Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Mini-recenze objektivu AT-X PRO Tokina 11-16 mm f2,8
10. září 2010, 00.00 | V dnešní mini-recenzi jsme za vás vyzkoušeli ultraširokoúhlý objektiv AT-X PRO Tokina 11-16 mm f2,8, jehož velkou předností je mimo jiné konstantní světelnost f2,8 v celé šíři zoomu. Více viz náš článek.
Mít tak světelný „ultraširokáč“, který by byl i cenově dostupný! Dané přání asi vyslovila nemalá část náročných amatérů i fotoreportérů (používající DSLR aparáty s ořezovým formátem snímače), kteří by rádi pořizovali širokoúhlé záběry i při horších světelných podmínkách. Jedním z objektivů, který by mohl výše jmenovaný nárok uspokojit je například AT-X PRO Tokina 11-16 mm f2,8. Rozhodli jsme se proto v našem mini-testu tento objektiv vyzkoušet (ve verzi pro Nikon DSLR), abychom si mohli udělat obrázek o tom, jaké kvalitativní parametry nabízí dané sklo.
Stručná charakteristika objektivu
Objektiv AT-X PRO Tokina 11-16 mm f2,8 spadá do kategorie ultraširokoúhlých objektivů, které jsou určeny pro digitální zrcadlovky s APS-C formátem snímačů (nicméně například Ken Rockwell se na svém webu „dušuje“, že dané sklo lze použít i na fullframe DSLR při používání koncových ohnisek 15 mm a 16 mm).
Celkově vzato se jedná o objektiv, který nabízí ideální parametry pro žánr krajinářské a žurnalistické fotografie. Zkrátka by s tímto sklem neměli přijít ani vyznavači architektonické fotografie.
V současné době Tokina vyrábí tento objektiv ve verzích pro Canon a Nikon zrcadlovky. Konstrukce ultraširokoúhlého skla Tokina 11-16 mm f2,8 vychází z modelu objektivu Tokina AT-X 124 PRO DX 12-24 mm f4. Objektiv se tedy může pochlubit precizně zpracovaným tělem, které se skládá z převážně kovových dílů. Právě tyto prvky patří mezi jedny z hlavních poznávacích znamení zmiňovaného objektivu Tokina 12 – 24 mm f4,0. Oproti tomuto objektivu má naše testované sklo výrazně menší rozsah ohniskových vzdáleností. Nikon verze skla disponuje rozsahem ohniskových vzdáleností (po přepočtu na měřítko kinofilmu) cca 16,5 – 24 mm, což poněkud snižuje univerzalitu jeho použití. Nicméně díky poměrně nízkému rozsahu ohniskových vzdáleností může objektiv Tokina 11-16 mm f2,8 nabídnout atraktivní světelnost f2,8 v celém rozsahu zoomu, přičemž, papírově vzato, by také mělo dané sklo disponovat potenciálem kvalitnější kresby i při nižším zaclonění.
Další technické parametry testovaného objektivu si uvedeme ve stručném přehledu níže. Podrobnější informace o tomto objektivu můžete najít například na webu výrobce.
Objektiv AT-X PRO Tokina 11-16 mm f2,8 – hlavní charakteristika:
- Ultraširokoúhlé sklo pro DSLR s APS-C formátem snímače. Především díky konstantní světelnosti f2,8, která je u objektivu dostupná v celé šíři jeho zoomu, dané sklo uvítají hlavně nároční amatéři či poloprofesionální fotoreportéři, jež by chtěli pořizovat širokoúhlé záběry i při zhoršených světelných podmínkách. Objektiv disponuje robustním tělem, které se skládá hlavně z kovových materiálů. Sklo je vybaveno mechanismem „One Touch FC“, který umožňuje rychle přepínat mezi automatickým a manuálním zaostřováním. Při používání Nikon verze objektivu Tokina AT-X 116 PRO DX nebude fungovat automatické ostření na těchto modelech DSLR: D40, D40X a D60. Součástí balení k objektivu je i sluneční clona BH-777 a přední/ zadní krytka.
