Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Základní postupy
RAW podruhé aneb nejen pro zapomnětlivé
RAW TIFF
29. června 2004, 00.00 | Nedávno publikovaný článek o formátu RAW vzbudil velký ohlas vás čtenářů, který jednoznačně ukázal, že tomuto formátu bychom měli věnovat více pozornosti. Podívejme se tedy v čem může být takový RAW formát digitálních fotografií užitečný?
Jak jsme již konstatovali, do souborů formátu RAW se neukládají hotové digitální fotografie, které by si prošly celým procesem zpracování, ale pouze jakýsi polotovar, který produkuje A/D převodník. To znamená nejen možnost záznamu s maximální přesností a minimální chybou, ale výrazně lepší kontrolu nad procesem zpracování digitální fotografie a i jakousi pojistku před selháním. A právě o této pojistce je náš dnešní článek.
Většině z nás se již někdy stalo, že jsme zapomněli správně nastavit balanci bílé barvy, zrušit agresivní doostřování fotografií, se kterým jsme posledně experimentovali, či ne příliš šťastně exponovali. Prostě chybovat je lidské a chyby může dělat i automatika fotoaparátu, na kterou se ve většině případů spoléháme. Proto právě formát RAW může být naší záchranou, protože umožňuje zkontrolovat a případně změnit řadu nastavení před tím, než se nevratně podepíší na kvalitě výsledné fotografie. RAW tak můžeme kromě jiného používat jako drobnou pojistku proti vlastní blbosti.
Co všechno RAW může zachránit?
Vzhledem k tomu, že data se do RAW formátu ukládají nezpracovaná, v syrové digitální podobě, neprovede se s nimi řada operací, které mohou se špatným nastavením nevratně zkazit snímek. Pokud tedy fotografujeme do RAW formátu, je zcela jedno jak máme nastavenu balanci bílé barvy, saturaci barev, doostřování, korekci kontrastu, digitální efekty, barevný prostor a řadu dalších drobnějších nastavení. Některé fotoaparáty sice toto nastavení z fotoaparátu zkopírují do RAW souboru, nicméně nezmění obrazová data, takže při zpracování v počítači lze chybu snadno napravit bez ztráty kytičky. Zejména v případě balance bílé barvy může jít o službu k nezaplacení.
Navíc díky tomu, že v RAW formátu jsou uložena nezpracovaná data v plné barevné hloubce, je možné při zpracování RAW formátu takzvanou "dodatečnou kompenzaci expozice". Ta samozřejmě nezmění expozici jako takovou a její optické důsledky, ale může znamenat zlepšení kresebnosti fotografie, zvýšení kontrastu či potlačení částečně přeexpozice či podexpozice. To o kolik je tuto záchranou akci provést záleží na konkrétním fotoaparátu, ale často to bývá +- 1,5EV, což je poměrně značný rozsah.
Adobe Camera Raw 2.2 - pracovnímu prostředí plug-inu dominuje velký náhled a přehledné ovládací prvky
Co RAW zachránit nemůže?
V první řadě nemůže ani RAW zachránit neostrost způsobenou špatným zaostřením, chvěním fotoaparátu či pohybu objektů ve scéně. Je sice pravda, že uložení do RAW odkládá provedení softwarového doostření až do počítače, ale nelze očekávat, že z neostrého RAWu dostanete ostrou fotografii. Ano, můžete provést přesné doostření, ale rozhodně nečekejte zázraky.
Stejně tak špatné expozice ve smyslu nevyváženosti, špatné práce se světlem, silné podexpozice či přeexpozice jsou problémy, které za fotografa nevyřeší nikdo, tedy ani RAW formát. Ten sice umožňuje částečně korigovat expozici, ale pouze v omezeném rozsahu.
A třetí skutečností, kterou si musíme uvědomit je to, že nastavení citlivosti je nastavením A/D převodníku, takže zasahuje i data ukládaná do RAW souboru. Čím vyšší citlivost (ISO) si nastavíte, tím více bude ve fotografii šumu ať už ji uložíte v jakémkoli formátu. Takže rozhodně se vyplatí na nastavení citlivosti myslet, stejně tak jako na co nejlepší expozici, kompozici a zaostření.
Závěrem
Přepnutí fotoaparátu na ukládání RAW fotografií z nikoho neudělá lepšího fotografa. Špatný snímek se nedá zachránit ani RAWem, ani Photoshopem. Nicméně drobné chyby a opomenutí může RAW formát zachránit, což je jeden z jeho velkých plusů. Pokud se tedy obáváte toho, že před expozicí zapomínáte kontrolovat všechny parametry fotoaparátu, může vám používání RAW formátu ulehčit život.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014