Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Kalibrační kostka SpyderCube v praxi
22. ledna 2010, 00.00 | Dostalo se nám do rukou zajímavé fotopříslušenství Datacolor SpyderCube, které fotografovi pomáhá docílit optimální vyvážení bílé a stanovení správné expozice. Jedná se o malou kostku, jejíž povrch je z části pokryt 18% šedou, takže v praxi tato pomůcka dokáže nahradit standardní fotografické tabulky se šedou barvou. Na kostce rovněž nalezneme oblasti s bílou a černou barvou, a proto si fotograf s její pomocí může později v počítači doladit expozici u snímku pořízeného například v RAW formátu. Více viz náš článek.
Na světě nalezneme několik kostek, které si postupem času získaly světovou proslulost. Jmenujme například slavnou Rubikovu kostku, která jako hlavolamová hračka baví již několikátou generaci. Nicméně s příchodem kalibrační kostky Datacolor SpyderCube to vypadá, že této pomůcce rovněž nechybí potenciál dosáhnout značné popularity, tedy alespoň ve fotografickém světě. Tato „hračička“ pro fotografy totiž výrazně usnadňuje proces manuální kalibrace bílé a napomáhá při postprocesingu fotografií nastavit optimální expozici a kontrast.
Samozřejmě můžeme namítnout, že v současné době lze na trhu s příslušenstvím pro fotografy naleznout pestrou nabídku různých kalibračních terčů, které fotografovi pomáhají při kalibraci bílé barvy a vyladit nastavení expozice. Asi nejznámějším pomůckou se v tomto kontextu jeví klasická tabulka s 18% šedou barvou, kterou zřejmě má ve své brašně většina náročnějších fotografů. Ano, šedá tabulka fotografovi poskytuje ve většině situací efektivní a poměrně cenově přístupné řešení nejčastějších obtíží, které jsou spojené s manuální kalibrací bílé barvy a nastavením optimální expozice.
Nicméně šedá tabulka, přes všechny své benefity, skýtá také několik nevýhod. V prvé řadě můžeme jmenovat její větší rozměry, které přeci jen zabírají v brašně nějaké to místo. Mezi slabiny šedých tabulek patří jak křehkost, nízká odolnost vůči vodě a vlhkosti, tak i jejich často problematické umísťování v terénu.
Sečteno podtrženo, většina výše uvedených nevýhod standardních šedých tabulek vytváří prostor pro vznik nové generace kalibračních terčů, které budou konstrukčně řešené tak, aby se vyhnuly daným nedostatkům šedých tabulek.
Za jednoho z představitelů nové generace kalibračních nástrojů můžeme považovat i nástroj Datacolor SpyderCube. Jedná se o sofistikovaně řešenou kostku, která nabízí rozměrově velmi kompaktní a odolnou alternativu klasických tabulek s šedou barvou. Uvedená kalibrační kostka zaujala odbornou veřejnost již na loňském ročníku fotografického veletrhu PMA 2009, kde si odbyla svoji premiéru. V čem je vlastně SpyderCube tak užitečná?
Největší předností této kostky, která je vyrobena z odolného materiálu (pozn. syntetická pryskyřice ABS Cycoloy), je to, že daná kostka je konstrukčně uzpůsobena tak, aby dokázala pokrýt vícero kalibračních potřeb při postprocessingu fotografií. Na uvedené kostce totiž nalezneme, kromě již jmenovaných partií s 18% šedou, také oblasti obsahující normovanou bílou a černou barvou. Všechny tyto atributy se fotografovi budou hodit při manuálním vylaďování vyvážení bílé a expozice, které se obvykle provádějí pomocí nástroje „kapátko“ v prostředí pokročilých editorů fotografií.
V praxi se SpyderCube používá snadno. Před zahájením fotografování kostku umístíme do fotografické scény a pořídíme testovací snímek. Tím, že jsme umístili SpyderCube do záběru, máme již jistotu, že při pozdějším zpracování v Raw editoru budeme moci na snímku snadno naleznout oblasti s šedou, bílou a černou barvou. Díky tomu můžeme pak snadno v editoru fotografií (například Adobe Photoshop či Lightroom) zbavovat fotografie barevného závoje (například pomocí kapátek v nástroji „Křivky“ či „Úrovně“), který se objevuje především při fotografování pod umělým osvětlením. Ze zkalibrovaného prvního snímku pak můžeme jeho nastavení zkopírovat na celou sérii fotografií, které jsme pořídili v dané fotografické scéně, a tím si ušetříme podstatné množství času.
