PMA live: Kodak na cestě od filmu k digitálu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Novinky

PMA live: Kodak na cestě od filmu k digitálu

Kodak

1. března 2006, 00.00 | Svou keynote měl na letošní PMA i Phil Faraci, ředitel divize CDI Kodaku, ve které představil novou digitální strategii této jinak tradičně filmově orientované společnosti. Co znamená pro Kodak film a co digitální fotografie?

Přestože Kodak je jednou z mála společností, která na letošní PMA představila nové produkty pro klasickou filmovou fotografii, Phil Feraci se ve svém vystoupení zaměřil výhradně na digitální budoucnost Kodaku. Kodak se již několik let potýká s rychle se měnícím trhem, který přivedl i tuto velice tradiční společnost na pokraj digitálního věku. V roce 2005 poprvé v historii přesáhly příjmy Kodaku z digitálních produktů příjmy z klasické fotografie, což pro společnost, která stála u zrodu filmu, bylo velice těžké zjištění. Zdá se, že se Kodaku daří vypořádat s touto změnou, ale není to rozhodně snadný proces.

Cesta od filmu k digitální budoucnosti
Na jedné straně Kodaku každý rok zhruba o 20% klesají příjmy z produkce filmů a to vyžaduje neustálé snižování výroby a propouštění. Kodak postupně utlumuje výrobu filmů i všech technologií souvisejících s klasickou fotografií a některé produkty již zcela přestal vyrábět. Na druhou stranu se stále snaží udržet klasickou fotografii ve svém portfoliu. Přeci jen na filmu a chemii Kodak vyrostl do své dnešní pozice na trhu.
Na straně druhé se v posledních letech daří Kodaku generovat skoro 40% růst obratu z produktů souvisejících s digitální fotografií. Právě divize CDI je zodpovědná za vývoj, výrobu a prodej digitálních fotoaparátů, skenerů, tiskáren a kiosků pro zpracování digitálních fotografií a Phil Feraci má za úkol přivést Kodak do digitální budoucnosti. Není náhodou, že Feraci přišel do Kodaku v loňském roce ze společnosti Hewlett-Packard. Jaké přinesl vize?

Uchopit příležitost a dát uživateli komfort
Přestože Kodak a jeho partnery zasahuje rychlý přechod od klasické k digitální fotografii více než řadu jiných společností, Phil Feraci v tom vidí více příležitost a výzvu než bezprostřední ohrožení. Kodak je dostatečně velký na to, aby ustál výkyvy v poptávce, pokud bude dostatečně pružně měnit portfolio svých produktů. Podle pana Feraciho je nejdůležitější hledat cesty jak dát běžnému uživateli možnost opravdu plnohodnotně a pohodlně využívat všech vlastností digitální fotografie. Konkrétně to demonstroval na třech příkladech.

Standardy a otevřenost
Podle Phila Feraciho dnešní digitální fotografii chybí zejména otevřené standardy, které by umožňovaly uživatelům zcela svobodně a bez omezení využívat digitální fotografie. Platí to jak pro klasické fotoaparáty, tak zejména pro fotomobily, u kterých se uživatelé často setkávají s nepochopitelnými limity a nekompatibilitou. Proto se Kodak snaží velmi aktivně vystupovat v jednotlivých aliancích stojících za různými produkty či přicházet s vlastními řešeními jako je například ImageLink, který se postupně začíná objevovat u řady dalších výrobců.

Uživatelé potřebují větší jistotu
Další oblastí, na kterou se Kodak snaží zaměřit, je zajištění větší jistoty pro běžného uživatele digitálního fotoaparátu, že jeho snímky se co nejčastěji povedou. U klasické filmové fotografie či při zpracování digitální fotografie v minilabu nebo kiosku probíhá rozsáhlá optimalizace a řada automatických korekcí fotografií. Kodak se u svých posledních modelů snaží tyto technologie přenést přímo do digitálních fotoaparátů. To znamená, že přímo při prohlížení snímků ve fotoaparátu má uživatel možnost se rozhodnout, zda využije optimalizace a korekcí obrazu a získá tak potenciálně lepší fotografie i při domácím tisku či používání výhradně v elektronické podobě.

Z krabice od bot do počítače
Posledním příkladem, jak se Kodak snaží zjednodušit uživatelům život v nové digitální době, je komplexní systém digitalizace stávajících papírových fotografií. Celý systém se skládá z výkonného plošného skeneru s automatickým podavačem libovolných formátů, speciálního software a výstupního řešení. Uživatel si podle Kodaku přinese svou "krabici od bot" plnou fotografií a poskytovatel služby provede digitalizaci a roztřídění fotografií. Digitalizace probíhá prakticky plně automaticky a fotografie jsou skenovány z obou stran. To umožňuje jednak vložit fotografie bez roztřídění. Navíc se informace z rubové strany snímků používají spolu s analýzou obrazu k časovému zařazení snímků. Systém totiž automaticky analyzuje zpracovávané fotografie a roztřiďuje je do časové osy na základě analýzy obrazu, materiálu a informací na rubové straně snímků. Výsledkem může být CD či DVD s roztříděnými digitálními kopiemi fotografií či třeba vytištěné fotoalbum.

Kodak je na cestě
Podle slov Phila Feraciho je Kodak uprostřed cesty od klasické filmově orientované společnosti do digitální budoucnosti. Věří tomu, že Kodak neztratí své unikátní postavení na trhu a ještě letos se mu podaří zvrátit vývoj a přivede uživatele zpět k papírovým fotografiím. Samozřejmě by mělo jít již o digitální fotografie vytištěné na domácí tiskárně či ještě lépe zpracované v kiosku či u zpracovatele. Cíl je to jistě smělý a očekávání návratu růstu poptávky odvážné. Uvidíme, nakolik se Kodaku podaří je naplnit.

Bližší informace o novinkách představených na veletrhu PMA 2006 a prvních praktických zkušenostech s nimi najdete na http://pma.idif.cz.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » PMA  

 » Ostatní  » FotoReport  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  

 » Novinky  » Výstavy  

 » Novinky  » Trendy  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: