Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Základní postupy
Pár tipů, které se vám mohou hodit při fotografování ohňostroje
Fotografovani-ohnostroje
31. prosince 2008, 00.00 | Silvestr je „magickým“ dnem oslav a je již vžitou tradicí oslavit tuto příjemnou chvíli pořádným ohňostrojem. Pro fotografy se tak otvírá skvělá příležitost k pořízení zajímavých snímků. Aby byl výsledek fotografování co možná nejpovedenější, je dobré přihlédnout k několika zásadám, které mohou být pro snímání ohňostroje užitečné. Přinášíme vám jejich stručný výčet a spolu s tím i pár tipů na významnější tuzemské ohňostrojové akce.
První okamžiky příchodu nového roku jsou radostnou událostí, které asi u většiny z nás budou okořeněny výpary z alkoholických nápojů a vnadnými záblesky explozí zábavné pyrotechniky všeho druhu. Z fotografického hlediska se jedná o atraktivní příležitost pro pořízení zajímavých fotografií. Při fotografování ohňostrojů se vyplatí přihlédnout k několika radám, které vám pomohou pořídit co nejhezčí snímky. Níže je vám předkládáme.
Jakým fotoaparátem fotografovat
Netřeba zastírat, že uživatelé SLR fotoaparátů, ať už digitálních či kinofilmových, jsou oproti uživatelům kompaktních aparátů poněkud kvalitativně zvýhodněni. Nicméně pokud jste majiteli pokročilejších kompaktů (které umožňují manuální režim či alespoň poloautomatický) nezoufejte – půjde to i s nimi. Co se týče volby objektivu pro DSLR, budou k fotografování ohňostroje dobře postačovat objektivy s rozsahem ohnisek 28-70 mm. Objektivy s příliš širokoúhlým záběrem (20 mm a méně) nejsou vhodné. Záběr objektivů s ohniskem větším než 50 mm zase komplikuje nalezení optimálního výřezu na místo, kde exploduje kýžená světlice. Teleobjektivy (100-200 mm) jsou v tomto případě užitečné spíše jen při snímání konkrétní scény v dálce, u které víme, že z jejího místa bude vylétat pyrotechnika.
Prohlédněte si předem místo, kde budete fotit
Z historie je známo, že zkušení vojevůdci si neváhali prohlédnout místo, kde se měla odehrát jejich bitva. Podobně to platí i pro fotografy – pokud můžete, neváhejte si i vy předem prohlédnout místo své „ohňostrojové bitvy“ ještě před příchodem bujarých davů. Pokud se jedná o organizovaný ohňostroj, je dobré prohodit pár slov s přítomným střelmistrem a získat tak cenné informace například o tom, odkud se budou rakety vystřelovat a kde se předpokládá jejich dopad. Volba vyvýšeného místa rozhodně není marná (promenáda hlav lidí před objektivem dokáže někdy pořádně znepříjemnit fotografování). Rovněž je příhodné mít povědomí o směru větru, protože by se mohlo stát, že by vás během fotografického zápalu mohl „navštívit“ dým z odpalované pyrotechniky. Snažte se vyvarovat blízkosti rušivých zdrojů okolního osvětlení (například lampy veřejného osvětlení).
Použijte stativ a případně kabelovou spoušť
Pokud přistupujete ke fotografování ohňostroje s vážnými úmysly, tak určitě „sáhněte“ po stativu. Stativ vám pomůže pořídit nerozmazané a projasněné snímky (díky možnosti využití delších časů, než které by bylo možné udržet „z ruky“). Je dobré si ho na místě, kde hodláte fotografovat, rozložit (dostatečně stabilně) už před příchodem okolních davů. Použití stativu také skýtá možnost využít kabelové spouště či dálkového ovládání fotoaparátu, což při snímání ohňostroje může přijít velmi vhod. Díky těmto prostředkům můžete lépe používat své periferní vidění (než při intenzivním pohledu skrze hledáček fotoaparátu) a tak nejen „vychytávat“ ty ohňostrojem nejexponovanější místa na obloze, ale rovněž si hbitě udržovat od těla společensky zmožené spoluobčany, které by vám případně svou nemotorností mohli třeba poškodit i techniku (například zakopnout o stativ apod.). Koneckonců na Silvestra samota nemusí být pro fotografa nejveselejším doprovodem a tak je záhodno vyrazit fotografovat třeba ve dvou či více lidech a navzájem si kolegiálně vypomáhat.
