Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Megarecenze trojice objektivů Konica Minolta
12. ledna 2006, 00.00 | K testování jsme od Konica Minolta dostali set tří objektivů, které kompletně pokrývají rozsah ohniskové vzdálenosti od 11 mm do 200 mm. V ekvivalentu pro kinofilm to znamená 16–300 mm, což je více než flexibilní nástroj téměř pro jakékoliv fotografování. Jaké objektivy jsme používali a jak test dopadl se dozvíte v článku.
{Úvod}K testování jsme od Konica Minolta dostali set tří objektivů, které kompletně pokrývají rozsah ohniskové vzdálenosti od 11 mm do 200 mm. V ekvivalentu pro kinofilm to znamená 16-300 mm, což je více než flexibilní nástroj téměř pro jakékoliv fotografování. Objektivy jsme testovali s digitální jednookou zrcadlovkou Konica Minolta Dynax 7D s rozlišením 6 MPix a stabilizací obrazu Anti-Shake (pomocí posuvu snímače). Recenzi na tento přístroj naleznete zde.
Co tímto setem získáme?
Pokrytí tak širokého rozsahu ohniskové vzdálenosti získáváme univerzální nástroj pro téměř jakékoliv fotografování od širokoúhlých záběrů krajin a architektury, přes reportážní fotografii až po "lovení" snímků zvířat ve volné přírodě (zde bychom ale přeci jen ještě možná přibrali telekonvertor). Rozsahy ohnisek testovaných tří objektivů na sebe přesně navazují. Pokrytí tohoto rozsahu je pomocí tří objektivů poměrně běžné. Pokud bychom jej chtěli pokrýt pouze dvojicí objektivů, museli bychom sáhnout po ultrazoomovém objektivu, který má tu výhodu, že pokrývá velký rozsah ohniskové vzdálenosti, ale na druhou stranu nedisponuje příliš velkou kvalitou obrazu. Například AF DT 18-200/3,5-6,3.
11 mm (ekvivalent kinofilmu 16,5 mm)
18 mm (ekvivalent kinofilmu 27 mm)
70 mm (ekvivalent kinofilmu 105 mm)
200 mm (ekvivalent kinofilmu 300 mm)
Na kolik nás to vyjde?
Dynax 7D + AF DT 18-70 F3,5-5,6 má doporučenou cenu 29 000 Kč včetně DPH (samotný objektiv vyjde na cca 5 000 Kč včetně DPH), objektiv Konica Minolta 11-18 mm lze koupit za cca 17 000 Kč včetně DPH a objektiv Minolta 70-200 mm F2,8 pořídíme za cca 70 000 Kč včetně DPH.
Konica Minolta AF DT ZOOM 11-18 mm F4,5-5,6 D
Tento širokoúhlý objektiv s automatickým zaostřováním nabízí rozsah ohniskové vzdálenosti od 11 do 18 mm. Vzhledem k tomu, že je určen pouze pro DSLR zrcadlovky se snímačem APS-C (ten má jak Dynax 7D, tak i Dynax 5D), tak musíme počítat s tím, že ekvivalent ohniskové vzdálenosti pro kinofilm (tzn ohnisko, které na kinofilmové zrcadlovce, nebo DSLR se snímačem velkým jako kinofilmové políčko, bude mít stejný zorný úhel) se prodlužuje 1,5x. Ekvivalentem pro kinofilm je tedy rozsah ohniska 16,5-27 mm. To pokrývá úhel od 104° do 76°. Při nasazení na kinofilmový přístroj by se na snímku projevila extrémně silná vinětace (ztráta světla v rozích). Zatím ale Konica Minolta zatím nevyrábí žádnou DSLR se snímačem o velikosti kinofilmu.
Světelnost je na nejkratším ohnisku F4,5 a na nejdelším ohnisku F5,6. Maximální clonové číslo na nejkratším ohnisku je F22 a na nejdelším F29. Clona je zkonstruována ze 7 lamel. Objektiv je složen z 15 elementů ve 12 skupinách. Minimální zaostřovací vzdálenost je 25 cm v celém rozsahu, což dává maximální přiblížení 0,125x (není vhodné pro makro fotografování). Závit pro filtry na přední straně má průměr 77 mm. Samotný objektiv má rozměry 83,5 x 80,5 mm a hmotnost 350 g.
