů - prověřit objektivy či fotoaparáty v co největším množství situací a světelných podmínek. Na závěr každého článku se též snažíme pro vás připravit tzv. "živé fotografie" - fotografie, které jsou pořízeny v reálných světlených podmínkách a které, jak věříme, dosahují vysoké kvality technické i fotografické. Při takové práci, kdy člověk často mění objektivy, používá nejrůznější příslušenství, nasazuje fotoaparát na stativ a za chvíli ho opět sundavá se někdy zapomene na těch několik málo zásad, které jsou vesměs známé, ale někdy podceňované. A právě jednu takovou zásadu jsme letos v létě porušili a nechtěně tak prověřili techniku v destruktivním režimu.

Stativ
Vyrážíte-li na toulky letní krajinou či na dovolenou, bytelný a těžký stativ se nosit nechce. Expoziční časy vycházejí krátké, a tak až na speciální případy (noční fotografie, rozmazaná voda, infračervená fotografie atd.) slouží stativ spíše jako "třetí ruka", která umožní pohodlně ovládat fotoaparát a používat nejrůznější příslušenství. Blesk, filtry, předsádky, mezikroužky atp. se nepoměrně snadněji nasazují, když je fotoaparát na stativu, než když vám visí na krku. Navíc stativ umožní jednou najít kompozici, zarámovat obraz, vyrovnat horizont či svislice a potom se již  soustředit výhradně na expozici, barvy, filtry atd. Takže lehký stativ stačí - vždyť rozhýbání snímku přeci v létě skoro nehrozí...


Lehké plastové stativy jsou velmi oblíbené, zejména pokud nehrozí rozhýbání snímku. Při jejich použití ale nezapomeňte stativ vždy zatížit - třeba lahví s vodou zavěšenou například na pro tento účel přítomný hák.

Nechtěná fotoplachta
Jenže je tu zrada - pokud fotografujete většími a těžšími fotoaparáty, zejména zrcadlovkami, tak těžký fotoaparát s objektivem na 1,5 metru vysokém a lehkém stativu je velmi nestabilní soustava! Vysoko umístěné těžiště sice díky roztaženým nohám stativu nepůsobí na první pohled moc vratce, ale jen do situace, než zafouká vítr. Celková plocha fotoaparátu nastavená větru (jako plachta) dosahuje i několika decimetrů čtverečných a další příslušenství (filtry, blesk, látka pro zakrytí hledáčku atd.) ji může ještě zvětšit. Je to možná k nevíře, ale tato "fotoplachta" dokáže při silnějším větru vychýlit fotoaparát mimo stabilní polohu a stativ i s fotoaparátem zcela převrátit! A co se potom stane lze snadno domyslet!


Velké přístroje zejména s nasazeným nejrůznějším příslušenstvím jsou schopné postavit do cesty větru "fotoplachtu" o ploše i několika decimetrů čtverečných. Vítr je potom schopný povalit stativ i s fotoaparátem.

Scénář pádu
A stalo se to i nám. Při jednom letním fotografování se nám nechtělo tahat těžký stativ, použili jsme oblíbený, malý, lehký a přitom dostatečně vysoký plastový stativ, na jehož vrchol jsme připevnili těžkou DSLR Canon EOS 10D s objektivem Tokina AT-X124 12-24mm f/4 Pro DX a na ní ještě plošně velký přechodový filtr Cokin. A neštěstí bylo hotovo. Několik náhledových snímků se podařilo bez ztráty květinky ale potom, zrovna ve chvíli, kdy jsme se skláněli k fotobrašně, zafoukal silný nárazový vítr a celý stativ i s fotoaparátem se poroučel k zemi. Naneštěstí jsme právě fotografovali na skalnatém povrchu a tak fotoaparát i s objektivem a filtry dopadl tvrdě na skalnatou zem.


Ukázka místa, kam fotoaparát i se stativem padal.

Fotoaparát dopadl z výšky cca 1,5 metru objektivem dolů v úhlu cca 45° tvrdě na skálu. Přední čočka objektivu měla namontován polarizační a přechodový filtr, a ty se oba pádem zcela zničily. Úhel dopadu navíc způsobil odlomení kovového bajonetu objektivu pevně držícího v těle fotoaparátu. Tělo Canonu EOS 10D se zbytkem objektivu a stále připevněné na stativu se potom ještě několikrát převrátilo, což zanechalo na kovovém těle a očnici hledáčku 10D několik šrámů.