- Ohnisková vzdálenost: 11 - 16 mm (ekv. 35 mm u DX DSLR je rozsah ohnisek cca 16,5 – 24 mm)
- Světelnost: f2,8 (v celé šíři zoomu)
- Maximální clonové číslo: F22
- Složení optické soustavy:13 čoček řazených v 11 skupinách
- Úhel záběru: 104°~82°
- Minimální ostřící vzdálenost: 0,3 m
- Optická stabilizace: Ne
- Poměr zvětšení: 1: 11,6
- Počet lamel clony: 9
- Autofokus: Ano (AF ostření se děje uvnitř objektivu)
- Průměr filtrového závitu: 77 mm
- Délka objektivu: cca 89,2 mm
- Váha: cca 560 g
Cena testovaného objektivu a porovnání konkurencí
V současné době se na tuzemském trhu cena ultraširokoúhlého objektivu Tokina 11-16 mm (verze pro Nikon) pohybuje okolo částky 15 400 Kč (cena verze pro Canon se pohybuje okolo sumy 14 500 Kč ).
Pokud zůstaneme u značky Tokina, tak mezi alternativní skla k tomuto objektivu můžeme zařadit univerzální „ultraširokáč“ Tokina AT-X 124 PRO DX 12-24 mm f4, o kterém jsme se již zmínili výše. Cena tohoto objektivu, nabízejícího sice větší rozsah ohnisek 18 – 36 mm, jenž je ovšem vykoupen horší světelností f4, se dnes na našem trhu pohybuje okolo 12 000 Kč .
Další konkurent testovaného objektivu může být sklo Sigma 10-20mm f4-5.6 EX DC HSM, nabízející rovněž větší rozsah ohniskových vzdáleností 15 – 30 mm (ekv. 35 mm pro DSLR Nikon) a ultrasonické HSM ostření. Nicméně v oblasti světelnosti je toto sklo horší (z hlediska hodnocení papírových parametrů). Cena tohoto objektivu se dnes na našem trhu pohybuje okolo částky 12 100 Kč .
Pokud ještě zůstaneme u výrobců objektivů, kteří nevyrábějí fotoaparáty, tak ještě musíme uvést značku Tamron, která dnes nabízí ultraširokoúhlé sklo AF SP 10-24mm f3.5-4.5 Di-II (větší rozsah ohnisek 15 – 36 mm; ekv 35 mm u Nikon DSLR; horší světelnost f3,5-f4.5), který je možné si zakoupit již za cenu cca 10 500 Kč (Nikon verze).
Mezi dražší alternativy můžeme počítat objektivy z provenience značek Canon a Nikon. Nikon například nabízí pro APS-C zrcadlovky objektiv AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, který je dnes na trhu k mání za cenu cca 20 000 Kč . Zmínit můžeme rovněž sklo Nikkor 12-24mm F4 G IF-ED AF-S DX ZOOM, které pořídíte za cenu cca 27 000 Kč . Canon zase nabízí pro APS-C zrcadlovky ultraširokoúhlý objektiv Canon EF-S 10-22mm f3.5-4.5 USM, jehož cena se pohybuje okolo částky 18 000 Kč .
Praktické zkušenosti s testovaným objektivem
Po vybalení objektivu z krabice, která kromě objektivu obsahovala také sluneční clonu BH-777 a dvojici krytek (přední/zadní), nám bylo jasné, že máme co do činění s precizně sestaveným sklem. Objektiv totiž při potěžkání v ruce působí těžce, což je dobré znamení, indikující, že se nejedná o žádný „plasťák“. Jednotlivé komponenty těla objektivu nevykazují žádné vůle, vše prostě sedí tak, jak bychom očekávali od kvalitně sestaveného objektivu.
