Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
PMA 2007: Novinky a trendy v oblasti DSLR
DSLR
12. března 2007, 00.00 | Digitální zrcadlovky jsou bezesporu nejsledovanějším, nejdiskutovanějším a zřejmě i nejvýnosnějším segmentem fotografického trhu dneška. Nabízíme vám sumář novinek, postřehů a trendů v této oblasti přímo z Las Vegas.
Digitální zrcadlovky se staly v posledních dvou letech fenoménem a nahradily pomalu opadající zájem o digitální kompaktní fotoaparáty. Zatímco poptávka po kompaktech je z větší části uspokojena, pořídit si zrcadlovku je prostě dnes „IN“. DSLR si kupují velcí, malí, tlustí, tencí, profesionálové i začínající laici. Zda je to situace šťastná a pro koho je výhodná, nechme v tomto článku stranou. Podívejme se na to, co se po technologické stránce v nabídce DSLR děje.
Canon EOS 1D Mark III rozložený na komponenty
Snímač vám vyrobíme na míru
Internetové diskuze na téma ideální velikosti snímače neutuchají, ale výrobci si s tím zřejmě hlavu příliš nelámou. Canon nabízí celkem tři velikosti čipů (kinofilm – Full Frame, crop 1,3x a APS-C). Fujifilm, Nikon, Pentax, Samsung a Sony se drží formátu APS-C či, chcete-li, DX. A Leica, Olympus a Panasonic zůstávají u svého systému 4/3 s crop faktorem 2x. Pokud někdo na letošní PMA čekal rozuzlení, nové FullFrame či jinou dramatickou změnu, tak se prostě nedočkal. Každý výrobce se snaží těžit z výhod svého řešení a rozhodně nic nenasvědčuje tomu, že by mělo dojit ke změně. Není totiž důvod.
Každý rozměr čipu má své výhody. Velký snímač umožňuje dosáhnout vyššího rozlišení při rozumné velikosti jedné snímací buňky, tudíž bez růstu šumu. Nebo naopak při shodném rozlišení nabízí výrazně lepší světlocitlivost než menší snímače. Navíc velká projekční plocha umožňuje snazší dosažení širokoúhlého záběru, takže zejména z pohledu krajinářské fotografie je velký čip bezesporu výhodou.
Z druhé strany menší čip umožňuje zmenšení těla fotoaparátu, výrazné zmenšení optiky a do značné míry její zjednodušení zejména u teleobjektivů. Navíc menší čip může bez problémů používat optiku konstruovanou pro větší čipy, takže v tomto slova smyslu je universálnější. Navíc z těchto optických soustav si bere jen to nejlepší, tedy středovou oblast promítaného obrazu.
Samozřejmě každé řešení má i své nevýhody. Velké čipy kladou na optiku obrovské požadavky, co se týče konstantní kresebnosti a minima vad na velké projekční ploše. Zároveň jsou dražší a konzumují více energie. Naopak malé čipy zápasí s nízkou světlocitlivostí, která je daní za extrémní hustotu buněk snímače. Nemluvě o nárocích na kresbu optiky (opět hustota buněk) či konstrukci širokoúhlých objektivů (malá projekční plocha).
Z výše uvedeného plyne, že nelze v blízké době očekávat nějaké razantní změny v oblasti velikosti čipu. To bohužel neplatí pro jejich rozlišení. Již i u nejnižších modelů najdeme snímače s rozlišením 10MPix (např. na PMA představené Nikon D40x, Olympus E-410 a E-510), bez ohledu na nároky na optiku.
Typy snímačů
A co se týče konstrukce snímače jako takové, i nadále na trhu najdeme CCD, SuperCCD, CMOS i LMOS snímače. K žádné zásadní změně či posunu v této oblasti nedochází. CCD snímače stále ještě těží z vývojové a výrobní základny Sony a Kodaku a objevují se zejména u nižších modelů DSLR. CMOS technologie staví zejména na rychlosti čtení informací a nižší spotřebě. Odnož LMOS pak na relativní snadnosti realizace živého náhledu.
Stabilizace, čištění čipu, živý náhled
Zcela nesporným trendem je zvyšování uživatelského komfortu DSLR ve všech jednotlivých kategoriích. Všechny nové modely již přichází s nějakou variantou samočištění snímače od prachových částic. V podstatě žádný výrobce si již tuto technologii nedovolí ignorovat.
Stejně tak stabilizace obrazu je něčím, co nikdo z výrobců zrcadlovek i objektivů nemůže přehlížet. Canon a Nikon se snaží přesvědčit uživatele o výhodách stabilizace optických členů v objektivu. Tato cesta je zajímavá jak z pohledu automatického zaostřování, tak zejména z toho pohledu, že obraz v hledáčku je stabilizován také, takže komponování s teleobjektivy je snazší. Spolubojovníky v této oblasti jsou logicky Sigma a Tamron, kteří se soustředí na výrobu objektivů, a tudíž stabilizace v objektivu je pro ně dobrý obchodní artikl.
Naopak Olympus, Pentax, Samsung a Sony se vydali cestou mechanické stabilizace čipu, která má své nesporné ekonomické výhody, protože zákazník nemusí platit stabilizátor v každém jednotlivém objektivu. Svým způsobem nejelegantnější řešení dnes nabízí Olympus E-510, který má stabilizátor na čipu a díky živému náhledu má stabilizovaný obraz na zadním displeji (ne v hledáčku), což může práci s teleobjektivem značně zpříjemnit bez ekonomických dopadů.
Olympus E-510 s vestavěnou stabilizací čipu
Co se týče živého náhledu neboli možnosti fotografovat „přes zadní LCD“, zřejmě i zde se v budoucnu výrobci shodnou na užitečnosti této funkce. Hlavními propagátory jsou dnes Olympus a Panasonic, ale trochu překvapivě se k nim přidal Canon se svým nejvyšším modelem Mark III. U ostatních výrobců může být trochu problém s rychlostí čtení dat z velkého CCD snímače v kombinaci s doposud takřka výhradně užívanou mechanickou závěrkou. Nicméně tento problém zcela jistě konstrukčně řešit lze, což dokazují kompakty.
Shrnutí trendů
Největší konkurenční boj logicky probíhá v masovém segmentu DSLR. Zde se bavíme o stovkách tisíc těl a potenciálně až miliónech prodaných objektivů. Střední a zejména profesionální segment jsou nyní trochu mimo hlavní zájem výrobců, ale jak ukázal Mark III, rozhodně je i zde co nabídnout. Všichni výrobci se nyní snaží hledat argumenty podporující zejména jejich systém jako celek. Protože na rozdíl od kompaktů nestačí jeden izolovaný parametr jako je rozlišení, ale výrobce potřebuje zákazníka přesvědčit i o výhodách koupě jeho objektivů, blesků a dalšího příslušenství.
Canon představuje Mark III VIP novinářům
Canon
Společnost Canon se může dnes pochlubit technologicky nejpestřejší nabídkou DSLR a na letošní PMA oslavila 20. výročí uvedení systému EOS na trh. Novinkami v oblasti DSLR jsou Canon EOS 1D Mark III, objektiv EF 16-35/2.8 II a upravený blesk SpeedLight 580EX II. Mark III se stal bezesporu nejatraktivnější novinkou letošní PMA, protože posunuje technologické hranice o minimálně jednu třídu výše.
Fujifilm
Fuji bohužel žádnou zcela novou věc v oblasti DSLR nepředvedlo. Na PMA byla k vyzkoušení S5 Pro, která si odbyla svou premiéru již na loňské photokině. Přesto jí zejména američtí uživatelé věnovali hodně pozornosti, protože ještě stále není na trhu, takže pro většinu z nich to byla první fyzická zkušenost s tímto modelem vycházejícím konstrukčně z Nikonu D200 vybaveným SuperCCD snímačem.