Obhlídka škod
Přechodový filtr Cokin vyletěl z držáku, sice vydržel celý, ale je silně poškrábán, a tudíž nepoužitelný. Polarizační filtr na přední čočce objektivu schytal nejsilnější náraz, zdeformoval se a rozletěl na 2 části. Díky tomu je dobře vidět polarizační fólie, která je sevřena mezi dvěma otáčivými skly. Objektiv Tokina 12-24mm je plastový, a tak se svojí odolností nemůže vyrovnat kovovým konkurentům. Objektiv se v místě napojení kovového bajonetu na plastový zbytek objektivu rozlomil - bajonet zůstal v těle fotoaparátu a přední část se kutálela po skále.


Objektiv Tokina 12-24mm dopadl špatně. Náraz oddělil kovový bajonet od zbytku jeho těla.

A jak dopadlo tělo DSLR?
Je to k nevíře, ale mimo šrámů na zadní části - zejména na očnici hledáčku, přežilo bez následků. Po odstranění torza objektivu z bajonetu a nasazení jiného objektivu jsme provedli test funkce zrcátka (bez problémů), test funkce závěrky (bez problémů) a zejména jsme se strachovali o funkci zaostřovacího systému. Přeci jenom je to jemné soustrojí kalibrované na desetiny milimetru a pád na kámen z výšky 1,5 metru mu asi neprospěje. Jeho rozkalibrování by se přitom projevilo chybným ostřením buď před nebo za správný bod (tzv. front či back focus). Provedli jsme proto pečlivé testy s překvapivým závěrem - bez problémů!


Autofocus DSLR je velmi citlivé zařízení sestávající mj. ze 2 zrcátek, přičemž délka několika světelných drah je kalibrována na desetiny milimetru!

Vnitřek objektivu
Díky nechtěné rozborce můžeme nyní nahlédnout do nitra objektivu Tokina AT-X124 12-24mm f/4 Pro DX:


 

Závěr
Nejsme ani první ani bohužel poslední, komu fotoaparát spadl ze stativu. Míra destrukce je přitom závislá na tom, na co fotoaparát padá (mech v lese versus ostré a tvrdé skály), na úhlu pádu a řadě dalších faktorů, které jsou ale mimo jakoukoliv naší kontrolu. My jsme měli smůlu - zrovna jsme fotografovali na tvrdé a ostré skále, ale současně štěstí - úhel dopadu sice zcela zničil objektiv a filtry, ale umožnil přežít tělu. A tak jsme nechtěně otestovali, že odolnost současné fototechniky je překvapivě vysoká, zejména u fotoaparátů a objektivů konstruovaných z hořčíkových slitin. Ty rozhodně nejsou žádnou skleníkovou květinkou a jsou konstruovány a určeny do opravdového terénu. Pád na kámen ale rozhodně nezkoušejte!

A závěrečné shrnutí vykoupené škodou cca 20 000 Kč

  • Při výběru stativu posuzujte jeho tuhost, pevnost a stabilitu.
  • I když máte fotoaparát na stativu, snažte se ho mít díky popruhu i na krku.
  • Vždy vyrovnejte stativ do svislé polohy - nekompenzujte nesvislou polohu hlavou stativu, snižujete tím stabilitu.
  • Stativ zatižte, buď zátěží zavěšenou na hák, nebo alespoň přihrňte něco těžkého na nohy stativu.
  • Jako zátěž může sloužit láhev s pitím, kameny, brašna atd.
  • Nepodceňujte vítr - zejména s různým příslušenstvím na fotoaparátu se zvyšuje plocha "fotoplachty".
  • Při nákupu fototechniky zvažte, jak se k ní budete chovat a co bude muset při fotografování vydržet. Pokud usoudíte, že to bude pro ní náročné, kupujte výhradně kovové výrobky s minimem plastových dílů.
  • Podobně nebezpečná je překotná výměna objektivu, kdy hrozí jeho pád. Měňte objektivy opatrně, nejlépe s tělem pověšeným na krku a s objektivy v obou rukou.
  • I když vám upadne objektiv a rozbije se na kusy, nezoufejte. Zůstane vám sluneční clona, přední i zadní krytka :-)

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: