Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
Mikrofotobanky - proč, kdo a za kolik?
7. ledna 2008, 00.00 | Vysvětlovat čtenářům, že fotobanky jsou jakési „sklady“ či tržiště, udržující archivy velkého množství fotografií, které jsou připravené k „okamžitému použití“ jen po zaplacení licence, je asi zbytečné. Základní informace o licencování a vysvětlení pojmů jako royalty-free a rights-managed nedávno zaznělo na Grafika.cz. V tomto článku bych se zaměřil na fenomén zvláštního typu fotobank – tzv. mikrofotobank – nabízejících stock fotografie za „mikroplatební“ ceny. Pro porozumění mikrofotobankám bude užitečné začít krátkým ohlédnutím do historie.
Vysvětlovat čtenářům, že fotobanky jsou jakési „sklady“ či tržiště, udržující archivy velkého množství fotografií, které jsou připravené k „okamžitému použití“ jen po zaplacení licence, je asi zbytečné. Základní informace o licencování a vysvětlení pojmů jako royalty-free a rights-managed nedávno zaznělo na Grafika.cz. V tomto článku bych se zaměřil na fenomén zvláštního typu fotobank – tzv. mikrofotobank – nabízejících stock fotografie za „mikroplatební“ ceny. Pro porozumění mikrofotobankám bude užitečné začít krátkým ohlédnutím do historie.
Počátky mikrofotobank
Původně fotobanky pracovaly vlastně jako diabanky – fotografie skladovaly v digitální podobě.
První velkou revoluci stock fotografií přinesla digitální éra a konsolidace trhu, kdy na
počátku většinu fotografií prodávaly relativně drobné agentury, a na konci dominuje několik
gigantů jako Getty Images či Corbis.
I přes nižší náklady práce s digitálními soubory ceny fotografií ve fotobankách na sklonku
devadesátých let zůstávaly poměrně vysoké – pro mnoho drobných projektů či použití v malém
rozlišení na webu neúnosně vysoké. Na druhé straně nástup levné a kvalitní digitální techniky
umožnil pořizovat fotografie s dostatečnými technickými parametry s minimálními náklady mnohem
širšímu spektru lidí, a i mnoha fotografujícím grafikům. Část z nich omezující ceny v
tradičních fotobankách přirozeně řešila vlastní fotografickou tvorbou. Scéna je tedy připravena,
je zde silná potřeba dostupnější stock fotografie, rychle rostoucí skupina majitelů digitálních
zrcadlovek, a především Internet, umožňující distribuci fotografií s náklady velmi blízko nule.
V tento okamžik přichází Bruce Livingstone se zajímavým nápadem - vytvořit stránku pro
vzájemnou výměnu fotografií mezi grafiky, svépomocnou fotobanku zdarma. Vzniká
iStockphoto. Druhým krokem bylo začít rozlišovat,
kdo společnému skutečně přispívá a kdo spíš jen využívá ostatních - vznikl tak systém
kreditů, přidělovaných autorovi fotografie při jejím stažení a použitelných pro "nákup"
fotografií ostatních.
Třetím krokem byl přechod od kreditů k dolarům a zavedení plateb - přesněji tedy systém
prodeje kreditů za dolary a vyplácení autorských odměn, vlastně tržiště s fotografiemi.
Revoluce ve stock fotografii tak mohla začít, s iStockphotem jako první a dosud největší
mikrofotobankou v čele.
Přidávají se fotografové
Místo, kde lze směňovat fotografie za peníze, začalo přitahovat fotografy. Zpočátku nejspíš
skoro výhradně amatéry a fotografické profesionály jiných oborů než stock fotografie.
Pochopitelně: autorská odměna 20 centů za prodej fotografie - ve srovnání s desítkami a
stovkami dolarů v tradičních fotobankách - působí z letmého pohledu až směšně.
Letmý pohled však v ekonomických otázkách často klame - otázka, zda je výhodnější
prodávat exkluzivně, málo a draze, nebo naopak levně a masově, nemá jednoznačnou
odpověď. Pro obživu fotografa nakonec není podstatnou veličinou příjem za jeden prodej
jedné fotografie, ale průměrný příjem na fotografii za celé portfolio a delší
časové období. A v tomto parametru jsou pro některé fotografy a portfolia
mikrofotobanky i výrazně ziskovější. Příjem z mikrofotobank tak některým umožnil
začít se věnovat komerční tvorbě zcela profesionálně a „na plný úvazek“ - často
jde přitom o původně fotografující grafiky, tedy lidi s vlastní poměrně dobrou
představou o potřebách lidí fotografie nakupujících. Pro daleko širší skupinu představují
mikrofotobanky výrazný vedlejší příjem. A početně největší skupinou jsou amatéři, kteří
většinu příjmů spíše reinvestují do fototechniky.
