Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Fenomén jménem Lensbaby, aneb Praktický průvodce fotografováním
lens_baby2_100px
15. června 2011, 00.00 | V tomto článku se věnuji svým vlastním zkušenostem s výměnným systémem optiky Lensbaby. Přináším i ukázky, jaké efekty je možné s danou optikou vytvořit.
A jak to bylo „poprvé“?
Lensbaby jsem dostala na testování v době, kdy se začaly prodávat moje nejoblíbenější květiny – tulipány. V podstatě všechno jsem odzkoušela právě na nich. Jejich barevnost a rozmanitost byla úchvatná a jak se ukázalo, pro práci s Lensbaby ideální. Na některé scény ale ani tulipány nestačily, a tak v mých galeriích naleznete nejen tulipány, ale i fotografie z krajiny a různé detaily. Galerie stále přidávám, protože situací, kdy chci použít Lensbaby, je stále více.
Myslela jsem si, že jsem tak šikovná, že „nafotím cokoli“. Jaké bylo moje překvapení, že nikoli a že si budu muset o Lensbaby opravdu něco přečíst. Fotograf s běžným okruhem vědomostí totiž nemá představivost, která by fungovala s Lensbaby… Klasicky vzdělaný fotograf zná pojem měření, ostření, rámování, kompozice a hloubka ostrosti. Ale pokud fotografujete s Lensbaby, musíte přidat i něco jako „snění“, protože exaktní standardy, které máte pod kůží, se zcela míjí účinkem! Navíc, u fotografií pořízených s Lensbaby hledáte hlavně atmosféru, náladu, obrazovou výpověď na hranici virtuality, prostě výsledný efekt je na míle vzdálen tomu, co jsem doposud fotila a co běžně fotí většina fotografů. Při fotografování je prostě nutné vše vyzkoušet.
První, co vás postihne, je absence hodnoty clonového čísla v hledáčku a s tím spojený problém, jak změřit expozici. Někdy funguje priorita clony celkem dobře, hodnota clony je „nula“, nicméně měření fotoaparátu vyhodnotí jas scény správně. Pro opravdovou tvůrčí kontrolu však doporučuji, měřit a stanovit expozici ručně v manuálním módu. Kromě naprosté svobody práce se světlem, kterou využijete i v běžné fotografické praxi máte naprostou kontrolu nad veškerým děním i zde. Dalším oříškem pro nové uživatele může být absence autofokusu, tedy automatického ostření. Přestože objektivy nemají autofokus, je možné si ho na fotoaparátu nechat nastavený a v hledáčku problikne indikace zaostření na centrální ostřící bod. Je to dost šikovné a pomůže to v začátcích orientovat se v práci s objektivem. Ti, kteří jsou zběhlí v práci s manuálním ostřením, například u makroobjektivů, budou mít krátký náskok před ostatními!
Bez základních technických pravidel se však nikdo neobejde, ale nebojte se, ono jich zase tolik není!! Je vidět, že pustit se na tenký led s podobnou hračkou není až tak jednoduché. Čerpala jsem opět převážně z Digiareny a ze stránek Lensbaby. Ale pořád platí, že nejlepší je všechno vyzkoušet, protože jednou vidět je lepší, než desetkrát číst! Přestože jsem si přečetla veškeré možné technické specifikace, chytřejší jsem nebyla. Zato jsem si ujasnila, co s čím mohu kombinovat a jaký efekt to bude mít. Z technických specifikací je tedy nejdůležitější vědět, že objektiv vychází z ohniskové vzdálenosti 50mm na FF, což znamená 75/80 mm na APS-C čipu. Clony je nutné vkládat manuálně, ostřit také. Autofokus fotoaparátu je vesměs vyřazen z provozu, nicméně může indikovat zaostření. U některých fotoaparátů je nutné nastavit v menu možnost „fotografovat bez nasazeného objektivu“, jelikož se objektivy Lensbaby prosty jakékoliv elektroniky do systému nepřihlásí. Veškeré fotografie byly pořízeny s fotoaparáty SONY A700 (APS-C) a SONY A900 (Full Frame).
