Canon EF 16-35mm/2.8L versus Canon EF 17-40mm/4L - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze

Canon EF 16-35mm/2.8L versus Canon EF 17-40mm/4L

3. ledna 2007, 00.00 | Před několika lety uvedl Canon na trh objektiv Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM, kterým nahradil svůj dřívější model ultraširokoúhlého objektivu. V roce 2003 k němu přidal nový typ, a sice Canon EF 17-40mm f/4L USM. Oba typy jsou tedy funkčně podobné a vzniká logická otázka, jak je to s jejich porovnáním a užitím.

Oba objektivy nosí ve svém názvu písmeno "L", což je zkratka ze slova Luxury a u Canonu značí profesionální objektivy nejvyšší třídy. Nelze tedy očekávat, že rozdíly budou  příliš výrazné - oba objektivy jsou jak v kvalitě obrazu, tak i v kvalitě zpracování na nejvyšší příčce současné fotografické optiky.


Podobná velikost, podobné vlastnosti. Vlevo Canon EF 16-35mm/2.8L, vpravo Canon EF 17-40mm/4L.

Důležité upozornění!
Oba objektivy byly testovány na fotoaparátu Canon EOS 5D, který má velikost senzoru shodnou s velikostí políčka kinofilmu. Snímky jsou tedy "full frame", pokud by testované objektivy byly nasazeny na DSLR s menším senzorem (Canon EOS 20D, 30D, 350D, 400D atd.), tak by nebylo využito celé obrazové pole, ale jen výřez střední části obrazu.


Menší senzory typické u většiny DSLR využijí z obrazového pole objektivu určeného pro filmové SLR jen střední část. Tím zcela vyloučí všechny vady obrazu v rozích. Objektivy se však z hlediska zorného úhlu zdají 1,6x delší.

První porovnání
Jak je vidět i z obrázku, oba objektivy jsou si tvarem i velikostí velmi podobné. Mají i stejný průměr závitu - 77 mm a používají i stejnou a, s objektivy dodávanou, sluneční clonu EW-83E. Objektiv EF 16-35/2.8L je logicky vyšší a asi o 100g těžší, což je důsledek lepší světelnosti. A právě o jedno EV lepší světelnost je základním rozdílem mezi oběma rivaly. Zatímco 17-35 má světelnost f/4, tak 16-35 má světelnost f/2.8, a umožní tak fotografovat 2x kratšími expozičními časy při stejném osvětlení!


Canon EF 16-35mm/2.8L se sluneční clonou nasazený na Canon EOS 5D.

Pomineme-li o několik milimetrů jiný zoom rozsah, tak dalším významným rozdílem obou objektivů je cena. Z fyzikálních zákonů je jasné, že světelnost vždy něco stojí (přinejmenším větší a dražší čočky), a tak je 16-35 o cca 20.000,- Kč dražší. Ostatní rozdíly přehledně shrnuje tabulka:

Parametr EF 16-35/2.8 EF 17-40/4
Ohnisko 16-35 mm 17-40 mm
Světelnost 2.8 4
Maximální clonové číslo 22 22
Počet lamel clony 7 7
Konstrukce 14 členů
v 10 skupinách
12 členů
v 9 skupinách
Ostření USM USM
Otáčí se přední člen? ne ne
Minimální zaostřovací vzdálenost 0,28 m 0,28 m
Maximální makro zvětšení 0,22 0,24
Průměr závitu na filtr 77 mm 77 mm
Poskytuje informaci
o vzdálenosti pro E-TTL II
ano ano
Rozměry (délka x průměr) 103 x 83 mm 97 x 83 mm
Hmotnost 600 g 500 g
Orientační cena s DPH (1/2007) 45.000,- Kč 23.000,- Kč

Porovnání technických parametrů obou objektivů. Výrazné výhody jsou označeny zeleně.

Konstrukce
Jak bývá u objektivů profesionální třídy zvykem, mechanická konstrukce je naprosto perfektní. Ostřící i zoom kroužek jde u obou objektivů měkce a přitom ne příliš lehce a objektivy ani při ostření, ani při zoomu nijak nemění svoji délku. Starší 16-35/2.8L se sice asi o 5 mm při zoomu vysouvá, ale jen uvnitř krytu, takže to ani nezpozorujete. Konstrukce působí bytelně a stabilně a výrobce u obou objektivů deklaruje vysokou odolnost proti prachu i vlhkosti. Jak je opět u "L" objektivů zvykem, v ceně objektivu je již obsažena sluneční clona i měkký vak na přenášení objektivu. A sluneční clona má opravdu impozantní rozměry - zejména co do jejího průměru. To je ale daň za ultraširoké ohnisko a možnost používat objektivy i na full-frame DSLR.


