Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
Loučení s další fotografickou značkou
Trendy
14. dubna 2005, 00.00 | Fotografický průmysl se mění rychlostí, která již v minulosti zaskočila nejednoho výrobce či prodejce. Nástup digitální fotografie se stal osudným další tradiční značce - Contaxu. Kdo má vlastně šanci přežít na nových trzích?
Když se v letech 1996 až 1998 začaly na trhu objevovat úplně první digitální fotoaparáty, nikdo jim nevěnoval příliš velkou pozornost. Ne náhodou prvními digitálními fotoaparáty na našem trhu byly Olmypusy a Casia, tedy produkty značek, které nepatřily k těm nejsilnějším z pohledu klasické fotografie. A to zdaleka nebylo vše. Posledních 10 let přineslo tak radikální přerod fotografie, že bylo pro výrobce opravdu velmi těžké se s tím vyrovnat.
Rozlučme se s Contaxem
Zatím poslední obětí rychlých změn ve foto branži se stala značka Contax, která patří společnosti Kyocera. Ta již na přelomu let 2004/2005 oznámila omezení části produktového portfolia Contaxu a na začátku tohoto týdne jsme obdrželi informaci o definitivním ukončení výroby. V tiskovém prohlášení se doslova píše, že ukončení produkce je důsledkem neschopnost reagovat na rychle se měnící trh a jeho nové požadavky. Produkce těl a příslušenství pro Contax N Digital, T3, G a N již skončila na začátku dubna. Do konce měsíce bude uzavřena produkce legendárního 645 systému plus veškeré optiky a v červnu jako poslední se přestanou vyrábět digitální kompakty. Kyocera bude samozřejmě zhruba do konce letošního roku doprodávat skladové zásoby a přislíbila udržet servisní podporu pro veškerou techniku.
Pokud se podíváme na vzniklou situaci s trochou nadhledu, vzniklá situace byla v podstatě nevyhnutelná. Contax je značkou tradice, kvality a profesionality, což jsou bohužel znaky, které se dnes již tolik nenosí a rozhodně nezaručují dostatečný profit bez adekvátní snahy. V podstatě všichni výrobci profesionální fotografické techniky se potýkají s radikálními změnami v chování svých zákazníků, kteří často sahají po levnější technice z řad DSLR. Hasselblad se v loňském roce stal součástí koncernu Imacon, Sinar v zápětí ohlásil úzkou kooperaci s Jenoptikem, Ilford se řadu měsíců potýkal s finančními problémy divize výroby černobílých materiálů a hodně se toho napsalo i o finančních problémech značky Leica. V podstatě všichni tradiční výrobci musejí reagovat na radikální zmenšování trhu a bohužel Contax zůstal v tomto boji osamocen a jeho pokus o přechod k produkci digitální techniky se bohužel nezdařil. Model N Digital spatřil světlo světa po velmi dlouhé době a trhem byl přijat velice rozpačitě. Ani pokus o vstup do masovějšího segmentu digitálních kompaktů za pomoci OEM produkce s mateřským koncernem Kyocera a jeho další značkou Yashica nepřinesl tolik potřebnou finanční stabilitu a to byl zřejmě poslední hřebíček do rakve značky Contax.
Fotografie nebo spotřební elektronika?
Pokud se podíváme na aktuální vývoj fotografie, je poměrně zřejmé, že tradiční fotografičtí výrobci nemají snadnou pozici. Digitální kompakty mají dnes mnohem blíže ke spotřební elektronice než ke klasické optice a fotografii. Jejich konstrukce, produkce a úspěch na trhu jsou více o designu, doplňkových funkcích, prodejním kanálu a marketingu než o optické či obrazové kvalitě. To samozřejmě stírá výhodu tradice a naopak znevýhodňuje značky, které nemají zkušenosti s levnou masovou produkcí elektroniky. Nejde ignorovat úspěchy vysloveně nefotografických značek jako je Panasonic či Sony, kterým se podařilo do fotografie vstoupit velice rychle. Naopak tradiční fotografičtí výrobci se čím dál více soustřeďují na dražší segmenty trhu, kde jsou schopny využít svých technologických dovedností například pro výrobu DSLR fotoaparátů.
Čeká nás náhlá smrt zpracovatelů?
A na závěr ještě jedna úvaha z trochu jiného soudku. Pokud si uvědomíme to, jak dramaticky se změnila produkce fotoaparátů a kolik problémů to způsobilo výrobcům, je logickou otázkou jaké dopady bude mít tento vývoj na zpracovatele. Je zde pochopitelný jistý časový odstup změn a jejich pomalejší nástup díly setrvačnosti používání techniky, přesto již dnes začínají někteří zpracovatelé a výrobci zpracovatelské techniky prožívat těžké chvíle. Vzpomeňme si jen na to, čím si musela projít Agfa, jaké potíže potkaly Gretag či na krachy některých velkých evropských laboratoří, které nedokázaly reagovat na měnící se poptávku. Celosvětově klesá výroba papírových fotografií o poměrně výrazných 15 až 21% ročně v závislosti na regionu. Navíc se velice rychle mění poměr mezi klasickými a digitálními fotografiemi a zostřuje se konkurenční boj. Takže se dá očekávat, že každý zpracovatel, který včas nezareaguje na změny trhu a například i na nástup samoobslužných kiosů, kterých třeba u nás je zatím minimum, může se velmi rychle stát obětí změn stejně jako Contax.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014