Říkám odzkoušet – ano, to je cesta, na jejímž konci je kýžený výsledek. Kombinovat objektivy, nasazovat optiky, vkládat clony a fotit, fotit a fotit. Jinak bych třeba nezjistila, že na objektiv Control Freak nemohu nasadit telepředsádku nebo širokou předsádku. A proč? No jednoduše protože mne při ostření nepustí dál jeho šrouby. To jen tak na okraj. Nikde neexistuje žádný návod, jak a pomocí čeho vytvořit nějaký efekt. Jsou dané technické možnosti, ale kreativitu nechává právě Lensbaby na uživatelích. A tak vznikají unikátní snímky, protože si prostě nikdy nemůžete zapamatovat, jak jste snímku docílili. Stačí malé vychýlení a už vše vypadá jinak. V tom je ta neopakovatelnost fotografií pořízených Lensbaby jedinečná.
Ano, nic pro technokraty a šťouraly, kteří řeší pouze kde je fotografie ostrá, zdali má správný histogram a jestli není v tmavých pasážích šum. Nicméně i ostrou fotografii lze bez problémů pořídit. Záleží pouze na významu slova „ostrá“. Zdali je fotografie ostrá, nebo ostrá jak břitva není u fotografií z Lensbaby podstatné. Jak jsem již psala minule, toto je jiný, vyšší fotografický level. Lépe řečeno jiný hodnotový systém. U těchto obrázků je vždy rozhodující celkové vyznění snímku. A břitká ostrost se separovaným bokehem vám u těchto fotografií plytkost obsahu nezachrání! Zde můžete okouzlit, lépe řečeno být okouzleni pouze vyzněním celku.
A na to je třeba vystoupit z posedlosti perfekcionalismem a patřit do skupiny lidí, kteří mají například rádi řemeslné výrobky, protože nikdy nejsou dva stejné. Každý je originálem, protože vznikly ručně. Lidská ruka není NC stroj, který řeže stále stejně… Lidská ruka může být celkem přesná, ale ne absolutně… A v tom – dle mého cítění – spočívá jedinečnost všeho, co stvoří člověk vlastním umem, bez technických udělátek, která „pouze drží v ruce“. Tím samozřejmě nechci říci, že fotit s Lensbaby může jen nihilista! Ale je třeba na počátku zvážit, zdali je to ten výrazový prostředek, který hledám, který mne někam posune a zdali jsem ochoten/ochotna cestu podstoupit!
Jak se s Lensbaby fotografuje?
Objektivy mají ostrou jen určitou část obrazu v hledáčku – tzv. SWEETSPOT. U Lensbaby je možné naklápěním objektivu SweetSpot posouvat ostrou zónu, a tak perfektně komponovat záběr i s efektem rozmazání, viditelným i v hledáčku.
Z naklápění také plyne, že rovina ostrosti nemusí být nutně kolmá k ose snímače. U normálních objektivů je totiž rovina ostrosti kolmá na osu objektivu, a tím, že objektiv je pevný, je tedy rovina ostrosti souměrná se snímačem ve fokální rovině. Lensbaby naklání svou osu, a tím se obraz na snímač promítá nesouměrně – je „nakloněný“ a vytváří tak efekt rozmazání.
SweetSpot lze navíc rozšiřovat v závislosti na velikosti vložené clony. Ano, VLOŽENÉ.
K objektivu dostanete set clonových „koleček“ s vykrojeným otvorem, který odpovídá hodnotě clonového čísla – od F2,8 do F22, vždy s přírůstkem jednoho EV. Ty se do objektivu vkládají manuálně zepředu, drží v něm pomocí tří magnetků a vyndávají se opět manuálně pomocí silnějšího magnetu.
Objektiv nekomunikuje s tělem fotoaparátu. Musíte si sami určit místo, které chcete mít ostré, sami přesně zaostřit a před tím vším si ujasnit, s jakou clonou budete fotit. Objektivy se lépe chovají za denního světla, ovšem když půjdete fotit večer, máte opět další „hračičku“ v nabídce. Stejně tak jako se vkládají clony, můžete do objektivu vložit různé hvězdičky, srdíčka a jiné tvary, které z okolních světel vytvářejí bokeh. Jsou to nádherné efekty, které samozřejmě fungují i ve dne v protisvětle.