Canon EF 17-40mm/4L s nasazenou sluneční clonou EW-83E.

Ostření
Oba objektivy používají v současnosti nejrychlejší a nejdokonalejší systém ostření na bázi ultrazvukových vln, který v různých modifikacích používá řada výrobců. Canon tuto skutečnost značí zkratkou USM a v technických parametrech se lze dočíst, že oba objektivy shodně umožňují tzv. Full Time Manual (FTM), který dovoluje točit ostřícím kroužkem zcela nezávisle na AF, a tím kombinovat ruční i automatické ostření. Oba pohyby se totiž sčítají a proces automatického ostření netočí ostřícím kroužkem, a tím nekroutí ruku.


Budete-li fotografovat s širokoúhlými objektivy, fotografovaný často uvidí tento impozantní pohled. Musíte totiž velmi blízko do děje a sluneční clona potom působí jako "kolo od vozu".

Shrneme-li tedy první ohledání, tak 17-40mm/4L je o něco menší a lehčí a hlavně mnohem levnější, a tak je pro řadu fotografů lákavou variantou. Smířit se s o 1 EV horší světelností je otázka rozhodnutí, jak je to ale s optickou kvalitou?

Ostrost a MTF
Kdo očekává, že kvalita kresby bude u profesionálních objektivů zcela bez kompromisů, a to v celé obrazové ploše a zoom rozsahu, bude nutně zklamán. Zkonstruovat podobně extrémně širokoúhlý objektiv bez jakýchkoliv obrazových vad je zjevně nemožné, a tak lze u obou objektivů obrazové vady najít.

Ostrost obrazu je u obou objektivů vynikající a dá se říci, že jsou i na plně otevřenou clonu ostré jako brus. Platí to však beze zbytku jen pro nejdelší ohniska (35 resp. 40 mm). U krátkých ohnisek (16 resp. 17 mm) to platí též, ale jen pro střední část obrazu. Směrem do krajů ostrost obrazu na širokém ohnisku prudce klesá a v rohu obrazového pole jsou oba objektivy silně neostré se značně viditelnou barevnou vadou.

Opět je ale nutné zdůraznit, že všechna tato slova platí jen pro full frame DSLR, přístroje s APS-C velikostí senzoru a s přepočtem ohnisek 1,6x vady v rozích obrazu neuvidí.

Středová ostrost
  EF 16-35mm EF 17-40mm
16mm
f/2.8
 
16/17mm
f/4
35mm
f/2.8
 
35/40mm
f/4
Porovnání ostrosti obou objektivů ve středu obrazového pole.
Kliknutím na obrázek získáte celý původní 13MPix obraz.

 

Krajová ostrost
  EF 16-35mm EF 17-40mm
16mm
f/2.8
 
16/17mm
f/4
35mm
f/2.8
 
35/40mm
f/4
Porovnání ostrosti obou objektivů v levém horním okraji obrazového pole.
Kliknutím na obrázek získáte celý původní 13MPix obraz.

O poklesu ostrosti směrem do krajů velmi názorně vypovídají i MTF charakteristiky obou objektivů, což není nic jiného než graf ostrosti po úhlopříčce od středu směrem do rohu snímku, a to pro různé clony a různé druhy testovacích čar. Zaclonění rohovou neostrost a barevnou vadu výrazně snižuje, nelikviduje ji však zcela.


MTF charakteristiky objektivu Canon EF 16-35mm f/2.8L USM. Jsou to grafy ostrosti obrazu ze středu snímku po úhlopříčce do rohu. Modré čáry jsou při cloně f/8, černé při cloně f/2.8. Různé čáry jsou potom pro různé testovací obrazce.


Totéž ale pro objektiv Canon EF 17-40mm f/4L USM. Modré čáry jsou při cloně f/8, černé při cloně f/4.

