Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Novinky
photokina 2006: Fujifilm S5 Pro - stará známá v novém těle
27. září 2006, 00.00 | Až přímo na photokině 2006 Fujifilm oznámil nástupce více než dva roky staré zrcadlovky S3 Pro. Vzhledem k tomu, že se jedná o jedinou DSLR v nabídce Fujifilmu, čekalo se o něco větší překvapení. Nová S5 Pro nabídne ten samý snímač, jako měla S3 Pro, zabalený v těle převzatém z Nikonu D200.
Až přímo na photokině 2006 Fujifilm oznámil nástupce více než dva roky staré zrcadlovky S3 Pro. Vzhledem k tomu, že se jedná o jedinou DSLR v nabídce Fujifilmu, čekalo se o něco větší překvapení. Nová S5 Pro nabídne ten samý snímač, jako měla S3 Pro, zabalený v těle převzatém z Nikonu D200.
Co je nového?
- Nové tělo převzaté od Nikonu D200
- Face Priority při zvětšování uložených snímků
- Řízení externího blesku pomocí i-TTL (Nikon)
- 11 bodů AF (u S3 Pro bylo 5 bodů)
- 3200 ISO
- Obrazový procesor Real Photo
- Větší LCD displej
- Absence slotu pro xD kartu a vypuštění FireWire (zřejmě díky použití jiného těla)
- Rychlost závěrky až 1/8000 s, synchronizace s bleskem až 1/250 s
- Li-Ion akumulátor (S3 Pro používala tužkové baterie)
- Kompenzace expozice +- 5 EV
- Více přednastavených režimů při simulaci filmů Fujifilm
- Lepší kontrola dynamického rozsahu (jiný způsob nastavení)
Technická specifikace
Fujifilm se rozhodl vzít ověřenou věc a použít ji pro svůj produkt. Stejně jako Fujifilm S3 Pro mělo tělo podobné kinofilmovému Nikonu F80, tak pro S5 Pro se použilo tělo z Nikonu D200. Na první pohled jsou S5 Pro a D200 zvenku takřka identické přístroje. Fujifilmu však chybí typický červený znak na gripu. Rozměry jsou 170 x 113 x 74 mm, hmotnost tisková zpráva neuvádí.
Stejně jako u S3 Pro, je zde použit unikátní snímač Super CCD SR Pro s efektivním rozlišením 6 MPix (+12 MPix interpolace) a rozměrem 23 x 15,5 mm. Senzor má 6,17 miliónů S buněk a stejný počet oddělených R buněk s nižší citlivostí, což znamená, že světlo dopadá celkem na 12,34 miliónů oddělených a samostatně adresovaných buněk. Na druhou stranu jeden výsledný bod fotografie se skládá z jedné hodnoty získané S buňkou a jednou R buňkou (režim WIDE dyn. range), případně jsou R buňky zcela vypnuty (STD dyn. range), takže efektivní rozlišení zůstává 6MPix a výstup 12 MPix je opět interpolovaný. Výhoda celého řešení je schopnost lepšího prokreslení světlých pasáží snímků a možnost uživatelsky volit jeden ze tří dynamických rozsahů. Fotoaparát produkuje snímky s rozlišením 4256 x 2848, 3024 x 2016, 2304 x 1536 ve formátech JPEG a CCD-RAW . Fotografovat můžeme s citlivostí 100, 160, 200, 400, 800, 1600 a 3200 ISO. O zpracování obrazu se stará obrazový procesor Real Photo.
Zvláštností tohoto fotoaparátu je možnost nastavení dynamického rozsahu. Je zde režim Standard a režim Wide, který poskytuje další nastavení. Režim Auto volí dynamický rozsah od 100 % do 400 %, režim Wide nastaví maximální dynamický rozsah na 130%, 170%, 230%, 300% a 400%. Až v redakčním testu se pokusíme odhalit zda-li se podařilo dynamický rozsah oproti S3 Pro zvětšit. Výhodou vyššího dynamického rozsahu je schopnost rozlišovat více detailů ve scénách s extrémním kontrastem. Na druhou stranu nastavení většího dynamického rozsahu znamená hrubší odstupňování jednotlivých odstínů.