Pro úplnost technického popisu je nutno dodat, že objektivy Lensbaby jsou monofokální a odpovídají délce ohniska 50 mm. To má své technické opodstatnění. Protože objektiv s fotoaparátem nekomunikuje, je třeba zajistit, aby aparát „věděl“ o délce nasazeného ohniska pro výpočet správné expozice v určitých módech a situacích. Tělo ohniskovou vzdálenost Lensbaby opravdu nezjistí, protože chybí potřebná elektronika a bajonetové kontakty, ale pokud se aparátu nehlásí žádný nasazený objektiv, počítá automaticky s hodnotou základního ohniska 50 mm.
Optika
Single Glass (barevně označen oranžovým kroužkem okolo objektivu)
Jednočočková skleněná optika je podobná optice, jakou byste nalezli ve starých fotoaparátech. Je vhodná pro uměleckou fotografii, portréty, černobílou fotografii a pro všechny snímky vyžadující měkké, až snové zobrazení. Při použití této optiky se vám může stát, že na snímku nebudete mít vůbec nic ostrého, ale vytvoříte fotografii s neopakovatelnou atmosférou.
Double Glass (barevně označen žlutým kroužkem okolo objektivu)
Tato dvoučočková skleněná optika patří mezi nejpopulárnější typy optiky. Nabízí středovou ostrost s minimální difusí pro všechna nastavení clony.
Plastic (barevně označen modrým kroužkem okolo objektivu)
Plastová optika je určena umělohmotným nadšencům. Tato optika nabízí nejměkčí zobrazení ze všech typů optik Lensbaby. S plastovou optikou lze dosáhnout výjimečných, až nadpozemsky a snově působících snímků s výraznou chromatickou aberací. Obrázky jsou jakoby v mlze a s použitím kreativních setů opět vytvoříte zajímavé snímky.
PinHole/Zone Plate (barevně označen fialovým kroužkem okolo objektivu)
Tato optika poskytuje měkčí zobrazení, kde je ostrost stejná po celé ploše snímku. Kdo se zajímá o klasickou fotografii dírkovou komorou, umí si určitě představit, jaké fotografie může touto optikou pořídit.
Nezmínila jsem se ještě o optice FISHEYE. Ohnisko je 12 mm, takže úhel záběru činí 160°. Zejména u full frame zrcadlovek budou silně patrné okraje objektivu, nicméně díky tomu, že se jakékoli světlo ve scéně projeví i na efektních odlescích v této části jinak obtěžující plochy, mohou vznikat velmi zajímavé snímky. Clonu lze pomocí adaptérů nastavit v rozmezí F4 až F22.
Další zajímavou čočkou je SOFTFOCUS, která je kompatibilní se všemi objektivy Lensbaby. Podporován je tedy Composer, Muse i Control Freak. Oproti standardním objektivům této značky nemá tzv. SweetSpot, protože obraz je ostrý po celé ploše. Nicméně díky menším otvorům rozmístěných kolem většího centrálního umožňuje dosáhnout ostrého obrazu, který je překryt lehce rozmazaným, a dává tak snímkům výrazně snový nádech. Nabízeny jsou rovnou tři různé filtry, každý s jinak tvarovanými otvory, clonu pak lze korigovat v rozmezí F2 až F22 pomocí adaptérů, jak už je u Lensbaby zvykem.
Předsádky
MACRO nám poskytne rozsah pracovních vzdáleností v rozmezí od 5 do 33 cm a budeme tak mít šanci podívat se zblízka do nepoznaného světa rostlin, zvířat, ale i různých struktur kolem nás.
Sada WIDE A TELE rozšiřuje naše horizonty a dovolí nám podívat se až za ně. Širokoúhlá předsádka 0,6x a telepředsádka 1,6x umožní změnit efektivní ohniskovou vzdálenost objektivu buď na 30 mm nebo 80 mm. A vždycky získáme „přidanou hodnotu“ v podobě Composeru, který nás dokáže do obrázku doslova vtáhnout.
