Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Základní postupy
Jak na: Bracketing a zámek expozice
Bracketing +1EV
28. května 2014, 19.15 | Moderní digitální fotoaparáty nabízejí množství praktických funkcí, z nichž některé přijdou v určitých situacích ohromně vhod. Mezi takové patří například expoziční bracketing. Jde o pomocníka, který nám ve světelně náročnějších či kontrastních scénách umožní pořídit sérii snímků s rozdílnou expozicí (jak velký ten rozdíl bude, zálěží čistě na nás). Takže jak to vlastně funguje a jak s ním pracovat?
Bracketing a zámek expozice
Moderní digitální fotoaparáty nabízejí množství praktických funkcí, z nichž některé přijdou v určitých situacích ohromně vhod. Mezi takové patří například expoziční bracketing. Jde o pomocníka, který nám ve světelně náročnějších či kontrastních scénách umožní pořídit sérii snímků s rozdílnou expozicí (jak velký ten rozdíl bude, zálěží čistě na nás). Takže jak to vlastně funguje a jak s ním pracovat?
V předešlých článcích jsme si vysvětlili, co je to automatické měření expozice a jak u digitálních fotoaparátů funguje, popř. jak na kompenzaci expozice. Dnes na toto téma úzce navážeme, neboť právě ke kompenzaci má bracketing zatraceně blízko (je vlastně jakýmsi jejím zautomatizováním). Práce s bracketingem není složitá, jen stačí pochopit princip a umět jej v pravý čas využít.
Abychom byli akurátní, je třeba nejprve malé upřesnění neboť není bracketing jako bracketing. Nyní bude řeč o bracketingu expozičním. Kromě něj však existuje “barevný” neboli WB bracketing (posuny barevnosti) nebo třeba bracketing pro řízení síly záblesku (a určitě bychom našli ještě další). V principu se jedná o automatizaci kompenzace expozice, kdy si nastavíme tzv “expoziční vějíř”, do kterého poté snímáme.
Bracketing (AEB, BKT)
Expoziční bracketing umožní fotografovat s rozdílnou expoziční kompenzací. Zpravidla funguje v sérii 3 snímků, kdy 1. fotografii pořídí přístroj bez kompenzace, 2. fotografii s kompenzací na jednu stranu (např. Do “+”) a 3. fotografii vyfotíme (potažmo fotoaparát) s kompenzací na druhou stranu (tedy do “-”). Jak velký tento “expoziční vějíř” bude, závisí na nás. Může být -1 EV – 0EV - +1 EV nebo menší ale také větší. Většina fotoaparátů používá kompenzaci v rozsahu +/- 2EV ale některé přístroje umí jít ještě dál (+/- 3EV, dokonce i +/- 5EV, což už je nážez). Důležité je vědět, že fotoaparát nepořídí na jedno zmáčknutí sérii 3 snímků, ale co snímek, to zmáčknutí spouště (výjimkou budiž sériové snímání)!
Kdy jej použít
Obecně existují dva nejčastější případy využití bracketingu. Za 1) potřebujeme-li pořídit tzv HDR snímek (se zvýšeným dynamickým rozsahem) a za 2) v expozičně komplikovaných situacích, kdy není čas experimentovat s nastavením fotoaparátu – jednoduše si scénu vyfotografujeme třikrát (pokaždé s rozdílnou expozicí) a následně si v PC vybereme ten nejlépe exponovaný snímek. V první situaci vyfotíme 3x jednu scénu pomocí bracketingu, ovšem pozor! Scéna by měla jednak statická a hlavně – bez stativu se neobejdeme. Jediné, na co však třeba při používání „bracketingu“ myslet, je fakt, že jej máte zapnutý. Fotoaparát vám totiž bude pořizovat neustále dokola snímky s rozdílnou expoziční kompenzací (viz Expoziční vějíř – nastavený fotografem), dokud funkci nedeaktivujete popř. „nerestartujete“ fotoaparát.
Uzamčení expozice (AE Lock)
Další šikovný pomocník, který pomůže opět při záznamu kontrastních scén. Při exponování na konkrétní, malou část snímku, zaměříme fotoaparát přesně kam potřebujeme, stiskneme „zámek expozice“ (AEL = auto exposition lock) a poté lze snímek libovolně překomponovat, aniž by nám došlo ke změně expozičních parametrů. Jen třeba vyzkoušet, jak funguje zámek expozice právě na vašem přístroji. U Canonu (značí se: * ) stačí stisknout – poté zámek “podrží” expozici cca 5-8 sek, Nikon (značí se AE-L) vyžaduje stisknutí a držení. Kdy je to vlastně dobré? Když používáme metodu „point-recompose-shot“ (zaostřit a překomponovat), nebo třeba v krajinářské fotografii (kdy musíme často volit, budeme-li exponovat na „stíny“ nebo na „světla“). Stejně oceníme „zámek“, fotografujeme-li silně kontrastní scény.
Jak bracketing, tak zámek expozice funguje v kreativních režimech: P, A/Av a S/Tv. V manuálu nemá smysl, v automatických funkcích zase nemáte k daným funkcím přístup (až na některé výjimky/fotoaparáty).
Perfektně pochopit a využívat funkce bracketingu či zámku expozice (a mnoho dalšího) vás naučím na kurzu:
Začínáme fotografovat s DSLR
Bracketing -1EV |
Bracketing 0EV (bez kompenzace) |
HDR fotografie (složenina ze 3 předešlých) |
Výrazně tmavý snímek (světelně náročné scény) |
Výrazně světlý snímek / tzv "high-key" (světelně náročné scény) |
Tématické zařazení:
» Praxe » Tipy & triky
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014