Na pomyslném vrcholu žebříčku lze zmínit některé "mikrofotobankové celebrity", např.
Yuriho Arcuse- v jeho případě už nejde ani o
profesionalismus na plný úvazek, jako spíše vedení jakési „továrny na fotografie“,
čítající desítky lidí starajících se o vše od hledání lokací, přes vizáž a styling
modelů až po konečné digitální úpravy fotografie a IT infrastrukturu.
Kontroverze
Nelze zamlčet, že mikrofotobanky jsou téma v některých kruzích dosti kontroverzní.
Pokud grafik či webdesignér nahradí fotografií z mikrofotobanky fotografii z klasické
fotobanky s rozdílem v ceně v řádu desítek dolarů, umožňuje mu to zvýšit vlastní zisk
nebo získat konkurenční výhodu nižší cenou pro zadavatele. O příjem ale naopak přijde
„běžná fotobanka“ a fotograf v ní fotografie nabízející. Přirozeně tak dochází ke sporu,
a i v diskusních fórech tohoto serveru lze najít ostré výměny názorů, kdy někteří
fotografičtí profesionálové vidí mikrofotobanky jako téměř jakousi apokalypsu stock
fotografie.
Zvlášť problematická v tomto ohledu je role už zmíněných „mikrofotobankových celebrit“
a jejich fotografické tvorby, využívající špičkové techniky, rozsáhlého zázemí,
nákladných lokací - přičemž výsledky s náklady na tvorbu jedné fotografie v řádu stovek
dolarů jsou stále dostupné s royalty-free licencí za mikrofotobankové ceny - tedy
doslova pár desítek korun.
Nebudu zde detailně rozebírat vlastní pohled na tento spor, jen bych snad poukázal
na to, že nejde o cenový dumping, ale spíše jakýsi střet obchodních modelů. A mám
dojem, že verbální dštění ohně a síry na fungující způsob podnikání bude nejspíše
podobně účinné jako stížnosti na rozmach hypermarketů oproti drobným obchůdkům.
Dnešek
K iStockphotu se záhy přidala početná konkurence, a tak je dnes na trhu poměrně
pestrá nabídka několika velkých agentur, asi kolem desítky středních a menších, a
ještě delší řady spíše skomírajících projektů (
srovnání z hlediska fotografa např. zde). Portfolia hlavních fotobank se pohybují
na konci roku 2007 kolem 2 milionů snímků
(pro srovnání gigant Corbis více než 100 mil.), tvorbě pro ně se aktivně věnuje asi
10-20 tisíc fotografů, a návštěvnost stránek iStockphota pohodlně překonává mateřskou
Getty.
Cenové programy
Cestou, která vedla k úspěchu různých agentur, byla často diferenciace cenových programů.
Modelem, který zavedlo iStockphoto, je stanovení cen podle rozlišení fotografie, takže
např. soubor v rozměrech do 300 x 400 px, vhodných v podstatě jen pro web, stojí okolo
přibližně 1 USD, a větší rozlišení pak dvojnásobek až patnáctinásobek, pro XXL rozlišení
4900 x 3300 pro náročná tisková použití. V tak vysokém rozlišení je pochopitelně dostupná
jen malá část souborů.
Druhou zajímavou alternativou je předplatné - grafik v tomto případě platí měsíční poplatek,
řádově nejčastěji mezi 100-200 USD, a má možnost každodenně stahovat dost vysoký počet
fotografií. Pionýrem modelu je fotobanka Shutterstock
.
Osobně si myslím, že úspěch předplatného tkví hlavně v jeho maximální pohodlnosti - grafik
vůbec nemusí zvažovat, zda kupovat v plném rozlišení to či ono, průběžné koncepty zkoušet
s něčím jiným než ostrými daty, trápit se fotografiemi v minimálním rozlišení a s vodoznakem.
Skutečnost, že stažení více fotografií v plném rozlišení nestojí "nic navíc", umožňuje
pohodlnější práci. Druhým aspektem je, že při podělení ceny za předplatné limitem počtu
fotografií, které lze za měsíc stáhnout, vycházejí extrémně nízké ceny okolo 30 centů/fotografii.
Další možností odlišení, které některé fotobanky zvolily, je oceňování fotografií podle
jejich popularity - takže při určitém počtu prodejů cena fotografie vzroste. Přínosem tohoto
modelu pro fotografy je tlak na přesun poptávky k novějším fotografiím: jinak se někdy stává,
že nějaké téma ve fotobance „vyčerpá“ několik povedených fotografií. Grafici často v
mikrofotobankách při hledání používají řazení dle prodejnosti, a pokud je několik
prvních prodávaných fotografií dobrých, je pak pro novou fotografii těžké „prorazit“.
