Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Základní postupy
Jak fotografovat ohňostroj?
5. ledna 2007, 00.00 | Pro fotografování ohňostrojů platí několik jednoduchých pouček, díky kterým jej může zvládnout kvalitně vyfotografovat téměř každý, s kompaktem i se zrcadlovkou. V dnešním článku si shrneme základní postup pro fotografování se stativem i bez něj.
Pro fotografování ohňostrojů platí několik jednoduchých pouček, díky kterým jej může zvládnout kvalitně vyfotografovat téměř každý, s kompaktem i se zrcadlovkou. V dnešním článku si shrneme základní postup pro fotografování se stativem i bez něj.
Bohužel vzhledem k nepříjemné události, kdy jsem přišel o počítač, kde byly nejen snímky loňského pražského novoročního ohňostroje, nemohl být článek publikován v předstihu. Musel jsem počkat na letošní, abych pořídil ukázkové snímky. Získané informace tedy zhodnotíte v příštím období novoročních ohňostrojů, nebo při jiných oslavách během roku.
Nutno dodat, že situace je pro fotografa u pražského novoročního ohňostroje čím dál složitější. Těší se vzrůstající oblibě a nejen díky teplému počasí dorazilo na nábřeží znatelně větší množství pozorovatelů a tak se vyplatí přijít na místo s velkým předstihem a vybrat si vhodné místo (nebo zvolit originálnější polohu pro pozorování než většina lidí). My to štěstí neměli a díky dopravnímu kolapsu se museli spokojit s horším místem s pouličními lampami a semafory ve výhledu. Těch bychom se měli vyvarovat. Lampy dokáží pokazit snímek i když nejsou přímo v záběru.
Snímek byl exponován při citlivosti ISO 100, čase 8s a cloně F16
Fotografická výbava
Nyní k samotnému fotografování. Kromě fotoaparátu potřebujeme také extrémně důležitý stativ. Nejpůsobivější snímky pořídíme zpravidla pouze s ním. Majitelé kompaktů si nemusejí zoufat, ohňostroje pohodlně vyfotografujeme i s obyčejným kompaktem, pokud máme výše zmíněný stativ. Oproti zrcadlovce se můžeme dočkat lehce zvýšeného šumu, ale používat budeme co nejmenší citlivost, takže u kompaktů nedojde k extrémnímu znehodnocení digitálním šumem. Také rozsah objektivu obyčejných kompaktů nám bude stačit. Důležitou podmínkou je ale manuální režim expozice. U zrcadlovek nám také postačí základní objektiv 24-70 mm, nebo 18-70 mm. Nejsou potřeba extrémně světelné objektivy, používat budeme vyšší clonová čísla. Příjemnou výhodou může být dálková spoušť (drátová, kabelová, infračervená).
Snímek byl exponován při citlivosti ISO 100, čase 8s a cloně F16
Nastavení fotoaparátu - se stativem
Je vcelku jedno zda-li budeme fotografovat do formátu JPEG, nebo RAW. Rozhodnutí je na nás, stejně jako u jiných fotografií. Při zpracování RAWu můžeme u snímku lépe opravit vyvážení bílé, nebo získat více detailů. Vzhledem k fotografování na nízkou citlivost ani nebudeme potřebovat lepší podmínky pro redukci šumu.
blesk, interní nebo externí - zcela vypnout
citlivost (ISO) - minimální, ideálně 100 - 200 ISO
režim expozice - manuální, nebo alespoň priorita času (v úvahu připadá i režim Bulb)
čas expozice - v řádu sekund
clonové číslo - adekvátně vysoké, nevyužijeme malá clonová čísla
sériové snímání - vypnuto
automatické zaostřování - vypnuto
stabilizace (objektivu, nebo snímače) - vypnuto
V případě manuálního režimu experimentujte s dlouhými časy expozice okolo 2 - 10 s. Záleží na konkrétním ohňostroji, na rychlosti série efektů apod. Pokud máme čas příliš dlouhý, několikanásobný výbuch na stejném místě nám způsobí nepěkné přeexponované místo. Vzhledem k takto dlouhé expozici musíme nastavit adekvátně vysoké clonové číslo, u kompaktů může dojít k problému, protože často mají maximální clonové číslo okolo F11.
