Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
PMA 2012: Budoucnost kompaktních fotoaparátů
Trendy
19. ledna 2012, 00.00 | V rámci konferenčního programu PMA 2012 proběhlo několik velice zajímavých diskusních panelů 6Sight, zaměřených na vývoj digitální fotografie a její nejbližší budoucnost. Pojďme se podívat na předpovědi budoucnosti kompaktních fotoaparátů.
Letošní veletrh a konference PMA proběhla jako technická zóna veletrhu CES 2012 v Las Vegas. Začlenila se tak do výrazně větší akce zaměřené na spotřební elektroniku v tom nejširším slova smyslu. A nebylo to spojení nelogické. Fotografie je díky její digitální podobě masovým produktem a digitální fotoaparát v některé z jeho podob vlastní drtivá většina domácností ve vyspělých zemích. Jaká může být budoucnost digitálních fotoaparátů a jak se bude vyvíjet jejich nabídka? V rámci diskusních panelů 6Sight na toto téma diskutovali zástupci výrobců, prodejců a agentur zabývajících se výzkumy spotřebitelského chování. Zde jsou některé zajímavé myšlenky.
Jednoduché kompakty v roli dinosaurů
Cenově nejníže položenou kategorií fotoaparátů klasické koncepce jsou superlevné nebo stylové kompakty. Takové ty malé nejjednodušší a často různobarevné krabičky, které výrobci pořád chrlí v neuvěřitelném množství mutací, přestože je již roky dokázáno, že kromě tabulkového podílu na trhu na nich nikdo neumí nic získat. Je celkem obecně přijímaným faktem, že většina modelů v této kategorii končí ve ztrátě, byť se k tomu výrobci nepřihlásí. Navíc prodejci na nich mají marži v řádu stokorun a celý fotografický průmysl je z nich nešťastný. Přesto i letošní PMA přinesla desítky nových modelů těchto „mýdlových krabiček“. A co na to zákazníci?
V diskuzním panelu v této otázce zavládla nečekaná shoda. Tyto fotoaparáty jsou určeny pro uživatele bez výraznějších fotografických ambicí, kteří pouze zaznamenávají svůj životní příběh, každodenní radosti a starosti. Jako typického zástupce této kategorie si můžeme představit mladé lidi, maminky od dětí či naopak starší ročníky běžných „nefotografických laiků“. A právě proto mají tyto kompakty své dny sečteny.
Evolučně vyšším druhem, který způsobí jejich ústup ze slávy, jsou chytré mobily. Ty dnes nabízejí velmi podobnou kvalitu záznamu a jednoduchost ovládání a mají něco navíc – sdílení. A právě možnost podělit se bezprostředně o zážitek se ukazuje u uživatelů této kategorie jako nejsilnější motivace snímek vůbec pořídit. Vzhledem k tomu, že pro tyto uživatele jsou jednoznačnými prioritami jednoduchost obsluhy, cenová dostupnost a snadnost dalšího použití snímků, fotomobily si postupně získávají jejich přízeň.
Otázka, na kterou dnes nikdo neumí přesně odpovědět, je pouze rychlost této změny. V tomto okamžiku je asi největším limitem fotomobilů fotografování ve špatných světelných podmínkách. Naopak nejsilnějším argumentem, který drží při životě prodeje stylových kompaktů, je určitý konzervatismus, který nadřazuje fotoaparát nad mobil. Nicméně oba dva tyto nejsilnější motivační prvky logicky jednou pominou. A hlavně je potřeba brát v potaz obrovsky silný nástup sociálních služeb, jako je Instagram a jemu podobné, které doslova vybízejí k fotodokumentování právě pomocí fotomobilů. A tak snímků pořízených telefonem v čele s Apple iPhone stále přibývá, zatímco prodeje digitálních stylových kompaktů výrobci a prodejci drží při životě stále více agresivními cenovými akcemi.
Kompakty pro fotografy zažívají renesanci
Zcela opačný vývoj poptávky lze sledovat v případě pokročilých kompaktních fotoaparátů. Je těžké přesně stanovit hranici mezi stylovým a pokročilým kompaktem, ale obecně se dá říct, že se bavíme o fotoaparátech s dobrým vestavěným objektivem, často překvapivě dobrou kvalitou záznamu do RAW a hlavně ovládáním, které umožňuje fotografovi zúročit jeho znalosti a realizovat své fotografické ambice.
Tyto fotoaparáty nejsou masovým produktem, nikdy nebyly a nikdy nebudou. Co je pro výrobce a prodejce ale důležité? Jejich ceny reálně přestaly klesat a zákazníci jsou ochotni si je za stabilní cenu koupit. Krásným příkladem této kategorie může být třeba novinka v nabídce Canonu, model G1X, který má ambici stát se vlajkovou lodí tohoto segmentu. A jaký je vývoj poptávky? Ta jednoznačně roste. Příčin je několik.
V první řadě je to fakt, že výrobci po mnoha letech opomíjení tohoto segmentu opět v posledních dvou letech začali nabízet zajímavé modely. Kolik já slyšel povzdechů na téma, že Olympus C4040Z byl poslední slušný kompakt, a opravdu na řadu let tyto fotoaparáty z trhu zmizely. Dnes si můžeme vybírat v podstatě u všech hlavních značek.