Nastavení fotoaparátu
Snažte se fotografovat vždy na nejvyšší rozlišení, protože si tím necháváte prostor pro případné pozdější kreativní ořezy fotografií. U digitálních fotoaparátů si nastavte co nejmenší citlivost snímače ISO (nejlépe 50 až 200 ISO), je ta dobrá obrana proti digitálnímu šumu, který je na nočních snímcích obzvlášť patrný (při vyšší citlivosti ISO hrozí také přeexpozice a ztráta barevnosti snímku).
Pokud to váš fotoaparát umožňuje, nastavte si na něm manuální režim, či alespoň poloautomatický (priorita času). Rovněž deaktivujte autofokus, protože by na černé obloze nefungoval příliš spolehlivě a zapněte si manuální ostření (nastavit na nekonečno, případně před samotným vypnutím autofokusu zaostřit na něco, co bude ve stejné vzdálenosti jako ohňostroj, a teprve pak aktivovat režim manuálního ostření).
Zaclonění objektivu je dobře volit spíše vyššího rázu, tedy u kompaktních aparátů nastavit maximální (obvykle clona 8 či 11) a u DSLR zvolit clonové číslo z intervalu F11-F16. Takovéto zaclonění objektivu příznivě podporuje například podání barev a ostrost obrazu při delších expozičních časech.
Pro optimální zachycení průběhu explozí rachejtlí preferujeme nastavení delších expozičních časů, nejlépe v rozmezí od 3 až 60 s (režim „Bulb“, případně „T“). Pokud nastavení těchto režimů váš fotoaparát neumožňuje, tak zkuste alespoň záporně korigovat kompenzaci expozice v rozsahu -1 až -2 EV. Samozřejmě je možné experimentovat i s delšími časy, ale pamatujte, že v tomto případě méně znamená více. (Čím delší čas, tím více záblesků zachytíte na jeden snímek – pokud je jich příliš mnoho, může vzniknout zmatek.) Použití delších expozičních časů bude mít za efekt to, že na fotografii bude mít zachycený ohňostroj dlouhé barevné čáry, tzn. jednotlivé části výbuchu se díky dlouhé expozici projeví jako jednolité čáry, zatímco použití krátkého času by scénu „zmrazilo“ a z ohňostroje bychom tak viděli pouze "zastavené" jiskry, bez většího zvýraznění jejich dráhy. S nastavením konkrétních expozičních hodnot (čas a clona) je třeba trochu experimentovat, protože nastavené hodnoty se vždy ohňostroj od ohňostroje liší. Závisí totiž na intenzitě ohňostrojových záblesků a jejich velikosti. Při používání poloautomatických (případně plné automatiky pokud nemůžete jinak) expozičních režimů použijte režim celoplošného měření expozice.
Po stisku spouště se pokuste odhadnout, jak dlouho daná raketa svítila, jak dlouhé asi budou její světelné stopy a kolik efektů celkově budete mít v záběru - včas ukončete expozici, pokud budete mít pocit, že toho bylo zachyceno tak akorát (aby se jednotlivé efekty nepřekrývaly). Je dobré zakrývat objektiv černým papírem v momentech, kdy žádné rakety na obloze nevybuchují. Pokud má váš fotoaparát funkci multi-expozice použijte ji a můžete si tím výrazně usnadnit práci. Je ovšem třeba si dát pozor na sebemenší otřesy stativu, které by vám mohly pokazit snímek (například se vám mohou u pevných objektů na scéně vytvořit nevzhledné zdvojené „obrysy“). Nezapomeňte si také vypnout vestavěný blesk fotoaparátu (někdy ale může být použití blesku užitečné při osvětlení zajímavého popředí).
Je vcelku jedno zdali budeme fotografovat do formátu JPEG nebo RAW. Rozhodnutí je na nás, stejně jako u jiných fotografií. Při zpracování RAWu můžeme u snímku lépe opravit vyvážení bílé nebo získat více detailů. Vzhledem k fotografování na nízkou citlivost ani nebudeme potřebovat lepší podmínky pro redukci šumu.