Kvalita obrazu
Na nejkratším ohnisku má objektiv překvapivě malé soudkovité zkreslení, které lze tolerovat. Chromatická aberace je takřka nepatrná. V rozích pouze musíme počítat s poklesem ostrosti a zkreslením perspektivy. Kresba je zde takřka stejná jako uprostřed rozsahu (15 mm). Zde pak již soudkovité zkreslení není téměř vůbec patrné, ale stále je obraz v rozích zkreslený. Na nejdelším ohnisku je ostrost o něco málo slabší, ale stále na přijatelné úrovni. Se zkreslením v rozích však u tohoto širokoúhlého objektivu musíme počítat stejně tak, jako se silnější vinětací. Vinětace je zde však výrazně menší, než jsme čekali. Kresba je uprostřed clonového rozsahu (F9) výrazně lepší, než na krajích (F3,5 a F22), kde ostrost výrazně klesla.
Praktické zkušenosti
I když je povrch objektivu převážně z plastu, tak je vybaven kovovým bajonetem. Zoomovací prstenec s gumovým povrchem je umístěn blíže k tělu a má velmi lehký chod bez jakéhokoliv odporu. Při změně ohniska se objektiv vysune pouze o několik milimetrů (na nejdelším ohnisku).
Kroužek pro manuální zaostřování má také gumový povrch, ovšem lze s ním otáčet pouze pokud máme nastaven režim manuálního ostření. Má mechanické dorazy, které vymezují od nejkratší vzdálenosti do nekonečna úhel otočení cca 90°. Při zaostřování ani zoomování se přední člen objektivu neotáčí, takže použití polarizačního filtru je bezproblémové. I když je přední čočka značně vypouklá, tak nijak nevyčnívá z objektivu.
Automatické zaostřování doprovází akceptovatelný hluk. Výkon automatiky je spíše průměrný. Ve zhoršených světelných podmínkách nepodává příliš přesvědčivý výkon a rychlost zaostřování by také mohla být o něco lepší. Vzhledem k rozsahu ohniskové vzdálenosti je v každém případě hloubka ostrosti velká, takže není extrémně precizní práce AF příliš zapotřebí. Reportážní fotografové by však vyšší rychlost jistě ocenili.
Klady a zápory
+ extrémně širokoúhlé záběry (cca 104°)
+ přední člen se neotáčí
+ lze nasazovat klasické filtry (některé širokoúhlé objektivy neumožňují)
+ stejný průměr závitu filtrů jako KM 70-200 mm
- pomalý AF
- pouze pro DSLR s APS snímačem
Živé fotografie
Konica Minolta AF DT ZOOM 18-70 mm F3,5-5,6 D
Tento objektiv s automatickým zaostřováním poslouží jako tzv. "základní objektiv" díky rozsahu ohniskové vzdálenosti od 18 do 70 mm. Opět se jedná o objektiv určený pouze pro DSLR zrcadlovky se snímačem APS-C. Ekvivalentem pro kinofilm je rozsah ohniska 27-105 mm. To pokrývá úhel od 76° do 23°.
Světelnost je na nejkratším ohnisku F3,5 a na nejdelším ohnisku F5,6. Maximální clonové číslo na nejkratším ohnisku je F22 a na nejdelším F36. Clona je zkonstruována ze 7 lamel. Objektiv je složen z 11 elementů v 9 skupinách. Minimální zaostřovací vzdálenost je 38 cm v celém rozsahu, což dává maximální přiblížení 0,25x (není vhodné pro makro fotografování). Závit pro filtry na přední straně má průměr 55 mm. Samotný objektiv má rozměry 66 x 77 mm a hmotnost 240 g. Z celého setu testovaných objektivů je tedy nejmenší a nejlehčí.
Kvalita obrazu
Vzhledem k ceně je výkon objektivu překvapením. Kresba je téměř stejná jako u 11-18 mm. Výraznější je zde bohužel chromatická aberace, která je přijatelná, ale při bližším zkoumání dobře postřehnutelná. Navíc se neprojevuje pouze u krajů snímku, ale i blíže jeho středu. Kresba se směrem k delšímu ohnisku zhoršuje. Při fotografování doporučujeme mít clonové číslo okolo hodnoty F9. Při plně otevřené cloně je kresba poměrně nelichotivá.
Praktické zkušenosti
Kompletně plastový objektiv, včetně bajonetu, je brán jako základní nejlevnější výbava. Poměrně široký prstenec pro zoomování má gumový povrch. Na ohnisku 70 mm je objektiv nejvíce vysunut. Nejmenší délku má mezi 28 a 35 mm, poté se směrem k 18 mm opět vysunuje. Pro manuální zaostřování slouží vroubkovaná objímka předního členu, který se při zaostřování otáčí. Použití polarizačních a jiných otočných filtrů je tedy o něco složitější. Není zde ani žádná stupnice vzdálenosti pro manuální ostření. Automatické zaostřování je poměrně rychlé.
