Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
Photokina 2004: Trendy fotografického průmyslu
Epson photokina
25. října 2004, 00.00 | Photokina je tradičním veletrhem, který již dávno přerost nejen hranice pořádajícího Německa, ale i Evropy. Jednou za dva roky soustředí do Kolína nad Rýnem všechny významné výrobce nejen fotoaparátů, ale veškeré fotografické techniky, příslušenství, zpracovatelské a studiové techniky a v posledních letech i techniky prezentační. Prostě a jednoduše vše co se fotografie klasické či digitální dotýká je ve větší či menší míře na photokině zastoupeno.
Letošní ročník, který proběhl na přelomu září a října se stal doslova přelomovou akcí z pohledu vývoje fotografického průmyslu. Jednoznačně totiž potvrdil několik velice závažných trendů, které mění pohled nejen na fotografickou techniku, ale i na globálnější otázky dotýkající se fotografů a to jak profesionálních, tak i amatérských. V tomto článku se pokusíme pojmenovat ty nejvýznamnější trendy, které photokina představila svým návštěvníkům a následně si představíme i vybrané konkrétní novinky.
Evropa jako trh číslo 1
Fotografická technika prochází epochální přeměnou, kterou je radikální přechod od techniky analogové k digitální. Tento přechod samozřejmě není žádnou novinkou, protože již photokina 2002 nabízela více digitální, než klasické fotografie, nicméně tento stav stále poměrně značně komplikuje dlouhodobé plánování produkce techniky. To jednak způsobuje časté výkyvy v dodávkách nejžádanějších modelů fotoaparátů způsobené nedoceněním stále rostoucí poptávky po zejména digitální technice, a jednak někdy přináší nečekané zvraty. Tím letos nejpřekvapivějším, se kterým je konfrontována drtivá většina výrobců foto techniky, je změna ve velikosti hlavních světových trhů. Zatím co ještě před dvěma lety většina výrobců protěžovala s dodávkami americký trh, protože byl největším a tím pádem nejvýznamnějším, po rozšíření EU je vše jinak. Evropa se stala pro většinu značek největším odbytištěm a asijské trhy jsou zase natolik dynamické, že všichni výrobci musí značně přehodnocovat své priority.
Pro nás jakožto středoevropany se tak stal vstup do EU hned dvojnásobně přínosným. Členství v unii postupně otevírá náš trh nové konkurenci, což přináší nejen snížení cen, ale zejména rozšíření nabídky a zkvalitňování služeb. Zároveň rozšíření EU přimělo většinu světových výrobců k přehodnocení svého postoje ke starému kontinentu a tak se můžeme těšit na plynulejší dodávky a lepší podmínky v globálním slova smyslu. Jistě zajímavou zkouškou pružnosti jednotlivých nadnárodních koncernů budou již letošní Vánoce a konec roku.
Digitalizace postupuje rychleji než se čekalo
Druhou velice důležitou skutečností je fakt, že digitalizace amatérské i profesionální veřejnosti pokračuje výrazně rychlejším tempem, než se předpokládalo. Prodeje klasických fotoaparátů a filmových materiálů se propadají nečekaně rychle a i růst prodeje digitálních fotoaparátů je větší než se předpokládalo. Podle odhadů by se mělo jen v příštím roce prodat v rámci EU kolem 500 miliónů nových digitálních fotoaparátů a podle jiné studie již více jak 22% německých domácností vlastní minimálně jeden digitální fotoaparát. V profesionální sféře je penetrace digitální techniky ještě větší, což samozřejmě těší všechny výrobce digitálních fotoaparátů, ale způsobuje to nemalé problémy fotografickému průmyslu jako celku.
Většina výrobců fotoaparátů jen s velkými obtížemi predikuje potřebu redukce výroby klasické techniky a nárůst produkce digitálních přístrojů. Navíc u takto dynamického trhu je velmi těžké odhadnou preference kupujících, takže jsme často svědky uvádění neúspěšných modelů i u renomovaných a zkušených výrobců. Nejsvízelnější je situace pro ty výrobce, jejichž významným zdrojem příjmů byla výroba filmů, kterou na jednu stranu nemohou zcela zrušit, protože poptávka sice slábne ale je stále poměrně velká, a zároveň je těžké hlídat ekonomiku výroby.
