Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
Brzy bude uveden první celovečerní film natočený pomocí DSLR Canon EOS 5D Mark II
3. dubna 2009, 00.00 | Možná se schyluje k dalšímu symbolickému milníku v dějinách světové digitální fotografie, potažmo i filmu. V současné době totiž pomalu finišuje výroba celovečerního nezávislého filmu „Searching for Sonny“, který je celý natáčen přes digitální zrcadlovku Canon EOS Mark II. Jistou peprnost má také fakt, že jako objektivy se na daném fotoaparátu používaly výhradně skla od Nikonu. Uvnitř našeho článku naleznete i první ukázky z traileru k uvedenému filmu plus snímky z natáčení.
Nestává se příliš často, aby nějaký nízkorozpočtový nezávislý film vzbudil tak velký rozruch a pozitivní pozdvižení přímo ve fotografické branži (ukázkový spot z filmu si v těchto dnech prohlédne na internetu každou minutu cca 35 000 lidí z celého světa). Filmu „Searching for Sonny“ se tento rozruch podařilo vzbudit již během jeho natáčení. Ptáte se proč? Odpověď je nasnadě: filmový štáb totiž použil při výrobě tohoto filmu jako kameru digitální zrcadlovku Canon EOS 5D Mark II., která jako první DSLR na světě umí natáčet Full HD video.
Podle informací, které jsou momentálně dostupné, se bude jednat o vůbec první filmový „celovečerák“, který byl kompletně natočen DSLR fotoaparátem! Na tomto primátu si ovšem nepřímo přihřeje svoji pomyslnou „polívčičku“ také konkurenční rival Canonu Nikon, neboť při natáčení snímku byly používány Nikon objektivy (nejčastěji používaným ohniskem bylo 50 mm). Jak je to možné? Jednoduše, Nikon skla se na bajonet Canon DSLR připevňovala přes speciální adaptér.
Je pravda, že se internetem již „prohnala“ různá Full HD videa, pořízená EOS 5D Mark II (viz například videozáznam z koncertu kapely Nine Inch Nails či působivý videoklip „Riverie“ od fotografa Vincenta Laforeta) , která sice měla delší metráž, ale koncepčně se nedala považovat za regulérní filmové dílo určené do kin.
Jak už jsme v úvodu článku naznačili, film „Searching for Sonny“ je nekomerční (rozuměj nezávislé) povahy a za jeho vznikem stojí skupina různých filmových nadšenců, kteří ovšem dokáží fundovaně používat profesionální filmařské vybavení (viz níže). Režii a scénář k filmu „Searching Sonny“ má na svědomí Andrew Disney, zatímco za kamerou, „ehm“ tedy vlastně DSLR fotoaparátem, stál Jeffrey Waldron.
Zatím je k vidění pouze část úvodního traileru (délka cca 43 s) k danému filmu. Kompletní upoutávka na film bude uveřejněna až 15. dubna 2009 na domovských stránkách filmového projektu. Pokud vás daná filmová ukázka zaujala, tak se ještě můžete podívat její pracovní verzi „Teaser“, kterou naleznete ZDE. Soudě dle zhlédnutých částí filmového traileru a dostupných informací bude daný film nejspíše nějakým mysteriozním thrillerem s jemným nádechem parodie. Zatím není zveřejněn přesný termín premiérového uvedení filmu.
Z fotografického úhlu pohledu je vidět že tvůrci filmu využívají mimo jiné také zajímavých „hrátek“ s hloubkou ostrosti, kterou jim skýtá kombinace DSLR a světelného objektivu. Je znát, že většina záběrů bylo pořízeno s objektivem Nikon 50 mm se světelností buď f1,4 či f1,8. U tohoto objektivu kameraman ručně nastavoval clonové číslo při na fotoaparátu zamknuté naměřené expozici a nastavené nízké citlivosti ISO. S fotoaparátem se ostřilo manuálně, což nebylo vůbec lehké, uvážíme-li, že kameraman se nalézal většinu času na pohyblivém filmařském vozíku (podle autora scénář film obsahuje spoustu scén, které vyžadovaly dynamickou práci s kamerou). Naštěstí na to kameraman nebyl sám, protože mu se zaostřováním pomáhal asistent. Na natáčení filmu přes DSLR si Andrew Disney mimo jiné pochvaloval hlubší obrazovou reprodukci černé barvy, se kterou se podle svých slov nesetkal u žádné jiné kamery. Dodejme, že po obrazové stránce je na ukázkách k filmu znát dobře zvládnutá práce s osvětlovací technikou.
A jakéže to vybavení bylo použito při produkci zmiňovaného filmu? Kromě zmiňované zrcadlovky Canon EOS 5D Mark II filmaři používají také toto vybavení:
- Objektivy Nikon (nejčastěji bylo používán starší objektiv Nikkor s ohniskem 50 mm a mechanickou volbou clony)
- Osvětlovací techniku „Kino Gaffer Kit
- Lampu Arri Package, 1K, 650W
- Filmařský vozík „Doorway dolly“
- Odrazné desky „4×4 frame Opal“, „4×4 Black Flag“ a „3x2 Black Flack“
Závěrem můžeme poznamenat, že vznik celovečerního filmu „Searching for Sonny“, premiérově natočeného digitální zrcadlovkou, názorně ukazuje na nové možnosti využívání fotografické techniky (viz například speciální filmařské příslušenství na DSLR ZDE či ZDE) i k zdánlivě ryze nefotografickým účelům. Je to neklamný znak toho, že technologický pokrok jde nezadržitelně vpřed a umožňuje se tvůrčím způsobem projevovat v oblastech, které byly dříve díky svým vysokým vstupním nákladů pro mnohé umělce uzavřené. Je jen otázkou času, kdy možnost nahrávat Full HD video v DSLR bude naprosto samozřejmou a žádanou funkcí. Doufáme, že podobných počinů bude v budoucnu přibývat a že budou k vidění další zajímavé kreativní projekty.
Zdroj: Gizmodo.com, Engadget.com, Crunchgear.com, Cinema5d.com, Silversmyth.co a Westandclear.com
Tématické zařazení:
» Ostatní » Svět skrz objektiv
» Vybíráme
» Ostatní » FotoTechnika
» Vybíráme » Technologie
» Novinky
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014