Sférické zkreslení
Oba objektivy na širokoúhlém ohnisku trpí viditelným sférickým zkreslením typu soudek. To je ale u podobně extrémně širokoúhlých objektivů běžné a při použití takto extrémně širokých ohnisek zejména na full frame DSLR je třeba se sférickým zkreslením počítat. Sférické zkreslení směrem k delším ohniskům ubývá, až mizí zcela.

Canon EF 16-35mm f/2.8L na ohnisku 16 mm a cloně f/4

Canon EF 17-40mm f/4L na ohnisku 17 mm a cloně f/4

Vzájemné porovnání sférické vady obou objektivů. Všimněte si mírně odlišného úhlu záběru obou objektivů, což je právě rozdíl 1 mm v jejich ohnisku. Canon 16-35mm také poskytl kontrastnější obraz.

Vinětace
Oba objektivy opět zcela očekávaně trpí na širokoúhlém ohnisku viditelnou vinětací, kdy ztmavují rohy obrazu. Je to ale opět zcela běžné. Vinětace směrem k delším ohniskům ubývá, až mizí téměř zcela.

  EF 16-35mm, clona f/4 EF 17-40mm, clona f/4
16/17
mm
35/40
mm
Vinětace je u obou objektivů viditelná až výrazná, zejména na širokém ohnisku. Směrem k delším ohniskům a se zacloněním významně klesá.

Odolnost na protisvětlo
Díky obrovskému úhlu záběru je celkem běžné, že se Vám do záběru dostane i nějaký silný zdroj světla - typicky slunce nebo žárovka. Sluneční clona, byť poměrně rozměrná, je potom zcela bezmocná, a zbývá tak odolnost samotného objektivu na protisvětlo. My jsme testovali odolnost na bodový zdroj světla (Slunce) umístěný ve zlatém řezu obrazu.

  EF 16-35mm, clona f/4 EF 17-40mm, clona f/4
16/17
mm
17-40/4L prokázal při stejné cloně f/4 a nejširším ohnisku 17 mm vyšší odolnost na protisvětlo.

Hloubka ostrosti
Podobná široká ohniska mají na rozdíl od teleobjektivů přirozeně velkou hloubku ostrosti, která silně ulehčuje práci automatickému ostření. Jednoduše řečeno - na ohnisku 17 mm a při cloně f/4 je obtížné, ba nemožné dosáhnout rozostřeného pozadí. U interiérů, krajin či architektury to ani nebývá žádoucí a naopak se ostří a cloní tak, aby na snímku bylo vše ostré (tzv. hyperfokální ostření).


Na podobných snímcích je obvyklá snaha udržet vše ostré. Širokoúhlé objektivy s přirozeně velkou hloubkou ostrosti jsou potom požehnáním. Zde Canon 17-40/4L na 17 mm a s clonou f/13.

Pokud přesto chcete dosáhnout rozostřeného pozadí např. při reportáži, tak lepší světelnost objektivu 16-35/2.8 je výraznou pomůckou. Od clony f/4 mají pochopitelně oba objektivy na stejných ohniscích i stejnou hloubku ostrosti.

Příklad hloubky ostrosti na full frame DSLR, ohnisku 17 mm a zaostření na 2 metry:
    - při cloně f/2.8 je od 1,3 do 4,8 metrů
    - při cloně f/4.0 je od 1,1 do 12 metrů


Hloubka ostrosti je přirozeně obrovská, u objektivu 16-35/2.8L (nahoře) je nezbytně o něco menší než u 17-40/4L (dole). Pro srovnání, jak blízko jsme snímali a jak velký je úhel záběru, najdete vlevo dole na snímku i nohu stativu.

V praxi
Praktické používání podobných ultraširokoúhlých objektivů hodně závisí na velikosti senzoru. Na DSLR s 1,6x menším senzorem se zoom rozsah jeví jako cca 25-60 mm, což není nijak výjimečně široké, a tudíž lze objektivy používat jako běžný základní objektiv.

Jiná je však situace na full.frame DSLR, kde podobná ohniska patří mezi ultraširoké. Vedle toho, že se začnou projevovat vady obrazu v rozích - zejména rozostření a vinětace - je třeba dbát zvýšené pozornosti na způsob fotografování. Zejména zrádné je použití filtrů, kdy více jak jeden tenký (Slim) filtr je již v obraze vidět a způsobí další vinětaci v rozích. Dva filtry na sobě již použít vůbec není možné.


