Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Základní postupy
Barvy a tonalita: profesionální postprodukce se Stanislavem Peterou
7. července 2010, 00.00 | Pronikněte do tajů postprodukce (zejména) modelingové a reklamní fotografie a to konkrétně do barevných a tonálních úprav. Co všechno takové způsoby editace vlastně obnáší? Na co si dávat pozor? Jaký je nejefektivnější způsob? Výukové DVD Light Garden Academy vám může dát odpovědi na spousty podobných otázek. A přitom k tomu abyste z obyčejného snímku vytvořili působivou módní či reklamní fotografii, zdaleka nemusíte být zrovna mistr Photoshopu!
Říká se, že fotograf by měl především fotit a že co nevyfotografujete, to už ve Photoshopu (Corelu, Zoneru), nedoženete. Ano, s tím se do jisté míry nedá než souhlasit. Tím spíše, že staří klasičtí mistři fotografie se obešli dobře i bez všech dnešních technologických a softwarových udělátek a vymožeností. Na druhou stranu, i fotografie neustále „roste“ a technologický vývoj na ní vyvíjí obrovský tlak. Ruku v ruce s tím rostou i nároky zadavatelů. V neposlední řadě díky dnešní uspěchané době, se mnohdy času (ani peněz) na dlouhé přípravy (ať již modelu, interiéru, exteriéru atd.) zkrátka nedostává... A právě v takových případech nastupují na scénu editační programy. Do rukou se nám dostalo DVD společnosti Light Garden Academy: Barvy a tonalita / profesionální postprodukce, kde se role lektora ujal Stanislav Petera. Tak tedy: pronikněme do tajů postprodukce - zejména modelingové a reklamní fotografie.
Obsah DVD
Stanislav Petera vás zasvětí do tajů barevných a tonálních úprav fotografií a na názorných příkladech postupně vysvětlí, co vše vlastně takové úpravy obnáší, na co si dávat pozor, jaký je nejefektivnější způsob a že k tomu, abyste z obyčejného snímku vytvořili působivou módní či reklamní fotografii, nemusíte trávit hodiny nebo celé dny u Photoshopu. Chybět nebude ani několik zajímavých praktických rad a typů, jak dosáhnout rychle a pokud možno co nejjednodušeji kýženého výsledku / efektu a to bez ztráty kvality (pomocí nedestruktivních editačních technik).
Kapitoly
Po krátkém (cca 1/2 minutovém) úvodu následuje první kapitola Tonalita a Barvy, kde jsou v cca 11 minutovém bloku shrnuty teoretické základy. Dozvíme se něco o psychologii barev, jakým způsobem na ně reaguje naše vnímání, co jsou to teplé barvy, studené barvy a barvy neutrální a že jejich správné (a hlavně citlivé) „začlenění“ do celkové kompozice snímků je nejen silným výrazovým prostředkem, ale zároveň i účinnou „zbraní“ působící na oko divákovo přesně tak, jak zrovna potřebujeme.
Následující kapitoly již probírají v praxi samotné techniky barevných a tonálních úprav s tím, že se začíná těmi jednoduššími operacemi a postupně se přidává a pracuje s úkony a úpravami náročnějšími.
Třetí kapitola (zhruba 17 minut) se zabývá globálními úpravami fotografie pomocí A) křivek, B) color balance, C) gradient map.
Čtvrtá a pátá kapitola (25 minut, resp. 14 minut) naopak ukazuje v praxi jak na selektivní úpravy snímků, což má velkou výhodu v tom, že můžete (do jisté míry) měnit samotnou kompozici fotografie tím, že některé prvky ve scéně můžete pomocí barevných úprav zvýraznit, jiné naopak potlačit.
Náplní šesté kapitoly (14 minut) jsou speciální techniky na úpravy globálního kontrastu a tonality, dozvíte se něco o práci v jednotlivých kanálech v různých barevných prostorech (RGB i CMYK), co je pro ten který případ lepší, proč atd.
Sedmá – poslední kapitola (12 minut) se věnuje fenoménu černobílé fotografie, radí, jak správně a působivě simulovat pomocí digitálního prostoru Photoshopu klasickou monochormatickou fotografii. Stejně tak se zde naopak dozvíte i to, jak se to dělat nemá, nebo čemu se zdaleka vyhnout.
Komu je DVD určeno
DVD rozhodně není určeno úplným začátečníkům Photoshopu, neboť se zde již předpokládá alespoň základní znalost rozhraní a funkcí tohoto grafického programu. Z toho vyplývá, že se zde nepopisují úplné zákady (jako je maskování, nové vrstvy atd.).
