Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Novinky - fotoaparáty
Ohlédnutí za PMA 2004: Foveon a Polaroid - čekání na zázrak
Polaroid x530
10. března 2004, 00.00 | Po ne příliš úspěšném pokusu prosadit svůj inovativní typ snímače s pomocí DSLR Sigma SD9 přichází letos Foveon s novým pokusem. Partnerem, který by měl pomoci Foveonu na výsluní, se nově stal Polaroid. Kam toto spojení může vést?
Když před dvěma lety Foveon na PMA představoval svůj zcela nový typ snímače s označením X3, sliboval revoluci, která změní digitální fotografii. Sebejistota, se kterou vystupovali vývojáři Foveonu, se dotýkala hvězd a i zástupci Sigmy, jejíž model SD9 byl jako první na světě vybaven tímto snímačem, nešetřili optimismem. Nicméně trvalo řadu měsíců, než Sigma SD9 vůbec reálně přišla na trh a její působení lze jen těžko nazvat úspěchem. Ani její nástupce označený jako SD10 neudělal díru do světa a naskýtá se otázka proč?
Důvody proč Sigma SD9 nenaplnila očekávání jsou v podstatě trojího charakteru. Prvním aspektem, který je potřeba si uvědomit je skutečnost, že Sigma má sice ve fotografické branži bezesporu své jméno, ale jakožto konstruktér DSLR byla absolutním nováčkem a navíc vsadila na použití vlastního bajonetu, čímž si do značné míry omezila potenciální trh, který dokázala rychle oslovit.
Druhým důvodem byla bezesporu skutečnost, že samotný snímač Foveon X3 byl a zatím stále je dost rozporuplně přijímán odborníky i veřejností. Jedni ho chválí, druzí zatracují. Teoreticky sice trojvrstvé uspořádání skýtá řadu výhod, ale prakticky trpí i řadou omezení a dětských neduhů, které Foveon odstraňuje zatím jen velmi pomalu. Navíc jeho věčné mlžení kolem fyzického rozlišení technologii na obecné přijatelnosti nepřidává. Snímač s 3,2 mil. buněk je neustále označován jako 10MPix (3x 3,2), protože Foveon tvrdí, že nové technologie vyžadují jiný přístup, a to není příliš šťastné.
Třetí příčinou nenaplnění očekávání je bezesporu jejich nadsazenost. Foveonu se podařilo kolem své technologie vyvolat neuvěřitelnou hysterii a naslibovat kdekomu co šlo. Přitom je od samého začátku jasné, že Foveon má omezené prostředky na dlouhodobý vývoj a podporou prodeje a Sigma ve vší úctě nepatří v produkci digitálních fotoaparátů k první lize.
Může Polaroid zachránit Foveon?
Logicky se tedy Foveon začal ohlížet po dalších partnerech, se kterými by vstoupil na trh a dostal tak svou technologii mezi větší množství uživatelů. Bohužel dle očekávání se mu zatím nepodařilo přesvědčit žádného z velkých hráčů, aby se s ním dal do nejistého experimentu a tak nakonec přišla dohoda s Polaroidem. Ten na PMA 2004 představil model x530, který je vybaven snímačem Foveon X3 5M, který má pouhých 1,5 mil. buněk! Fotoaparát je jinak vybaven 3x optickým zoomem, malým průhledovým hledáčkem a střední fotografickou výbavou. Polaroid sám jej srovnává s Canonem PowerShot A70, pro přibližně stejné rozměry a podobnou koncepci ovládání. Nicméně i tato novinka vzbuzuje více otazníků než nadšení.
Pokud byla Sigma hráčem druhé ligy, ve smyslu produkce digitálních fotoaparátů, tak Polaroid dnes hraje krajský přebor. Dávno pryč jsou časy slávy této značky, která je dnes víc licencí než čímkoli jiným a digitální fotoaparáty Polaroid soupeří pouze s nejlevnějšími asijskými kompakty beze jména. Navíc model x530 přichází na trh v době, kdy za stejnou cenu (399 USD) lze koupit fotoaparáty s 5 MPix CCD snímačem od renomované značky, které jsou pro běžného spotřebitele jistotou ve srovnání s čipem Foveon 5M. Z pohledu Foveonu je tento fotoaparát převratný v takových detailech jako je schopnost produkovat přímo JPEG fotografie, což u zrcadlovek Sigma vůbec nešlo.
Škoda krásné myšlenky
Pokud tedy shrneme řečené, Foveonu se nepodařilo najít dostatek argumentů na to, aby přesvědčil byť jediného silného výrobce digitálních fotoaparátů k produkci byť jediného modelu s jeho čipem. Polaroid x530 nelze na dnešním trhu brát jako seriózní nástup na trh a dle našeho názoru je předem předurčen k zapadnutí a obchodnímu neúspěchu. Z pohledu Polaroidu (dnes Concordu) je experiment s Foveonem zřejmě zajímavým marketingovým nástrojem a snahou najít skulinku na přeplněném trhu, ale ani zástupci této značky sami nehýřili nějakým přehnaným optimismem co se týče objemů plánovaných prodejů. Není divu, Foveon je bohužel zřejmě jednou z mnoha ukázek toho, jak funguje dnešní globální ekonomika a jak těžké je prosadit sebelepší technologii bez finančního zázemí a tržního podílu.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014