Druhým velmi silným argumentem je i určité vystřízlivění z okouzlení DSLR technologií. Po letech obrovského tlaku na prodej a glorifikaci DSLR si dnes odborníci i uživatelé uvědomují, že v řadě situací je menší, kompaktnější a nenápadnější kompakt prostě lepší volbou. Navíc když srovnáme výstupní kvalitu ze špičkového kompaktu a DSLR se setovým objektivem ve stejné ceně, tak výsledek bude často lepší právě u kompaktu.
Oba dva uvedené faktory ukazují, kde je i cílová skupina uživatelů těchto fotoaparátů. Typickým kupcem je buď nadšený fotoamatér, či dokonce profesionál, který hledá menší buď alternativu k DSLR nebo druhý fotoaparát, který jeho DLSR doplní. I proto jsou pro úspěch na trhu důležité výstupní kvalita, bohaté ovládání a často i určitý konzervativismus v konstrukci a ovládání. Uvědomme si, že tyto fotoaparáty končí v rukou fotografů, kteří již mají zažité fotografické postupy.
Dle všeho se tato kategorie fotoaparátů nikdy nestane dominantním segmentem, ale má v nejbližší době potenciál růstu a hlavně stability, kterou neohrožuje žádná jiná technologie.
Velká neznámá jménem kompaktní fotoaparáty s výměnným objektivem
Největší diskuze proběhla kolem hybridních fotoaparátů či chcete-li „nezrcadlovek“. Ono již pojmenování těchto fotoaparátů je problém a anglický opisný „compact interchangeble lens camera (ILC)“ nemá dodnes rozumný ustálený český ekvivalent. A co je možná ještě horší, dodnes není úplně jasné, kdo a proč by si měl tyto fotoaparáty ve větším měřítku kupovat.
Když se objevily první „zrcadlovky bez zrcátek“, tak výrobci v čele s Olympusem argumentovali tím, že jde o menší a lehčí alternativu DSLR. Následně se přidal argument fotografování přes displej a ještě později snadného natáčení videa. To všechno jsou bezesporu správné argumenty a zajímavé vlastnosti, ale masové prodeje se pořád nekonají. Odpověď na to proč hledejme v určení cílové skupiny.
Pokud by mělo jít o opravdu masový produkt, pak by cílovou skupinou měl být běžný laik. Tedy ta již zmíněná maminka od dětí, kterou malé rozměry jistě potěší, snadné ovládání a focení přes displej jí asi bude sympatičtější, než ovládat většinu DSLR, a ani videem občas nepohrdne. Dokonce lze přidat k dobru i to, že jí fotoaparát na rozdíl od kompaktu dá velmi pěkné snímky i v interiéru a za horších světelných podmínek. Nicméně pro tyto zákazníky je zde zatím jeden nepřekonatelný problém, kterým je cena. Nic z uvedeného není tak silným argumentem, aby běžný laik vydal 20 – 30 000Kč za ILC. Tudíž tito zákazníci jsou mimo hru a nic zatím nenaznačuje, že by výrobci dokázali tyto fotoaparáty nabízet za stejné ceny jako běžné kompakty, které těmto uživatelům stačí.
Takže kdo si tedy tyto fotoaparáty kupuje? Jsou to nároční amatéři, poloprofesionálové a profesionálové, pro které jde o alternativu či doplněk k DSLR. Zde by cena nemusela být nepřekonatelným problémem, pokud by ale tyto fotoaparáty dokázaly uspokojit jejich kvalitativní nároky. A zde opět narážíme. Pokud je takovýto uživatel „rozumný“ a nečeká stejnou kvalitu výstupu jako u DSLR, tak je pro něj cenově mnohem výhodnější pokročilý kompakt za nižší cenu s podobným výstupem. A pokud chce více, než co umí nejlepší kompakty, pak jediným řešením je stejně DSLR. A tak vzniká situace, kdy reálně zatím nakupují tyto modely pouze „first buyers“, tedy ti, co chtějí mít novinku takříkajíc za každou cenu. Když si uvědomíme, kolik investoval Olympus do podpory prodeje PENů, kolik stála Sony kampaň na NEX a kolik třeba teď Nikon investuje do propagace Nikonu One, je zřejmé, že investice zatím překonávají příjmy a velkou otázkou zůstává, zda mají v součastné patové situaci šanci na nějaký ekonomický úspěch. Dokud se totiž buď radikálně nesníží cena, nebo nezvýší fotografická hodnota do oblasti, kterou by nenabízely DSLR, tak je výsledek více než nejistý.
Shrnutí
Pokusíme se sumarizovat výše napsané. Stylovým kompaktům zní labutí píseň a otázkou není trend, ale jeho rychlost. Renesance chytrých kompaktů je zřejmým a příjemným faktem, ale je potřeba si uvědomit, že vždy půjde o produkty pro omezenou, jasně ohraničenou skupinu fotografů. A co se týče hybridních fotoaparátů, tak ani zde zatím nejde očekávat spásu „starých dobrých fotografických časů“ z pohledu výrobců. A tak zřejmě i nadále bude platit, že z peněz získaných za DSLR a objektivy, se bude financovat vývoj alternativních technologií a hledání inovací.
Z pohledu zákazníka je zřejmé, že výrobci budou i nadále nabízet všechny stávající segmenty fotoaparátů bez ohledu na aktuální ekonomický přínos. Odhodlání dostat „bezzrcadlovky“ na trh a vytvořit tak nový silný tržní segment je obrovské, a tak lze očekávat v této oblasti nejvíce novinek. Koneckonců do této hry na CESu vstoupil Fujifilm a jediným větším hráčem, který odolává, je Canon.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014