Díky poutku můžeme SpyderCube zavěsit prakticky na cokoliv. Daná kostička disponuje rovněž výstupkem obsahující standardní závit, takže kostku můžeme v případě potřeby připevnit také na stativ či studiový stojan. Prostřednictvím plochéhu výstupku se stativovým závitem lze SpyderCube snadno postavit rovněž na jakoukoliv rovnou plochu.
Na spodní části kalibrační kostičky nalezneme oblast s relativně černou barvou, která je doplněna otvorem, v němž „kapátkem“ můžeme naleznout skutečně nejtmavší partii na snímku (tzv. „absolutní“ černou).
SpyderCube je mocnou pomůckou rovněž při vyhledávání nejsvětlejších oblastí na snímku, neboť kromě své bíle zbarvené části obsahuje také kovovou kuličku, na které nalezneme spektrální odlesky (tedy místa, kde s největší pravděpodobností nalezneme přepaly s RGB hodnotami 255/255/255).
Naše postřehy z praxe
Celkově jsme byli s kalibrační kostkou Datacolor SpyderCube nadmíru spokojení. Kostka je bytelně zpracována a je vyrobena z odolných materiálů, o čemž jsme se nechtěně přesvědčili, když daná kostka přežila bez úhony pád ze zhruba dvoumetrové výšky na tvrdý povrch.
Kostka je sestavena z jednotlivých komponent, které jsou již zbarvené do požadovaných barev šedé, bílé a černé, takže se nejedná o pouhý barevný povlak, jenž by se mohl postupem času odloupávat či různě odírat.
Pochvalu si rovněž zaslouží i stativový závit, který je zhotoven z kovu, a tak nehrozí jeho opotřebení. Poutko kalibrační kostky je vyrobeno z elastického materiálu, takže je možné jej mírně roztáhnout, což usnadňuje pověšení kostičky na různé předměty.
Uvedená pomůcka je velice dobře koncepčně vymyšlená, protože na dvou stranách kostky obsahuje stejnou kombinaci šedé a bílé barvy, takže s kostkou můžeme pokrývat dopadající světlo z různých úhlů. Současně se při správném natočení kostky uživateli zobrazí tmavá část kostky, jež obsahuje otvor, ve které nalezneme absolutní černou.
Další z výhod SpyderCube jsou její malé rozměry (délka hrany kostky činí cca 38 mm; váha celého balení je cca 91 gramů), díky kterým se vám daná kostka vejde snadno do kapsy a ve fotobrašně vám uvedená pomůcka nebude zabírat moc místa.
K rozměrům SpyderCube kostky se ovšem váže jedna z mála výtek, které nás vůči ní napadly. Daná kostka je totiž natolik malá, že uživatelům, kteří jsou zvyklí pomocí bodového měření a šedé tabulky stanovovat přímo na místě fotografování správné expoziční parametry, příliš neposlouží. Je totiž tak malá, že při určitém odstupu od umístěné kostky ji nemá fotograf šanci pomocí bodového měření fotoaparátu zaměřit.
Je tedy jasné, že kalibrační terč SpyderCube je určen především pro pozdější korekce vyvážení bílé a expozice u pořízených fotografií v některém z pokročilých fotoeditorů. Na druhou stranu fotografové, kteří se věnují makrofotografii, by zase mohli uvítat naopak menší variantu SpyderCube, protože takto „velkou“ kostku může být problematické zakomponovat do makroscény (například při fotografování detailů květin apod.)
Jak již bývá zvykem, tak kvalitní produkty se neprodávají za příliš nízké ceny. V případě produktu Datacolor SpyderCube dané rčení platí dvojnásob, neboť tuzemská cena této kostičky se pohybuje okolo cca 1 440 Kč, což není zrovna málo (např. standardní šedobílá tabulka stojí okolo cca 120 Kč). Nicméně vezmeme-li v úvahu všechny uvedené přednosti této kalibrační kostky, tak jsme toho názoru, že náročnému fotografovi se koupě takové pomůcky bezesporu vyplatí.
Další informace o výrobku Datacolor SpyderCube můžete nalézt ZDE.
Poznámka:
Chtěli bychom touto cestou poděkovat společnosti DATALINE, která nám uvedenou SpyderCube kostku zapůjčila k redakčnímu otestování.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014