Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
Podle odhadů bude mít v roce 2013 globální trh s digitální fotografií hodnotu 230,9 miliard USD
Trendy
11. listopadu 2008, 00.00 | Výzkumná zpráva amerického institutu BBC Research odhaduje, že hodnota celosvětového tržního odvětví s digitální fotografií nabude v roce 2013 impresivní výše cca 230,9 miliard USD. Pojďme se na zmiňovanou zprávu podívat blíže, abychom si mohli udělali bližší představu částkách, které se celkově v „kolotoči“ digitální fotografie „otáčejí“.
Výzkumná zpráva amerického institutu BCC Research odhaduje, že hodnota celosvětového tržního odvětví s digitální fotografií nabude v roce 2013 impresivní výše cca 230,9 miliard USD. Což po „potrápení“ kalkulačky je ohromných cca 4 543,40 miliard korun (při kurzu USD 19,667). Jen pro představu, příjmy pro rozpočet ČR za rok 2008 jsou odhadovány ve výši 1 040,56 miliard Kč. Nutno připomenout, že v dobách, kdy odvětví s digitální fotografií teprve začínalo, se spekulovalo i o tom, že digitální fotografie je jen dočasný trend na trhu a že se pozici kinofilmové fotografie neohrozí. Což se ve světle současných „čísel“ rozhodně nepotvrzuje, digitální fotografie evidentně „převálcovává“ trh s kinofilmovou fotografií. Dnes je jasné, že tržní odvětví s digitální fotografií se pohybuje „nezadržitelně vpřed" (více např. zde).
Tržní odvětví s digitální fotografií celkově zahrnuje prodej digitálních fotoaparátů a jejich příslušenství, objektivů, fotolabů, fotosoftwaru, fototiskáren, snímačů, knižních publikací, fotomobilů a úložných produktů, kterými jsou například různé fotobanky a databanky. Ve zmiňované zprávě, která zkoumá vývoj celkem asi 15 jednotlivých tržních segmentů, se uvádějí další statistické odhady. Například se můžeme dočíst, že pro rok 2008 je v daném odvětví predikován celkový obrat ve výši cca 155 milard USD (cca 3 048,385 miliard Kč), což je cca o 18,3 miliard USD více než tomu bylo v roce 2007 (136,7 miliard USD). Z těchto čísel je možné usuzovat, že globální trh s digitální fotografií zatím strmě stoupá.
Největším segmentem trhu s digitální fotografií je prodej digitálních fotoaparátů a jejich příslušenství. Za rok 2007 daný tržní segment vykázal celkový obrat cca 91 miliard USD a pro rok 2008 se počítá s obratem cca 101.3 miliard USD. Druhým největším segmentem je prodej nejrůznějšího fotosoftwaru a příbuzných aplikací. Za rok 2007 vykazoval celkový obrat cca. 45,7 miliard USD a v roce 2008 by měl dosáhnout výše cca. 53,7 miliard USD. Na výše uvedeném odhadu obratu 230,9 miliard USD v oblasti digitální fotografie pro rok 2013 se podle BBC Research budou tyto dva hlavní tržní segmenty podílet ve výši cca. 130,6 miliard USD.
Abychom jen nešermovali „suchopárnými“ statistikami, bude vhodné se na závěr zamyslet, o čem daná „čísla“ vlastně vypovídají. Na první místě je třeba, v kontextu posledních událostí, trochu relativizovat dané odhady do budoucnosti. Jak víme, v současnosti „úřaduje“ hrozba globální hospodářská recese, které jistě daný odhad pro rok 2013 nějak ovlivní. Na druhou stranu je pravděpodobné, že skutečný rozsah odvětví s digitální fotografií může být o i něco větší, protože lze brát v potaz například aspekt ušlých zisků producentů fotoaplikací při jejich případném nelegálním používání. Budoucnost odvětví například s fotolaby může být ohrožena současným trendem některých uživatelů hromadit své digitální fotografie v počítači a nedávat si je tisknout. Své k tomu může také „promluvit“ trend startujícího trhu s různými digitálními fotorámečky, které mohou tržní segment tisku fotografií obejít úplně.
Jedno je však poměrně zřejmé: za strmým růstem tržního odvětví digitální fotografie stojí masové rozšíření napříč veřejností (například díky nižší náročnosti na uživatelskou obsluhu fotografické techniky a možnostem úprav snímku přímo v PC) a rychlé tržní „stárnutí“ používané fototechniky a aplikací. Například digitální fotoaparát, který byl před třemi roky „hvězdou“ uživatelova výběru, je nyní již neodbytně atakován různými reklamními kampaněmi a řadou lákavých technologický inovací, pod jejichž „tíhou“ spotřebitel snáze podléhá pokušení tento fotoaparát nahradit jeho novějším protějškem. Samozřejmě tento trend do jisté míry fungoval i v předchozích dobách, ale rozhodně nebyl tak výrazný jako se tomu děje v současnosti.
Zdroj: Tiskové materiály institutu BCC Research
Tématické zařazení:
» Ostatní » Svět skrz objektiv
» Vybíráme
» Ostatní » FotoTechnika
» Vybíráme » Technologie
» Novinky
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014