Licence
Téměř všechny licence nabízené mikrofotobankami jsou variantami royalty-free. Důvody jsou jasné,
slušného zisku/fotografii fotografové v mikrofotobankách dosahují díky stovkám i tisícům prodejů
úspěšných fotografií a exkluzivita je nemyslitelná.
Ač royalty-free, licence mikrofotobank přece jen bývají v různých směrech diferencované.
Běžným omezením "základních licencí" je například počet výtisků u tiskového použití, omezený
např. u iStockphota do nákladu 500 000 kusů, a zákazy jakékoli redistribuce např. formou tisku
na přání, šablon pro webové stránky, tapet a pozadí pro počítače a mobilní telefony.
Pro širší použití bývají - v závislosti na vůli fotografa - nabízené rozšířené licence, obvykle
za více než desetinásobnou cenu. Omezení jsou logická i z hlediska ochrany zákazníků takříkajíc
před vlastní hloupostí. Pokud stejnou fotografii používá na světě tisíce menších firem pro
drobnější kampaně, zpravidla to ničemu nevadí - drobné náhodné střety, kdy stejný fotografický
podklad použije konkurence, určitě nastávají, ale běžně si adresát reklamy nejspíš nevšimne.
Jiná situace by nastala při použití royalty-free fotografie z mikrofotobanky třeba jako hlavního
motivu pro rozsáhlou celostátní kampaň - představme si například pro kosmetickou značku. Jenže, co když už stejnou fotografii využívají např. desítky drobných kadeřnictví? Výsledkem bude nejspíš jakési "rozmlžení" značky a nespojenost na mnoha stranách.
Pokus o shrnutí
Po létech prudkého růstu, vzniku nových agentur, růstu povědomí o mikrofotobankách
(zvláště v anglickojazyčném prostředí) už v současnosti možná dochází ke stabilizaci oboru,
umožňující hodnocení a závěry trvalejší platnosti. Pro grafiky a webdesignéry jde o atraktivní
možnost získání kvalitních fotografických podkladů, zvláště při omezeném rozpočtu. U běžných
námětů, které využije obrovské množství zákazníků (mladá usmívající se žena s počítačem,
hovořící do telefonu, Vánoce, povedené abstraktní modré "technologické" pozadí), je nabídka
široká a kvalitní. U námětů méně masových, například fotografie měst a turistických lokací, bývá nabídka široká, ale vizuální kvalita proměnlivá, a pokud chce grafik najít skutečně perfektní snímek, musí se mnohdy probrat stohem spíše fádních fotografií "dokumentární hodnoty".
Také je jasné, že mikrofotobanky nejsou samospasitelným řešením všech grafických potřeb.
Doménou klasických fotobank zůstává rights-managed licencování. Spíše v klasických fotobankách
lze hledat "složitější", originálnější a výrobně dražší snímky, na méně obvyklá témata nebo
v neobvyklém stylu - prodávat v mikrofotobance fotografii, u které je velmi nepravděpodobná
"masová poptávka", se obchodně uvažujícímu profesionálovi nevyplatí. A naopak amatéři, kterým
jiné prodejní kanály nejsou dostupné a prodávají v mikrofotobankách v podstatě cokoli, se spíše
vyhýbají tvorbě výrobně nákladných aranžovaných fotografií.
Tradičním fotobankám přinesly mikrofotobanky dravou konkurenci. Na výsledku vydělává zákazník,
snížením cen, pestřejší nabídkou licencí (např. Getty Images uvedla v září rights-managed licence
pro webové užití za před nedávnem těžko představitelnou cenu 49$).
Rozpornější jsou důsledky pro fotografy. Stock fotografii se nyní věnuje řádově větší počet
fotografů a šanci má v podstatě každý - fotobanky posuzují kvalitu jednotlivých fotografií,
pokud amatér pořídí pět výborných komerčně použitelných fotografií, v mikrofotobance je může
snadno začít prodávat, zatímco většina tradičních fotobank by o jeho zastupování vůbec neměla
zájem. Profituje také poměrně úzká elita typu zmíněného Yurhio Arcurse, ale pravděpodobně
ztrácí část "tradičních" profesionálů, a též různé "garážové" fotobanky nabízející kolekce řádově
desetitísíců snímků od několika málo autorů. A možná nejzajímavějším důsledkem je "rozšíření trhu",
kdy se kvalitní komerční fotografie stala zbožím dostupným pro každého. Například, myslíte, že by
si někdo bez mikrofotobank kupoval fotografie k ilustraci článku na vlastním osobním blogu?
K tvorbě vlastní novoročenky? Letáku na školní besídku?
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014