Při použití extra širokoúhlých objektivů je třeba dát velký pozor na použití filtrů. I jeden filtr může být již v obraze vidět, dva již obvykle použít nelze vůbec. Obraz je sice možné oříznout, ale přijde se tím o pixely a šíři záběru. Zde Canon 17-40/4L na 17 mm s běžným polarizačním filtrem.

Další problémy se objeví při použití polarizačního filtru, zejména v létě. Obrovský úhel záběru kolem 100° horizontálně vytvoří výrazně nestejnoměrný efekt a půlka snímku je potom kvůli nestejnoměrnému polarizačnímu účinku filtru tmavší než ta druhá.

Je třeba dbát zvýšené pozornosti i při použití blesku. Typický interní blesk je schopen rovnoměrně pokrýt světlem ohniska kolem 27 mm a více, při použití kratších ohnisek se objeví na snímku stíny v rozích snímku, kam blesk již nesvítí. O použití sluneční clony s bleskem nemluvě.

Při snímání lidí, zejména při reportáži je třeba dát též pozor na deformaci perspektivy. Lidé snímaní příliš zblízka či stojící příliš na kraji a zejména v rozích obrazu budou mít deformované obličeje i postavu, a to často nemusí působit vzhledně. Reportáž s ohniskem 16 mm na full frame tedy klade výrazné nároky na stanoviště a kompozici obrazu!


Viditelnost filtrů, nestejnoměrný účinek polarizačního filtru, nakloněný horizont, sférické zkreslení, sbíhání linií - je toho dost, co je třeba při použití extra širokých ohnisek hlídat. Zde Canon 17-40/4L na 17 mm s polarizačním filtrem.


Vše se přirozeně dá v editoru odstranit, je to ale jednak pracné a ne vždy bude výsledek perfektní.

Přes všechna úskalí jsou ultraširokoúhlá ohniska velmi oblíbená. Umožní zasadit lidi do děje, umožní zabrat interiéry, ať již s lidmi nebo bez nich, umožní elegantně snímat architekturu a jsou i oblíbeným ohniskem krajinářů. Jen je třeba podobně jako např. u teleobjektivů věnovat těmto mimořádným ohniskům i mimořádnou pozornost.


Při sebemenším náklonu fotoaparátu od svislice (přesněji při odklonu od rovnoběžnosti s objekty) se začnou sbíhat linie do "flašky". U  širokoúhlých ohnisek je to obzvláště patrné. Zde Canon 17-40/4L na 17 mm.

Závěr
Oba objektivy jsou vynikající volbou a provádí přesně a stabilně svojí práci. Kdo je případně zklamán kvalitou obrazu zejména na ultraširokém ohnisku, tak si musí uvědomit, že ostatní objektivy na tom nejsou o nic lépe a současná technika při takové šíři záběru víc nabídnout prostě nedokáže. Navíc všechny vady v rozích budou na DSLR s menšími senzory neviditelné.

Zda zvolit 16-35/2.8L nebo 17-40/4L je zejména o světelnosti a ceně. Ostatní parametry včetně kvality obrazu jsou podobné a lze spíše zatleskat objektivu 17-40/4L, který i s poloviční cenou drží krok. Je známo, že dobrá světelnost je vynikající fotografická pomůcka, zda v tomto případě však stojí za 20.000,- Kč navíc, si musí každý zvážit sám.

Živé obrázky
Obrázky jsou  pořízené objektivem EF 16-35/2.8L a jsou všechny na ohnisku 16 mm. Živé obrázky pořízené objektivem 17-40/4L jsou v textu výše.


I když jsou odlesky v obraze velmi patrné, kontrast zvládl 16-35/2.8 na cloně f/11 a ohnisku 16 mm na výbornou.


Bude-li fotoaparát jakkoliv skloněn dolu či nahoru vůči fotografovaným předmětům, budou se vždy linie kácet.


Na tomto obrázku můžete dobře prostudovat barevnou vadu při cloně f/2.8 a ohnisku 16mm.


I na ohnisku 16 mm se dá rozostřit pozadí, vyžaduje to však snímat z extrémní blízkosti - co objektiv dovolí.


A při snímání zblízka opravdu pozor na perspektivu. Zvláště živí tvorové vám moc vděční nebudou!

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: