Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
Redakční test na materiály Kodak Portra 160NC a 160VC
2. července 2001, 00.00 | Chcete se přesvědčit, v jakém barevném podání dokázaly zachytit úsměv jedné pohledné a sympatické české dívky negativní filmy Kodak Portra 160NC a 160VC? Podívejte na srovnávací test.
Barevné negativní filmy Kodak Professional Portra160 se vyrábějí ve dvou variantách: Kodak Portra 160 NC (Natural Color) a Kodak Portra 160 VC (Vivid Color). Oba dva typy materiálů nabízejí možnost volby mezi dvěma verzemi sytosti celkového barevného podání při citlivosti 160 ASA/ 23DIN. Jsou určeny pro denní osvětlení o teplotě chromatičnosti (5500 K).
Testovat fotografické materiály samozřejmě není jednoduchá záležitost, neboť se naskýtá velká škála variant, jak je provádět a tak často přemýšlíme, jaké informace jsou vlastně pro běžného uživatele nejschůdnější. Zda-li například testovat expoziční pružnost materiálu, hustotu barev v závislosti na jejich vlnové délce při nastavení různých expozičních časů, a nebo sledovat výskyt Schwarzschildova jevu - zkrátka všechno se v jednom testu obsáhnout nedá. Náš test je především určen profesionálním fotografům, kteří se věnují fotografováním komerčních snímků, módy, krajiny, architektury, portrétní fotografii, svatbám, nebo skupinové fotografii a sleduje především výsledné podání barev u pozitivního zpracování při mírné podexpozici (-1) , základní expozici (0), a mírné přeexpozici (+1) negativního barevného filmu. Negativní materiály Kodak 160 Portra jsou pružnější a tak dovolují exponovat minimálně v rozdílu dvou clonových čísel a dají se také velmi dobře pushovat, jak uvádí jejich výrobce. Oba typy materiálu jsme srovnávali formou portrétní a módní fotografie ve třech úrovních.
- Portrét a postava při použítí atelierového zábleskového osvětlení Compatron - teplota chromatičnosti světelného zdroje (5500 K).
- Portrét a postava za použití zářivkového osvětlení ( 3800 - 4 500 K).
- Portrét a postava za použití denního odpoledního osvětlení ve 13.00 hodin (5500 K +/- 200 K)
Celý test včetně volání filmu a zpracování fotografií byl proveden ve specializované laboratoři Kodak na Vinohradské ulici v Praze, takže by měl mít všechny předpoklady pro optimální zpracování. Na všech fotografiích je nastavena jednotná základní filtrace Y +1, M -2, C +1. ( Yelow - žlutá, Magenta- purpur, Cyan- azur)
Tabulka výrobce:
Tabulka výrobce udává denzitu (hustotu masky) RGB v závislosti na logaritmu expozice (lux-sekunda)
Náš test:
Kodak Portra 160NC (Natural Color)
Tento druh barevného filmu má podávat přírodní barvy a jeho použití je proto nejvhodnější na fotografování portrétu,
industriálních motivů a moderní architektury. Velmi dobře se dá využít k věrné reprodukci obrazů a neutrálně barevných
předloh.
Kodak Portra 160 VC (Vivid color)
Druhá verze barevného filmu je určena především pro fotografování módní fotografie a krajiny, neboť celkově podává
výraznější a jasnější barvy.
Na snímcích 1,2,3, které jsou exponovány v rozsahu třech clonových čísel (-1, Z, +1), je velmi dobře viditelná expoziční pružnost materiálu, která zajistila snímku jak kvalitní podání barev, tak i jeho kresbu. Snímek č. 4. poukazuje na velmi věrné a neutrální zachycení pleťové barvy, která pro oko působí nenuceně a velmi příjemně. Snímek č.5 je fotografován na ulici za denního světla a snímek č. 6 je pořízen při zářivkovém osvětlení a následně zpracován na minilabu při použití stejné filtrace jako u ostatních fotografií.
Snímek číslo: 1. |
Snímek číslo: 2. |
Snímek číslo: 3. |
Snímek číslo: 4. |
Snímek číslo: 5. |
Snímek číslo: 6. |
Snímek číslo: 7. |
Snímek číslo: 8. |
Snímek číslo: 9. |
Snímek číslo: 10. |
Snímek číslo: 11. |
Snímek číslo: 12. |
Na druhé sérii testovacích fotografií, nafotografovaných na materiál Kodak 160VC, je použito obdobné metody z důvodů možnosti srovnání barev mezi oběma druhy materiálu. Snímky 7,8, a 9. jsou opět exponovány v rozsahu tří clonových čísel s obdobným výsledkem jako u snímků 1,2,3 pořízených na materiálu Kodak portra160NC, takže se dá hovořit o přibližně stejném potenciálu expoziční pružnosti. Snímek č. 10 je fotografovaný na ulici při denním světle, snímek č. 11 je pořízen při zářivkovém osvětlení a snímek č. 12 - zvětšovaný ze stejného políčka negativu jako snímek 11., je pro srovnání proveden s korekcí filtrace na minilabu.
Vyhodnocení testu:
Oba dva druhy materiálu se dají charakterizovat jako vysoce kvalitní barevné negativní filmy, které se od sebe liší
především kontrastem vůči některým doplňkovým barvám. Naše testovací fotografie to jasně potvrzují. Pleťová barva
je na obou typech negativního filmu stejná, ale barevné podání červené blůzy a kabelky je na materiálu Kodak 160VC
výraznější, než na fotografiích pořízených na materiálu Kodak 160NC. Nepatrný rozdíl je rovněž vidět na snímcích
6. a 11, které byly exponovány při zářivkovém osvětlení za zcela stejných podmínek a výsledek prokazuje celkové teplejší
podání barev u typu materiálu Kodak 160VC. Oba druhy materiálu jsou rovněž charakteristické pro svou extrémně jemnou
zrnitost a lze z nich pořídit kvalitní zvětšeniny do formátu 50x60, jak jsme se dozvěděli po konzultaci s mnoha zkušenými
fotografy a pracovníky profesionálních laboratoří. Expoziční pružnost obou typů barevných filmů je přijatelná v
rozsahu -1,5/+2. Materiál není samozřejmě určen jen profesionálním fotografům, ale může najít uplatnění v amatérské
fotografii přírodních motivů, nebo nejrůznějších rodinných dokumentů a jeho cena v porovnání s lepšími, amatérsky běžně
užívanými materiály činí přibližně čtyřicetikorunový rozdíl, který je vzhledem k jeho kvalitě přijatelný.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014