Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
![OBLIBENE_TITLE2](/templates/104/gr/print-logo.gif)
Výstavy
Manželský soulad v galerii
21. října 2005, 00.00 | Nevěřte omílanému moudru o tom, že protiklady se přitahují. I v případech, kdy se to navenek zdá, mají ve skutečnosti oba partneři hodně společného. Jako například manželé Katarína a Pavel Brunclíkovi, kteří do konce října společně vystavují v galerii Bayer&Bayer v Řetězové ulici.
![brunclikovi](/old-idif/fotografovani/images2/brunclikovi1.jpg)
Připomeňme si, že je tomu právě rok, co proběhla reprezentativní výstava Pavla Brunclíka v Mánesu, která vzbudila velký ohlas (údajně byla jednou z nejnavštěvovanějších expozicí zmíněné výstavní síně v roce 2004), což bylo dalším potvrzením obliby autora podmanivých přírodních fotoobrazů mezi širší veřejností. Brunclíkovy velkoformátové fotografie, jichž je tentokrát vzhledem k rozměrům galerie pouze deset, opět potvrzují cit svého tvůrce pro dynamiku krajiny, lhostejno zda středoevropské nebo exotické. Fotograf neupřednostňuje krásu žádné z nich, nepředestírá ji ani žádostivému oku divákovu jako triumfální podívanou barev a útvarů. Jako by vnímal půvab krajiny ze zcela jiné a překvapivé strany - jaksi civilněji a hlouběji než sběrači ohromujících pohledů. Představuje divákovi hru decentních barevných odstínů, které scenérii podle umělcova momentálního záměru zplošťují v zajímavou strukturu, anebo ji činí plastickou. I tento malý detail prozrazuje Brunclíkovo fotografické mistrovství.
![brunclik_island](/old-idif/fotografovani/images2/brunclik_island.jpg)
Ve skutečně existující krajině si za vydatné pomoci světla vytváří jakousi svoji realitu s vlastními zákony, v níž už začíná být jedno, v které části světa se nachází. „Mezi mými fotkami jsou dva metry čtvereční bahna z Islandu. Je to náhoda, skoro sošný útvar. Jednou mi k tomu bahnu redaktor v jednom časopise řekl: To jste kvůli tomu musel jet na Island?“ vystihl tento aspekt autor. A dodal, že musel, protože podobné světlo, které z obyčejného bahna vykouzlí tajemný útvar, je právě jen na Islandu. Pavla Brunclíka maximálně ovlivnila jeho záliba v malířství dvacátého století a jeho novátorských postupů v práci s tvary a barevnými vrstvami. Umělec ani nezastírá, že na fotografování ho nejvíce zajímá výtvarná stránka věci, které podřizuje vše ostatní.
![brunclikova1](/old-idif/fotografovani/images2/brunclikova1.jpg)
Naopak expozice Kataríny Brunclíkové (známé též pod dívčím jménem Hanová) může být pro mnoho milovníků fotografického umění velkou neznámou. Mladá absolventka Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě se vydala zdánlivě úplně jinou cestou než její partner. Namísto osamělých přírodních scenérií vyhledává civilizaci, záběry mají většinou nepřirozenou barvu, jejíž odstíny suplují obvyklou barevnou paletu, jsou neostré a jakoby uspěchané. Může se tudíž zdát, že Katarína měla velkou odvahu, když se rozhodla vystavovat v těsném sousedství uznávaných prací svého manžela. Pravdou je, že expozice poskytuje zajímavé srovnání dvou tvůrčích technik, a díky promyšlenému výběru exponátů se divák může dopídit i otázky na odpověď, zda mají něco společného.
![brunclik_island2](/old-idif/fotografovani/images2/brunclik_island2.jpg)
Pro malou výstavní kolekci vybral Pavel Brunclík zřejmě nejdecentnější ze svých fotoobrazů. Za ukázkový přístup k fotografované materii s důrazem na výtvarnou stránku tu lze považovat třeba fascinující pohled na deštěm zaplavené polní brázdy a cesty Toskánska (o němž fotograf jistě ne nadarmo tvrdí, že jde o výtvarně nejzajímavější krajinu, kterou v Evropě viděl). Tím Brunclíkova expozice koresponduje s umírněnou barevností exponátů v místnosti, věnované jeho ženě. To však není všechno. Ani Brunclíkové nejde o dokonalé zobrazení reality. Vybírá si z ni jen části, skrze něž vyjadřuje spíše sama sebe, a tudíž skutečnost transformuje po svém. I ona klade poměrně velký důraz na výtvarnou stránku svých fotografií, protože posun barev, kaleidoskop ploch a jakoby „neukázněné“ světlo jsou nositeli jejího poselství.
![brunclikova2](/old-idif/fotografovani/images2/brunclikova2.jpg)
Většina z těch diváků, kteří stojí před některým z jejích obrazů, si může říkat „nerozumím“ či „není to šálek mého čaje“, ale autorka stejně dosáhne svého. I je dostihne snová atmosféra jakéhosi bezčasí, postav bez tváří, pohybujících se v podivném světě. U snímků Pavla Brunclíka nebývá jasné měřítko, tedy zda se jedná o letecký pohled nebo detail ze dvou metrů. Kateřina Brunclíková zaskočí záběry, které se tváří jako neumělý záznam reality, jakýsi pohled průmyslovou kamerou, ale divák vzápětí zjistí, že i zde je měřítko nejasné. Autorka komponuje z ploch, skvrn, světel, rozostřených postav a věcí obraz, který lze (možná příliš jednoznačně a nepřesně) vyložit jako vyjádření pocitů odcizení, samoty a chladu, čišících z aseptického a nebezpečného světa. Náznaky k takovému výkladu tu jsou.
Co má tedy tvorba manželů Brunclíkových společného? Především ani jeden z nich nestojí o doslovný záznam skutečnosti. Oba – každý po svém – vidí za obrazem v hledáčku ještě to poselství, které je určeno výhradně jim. A to se pak snaží převyprávět divákovi. Ani jeden neposkvrňuje objektiv hledáním líbivosti, i když třeba právě v případě Pavla by to bylo tak snadné. Drobet provokativnosti Kataríny i Pavlův klid a vyrovnanost jsou navíc jen dvěma stranami téže mince zvané život.
(Katarína Brunclíková, Pavel Brunclík: FOTOGRAFIE, galerie Bayer&Bayer, Řetězová 7, Praha 1, út-so 12-18, do 29.10.)
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014