Nezanedbatelné potíže mohou čekat i ty zpracovatele fotografií, kteří si včas neuvědomí jak rychle se mění celá fotografie. Nicméně photokina 2004 potvrdila, že digitalizace rozhodně nebude znamenat konec zpracovatelského průmyslu a poptávky po papírové fotografii. Naopak aktuální průzkumy ukazují, že digitalizace neznamená tak dramatický úbytek zakázek jak se předpokládalo a zároveň roste hodnota realizovaných zakázek. Výrobci zpracovatelské techniky navíc již nyní nabízejí špičková řešení, která nejen znamenají vynikající kvalitu, ale i efektivitu. Analogové technice již prakticky odzvonilo.
Zpomalení vývoje DF
Úspěšné tažení digitální fotografie postupuje lépe než se očekávalo a dosažená kvalita záznamu již dokáže uspokojit drtivou většinu potenciálních uživatelů. Výrobci na tuto skutečnost logicky reagují mírným zpomalením tempa vývoje nových technologií a soustřeďují se spíš na hledání nových segmentů trhu. Tento obrat ve vývoji digitální fotografie musel jednou logicky nastat a je dobrou zprávou v podstatě pro všechny zúčastněné strany.
Zákazník ocení zejména to, že se zpomalí morální stárnutí techniky a investice do nového fotoaparátu se nebude tak rychle znehodnocovat. Zároveň zpomalení vývoje hlavních technologií dává prostor pro vývoj v oblasti uživatelského komfortu, zpracování obrazu či příslušenství.
Pro výrobce znamená zejména zpomalení honby za vyšším rozlišením jistý stabilizační prvek, který umožňuje lépe plánovat výrobu, lépe zhodnocovat prostředky investované do vývoje a snižovat ceny při zachování rozumné marže.
A v neposlední řadě i pro prodejce digitální techniky bude znamenat zpomalení vývoje větší prostor pro obchodování, komunikaci se zákazníky či například marketing.
Zatímco posledních pár let bylo tahounem všeho vývoje rozlišení snímacího prvku. V oblasti snímačů přinesla photokina 2004 v podstatě pouze jedinou zásadní novinku, kterou je CCD snímač s rozlišením 7 mil. bodů. Ten je pro výrobce atraktivní zejména svou úhlopříčkou 1/1,8", která umožňuje jeho poměrně snadnou montáž do těl konstruovaných pro starší snímače stejné úhlopříčky.
Jednoduchost a elegance pro amatéry
Vývoj digitální techniky se samozřejmě nezastavil stejně tak jako pokračuje ostrý konkurenční boj zejména v oblasti masových digitálních fotoaparátů. Výrobci postupně zvyšují rozlišení digitálních kompaktů v levnější kategorii, aby je zatraktivnili zejména pro uživatele uvažující o výměně staršího fotoaparátu. Nové potenciální zákazníky se pak snaží lákat zejména na stylové jednoduché kompakty s líbivým designem a maximem automatických funkcí. Přibývá scénických režimů, vylepšují se AF a AE algoritmy a zejména se výrobci zaměřují na algoritmy vylepšující zpracování obrazové informace. Po vzoru HP řada výrobců přidává do svých fotoaparátů digitální blesk, přibývá nejrůznějších průvodců a poradců zabudovaných přímo do amatérských fotoaparátů.
Náročnějším amatérům připravili výrobci poměrně nelehkou situaci. Na výběr je hned ze tří sofistikovaných řešení, která mají všechna svá pozitiva a negativa. Nevýraznější zájem veřejnosti budí cenově dostupné digitální zrcadlovky (DSLR). Ty jsou pomyslnou špičkou v nabídce amatérské techniky a jejichž cena se pohybuje nyní kolem 30.000,- Kč vč. DPH. Photokina v tomto ohledu doplnila tandem Canon EOS 300D a Nikon D70 o dvojici nových soupeřů, Olympus E-300 a Pentax *ist DS.