Je to možná trochu škoda, protože samotná práce s tonalitou a barvami je (v rámci obsahu a stopáže DVD) více než vyčerpávající a rozhodně by nebylo na škodu prvních 20-30 minut (tj. 1-2 kapitoly) věnovat právě takovým základům. Samotný obsah DVD by tím dotčen nijak výrazně nebyl a naopak by se tím značně rozšířil rádius potenciálních zájemců o toto DVD.
Forma vs. obsah
Jak jsem již zmínil v předchozím odstavci, obsahově je DVD vyčerpávající. Osobně mi přišlo oněch 90 minut na danou editační kategorii ažaž. Vše by se dalo celkem pohodlně zkrátit na 60-70 minut s tím, že ušetřený čas se mohl věnovat základům (více o selektivních barevných změnách – něco málo o maskování, vrstvách, režimech prolnutí apod.). Mnoho méně pokročilých uživatelů by to jistě uvítalo a navíc – opakování je matka moudrosti.
Ne zcela dotažena byla forma prezentace, kde by měl být poměr k samotnému obsahu zcela vyvážený. Ne každý, kdo něco umí, to může z fleku také učit. Rozhodně nechci zpochybňovat odbornou způsobilost Stanislava Petery, ale v případě lektorování má zatím značné rezervy. Jeho přednes postrádá neodmyslitelné výrazové prostředky jako je intonace, frázování a jistota. Velkým problémem byla těžká monotónnost hlasu, což občas působilo více jako ukolébavka než vzdělávací DVD. Ve výsledku tak celkově přednesu chybí tolik potřebná dávka nadhledu a profesionální jistoty. Kvalitativní rozdíl je jasně patrný například ve srovnání s dalším DVD Lightgarden: Fotografie extrémních sportů - Daniela Vojtěcha (mj. též zkušeného a schopného lektora).
Po stránce technické jsem neměl s DVD problém. Vzhledem k tomu, že se z 90% stopáže pohybujeme neustále v rozhraní Adobe Photoshopu (použitá verze CS4), nebyl zde prostor pro nějaké kreativní kamerové či režisérské výstřelky. Scénář a jednotlivé kapitoly jsou navrženy vcelku rozumně, s ohledem na dané téma (i když opět – mohlo to být celé kratší, nebo prezentováno „živější“ formou).
Závěrem
Jako celek poskytuje DVD Barvy a tonalita relativně ucelený přehled, tipy a triky pro všechny, kdo hodlají začít s postprodukcí, nebo je zajímá reklamní či modelingová fotografie. V případě úplných začátečníků v prostředí Adobe Photoshopu (CS4) doporučujeme ještě před tím absolvovat DVD (popř. kurz), zaměřené na úplné základy práce v daném programu (především maskování). Samozřejmě že všechny postupy zde ukázané, lze klidně použít i v jakékoli jiné fotografické disciplíně, například krajinářské fotografii. Oproti minulým dílům totiž tentokrát přijde na řadu právě i krajina (jak ji lze efektivně upravit tak, aby byl kompozičně snímek působivější).
Bonusem DVD je i prozrazení některých hnow-how technik Stanislava Petery, který se s divákem podělí o tajné „recepty“ ze své kuchyně (kapitola speciální techniky), které jsou působivé avšak nepříliš známé. Na DVD jsou k dispozici i PSD zdroje ke všem prezentovaným snímkům.
Obsah
- Kapitola 1: úvod
- kapitola 2: základy teorie barev
- kapitola 3: globální změny tonality
- kapitola 4: selektivní tónování
- kapitola 5: zvýrazňování důležitých částí
- kapitola 6: speciální techniky
- kapitola 7: černobílá fotografie
Formát a stopáž:
- DVD video, 1:34h záznamu
- Cena 990,- vč. DPH
Kontakt a prodej:
- Matěj Slepička
- mail:
::. Ukázky videa:
Stanislav Petera:
Mladý módní a reklamní fotograf. V České Republice se mu velmi rychle podařilo uspět na poli módní fotografie, vytvořil si velmi specifický styl využívající postprodukce ve větší míře než bylo do té doby zvykem, což mu umožnilo zasazovat svá díla do světů plných zvláštní, magické atmosféry.
Poté, co dosáhl v Čechách nejvyšší mety v módní fotografii - publikování v časopisech jako Harper's Bazaar a Dolce Vita* atd., odjel se do Paříže dále zdokonalovat a studovat u nejlepších zahraničních módních fotografů. Nyní se pohybuje mezi Paříží a Prahou, fotí převážně módu pro prestižní magazíny a neustále se snaží posouvat své hranice.
Více informcí na: http://stanislavpetera.net
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014