SUPER WIDE ANGLE přemění ohniskovou vzdálenost vašeho objektivu Lensbaby z 50 mm na 21mm. Má schopnosti makra, které vám dovolí zaostřit na vzdálenost 7 cm od přední strany objektivu.
Poslední v řadě, a současně nejnovější, je optika SWEET 35. Sweet 35 Optic je optika s ohniskovou vzdáleností 35 mm, umožňující selektivní zaostření obrazu. Je vybavena zabudovanou dvanáctilamelovou irisovou clonou pro maximální tvůrčí kontrolu nad oblastí ostré kresby a mírou neostrosti. Jedná se o objektiv s nejširším úhlem záběru mezi optikou Lensbaby a jediný objektiv vybavený irisovou clonou. Otáčením clonového kroužku na přední straně optiky lze měnit nastavení clony v rozmezí clonových čísel f/2,5–22. Sweet 35 Optic je další objektiv systému Lensbaby Optic Swap™ System. Jelikož je to horká novinka, neměla jsem ještě možnost zkoušet její kvality. V příštím článku se k němu určitě vrátím, jak jsem už avizovala u nových Composerů Pro.
Neopomenutelná je samozřejmě cena za optiku, která se pohybuje od 860 Kč za jednookou optiku až do 3 400 Kč za Fisheye.
Cena za tento fenomén není z nejnižších, ale ruku na srdce – kdo z nás neutrácí nesmyslné částky za své koníčky? A pokud někdo ve fotografování s Lensbaby uvidí smysl své práce a své cesty, pak má mnoho variant, za které své peníze rád utratí.
Závěrem si neodpustím několik myšlenek.
Ze svého pohledu nemohu proti Lensbaby říci vůbec nic. Kdo chce takové objektivy, ví proč, a co s nimi chce vytvořit. Také ví, že když půjde fotografovat, bude to vyžadovat čas, klid a trpělivost. Proto je Lensbaby tak výjimečné v dnešní rychlé a přetechnizované době. Většina z nás si radši sedne k počítači a zkouší z dokonalé fotografie vyrobit v řádu mnoha hodin svou vizi (pokud to tedy umí). Pokud ne, radši svou kreativitu zašlape do země, protože doba velí jiné standardy.
Většinou koukáme na staré fotografie s úžasem. Ale proč jsou tak „dokonalé“? Protože jsou fotografované nedokonalou technikou. Lensbaby nám vlastně umožňuje dodat našim dokonalým fotoaparátům zpět onu „nedokonalost“ a naplno tak rozvinout naši kreativitu a odlišit se tak od sterilní digitálnosti. V této souvislosti mě napadá nádherný komentář fotografa Miroslava Tichého, který proslul výrobou vlastních „fotoaparátů“ a hlavně stylem – jen chodil a díval se kolem sebe s otevřenýma očima: „Filosofie myslí abstraktně, ale fotografie je něco konkrétního, to je vjem. Oko, to, co vidíš. To musíš mít v první řadě špatný aparát! Jestli chceš být slavný, musíš něco dělat tak blbě, že tak blbě to na světě nikdo neudělá! Ne tak pěkně, krásně vypiplaný, to nikoho nezajímá.“
Ano, dělejme to s Lensbaby „blbě“. Tak „blbě“, jak to na světě nikdo neudělá! A hrdě se k tomu hlasme! Lensbaby je tu hlavně pro naše potěšení.
Zdroje informací: Lensbaby.cz a Digiarena. Vše, co jsem s Lensbaby nafotila, je ke zhlédnutí na Marbor.Rajce.iDnes.cz. Laskavým dodavatelem všech tulipánů byla firma Vylohy.cz. Společnosti EKG, s. r. o., z Hradce Králové děkujeme za zapůjčení produktů Lensbaby.
Pokud vás optika Lensbaby zaujala a rádi byste se dozvěděli více, navštivte aktuálně vyhlášený kurz IDIF zaměřený na kreativní tvorbu s využitím speciálních objektivů a nazvaný Kreativní hra s Lensbaby.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014