Nicméně DSLR nejsou jedinou správnou alternativou. Pro příznivce menších fotoaparátů s velkým rozsahem zoomu je zde stále velice atraktivní segment elektronických zrcadlovek (EVF), které jsou cenově atraktivnější a zároveň výrazně menší. Aby výrobci ještě více zatraktivnili tento segment, přibylo modelů s optickou stabilizací obrazu (dnes nabízí Canon, Konica Minolta, Nikon, Panasonic).
A zapomínat nesmíme ani na špičkové kompakty. V této oblasti našel uplatnění právě nový 7 MPix snímač, který do svých hi-end kompaktů zabudovali v podstatě všichni výrobci.
Vybroušený styl pro profesionály
V oblasti profesionální techniky se na photokině bylo rozhodně také nač dívat. Veletrh přinesl dlouho očekávanou možnost vyzkoušet v praxi připravované novinky jako Canon EOS 1Ds Mark II, Fujifilm S3 PRO, Konica Minolta Dynax 7D či Nikon D2X. Navíc bylo představeno i několik nových objektivů, systémových blesků a dalšího příslušenství, takže ti, kdož preferují DSLR konstrukci měli z čeho vybírat. I ve vyšších formátech vývoj neustal, takže profesionálům přinesla photokina opravdu bohatou nabídku fotografické techniky a například i studiového vybavení. Zájem výrobců o profesionální segment je eminentní, čemuž odpovídala i nabídka produktů. Pouze co se týče konkrétních cen a termínů reálné dostupnosti byla většina výrobců velmi opatrná. Vyčkávání s oznámením konkrétní ceny a pilování zejména firmwaru fotoaparátů do posledního okamžiku jsou daní za ostrý konkurenční boj.
Domácí tisk jako trh budoucnosti?
S ohledem na již zmíněnou dynamiku prodeje digitálních fotoaparátů si většina výrobců začíná uvědomovat, že v horizontu několika let začne docházet k postupné saturaci stávajícího trhu a poklesu poptávky po fotoaparátech samotných. Proto výrobci hledají cesty, jak přiblížit digitální fotografii i zatím neoslovovaným cílovým skupinám a zároveň jak přijít s novými produkty, které by bylo možno brát jako doplňky pro stávající DF. A právě domácí, zejména maloformátový a bezpočítačový, tisk se ukazuje být velmi perspektivní oblastí. Výše jsme sice konstatovali, že zpracovatelský průmysl počítá se zachováním objemu zakázek, ale podle studií způsobí digitální technika tak obrovský boom v počtu pořízených fotografií, že je zde stále obrovský prostor pro rozvoj domácího tisku. Výrobci se tedy snaží nabídnout domácím uživatelům jednoduché, levné a snadno ovladatelné řešení. Ve hře jsou dnes nejen inkoustové tiskárny, ale obrovskou renesanci zažívá i termosublimační technologie. Navíc se výrobci snaží maximálně zjednodušit komunikaci mezi fotoaparátem a tiskárnou, o čemž svědčí například iniciativa ImageLink, kterou představila společnost Kodak.
Závěrem
Photokina 2004 ukázala, že fotografie prochází tak radikální a dá se říci epochální proměnou, jakou nikdo neočekával a to ani z pohledu rozměru ani rychlosti změny. Klasický kinofilm se posunuje stále více mimo masové nasazení a je rychle nahrazován digitální technikou. U té dle všeho došlo k dosažení jakési pro dnešní uživatele adekvátní kvalitativní úrovně, takže překotný vývoj pomalu ustává. Tomu odpovídá i rozšiřující se nabídka fotoaparátů a příslušenství, která již nestaví na rozlišení snímače, ale zejména na uživatelském komfortu, funkční výbavě a odlišitelném designu.
Hitem roku 2004 bezesporu i nadále zůstává nástup DSLR technologie, která se stává stále dostupnější širší uživatelské základně. S tím je spojený nejen raketový růst počtu prodaných kusů, ale i rozšiřující se nabídka v tomto segmentu.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014