Fotil jsem Dominátora - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Výstavy

Fotil jsem Dominátora

16. července 2002, 00.00 | Fotograf Jiří Koliš se specializuje na sportovní tématiku, mnozí příznivci sportu znají jeho jméno zejména ze stránek populárního týdeníku Stadion. Brilantní záběry tohoto autora zachycují nejen vlastní sportovní výkon, ale i jeho lidský rozměr - vůli, koncentraci a vypětí, nutné k jeho dosažení, a též emoce po případném vítězství či prohře. Jiří Koliš je červencovým hostem virtuální World Webphoto Gallery.

Nová výstava virtuální World Webphoto Gallery tentokrát potěší zejména ty, jejichž zálibou je kromě fotografie i sport. Takto krátce a výstižně je expozice také pojmenována a přináší sedmadvacet barevných snímků Jiřího Koliše, kterému sport učaroval na celý život. Připomeňme si, že roku 1986 absolvoval pražskou FAMU diplomovou prací „Vývoj české sportovní fotografie“ a klauzurní fotografickou knihou „Box“, ale dávno předtím, roku 1977, začal působit jako fotoreportér populárního sportovního týdeníku Stadion, a také zvítězil ve fotosoutěži Nejlepší sportovní fotografie roku.

Devět snímků, plná jedna třetina výstavní plochy je věnována Kolišovým hokejovým záběrům, pro něž si, jak ve svém úvodním slovu informuje ředitel galerie Jiří Heller, autor jako jediný v republice pořídil speciální zábleskové zařízení pro získání dokonalého osvětlení hokejové plochy. Z celé řady snímků Dominika Haška asi nejvíce zaujme ten, který byl pořízen pomocí fotoaparátu nainstalovaného přímo do branky. Neobvyklý úhel pohledu, jehož výsledkem je zvláštní perspektiva, dávají fotografii společně s osvětlením a dobře zachyceným pohybem gólmana i hráčů kolem něj dynamickou atmosféru, a divákovi pocit, jako by byl „při tom“.

Výstava má gradující charakter. Zatímco hokej v prvním sále působí jako řada standardních reportážních sportovních záběrů s poněkud limitující snahou autora fotografovat „svého“ Dominika Haška (autor úvodního slova poněkud neadekvátně srovnává s Bohdanem Holomíčkem a jeho snímky Václava Havla), je dalších osmnáct fotografií skutečnou pastvou pro oči. Tady se Koliš odpoutává od zachycování sportovních výkonů a přibližuje se více sportovci-člověku a navíc objevuje i estetiku prostředí, v němž se sportovní klání odbývají. Při pohledu na ně si divák uvědomuje, že tento druh fotografování je víc než kterýkoli jiný závislý na správném odhadu, představivosti, pohotovosti a také umění být „v pravý čas na pravém místě“.

Záběry mají skutečně sílu a velkou vypovídací hodnotu. Sportovci na nich přestávají působit jako výjimeční supermani (žena mezi nimi není ani jediná) a výrazy jejich obličejů dávají tušit, že za jejich výkony je obyčejná, avšak maximální koncentrace, námaha a vůle. To vás napadne například při pohledu na sérii tenisových záběrů, na jednoduchou a čistou fotografii běžce na modré dráze s olympijskými kruhy, na působivě zezadu osvětlený profil plavce na hranici vyčerpání. A pak emoce – radost, zklamání, vyčerpání, vše zobrazené s lidskostí až jímavou. Chce se nám věřit, že se prostřednictvím Kolišových obrazů přenášíme do světa, kde touhu po vítězství nepodmiňuje tučná finanční odměna, tady jsou všechny pocity pravé, nefalšované: přátelské gesto atleta vůči vítězi, ležícímu na běžecké dráze, radost vítězné veslařské posádky, která skoro převrhne loď, síla, vyzařující z úspěšného boxera.

U fotografií je neopominutelná i stránka estetická. Například pro záběr běžců, doprovázených vlastními stíny na dlažbě, pořízený z ptačí perspektivy starobylé věže (tipla bych si, že Mostecké), je možné bez přehánění použít slovo „krásný“. Jiným výtvarně neobyčejně zdařilým a současně zajímavým snímkem je záběr dvou párů nohou akvabel, vynořujících se z jasně modré vody bazénu. Již zmíněná fotografie závodníka v plavání je však asi nejmarkantnějším dokladem toho, že sportovní charakter záběru a estetická kvalita mohou jít ruku v ruce.

V podobě sportovních fotografií Jiřího Koliše připravili tvůrci World Webphoto Gallery svým návštěvníkům vítané letní „odlehčení“, alespoň co se žánru týče. Pro milovníky záběrů se sportovní tématikou připomínám, že v říjnu 2000 galerie představila kolekci z letních olympijských her v Sydney, kterou pořídil fotograf Herbert Slavík. Ta je v současné době přístupná ve stálé expozici.

(Jiří Koliš: SPORT, World Webphoto Gallery na adrese www.wwg.cz, do 4. 8.)

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoReport  

 » Novinky  » Výstavy  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: