Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
GIMP - 8. Složená scéna
23. července 2008, 00.00 | Vytvoření některých fotografií je velice obtížné, nebezpečné nebo zcela nemožné. V těchto případech si můžeme pomoci složením scény z několika předem připravených snímků. Budoucí výsledek naší ukázky může velice dobře posloužit pro výuku „Bezpečnosti silničního provozu“. Jde o noční můru všech rodičů - malá holčička vbíhá za míčem přímo pod projíždějící auto.
::GIMP - 1. Začínáme s úpravami fotografií
::GIMP - 2. Instalace, změna rozlišení, doostření
::GIMP - 3. Úrovně, převod barevné fotografie na černobílou
::GIMP - 4. Co přinesla verze 2.4
::GIMP - 5. Klonování a záplaty
::GIMP - 6. Simulace menší hloubky ostrosti
::GIMP - 7. Rámečky
::GIMP - 8. Složená scéna
Vytvoření některých fotografií je velice obtížné, nebezpečné nebo zcela nemožné. V těchto případech si můžeme pomoci složením scény z několika předem připravených snímků.
Budoucí výsledek naší ukázky může velice dobře posloužit pro výuku „Bezpečnosti silničního provozu“. Jde o noční můru všech rodičů - malá holčička vbíhá za míčem přímo pod projíždějící auto.
Představme jednotlivé snímky, z nichž bude scéna složena. Pozadí snímku bude tvořeno autem, vyjíždějícím ze zatáčky.
Snímek holčičky pro popředí byl získán ve zcela bezpečném prostředí
a bez míče by scéna nebyla úplná.
Na první pohled je zřejmé, že s uvedenými fotografiemi není možné dosáhnout zcela dokonalého výsledku. Bude-li tedy vaším cílem složená scéna, ve které ani velice zkušený pozorovatel nedokáže odhalit nic podezřelého, budete pro ni muset všechny snímky připravit při shodném osvětlení a stejným ohniskem objektivu. Cílem naší ukázky není dokonalá složená scéna, nýbrž naznačení postupu, kterým se k ní lze dopracovat.
Otevřeme v GIMPu snímek, určený pro pozadí a uložíme ho pod názvem nebezpecne_hry.xcf. Připomínám, že příponu XCF – nativní formát GIMPu volíme proto, aby bylo možné kdykoli práci přerušit, bez ztráty vrstev, pomocných linek apod. Vrátíme se zpět na dříve vytvořený snímek „nebezpecne_hry.xcf“ a vytvoříme novou vrstvu „holcicka“.
Stejným postupem vytvoříme další vrstvu, kterou nazveme „mic“. Všimněte si, že rozměry nově vytvořené průhledné vrstvy odpovídají celkovým rozměrům obrázku s pozadím. Otevřeme snímek holčičky a přečteme si jeho rozlišení 1791 x 2017 bodů v tituku okna.
Před zkopírováním holčičky do vrstvy "holcicka" v obrázku nebezpecne_hry.xcf, musíme její snímek zmenšit tak, aby jeho výška nebyla větší než výška snímku pozadí. Použijeme příkaz „Obrázek – Velikost obrázku“ a výšku snímku nastavíme na 500px.
Upravený obrázek holčičky si zkopírujeme do schránky pomocí příkazu „Upravit – Kopírovat viditelné“. Vrátíme se k obrázku nebezpecne_hry.xcf a zvolíme si jako aktivní vrstvu „holcicka“
a vložíme do ní v předchozím kroku připravený obsah schránky pomocí příkazu „Upravit – Vložit“. Upravíme umístění vrstvy „holcicka“ na přibližně správnou pozici pomocí příkazu „Nástroje – Nástroje transformace – Přesun“ a vlečení myši.
V následujícím kroku provedeme totéž s obrázkem míče.
Jednotlivé vrstvy máme připraveny. Obrázek míče byl sejmut při mnohem ostřejším světle, než zbytek obrazu. Pro jeho zjemnění použijeme příkaz z roletového menu „Barvy – Křivky“. Připomínám, že aktivní musí být vrstva "mic".
Vymaskování (vykrytí) holčičky a míče provedeme buďto pomocí osvědčeného postupu pomocí rychlé masky popsaného v šestém dílu seriálu.
Kompozice scény není ideální. Začneme ořezem obrázku pomocí příkazu „Nástroje – Nástroje transformace - Ořezat“ a posunem míče pomocí příkazu „Nástroje – Nástroje transformace - Přesun“ blíže k holčičce. Patník, který „vyrůstá“ holčičce z hlavy vyretušujeme pomocí klonovacího razítka (Nástroje – Kreslicí nástroje – Klonovat) viz pátý díl seriálu.
V následujícím kroku se přepneme do vrstvy „mic“ a roztočíme míč pomocí příkazu „Filtry – Rozostření – Rozmáznutí pohybem“. Všimněte si typu rozmáznutí, který je nastaven na hodnotu "Radiální".
Míč musí za daného světla vrhat stín na vozovku. Nezbývá, než jej vytvořit. Do nově vytvořené vrstvy „stin_mice“ vybereme elipsu pomocí funkce „Výběr eliptických oblastí“ z panelu nástrojů a vyplníme ji černou barvou pomocí funkce „Plechovka“.
Černou elipsu rozmažeme pomocí funkce „Filtry – Rozostření – Rozmáznutí pohybem“. Tentokrát bylo pro naši ukázku zvoleno „Lineární“ rozmazání, které napodobí rozmazání skutečného stínu míče vlivem jeho pohybu.
Vrstvu se stínem podsuneme pod vrstvu s míčem, upravíme Krytí vrstvy na 60% a doladíme pozici stínu pomocí funkce „Nástroje – Nástroje transformace – Přesun“. A ejhle, míč už se nevznáší, ale spořádaně se kutálí po silnici.
Pro vytvoření stínu běžící holčičky použijeme odlišný postup. Nejprve si zkopírujeme vrstvu „holcicka“ do nové vrstvy „stin_holcicky“. Přepneme se do nově vytvořené vrstvy a vybereme obrys holčičky pomocí spuštění funkce Magická hůlka, přesněji „Přibližný výběr – výběr spojitých oblastí podle barvy“ a kliknutím do plochy mimo holčičku. Funkci je také možné spustit pomocí klávesové zkratky „U“.
Výběr invertujeme výběr pomocí „Vybrat – Invertovat“ a vyplníme vybranou oblast černou barvou pomocí nástroje „Nástroje – Kreslicí nástroje – Plechovka“.
Stín holčičky rozostříme pomocí funkce „Filtry – Rozostření – Gaussovské rozostření“ s „Poloměrem rozostření“ nastaveným na hodnotu 20 obrazových bodů.
Vytvořený stín promítneme na vozovku pomocí funkce „Nástroje – Nástroje transformace – Perspektiva“.
Nastavíme krytí vrstvy "stin_holcicky" na 60%. Přepneme se do vrstvy „stin_mice“ a pootočíme stín míče pomocí funkce „Nástroje – Nástroje transformace – Rotovat“ tak, aby jeho směr co nejpřesněji souhlasil se stínem holčičky. Je možné, že budete muset po rotaci vrstvu se "stin_mice" mírně posunout.
Odmažeme konec stínu, přesně nesouhlasící s nohama holčičky a kýžená nebezpečná scéna je připravena.
K uvedenému postupu bych rád dodal. Nechápejte jej jako dogma. K podobnému výsledku lze dojít několika různými cestami. Kvalita výsledku ale bude vždy přímo úměrná dokonalosti zdrojových snímků a vaší pečlivosti při jejich spojení do jedné složené scény.
Tématické zařazení:
» Praxe
» Ostatní » FotoTechnika
» Zpracování » Úpravy fotografií
» Recenze » Recenze - software
» Recenze
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014