Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
![OBLIBENE_TITLE2](/templates/104/gr/print-logo.gif)
Výstavy
Madony a démoni
demoni fotografie
27. května 2005, 00.00 | Vše, co naši předkové měli v úctě, co milovali a čeho se báli, je uchováno v lidových zvycích. Ty už dlouhá léta mapuje nestor českých fotografů Ludvík Baran. Výstavu jeho snímků, na nichž jsou krojované nevěsty i masopustní maškary, si můžete až do září prohlédnout v České národní bance.
![madona](/old-idif/fotografovani/images2/baran_madona.jpg)
Výstava, která právě probíhá ve foyeru kongresového sálu České národní banky, je jakýmsi dvojím ohlédnutím do minulosti. Především žánrem: folkloristika bývala hojně pěstována v první polovině minulého století, zejména v letech dvacátých a třicátých, kdy byl lidový prvek nesmírně „in“. V současné době se národopisné fotografii sice někteří umělci stále věnují (vzpomeňme si kupříkladu na půvabný masopust v Roztokách, jak ho zachytil Jan Pohribný), ale nikdo nepopře, že pouze okrajově. Každopádně je nenávratně pryč doba národopisných studií, jakými proslul zejména klasik české folkloristiky Karel Plicka.
Tato skutečnost souvisí s významem lidových tradic v životě dnešní společnosti. Ačkoli existuje snaha, a často úspěšná, po jejich kříšení, nemůže z logiky věci natrvalo přinést úspěch. Folklórem se stále více budou zabývat specializované spolky, takže tradice již jsou a budou udržovány uměle. Je to možná smutná, ale nevyhnutelná pravda: všechno, co nemá propojení se současností, s životem lidského společenství, je odsouzeno k zániku, v lepším případě k umělému udržování. Nedělejme si iluze, že životnost lidových tradic na jižní Moravě je nějakou výjimkou. I tam se zvyklosti dodržují pouze kvůli zábavě, která je dnešním fenoménem číslo jedna. To, že lidové slavnosti kdysi mívaly ještě jiné významy, už zajímá pouze etnology.
![maskara](/old-idif/fotografovani/images2/baran_maskara2.jpg)
Tvorba Ludvíka Barana (*1920) je takovým reliktem z doby dávno minulé. Dlužno říci, že slovo „relikt“ jsem nepoužila ani náhodou v negativním či posměšném smyslu. Spíše naopak. Ludvík Baran v době, kdy se i do opery chodí ve skejťáckých kalhotách, ukazuje význam svátku v běhu lidského života jako okamžiku výjimečného. To například reprezentují portréty nevěst v lidových krojích. Vždyť i ta nejchudší dívka byla alespoň jednou, v den svatby, středem pozornosti sousedů pro svůj zdobený kroj. Byly však i jiné příležitosti, jak se na chvíli vymanit z víru všedních povinností slavnostním vzezřením – návštěva kostela v neděli, tancovačka, poutě, a nakonec i vlastní pohřeb, protože se pohřbívalo v nejlepším oděvu, jaký člověk vlastnil.
![nevesta](/old-idif/fotografovani/images2/baran_nevesta.jpg)
Ludvík Baran toto vše chce říci svými fotografiemi. Není to pouhopouhý etnografický obrazový záznam krojů z jednotlivých oblastí, nýbrž i zachycení lidových zvyků, reflektujících po svém, tj. s humorem, i když někdy trochu černým, běh života. Třicítka barevných zvětšenin je tematicky rozdělena na ukázky lidových svatebních krojů, masopustních maškar, čertovských kostýmů, svátečních oděvů vdaných žen s dětmi, a konečně smrťáckých masek. Autor dává přednost portrétům, z nichž do tzv. madon skutečně promítá klasické zobrazování Panny Marie s dítětem, jak je vídáme na kostelních obrazech. Jako by tím chtěl vyjádřit, že Marie byla původně také prostá venkovská dívka, takže mohla vypadat stejně jako Baranovy modelky.
V případě maškar se Baran pouští i do dokumentu, kdy kromě aranžovaných scén („čerti“ s láhví) snímá i okamžiky masopustního veselí. Mezi nejlepší záběry tohoto druhu patří vynalézavě komponovaná fotografie dvojice smrtek – jedné bílé a druhé černé! -, které kráčejí po polní cestě, a kolem nich obíhá zuřivě štěkající voříšek. Autor se v první řadě soustředí na osoby, a prostředí, v němž se pohybují, se zdá být podružné. Ale jen zdánlivě. Divák si brzy uvědomí, že prostředí plnohodnotně vnímá, i když je jen naznačené (svatební pár na dřevěné pavláčce). Zdůraznění podstatného patří ke kladům tvorby tohoto autora. A také nenápadné upozornění na zajímavé detaily: proč jinak by si například k fotografování vybral právě dva „čerty“, kteří se po světě promenují s typicky slováckými klobouky, anebo smrtku, jejíž tělo je zdobeno knoflíky bílého pracovního pláště?
![certi](/old-idif/fotografovani/images2/baran_certi.jpg)
Nejstarší snímky výstavního souboru jsou ze sedmdesátých letech, ty nejnovější Ludvík Baran pořídil před třemi lety. Svému učiteli Karlu Plickovi vzdal poctu charakteristickým a velmi půvabným portrétem s houslemi, kterou v expozici rovněž uvidíte. Etnografie, k níž díky Plickovi přilnul, se mu stala celoživotním zájmem, i když pracoval jako kameraman Čs. televize, filmový teoretik či vyučoval na FAMU. Jako režisér se podílel na několika národopisných filmech (Svatba v Ivanově, Jihočeská maškara), a je rovněž spoluautorem knih o lidové architektuře (Lidové umění v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, Lidový malovaný nábytek).
![smrtaci](/old-idif/fotografovani/images2/baran_smrtaci.jpg)
Baranova expozice je voňavým zavanutím z dob minulých. I kdyby nenašel následovníka, stačí, že nám zůstanou tyto jeho fotografie. Historické, ale přesto dýchající laskavostí, a velmi životné. Když byl ostatně u příležitosti své březnové výstavy v Náchodě žertem dotázán, zda podobné bytosti, jaké fotografuje, tedy polednice, čerti, vodníci a lesní víly skutečně existují, pětaosmdesátiletý umělec se jen usmál: „Ano, viděl jsem je, když jsem byl mlád, vždy spíše z dálky…“
(Ludvík Baran: MADONY DÉMONI, foyer kongresového sálu ČNB, Senovážné nám. 30, Praha 1, vstup volný, do září 2005)
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014