Klady a zápory
+ dobrý poměr cena/výkon
+ kompaktní rozměry a nízká hmotnost
- přední člen se otáčí
- špatně použitelné manuální zaostřování
- plastový bajonet
- silnější chromatická aberace
- pouze pro DSLR s APS snímačem
Živé fotografie
Minolta AF APO TELE ZOOM 70-200 mm F2,8 D SSM
Tento teleobjektiv s automatickým zaostřováním nabízí rozsah ohniskové vzdálenosti od 70 do 200 mm. Jedná se o objektiv použitelný i na klasických kinofilmových zrcadlovkách. Při použití s Dynax 7D, nebo Dynax 5D však musíme počítat s prodlužovacím faktorem 1,5x. Ekvivalentem pro kinofilm při nasazení na DSLR zrcadlovku s APS-C snímačem je rozsah ohniska 105-300 mm. To pokrývá úhel od 23° do 8°. Zkratka SSM (supersonic-wave motor) označuje zaostřování pomocí speciálních motorků, které se vyznačují rychlou, tichou a přesnou prací. DMF, nebo také "Direct Manual Focus" umožňuje manuální ovládání zaostření i při nastaveném automatickém zaostřování.
Světelnost F2,8 je konstantní po celém rozsahu zoomu. Maximální clonové číslo je F32. Clona je zkonstruována z 9 lamel. Objektiv je složen z 19 elementů v 15 skupinách. Minimální zaostřovací vzdálenost je 1,2 m v celém rozsahu, což dává maximální přiblížení 0,21x (není vhodné pro makro fotografování). Závit pro filtry na přední straně má průměr 77 mm. Samotný objektiv má rozměry 78 x 196,5 mm a hmotnost 1 340 g. Vzhledem k výraznému posunu těžiště po nasazení na fotoaparát je vybaven také vlastním závitem pro stativ, který je umístěný na speciální objímce, kterou můžeme rotovat o 360°.
Kvalita obrazu
Kresba je na velmi dobré úrovni po celém rozsahu zoomu. Pouze na nejdelším ohnisku se velmi lehce kresba změkčuje. Na nejkratším ohnisku i uprostřed rozsahu je prakticky nulové sférické zkreslení, pouze na nejdelším ohnisku dochází k lehčímu poduškovitému zkreslení. Ostrost v rozích je velmi dobrá. Chromatická aberace je prakticky nepostřehnutelná, její projevy můžeme pozorovat pouze na nejdelším ohnisku. Jak je vidno, tak konec zoomu již trpí obvyklými neduhy, ovšem začátek a střed rozsahu ohniskové vzdálenosti nabízí velmi kvalitní obraz. I když objektiv má konstantní světelnost F2.8, tak je lepší použít vyšší clonové číslo, protože při nejvíce otevřené cloně se kresba zhorší.
Praktické zkušenosti
Celokovové tělo objektivu si vybírá daň za svou robustnost na hmotnosti, která není zanedbatelná. Větší hmotnost má i své výhody, ale je nutno počítat s tím, že při delším fotografování "z ruky" bude potřeba určitý trénink. Pro upevnění na stativ je objektiv vybaven objímkou s dvojicí závitů o různých průměrech. Objímku můžeme otáčet o 360° (pro fotografování na výšku apod.), nebo ji zcela sundat.
Velký pogumovaný prstenec zoomu má pogumovaný povrch a poměrně jemný chod s konstantním odporem. Při zoomování objektiv navenek nijak nemění své rozměry. Ani při zaostřování se přední člen neotáčí, a tak není problém s používáním polarizačních filtrů. Sluneční clona je v její dolní části vybavena posuvnými dvířky, které nám umožňují komfortní otáčení polarizačního filtru. Při automatickém zaostřování se nepohybuje ani prstenec pro ovládání zaostřené vzdálenosti. Díky funkci Direct Manual Focus můžeme i při zapnutém AF zaostřovat ručně (můžeme tak korigovat výsledky AF, nebo mu napomáhat v extrémních situacích). SSM automatické zaostřování je poměrně rychlé a velmi tiché.
Klady a zápory
+ konstantní světelnost
+ velmi tichý AF
+ možnost manuálního doostření
+ stejný průměr závitu filtrů jako KM 11-18 mm
+ použitelný i na kinofilmových přístrojích
- vysoká cena
- nepříliš kompaktní provedení
Živé fotografie
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014