Nikon D40x s novým stabilizovaným 55-200 VR
Nikon
Další z japonských výrobců na rozdíl od svého úhlavního konkurenta zaútočil na segment nejmasovější. Nikon D40x přináší razantní nárůst rozlišení a nahrazuje svého předchůdce ani ne rok po jeho formálním představení. Nikon se zřejmě rozhodl zaútočit ještě agresivněji zejména na Canon EOS 400D a D40x by v tomto ohledu mohla fungovat. Navíc k ní představil nový objektiv AF-S 55-200 VR, který přináší optickou stabilizaci za velmi nízkou cenu, takže v kombinaci s D40x může vzniknout cenově atraktivní stabilizovaný kit.
Maketa budoucího profi Olympusu P-1
Olympus
Dobré i špatné zprávy přišly od Olympusu. Ten představil dvě nová těla E-410 a E-510, obě s rozlišením 10MPix. V druhém případě poprvé u své DSLR nabízí stabilizaci snímače. Trochu zklamáním pak pro příznivce Olympusu byl fakt, že nástupce modelu E-1 (pracovně označovaný jako P-1) zůstal pouze maketou pod sklem, stejně jako na photokině v loňském roce. Olympus všechny na PMA ujišťoval, že se letos P-1 dočkáme, ale bližší informace neuvolnil. I tak je však vidět, že to myslí s DSLR segmentem a systémem 4/3 vážně. Pro amatéry díky živému náhledu, poměru stran 4:3 a ovládání dnes nabízí asi nejsnadnější přechod z kompaktu do sféry DSLR.
Panasonic
Druhý zastánce systému 4/3 bohužel nové slibované tělo doplňující model L1 zatím nepředstavil. Přesto nelenil a na PMA předvedl dva nové objektivy. Prvním bylo pevné sklo 25mm/1.4, druhým pak zoom 14-150mm 3,5-5,6. Uvidíme, zda slibovaný masový model DLSR od Panasonicu letos na trh přijde či nikoli.
Pentax
Ani u Pentaxu se překvapivě nová DSLR neobjevila. Po loňské smršti novinek příznivci této značky jistě nějakou nadílku očekávali, nicméně nestalo se. Ani již víc jak rok slibovaný digitální Pentax 645 se nedostal z fáze předprodukční makety. Nicméně i Pentax uživatelé si přišli na své, díky novým ultrasonickým objektivům DA*
Samsung
Korejský výrobce na letošní PMA předvedl hodně novinek, ale bohužel žádnou z oblasti DSLR. Zřejmě se soustředí na výrobu zejména modelu GX10, jehož dodávky jen stěží pokrývají poptávku.
Sigma
Pokud se těšíte na Sigmu SD14 vybavenou snímačem Foveon, tak vězte, že od photokiny se prakticky nic nezměnilo. Sigma SD14 byla k vyzkoušení, ale snímky z ní jsme si odnést opět nemohli. Nicméně v oblasti objektivů Sigma nelenila. Představila stabilizovanou verzi objektivu 18-200 a k tomu lahůdku v podobě super telezoomu 200-500/2.8.
Makety budoucích dvou modelů Sony Alfa
Sony
A bohužel ani Sony nerozšířilo nabídku svých zrcadlovek Alfa. Pod sklem byly sice k vidění dvě makety semi-profi a profi modelu, ale bez jakékoli další informace, bez funkčních vzorků či cenové politiky. Jediné, co osazenstvo stánku prozradilo, byl fakt, že pouze jeden z těchto naznačených modelů má přijít na trh letos, druhý „až později“. To zejména s ohledem na fakt, že to samé se říkalo i loni, asi příznivce této značky příliš nenadchlo. Aspoň že byly k vyzkoušení Zeiss objektivy, co měly přijít na trh loni a stále se na ně čeká.
Tamron
Ani Tamron nezapomněl na PMA a uvedl několik nových objektivu (Tamron těla nevyrábí). V první řadě i Tamron začal nabízet objektivy se stabilizací s označením VC (Vibration Compensation). Konkrétně byl k vidění AF 28-300mm/3.5-6.3 XR DI VC LD (IF). Dále byla představena nová verze zoomu 70-200/2.8 DI LD (IF) MACRO.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014