Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
![OBLIBENE_TITLE2](/templates/104/gr/print-logo.gif)
Výstavy
Kam se hrabe Hollywood
16. června 2003, 00.00 | Roční produkce: 800 nových filmů. Denní návštěvnost kin: 12 milionů diváků. Průběh filmového představení připomíná spíš fotbalový zápas – lidé pískají, tleskají, někdy na plátno házejí shnilá vejce. Popularita hvězd je blízká zbožštění. Tak vypadá realita indického filmového průmyslu, kterou na působivých barevných snímcích zaznamenal izraelský fotograf Jonathan Torgovnik.
![plakaty](/old-idif/fotografovani/images/torgovnik_plakaty.jpg)
Postavení filmu v indické společnosti je i v porovnání s americkými poměry výjimečné. Svým divákům ze všech vrstev indické společnosti, ale přirozeně nejvíc těm méně majetným, poskytuje zábavu i útěk z mnohdy nelákavé reality. Je všem zároveň i reflexí indických kulturních a politických hodnot. Ztotožnění se s pozlátkovým světem jde tak daleko, že se lidé touží svým idolům ve všem podobat (což sice není ani v euroatlantické kultuře jev zcela neznámý, ale rozhodně ne tak masový jako v Indii), a klepům ze společnosti filmových hvězd je i v seriózních denících věnováno více pozornosti než čemukoli jinému.
Běžně dvouapůlhodinové produkty indické kinematografie jsou lehce ironicky, ale přesto s hrdostí nazývány “masala“, což je místní název koření karí. Toto označení vyjadřuje pro Evropana velmi nezvyklou koncepci filmů: jsou to melodramatické fantazie o vyhraněných citech, s nezbytnými velkolepými tanečními a hudebními scénami, které navzdory přesně odměřeným ingrediencím akčnosti a erotiky musejí obsahovat moralistní podtext, a zejména - nesmějí končit jinak než happyendem …
![promitaci](/old-idif/fotografovani/images/torgovnik_promitaci.jpg)
Jonathan Torgovnik se indickou kinematografií – touto velkolepou výrobnou snů zabývá od roku 1998. Pět let dokumentuje veškeré dění s ní spojené: portrétuje hvězdy, fotografuje nekonečné fronty na vstupenky, exoticky barevné reklamy a poutače, emoce návštěvníků kin, dokumentuje dění v zákulisí i tolik oblíbená pojízdná kina, putující po venkově a menších městech. Největší část Torgovnikových snímků pochází z Bombaje, Madrásu a Hajdarábádu, které jsou zároveň centry filmového průmyslu. Kolekcí „Bollywoodské sny“, která je dalším zajímavým počinem Pražského domu fotografie v nových, i když jen dočasných prostorách na Václavském náměstí, se autor poprvé představuje i ctitelům fotografického umění v Čechách.
![madona](/old-idif/fotografovani/images/torgovnik_madona.jpg)
Něco přes tři desítky barevných zvětšenin skutečně velmi dobře zprostředkovávají představu surrealistického a barvitého, pro nás značně kýčovitého, avšak přesto osobitého světa iluzí. Torgovnik se ve svém uměleckém dokumentu snaží proniknout do mentality indické populace, která je i přes fakt, že tato obrovská asijská země je potenciální světovou velmocí, stále na míle vzdálena racionálnímu skepticismu a pragmatismu západní civilizace. Autorovo pojetí v sobě úspěšně spojuje několik prvků: výtvarnou krásu, dokumentární serióznost a z ní plynoucí výpovědní sílu, i lehký nadhled a humor, který však nemá nic společného s nadřazenou shovívavostí.
Kolekci lze přibližně rozdělit do dvou skupin. První zobrazuje vše, co přímo souvisí s natáčením, ve druhé najdeme její reflexi: diváka a jeho svět. Snímky hvězd i filmových scén (zejména hromadných choreografických čísel) působí trochu vyumělkovaně, což považuji za autorský záměr. Vedle toho jsou zde i vysloveně dokumentárně zaměřené záběry, které mají skutečný punc autentičnosti. Nejzajímavější látku však poskytla druhá strana – nadšení fanoušci a lidé, kteří se promítáním filmů živí.
![kostky](/old-idif/fotografovani/images/torgovnik_kostky.jpg)
Mezi nejsilnější patří záběr extatických tváří publika v bombajském kině, který pro výstižnější zachycení atmosféry Torgovnik snímal třicetivteřinovou expozicí. Intenzivní kontrast pozlátkového světa iluzí a bezútěšné reality života páriů nabízí fotografie indické madony, která se svým nemluvnětem pobývá v ubohém příbytku, stlučeném z filmových billboardů. Autorova originální invence je patrná například v detailním záběru otvoru, jímž vyhlíží lidské oko – jedná se o výjev od pokladny, kde si mohou kupovat lístky výhradně ženy. K důležitým poznávacím znamením Torgovnikovy tvorby je, že nikdy zcela nenadřazuje dokumentární charakter snímku výtvarnému vyznění: kompozice je promyšlená a stejnou pozornost tvůrce věnuje i barevné skladbě.
Ráda bych na tomto místě ocenila také snahu kurátorů poskytnout návštěvníkům výstavy co nejvíce informací o námětu fotografií. K dispozici je kromě katalogu a tiskové zprávy i zasvěcený text o indické kinematografii (bohužel kostrbatě přeložený a s dost trapnými gramatickými chybami) a rovněž obšírné komentáře k obsahu jednotlivých snímků.
![zenska_pokladna](/old-idif/fotografovani/images/torgovnik_kasa.jpg)
Jonathan Torgovnik (*1969 v Izraeli) je absolventem newyorské School of Visual Arts. Své fotografické vlohy však uplatnil již dříve, a to za kuriózních okolností: „na vojně“ v izraelských ozbrojených silách, kde pracoval jako vedoucí fotografické jednotky. Poprvé vystavoval roku 1994, a od té doby připravil celkem osm expozic, hlavně v New Yorku. Jeho práce, které se žánrově pohybují v oblasti sociologicky orientovaného dokumentu, byly rovněž několikrát oceněny. Pravidelně se objevují ve světových periodikách (New York Times, Forbes, Sunday Telegraph, Paris Match, apod.).
(Jonathan Torgovnik: BOLLYWOODSKÉ SNY, Pražský dům fotografie, Václavské náměstí 31, po-ne 11-18, vstupné 20/10, do 22. 6.)
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014