Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Novinky
PhotoPlus 2006: Semináře, workshopy a kulaté diskuzní stoly
PhotoPlus 2006
6. listopadu 2006, 00.00 | PhotoPlus letos nabízí svým návštěvníkům více jak stovku seminářů, workshopů či diskuzí. Zaměření, úroveň i informační hodnota se hodně liší, přesto účastníci odcházejí většinou se spokojeným výrazem ve tváři.
PhotoPlus tradičně nabízí bohatý program seminářů, které naplňují první partro JJCC kongresového centra od devíti hodin ráno až do pozdních večerních hodin. Většinou se jedná o dvou až tří hodinové bloky prezentací, seminářů, workshopů a diskuzí jejichž cena se pohybuje od 50 do 150 dolarů. V tomto ohledu je nutné však zdůraznit, že na americké poměry jde o cenu víceméně symbolickou, protože ceny fotografických workshopů v prestižních školách jako je Santa Fee nebo Maine se pohybují od pěti set až po dvacet tisíc dolarů. Semináře na PhotoPlus, které mimochodem většinou vedou špičkový profesionálové fotografové, lektoři či vývojáři, jsou tak chápány spíš jako jakási ochutnávka toho co se člověk může dozvědět, pokud absolvuje týdenní až měsíční workshop.
Hity letošního ročníku
Jak jsme již konstatovali v úvodním článku o PhotoPlus, v programu lze snadno vysledovat tři hlavní témata, která pořadatelé považují letos za klíčová a je jim věnována maximální pozornost. Prvním je bezesporu počítačové zpracování digitálních fotografií zejména s důrazem na použití RAW formátu. Vzhledem k tomu, že program je zaměřen na profesionály, je RAW workflow považováno prakticky za samozřejmost a Adobe Photoshop je vnímán spolu s Apple Aplerture a Adobe Lighroom za jediné přípustné pracovní prostředí. V tomto ohledu je výhodou PhotoPlus, že se jednoznačně zaměřuje pouze na profesionály a netříští tak svůj zorný úhel.
Druhým nosným tématem je budování a profitabilita profesionální fotografické kariéry a businessu. Na rozdíl od podobně zaměřených přednášek v Evropě PhotoPlus přináší až překvapivě konkrétní, praktické a přesné informace, které prezentují úspěšní profesionálové z praxe, nikoli teoretici či ekonomové. Model „sucess stories“ je v USA oblíbený a díky velikosti trhu a místní mentalitě je opravdu přirozené podělit se zcela konkrétně o kořeny svého úspěchu se začínajícími kolegy.
Třetím výrazně akcentovaným tématem je tisk fotografií, správa barev při tisku zejména černobílých fotografií a volba médií. Dokonce se do programu vrátili přednášky zaměřené na klasické filmové materiály a jejich zpracování, které byste v loňském programu hledali marně. V profesionálním segmentu dnes digitální zpracování sice hraje prim, přesto právě finální fyzická podoba fotografie je tím nejlépe a nejprofitabilněji prodejným zbožím. Proto čím dál více profesionálů zde v USA prodává své fotografie klientům nejraději ve výsledné papírové podobě včetně adjustáže a finalizace.
RAW, Adobe Photohop a digitální kouzla
V každém přednáškovém bloku, každý den PhotoPlus najdete několik přednášek zaměřených na zpracování fotografií. Beznadějně vyprodaný je praktický workshop, na kterém má každý účastník k dispozici svůj počítač a pracuje spolu s lektorem. Stejně jako v loňském roce byl tento workshop vyprodán měsíce před samotným startem akce. Ostatní semináře a workshopy se většinou odehrávají v pasivní podobě, kdy zkušený fotograf, grafik či lektor předvádí na projekčním plátně své umění a triky. Nutno podotknout, že nejoblíbenější jsou efektní korekce fotografií a triky zefektivňující každodenní práci, takže začátečník se brzy ztratí. Nicméně se střední znalostí softwaru se můžete poměrně rychle přiučit drobné střípky, které mohou zpříjemnit váš každodenní život.