Na tubusu objektivu se otáčejí dva prstence. První prstenec ovládá manuální ostření objektivu. Působí jako jednoduchý přepínač mezi manuálním a automatickým ostřením objektivu (tahem dozadu nastavíme MF, tahem dopředu aktivujeme AF ostření). Takové řešení se nám líbí, neboť umožňuje přepínat režimy zaostřování i poslepu. Nemusíme tedy například ve tmě „šátrat“ prstem po těle objektivu a hledat malé přepínací tlačítko (tak, jak tomu je například u Canon, Nikon a Sigma objektivů).
Pod ostřicím prstencem je na objektivu umístěna orientační stupnice (tato stupnice je vnořená do tubusu objektivu a chrání ji sklíčko), která indikuje ostřící vzdálenost v metrech a stopách.
Druhým prstencem na objektivu provádíme změnu ohniskové vzdálenosti na hodnoty 11, 12, 13, 14, 15, a 16 mm. Chod zoomovacího kroužku je dostatečně tuhý, a tak je malá pravděpodobnost nechtěného přezoomování.
Jak už jsme výše zmínili, tak testovaný objektiv má systém vnitřního ostření, takže se při ostření nepohybuje jeho přední člen, což je dobrá zpráva pro uživatele používající např. polarizační filtr. Při přezoomování z počátečního ohniska 11 mm na koncové ohnisko 16 mm se pohyblivá část tubusu objektivu vysune jen minimálně (cca o 3 mm).
Objektiv umožňuje kvapné ostření, které má poměrně tichý průběh (žádné vrzání či rušivý „rámus“ při ostření). Sluneční clona BH-77A je vyrobena z dostatečně tlustého plastu, takže působí dostatečně robustně (při mačkání v ruce se neprohýbá), takže by měla vydržet i méně ohleduplné zacházení.
Hodnocení optické kvality testovaného objektivu
Kresba
Ano, při pohledu na níže umístěné výřezy z testovacích snímků, musíme konstatovat, že mezi silné stránky zkoušeného skla musíme, kromě kvalitního dílenského zpracování a konstantní světelnosti f2,8, zahrnout i vynikající kresbu v celé šíři zoomu. I při minimální zaclonění F2,8 si testované sklo uchovává excelentní kresbu ve středu obrazu, a tak vzhledem k použité cloně musíme tolerovat horší kresbu na okrajových oblastech snímku. Bez ohledu na zvolenou ohniskovou vzdálenost, dosahuje kresebnost objektivu vrcholu zhruba při clonovém čísle F5,6 (a to jak ve středu snímku, tak i na jeho okrajích). Proto uživatelů, kteří preferují pří fotografovaní maximální kresbu, doporučujeme v praxi používat dané clonové číslo. Se zvyšujícím zacloněním objektivu kresba postupně klesá (u maximálních clon již dochází k difrakční degradaci obrazu). Celkově musíme před vysokou úrovní kresebností testovaného skla uznale smeknout.
Ohnisko 11 mm
Ohnisko 12 mm
Ohnisko 13 mm
Ohnisko 14 mm
Ohnisko 15 mm
Ohnisko 16 mm
Vinětace
Testovaný objektiv nepředstavuje vinětace žádný velký problém (tedy pokud nefotografujete souvisle světlé plochy jako je například bílá zeď), neboť její výskyt můžeme obecně hodnotit jako tolerovatelný. Nejvíce se s vinětací můžeme setkat při používání počátečního ohniska objektivu a nejnižším zaclonění F2,8. Při vyšším zaclonění postupně vinětace mizí. Její výskyt je rovněž nižší při přezoomování na další ohniskové vzdálenosti objektivu (např. 13 mm a výše).
Ohnisko 11 mm
Ohnisko 12 mm
Ohnisko 13 mm
Ohnisko 14 mm
Ohnisko 15 mm
Ohnisko 16 mm
Chromatická aberace
Dosud na nás testované sklo udělalo impresivní dojem. Nicméně při hodnocení výskytu chromatické aberace je jasné, že tato kvalitativní oblast optické kvality nepatří mezi silné stránky daného objektivu (viz některé ukázkové snímky, které si můžete prohlédnout na konci mini-recenze). Barevná vada objektivu se vyskytuje ve větší míře v oblastech kontrastních přechodů a to jak, v okrajových oblastech, tak i ve středu obrazu. Není to však žádná extra tragedie, která by dokázala srazit celkový rating testovaného objektivu (mnohé objektivy aberují daleko více). Navíc je třeba si uvědomit, že chromatická aberace se dá velmi dobře potlačit při snímání do RAWu a jeho následné úpravě v příslušném editoru.