Velmi příjemnou funkcí je simulace barevných a tonálních vlastností filmových materiálů Fujifilm. K dispozici bude 5 přednastavených profilů (F1, F1a, F1b, F1c a F2). Samozřejmostí je nastavení kontrastu, saturace a ostrosti.
Fujifilm již tradičně u svých zrcadlovek používá bajonet Nikon F mount. Při použití objektivů musíme počítat s ořezovým faktorem 1,5x (z ohniska 24 mm je pak 36 mm). Optický TTL hledáček obsahuje pětiboký hranol, má možnost dioptrické korekce a pokrývá cca 95%. Kromě manuálního zaostřování můžeme zvolit jednorázové, nebo kontinuální automatické ostření, které funguje na principu TTL měření kontrastu na 11 bodech. Pro lepší činnost autofokusu je zde přisvětlovací lampa.
Pro TTL měření expozice (3D Color Matrix Metering II) se používá celoplošné maticové měření, měření s důrazem na střed, nebo bodové měření. Přístroj nabízí jak automatický režim, tak režimy s prioritou času, nebo clony a samozřejmě také plně manuální režim. Pro ovládání automatického režimu je k dispozici korekce automatické expozice v intervalu +-5 EV po 1/3, nebo 1/2 EV krocích. Čas expozice lze nastavit od 1/8000 s do 30 s, případně na režim Bulb. Nejkratší čas synchronizace pro blesk je 1/250 s.
LCD displej na zadní straně má úhlopříčku 2,5" a disponuje 235 000 body. Stejně jako S3 Pro nabídne S5 Pro funkci Live image, kdy na 30 sekund sklopí zrcadlo a zobrazuje snímanou scénu na displeji. Interní výklopný blesk má směrné číslo 12 a nabízí klasické režimy synchronizace s dlouhým časem, redukci červených očí, případně jejich kombinaci. Pro připojení externího blesku jsou zde sáňky podporující řízení záblesků i-TTL (Nikon SB-800, SB-600, SB-R200). Vyvážení bílé barvy nabízí předvolby: slunce, stín, zářivka, žárovka a blesk. Dále pak můžeme použít manuální měření vyvážení bílé, nebo přesné zadání barevné teploty.
Fotoaparát má tentokrát slot pouze pro paměťovou kartu Compact Flash typu I i II. Pro přenos dat můžeme použít USB 2.0 (S3 Pro měla i FireWire). Přístroj podporuje video formáty NTSC a PAL (pro promítání snímků na televizi, či projektoru) a také standard přímého tisku PictBridge. Napájení zajišťuje dodávaný Li-Ion akumulátor. Tisková zpráva se nezmiňuje, zda-li bude kompatibilní s akumulátorem z Nikonu D200.
Závěr
Fujifilm potěšil několika změnami, jako je řízení externích blesků i-TTL, zvýšení citlivosti, kompaktní tělo, 11 bodů AF apod. Překvapením však je použití stejného snímače, jako byl v S3 Pro. Fujifilm tedy stále prosazuje interpolaci na 12 MPix. S5 Pro je tedy příjemnou evolucí, ale vzhledem k tomu, že tato DSLR bude dostupná až začátkem roku 2007, se může zdát, že Fujifilm ztrácí dech.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Canon PowerShot G7 - technologiemi nabitý kompakt přichází
- (Digi-) Klony útočí
- photokina 2006: vyhrazeno pro fotografy
- photokina 2006: Apple představil zbrusu nový Aperture 1.5
- photokina 2006: Sigma SD14 - třetí pokus Sigmy zasáhnout trh s DSLR
- photokina 2006: Fujifilm S5 Pro - stará známá v novém těle
- photokina 2006: Leica kupuje Sinar a představuje digitální dálkoměrný fotoaparát M8
- photokina 2006: čeští vystavovatelé na photokině
- photokina 2006: Příval nových objektivů
- Střípky z photokiny 2006 - 1. díl
- photokina 2006: digitální kompakty dnes a zítra
- Střípky z photokiny 2006 - 2. díl
- Ceny TIPA 2006 - Výběr toho nejzajímavějšího na fotografickém trhu
- Nové Ixusy od Canonu na cestě - je libo 10 MPix, titanový povrch, nebo optickou stabilizaci?
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014