Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Základní postupy
Fotit do RAWu nebo JPGu?
27. března 2014, 22.17 | Digitální éra nabízí množství formátů, z nichž se každý hodí na něco jiného. Různé formáty zároveň nabízejí různé metody zpracování (nastavení výstupních parametrů). Kdo se v tom má ale vyznat?! Tím spíš, není-li člověk v obrazových formátech zběhlý. Pojďme si nyní rozkrýt toto klasické fotografické dilema.
V minulém článku jsme se věnovali barvám a vyvážení bílé. Dnes na to tématicky volně navážeme neboť právě obrazové formáty mají svým způsobem velice blízko k white balance (WB / vyvážení bílé) a též k barvám jako takovým. Takže pojďme na hojně diskutované obrazové formáty, konkrétně si shrňme výhody a nevýhody a řekněme si nač je to či ono (JPG vs RAW) vhodné.
JPEG (Joint Photographic Experts Group)
Jedná se o světově standardizovaný obrazový formát a nejrozšířenější formát pro digitální obraz (fotografii), nabízející nejlepší poměr: kvalita / velikost! Je vhodný pro jakýkoli bitmapový (rastrový) obrázek. JPEG (JPG) je hotovou fotografií, kterou lze rovnou použít jako náhled na webové stránky, podklad pro tvorbu prezentace nebo třeba k tisku.
Výhody JPG: Celosvětově platný a uznávaný formát. Zobrazí jej každý obrazový prohlížeč i editor a není problém vkládat JPG soubory na web, dále je zpracovávat či posílat emailem.
Nevýhoda JPG: Nejvýraznějším limitem je „ztrátovost“ a omezený barevný rozsah (gamut). Jde o komprimovaný formát, kde je relativně malá velikosti obrazových JPG souborů kompenzována ztrátou dat (barev). Při ukládání do JPG formátu je obraz komprimován - čím více, tím větší úbytek informací bude. Navíc JPG je pouze 24-bitový (8-bit / kanál: R+G+B; tedy 8 + 8 + 8). Komprimováním (zmenšováním) dochází k „posterizaci“ - jev, kdy v určité barevné škále „dojde“ barva a gradient (barevný přechod) pak není plynulý ale skokový (celkový dojem je rušivý).
RAW formát
Samotný název vychází z anglického “raw” (syrový, drsný). Nejde tedy vyloženě o formát obrazu jako takový ale pouze o hromadu jedniček a nul. RAW se také (vcelku trefně) označuje jako „digitální negativ“ fotografie, z kterého teprve musíme obraz poskládat. Klíčovou vlastností RAWu je, že obsahuje maximální možné množství dat a nabízí obrovské možnosti postprocesingu!
Hlavní výhodou RAW: velké množství informací, kde lze například libovolně definovat bílý bod, míru kontrastu, saturace, jasu, doostření – a co je nejdůležitější: to vše bezeztrátově! Zároveň z RAWu můžete zachránit i přepaly / podpaly (cca +/- 1EV). Stejně tak lze v RAWu provádět nedestruktivní úpravy typu redukce obrazového šumu. RAW tak představuje luxusní prostředek pro úpravu fotografií a jejich přípravu pro velkoformátový tisk. RAW formát běžně pracuje s 11-12bitovou hloubkou (někdy dokonce i 14bit), což nám dá obrovský gamut. V případě 12-bitového RAWu už dostaneme více než 68 miliard barevných odstínů!!
Nevýhoda RAW formátu: Velký objem dat (běžný RAW soubor je řádově 5x... 10x a více... větší než JPG snímek), což zatěžuje jak procesor ve fotoaparátu, PC, tak datová úložiště. V praxi to znamená nutnost větších a rychlejších paměťových karet, externích HDD ale také výrazně pomalejší sériové snímání. RAW nelze zobrazit běžnými prohlížeči, vyžaduje speciální software pro “vyvolání” / úpravu (RAW Convertor - Camera RAW, Nikon Capture, Lightroom, Aperture) a ruku v ruce s tím též váš čas a know-how. V neposlední řadě zde neexistuje žádný standard (nelze kombinovat RAWy z různých fotoaparátů), každý výrobce používá “svůj RAW formát” (Canon *.CRW a *.CR2; Nikon *.NEFF; Olympus *.ORF; Panasonic *.RAW atd.). Adobe však přišlo v posledních pár letech se zajímavou alternativou – tzv *.DNG formátem (Digital Negative) - pokus o standardizaci RAW formátů!
Závěrem
Takže: Do JPGu nebo do RAWu? Je to jen a pouze o tom, co fotíme a jaké máme nároky. Chceme-li hotový snímek, s kterým už dále nebudeme pracovat, volba JPG je jasná! To samé platí pro “dovolenkové” či dokumentární snímky a fotografie 10 x 15 cm do rodinného alba. Pokud ovšem pořizujeme fotografie na kterých nám zvlášť záleží a nebo chceme maximální kvalitu, pak jednoznačně RAW. Stejně tak má RAW smysl pro fotografie, které ještě budeme upravovat. Počítat ale musíme s tím, že nám to zabere mnohem více času a místa na disku. Ovšem výsledek rozhodně za to stojí!
|
|
|
|
|
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014