Optické zkreslení
Úroveň soudkovitého zkreslení není u testovaného objektivu nijak skandální, a proto nemáme důvod tento objektiv nedoporučit například pro fotografování architektury. Subjektivně soudíme (při pohledu testovací snímky zdi), že s největším sférickým zkreslením se setkáme u počáteční ohniskové vzdálenosti objektivu 11 mm. Při přezoomování na vyšší ohnisko (14 mm a výše) soudkovité zkreslení výrazně klesá.
Odolnost vůči protisvětlu
Dostáváme se k další potenciálně slabší stránce hodnoceného skla. Ano, v oblasti odolnosti vůči protisvětlu testovaný objektiv příliš neexceluje. Přímý kontakt s například slunce nevede k produkci použitelných snímků (větší výskyt interních odrazů světla v tubusu objektivu). Nicméně při nepřímém protisvětle je už výkon objektivu značně lepší (viz ukázkové snímky na konci mini-recenze).
Bokeh
Hodnotit bokeh u ultraširokoúhlého je opravdu záležitost nevalného významu, pokud si uvědomíme, že v praxi objektivy tohoto typu produkují velkou hloubku ostrosti i při minimálním zaclonění. Separační efekt se tak může projevit pouze u snímání objektů, které se nachází v těsné blízkosti objektivu. Přesto si můžete na níže uvedených ukázkách udělat obrázek, jak si dané sklo vede v oblasti bokehu a hloubky ostrosti při různých úrovní zaclonění. Podle našeho názoru produkuje testované sklo „koukatelný“ vzhled bokehu, i když v praxi tento aspekt nebude jistě hrát stěžejní roli.
Ohnisko 11 mm
Ohnisko 16 mm
Závěr
Nemáme problém testovaný objektiv AT-X PRO Tokina 11-16 mm f2,8. Vezme-li v potaz vynikající kresebnost v celé šíři zoomu, přijatelnou úroveň vinětace a soudkovitého zkreslení a atraktivní světelnost f2,8, tak je nám jasné, že se jedná o sklo disponující vysokým poměrem výkon/ cena.
Nic na tom nemění ani potencionálně slabší stránky tohoto skla, mezi které můžeme například řadit větší výskyt chromatické aberace, nižší odolnost objektivu vůči přímému protisvětlu či málo univerzální rozsah ohniskových vzdáleností 16,5 - 24 mm objektivu (ekv. 35 mm; myšleno v porovnání s některými ultraširokoúhlými zoomy pokrývající například rozsah ohnisek 15 – 36 mm). Uvedený objektiv proto můžeme vřele doporučit všem náročným fotoamatérům či (polo)profesionálům, kteří hledají ultraširokoúhlé sklo s vynikající kresbou a vysokou světelností f2,8.
Výhody:
- Excelentní kresba
- Velmi kvalitní dílenské zpracování
- Atraktivní světelnost f2,8 v celém rozsahu zoomu
- Rychlý a málo hlučný autofokus (plus chytře vyřešený systém přepínání mezi AF a MF ostřením)
- Tolerovatelná úroveň výskytu soudkovitého zkreslení a vinětace
- Velmi příhodný poměr Výkon/Cena
Nevýhody:
- Větší výskyt chromatické aberace
- Málo univerzální rozsah ohniskových vzdáleností 16,5 – 24 mm (ekv. 35 mm pro Nikon DSLR)
- Objektiv není určen pro fullframe DSLR
- Nižší odolnost testovaného skla vůči přímému protisvětlu
Ukázkové snímky
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014