Velkou pozornost je třeba věnovat bateriím fotoaparátu. Je třeba je před fotografováním pořádně nabít a vzít si sebou pro jistotu i ty rezervní. Není snad ani není nutné připomínat známý fakt, že při fotografování v zimě (zejména pokud je pod „nulou“) se výrazně snižuje energetická výdržnost baterií, proto je vhodné je zahřívat v ruce kdykoliv to jen půjde. Pro fotografa totiž snad není větší „tragedií“, než když mu uprostřed fotografické „extáze“ vybijí baterie, což v případě snímání silvestrovského ohňostroje může být obzvláště smutné (další Silvestr bude totiž až za rok ...).
Kam na ohňostroj
Svůj silvestrovský ohňostroj bude mít jistě téměř každé město či ves. Největší ohňostroje se budou přirozeně konat ve velkých městech. Z fotografického pohledu nejzajímavější podívanou zřejmě poskytnou organizované ohňostroje, které realizují školení profesionálové. Krásné pyrotechnické reje profesionálních ohňostrojů mají určitý řád a umožní tak fotografovi leccos předvídat a zhotovit tak atraktivní snímky. Například v Praze se pořádá již tradičně obsáhlý novoroční ohňostroj, který rok co rok nabízí prvotřídní estetické zážitky (letos organizátoři slibují 999 sekund trvající podívanou). Letošní pražský Novoroční ohňostroj seznámí Pražany s devíti podobami ohňostroje v devíti zemích čtyř kontinentů. Ohňostroj bude odpálen opět od metronomu na Letenské pláni, a to 1. ledna v 18 hodin, bude viditelný na několik kilometrů. Nejlepší výhled bude tradičně z Dvořákova nábřeží a na Františku.
V Brne se bude letos (2008) pořádat novoroční ohňostroj 1. 1. 2009 v 18.00 hod. Světelná show s názvem Óda na radost bude odpálena ze Špilberku. Z dalších významnějších ohňostrojů zmiňme například pyrotechnickou podívanou pořádanou v Doksech (1. 1. 2009 do 18.00 hod. v areálu zámku v Doksech), v Holešově (1. 1. 2009 od 17.00 hod) a v Ostravě (1. 1. 2009 od 18.00 hod u kruhové křižovatky v Hrabůvce). Obsáhlejší informace o pořádání silvestrovských ohňostrojů pro konec roku 2008 naleznete například ZDE.
Zdroj:www.ignisbrunensis.cz
Z velkých „nesilvestrovských“ akcí, které se pořádají na uzemí ČR jmenujme pravidelný festival ohňostrojů s mezinárodní účastí a věhlasem, který je pořádaný v Brně, Ignis Brunensis. Poměrně nedávno se podobná akce, i když v menším měřítku, konala také v Táboře pod názvem Vulkan 2008 (snad budou následovat i další ročníky).
Zdroj:www.cestovatel.cz
Závěr
V rámci uvedeného stručného výčtu rad jak snímat ohňostroj jsme se snažili vám předložit ty nejfrekventovanější zásady, které se obvykle pojí k danému tématu. Zmíněná pravidla není třeba v praxi vyznávat otrocky – jsou to pouze doporučení, která se ovšem dobře osvědčila v praxi. Koneckonců – nebojte se trochu experimentovat a najít si své vlastní osvědčené nastavení fotoaparátu, neboť teprve praxe bude pro vás bude tím nejlepším rádcem. Pamatujte, že celkový dojem z fotografie zachycující ohňostroj umocníte správně vybraným místem, odkud pak můžete do záběru dostat zajímavé pozadí, jako například Karlův most, Pražský hrad apod. Pokud vás problematika fotografování ohňostrojových krás vážně zaujala, tak vám na konci článku předkládáme výběr odkazů na ostatní zajímavé zdroje, ze kterých můžete načerpat další cenné informace.
Další zajímavé zdroje:
www.fotografovani.cz
www.paladix.cz
www.digineff.cz
www.digital-photography-school.com
www.calphoto.com
www.garryblack.com
www.onlinefireworks.co.uk
www.betterphoto.com
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014