S tímto nastavením dosáhneme efektu, kdy na fotografii bude ohňostroj mít dlouhé barevné čáry, tzn jednotlivé části výbuchu se díky dlouhé expozici projeví jako jednolité čáry, viz ukázkové fotky. Krátký čas by scénu zastavil a z ohňostroje bychom viděli pouze "zastavené" jiskry, bez většího zvýraznění jejich dráhy.
Nastavené hodnoty se vždy ohňostroj od ohňostroje liší. Závisí na intenzitě ohňostrojových záblesků a jejich velikosti. Objektiv v době mezi jednotlivými výbuchy raket můžeme zakrýt, abychom nepřeexponovali zbývající části snímku. V takovémto případě doporučujeme nastavení expozice na několik vteřin, nebo nastavit délku expozice na "BULB" a pomocí externí samospouště si ohlídat délku expozice.
Automatické zaostřování je dobré vypnout z jednoduchého důvodu. Na tmavé obloze se automatika jen těžko "chytí" a zaostřovat na efekty výbuchu také není nejlepší nápad. Je také dost pravděpodobné, že by nás bloudící automatika velmi zdržovala od samotné expozice. Je běžné, že dokud objektiv nezaostří, fotoaparát nedovoluje exponovat a to může trvat i několik sekund. Proto je dobré před samotným fotografováním nechat automatiku zaostřit na něco, co bude ve stejné vzdálenosti jako ohňostroj a přepnout fotoaparát do režimu manuálního ostření. Nic nezkazíme ani manuálním nastavením na nekonečno.
Snímek byl exponován při citlivosti ISO 1600, čase 1/5s a cloně F5,6
Nastavení fotoaparátu - bez stativu
Platí zde stejné rady pro nastavení formátu snímků, nebo automatického zaostřování jako v předchozím případě. U několika parametrů ale platí zcela opačný postup (citlivost, čas expozice, clona, stabilizace, sériové snímání).
blesk, interní nebo externí - zcela vypnout
citlivost (ISO) - maximální
režim expozice - manuální, nebo alespoň priorita času
čas expozice - v řádu desetin sekund (co nejdelší, ale abychom je "udrželi")
clonové číslo - co nejmenší clonové číslo (využijeme světelné objektivy)
sériové snímání - dle uvážení
automatické zaostřování - vypnuto
stabilizace (objektivu, nebo snímače) - zapnuto
Při fotografování bez stativu nikdy neudržíme fotoaparát tak stabilně, abychom dosáhli čárových efektů, proto musíme čas expozice adekvátně zkrátit tak, aby snímek nebyl roztřesený. Nedosáhneme tak efektních čar, ale můžeme zachytit aktuální podobu výbuchu, což může být také zajímavé, ale musíme rychle reagovat na výbuchy, u delší expozice nám nevadí promarněná sekunda bez žádného výbuchu. S časem expozice například 1/10 s se musíme strefit přímo do doby těsně po výbuchu.
Snímek byl exponován při citlivosti ISO 100, čase 13s a cloně F14
frekvence výbuchů se zvýšila a expozice na 13 s byla příliš dlouhá
Úhel záběru a několik tipů
Úhel záběru a kompozice snímku záleží na konkrétní situaci a lokalitě. Fotografovat můžeme jak s širokoúhlým ohniskem, abychom zachytili obraz okolí, nebo s "tele" ohniskem, kdy zabereme detail výbuchu. Zde je ale problematická skutečnost, že každý výbuch se pokaždé odehrává jinde a těžko dopředu víme, kde světlice vybuchne. Lepší je tedy volit širší ohniska a výslednou fotografii adekvátně oříznout.
Zde několik tipů na závěr:
- pozor na opar při vydechování při nízkých teplotách
- zahřívejte baterie do poslední chvíle, v zimě klesá jejich kapacita
- experimentujte se záměrným rozhýbání obrazu - umělecký dojem
- v případě automatického měření expozice používejte celoplošné měření
- automatika může naměřit hodnoty pro tmavou oblohu bez výbuchu a výsledný dlouhý čas neudržíme
- pokud automatika selhává, použijte kompenzaci expozice
Závěr
Pravidla jsou tu proto, aby se porušovala. I tohoto rčení se můžete držet. Výše uvedený návod platí pro pořízení "klasických" snímků ohňostrojů. Nebojme se tedy experimentovat s úhlem záběru, nebo záměrným pohybem fotoaparátu během expozice. Dojem pak umocníme správně vybraným místem, odkud můžeme do záběru dostat zajímavé pozadí, jako například Karlův most, Pražský hrad apod.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014