Velice zajímavým počinem byla otevřená diskuze pěti profesionálních fotografů nad konkrétními fotografiemi zpracovávanými z RAW formátu. Jednotlivý fotografové postupně zpracovali stejná zdrojová RAW data a následně diskutovali nad výsledky své práce. Tento seminář krásně ukázal nakolik různých výsledků jde dosáhnout zpracováním stejných zdrojových dat a nakolik hraje roli subjektivní pohled tvůrce na výsledek. Některé diskuze nad zdánlivě malichernými detaily podtrhovaly profesionalitu a důslednost přístupu špičkových fotografů a dobře demonstrovaly náročnost opravdu špičkového zpracování digitálních fotografií.
Kdo by měl diskutovat o technologiích?
PhotoPlus kromě klasických přednášek a workshopů nabízí i řadu otevřených diskuzí, kterých se účastní jednak profesionální fotografové a druhak zástupci výrobců. Forma diskuze zdánlivě nabízí nejlepší prostředí pro získání konkrétních informací oproštěných od zbytečného balastu marketingu. Bohužel letošní ročník opět ukázal, že tato teorie platí pouze za předpokladu, že diskutují pouze profesionální fotografové mezi sebou. V takovém případě nikdo nemá žádné konkrétní obchodní zájmy a je ochoten otevřeně reagovat na položené otázky. V okamžiku, kdy například v diskuzi o tiskových médiích seděli vedle sebe fotografové a zástupci výrobců nebyl nikdo ochoten kritizovat nefunkční řešení. Možná jde o společenskou slušnost, možná o osobní vazby, ale diskuze vyzněla velice mělce, protože všichni se snažili držet pozitivního hodnocení za každou cenu.
O něco horší byla už jen diskuze zástupců společností Canon, Epson a HP o vývoji černobílého inkoustového tisku fotografií. V té nejen že nikdo nebyl ochoten kritizovat ani konkurenční ani vlastní produkty, ale navíc bylo jasně patrné, že si řečníci dávají velký pozor na to, aby náhodou před konkurencí neprozradili něco, co není jejich zaměstnavatelem veřejně komunikováno. Ve výsledku se tak účastník kromě optimistických vizí výrobců nedozvěděl zhola nic praktického.
Kreativní workshopy
Poslední kategorií, které bychom se chtěli věnovat v dnešním článku, jsou workshopy svícení a kreativní fotografie. Pod vedením zkušených lektorů, profesionálních fotografů, z prestižních amerických škol se na nich mohl účastník dočkat hojné inspirace. Řečníci hojně využívají na těchto workshopech zakázky realizované pro klienty, na kterých vysvětlují, jak bylo dosaženo výsledku a to z pohledu svícení, fotografické techniky i produkce. Je nejen úžasné vyslechnout příběh fotografie s rozpočtem 75 000 USD, i inspirující z pohledu přístupu, práce se světlem, komunikace s modelem atd.
Některé workshopy nabízejí i živé ukázky svícení a práce s modelem ve studiovém prostředí, ale většinou jde o překvapivě spartánské akce, které pouze dokreslují postupy prezentované na hotových fotografiích. Důvod je snadný, během desítek minut nelze zrealizovat kvalitní profesionální portrét navíc v prostředí přednáškové místnosti se sto posluchači.
Závěrem
Většina účastníků, které jsme oslovili, se shodla na tom, že semináře na PhotoPlus chápe jako dobrou příležitost pro získání nové inspirace a kontaktů. Nikdo nepřicházel s očekáváním ucelené výuky, a tudíž ani nikdo neodcházel zklamán z obsahové stránky seminářů. Je škoda, že evropská photokina nedokáže svým návštěvníkům nabídnout podobně komplexní přednáškový program. Setkání s absolutní fotografickou špičkou by bylo jistě pro řadu návštěvníků lákavé.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- PhotoPlus 2006: New York ožil profesionální fotografií
- PhotoPlus 2006: Semináře, workshopy a kulaté diskuzní stoly
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014