Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Nová Tokina 50-135 mm f/2.8 PRO DX v praxi
21. března 2007, 00.00 | Na trhu se objevil zcela nový objektiv firmy Tokina určený pro digitální zrcadlovky s menším senzorem. Jedná se o univerzální střední teleobjektiv s vynikající světelností f/2.8. Přinášíme vám jako jedni z prvních jeho praktický test.
Většina fotografů vám potvrdí, že léty osvědčený zoom rozsah se pohybuje v rozmezí hodnot 28-200 mm. Ne, že by nebylo potřeba kratších či delších ohnisek. Ale jejich použití nebývá již tak masové a většinou jsou určeny jen pro specifické použití. Kratší ohniska například na architekturu či interiéry, delší zejména na záznam zvěře ve volné přírodě, sport či paparazzi styl.
Nová Tokina 50-135 mm f/2.8 PRO DX na DSLR Canon.
Této léty prověřené a praktické potřebě se přizpůsobili i výrobci objektivů a v rozsahu 28-200 mm je jimi nabízeno obrovské množství modelů. Většinou je rozsah rozdělen na dvě půlky, a to typicky 28 (24)-70 mm či 28-105 mm jako základní objektiv a 70-200 (300) mm jako teleobjektiv. Na trhu je i dostatek objektivů, které kombinují celý rozsah do jednoho těla, většinou však na úkor světelnosti.
To celé však platí jen pro kinofilmové přístroje či DSLR s velikostí senzoru stejnou, jako je film. Většina DSLR má však menší senzor, a tak se všechny objektivy jeví cca 1,5x delší. Kýženého rozsahu 28-200 mm je tedy třeba dosáhnout objektivem s ohniskovým rozsahem 18-135 mm. Spodní rozsah kolem 18-50 mm odpovídající po přepočtu 28-75 mm je již poměrně dobře na trhu obsazen a obvykle se v tomto rozsahu nabízejí i základní a levné setové objektivy. Delší rozsah 50-135 mm odpovídající 75-200 mm je ale zatím poměrně chudý. A tak je pro všechny majitele DSLR s menším senzorem velmi dobrá zpráva, že se objevila i nová Tokina 50-135 mm f/2.8 PRO DX.
Nová Tokina 50-135 mm f/2.8 PRO DX.
První dojmy
Nová Tokina je příjemně malá, kompaktní a lehká. Její zoom rozsah 50-135 mm
odpovídá po přepočtu rozsahu 75-200 mm, což je velmi praktický rozsah v tele
oblasti. Světelnost f/2.8 je na podobném rozsahu vynikající a velmi příjemné je
i to, že objektiv zachovává tuto světelnost v celém rozsahu ohnisek. Pokud
bychom ji porovnali s objektivem 70-200 mm f/2.8 určeném ale pro plnou velikost
filmového políčka, tak je výrazně menší a lehčí. Objektiv působí celkově
solidním dojmem, ostřící i zoom kroužek jde příjemně a sametově ztuha a
bez vůlí.
Základní vlastnosti
Objektiv ani při zoomování, ani při ostření nemění
svojí délku a ani se nic neotáčí, ani nevysouvá. To je mj. důležité pro jeho
odolnost na prach. Přední člen se při ostření neotáčí, a tak není problém
používat přechodové filtry, polarizační filtr atp. Přední závit má průměr 67
mm.
Objektiv má ve svém názvu dvě důležité zkratky. Jedna z nich je DX, která u Tokiny značí použitelnost objektivu výhradně na DSLR s menšími senzory formátu APS-C. Objektiv tedy nelze použít na full frame DSLR, ani na kinofilmových SLR. Díky tomuto omezení však dosahuje objektiv velmi příjemných rozměrů, váhy a i ceny. Druhá zkratka PRO značí objektiv celkově vyšší třídy, a to jak svým provedením a optickou kvalitou, tak i mechanickou odolností.
Pokud tuto Tokinu nasadíte na full frame DSLR nebo kinofilmovou SLR, získáte silně vinětující obraz. Objektiv a jeho sluneční clona prostě nejsou určeny na tak velký senzor (zde Canon EOS 5D a ohnisko 50 mm).
Objektiv je dodáván s přední i zadní krytkou a se sluneční clonou, která je klasicky vykrajovaná a poměrně dlouhá, takže poskytuje dobrou ochranu na boční protisvětlo. Přední krytka se nasazuje a sundává stiskem středních úchytek, takže její nasazování a sundávání ani při nasazené sluneční cloně není problém. Sluneční clona je klasicky na bajonet.
Krytka se uvolňuje stiskem středních úchytek, což je praktické zejména pod sluneční clonou.
Objektiv je vybaven i vlastním držákem na stativ, což je u podobných delších objektivů užitečné, protože tento držák umožňuje uchytit stativ v těžišti soustavy tělo-objektiv. Objektivem lze v držáku i otáčet a pomocí šroubu lze držák ve vybrané poloze pevně aretovat. Držák usnadňuje i držení objektivu v ruce, někdy je dobré ho ale pootočit o 45°. Držák však nelze z objektivu nijak sejmout, a tak je třeba si na něj zvyknout i s tím, že vždy o něco zvýší hmotnost objektivu.
Výrobce ve svých materiálech dále tvrdí, že přední optický člen má speciální potah, který usnadňuje čištění otisků prstů a stop zanechaných vlhkostí.
Technické parametry Tokiny 50-135 mm f/2.8 PRO DX |
|
Model | AT-X 535 PRO DX |
Rozsah zoomu | 50-135 mm |
Zoom na DSLR (1,5x) | 75-203 mm |
Světelnost | f/2.8 v celém rozsahu |
Zorný úhel | 31° 3' - 11° 8' |
Konstrukce | 18 členů ve 14 skupinách |
Minimální zaostřovací vzdálenost | 1 m |
Makro měřítko | 1:5,89 |
Průměr pro filtr | 67 mm, přední člen se neotáčí |
Délka | 135 mm |
Průměr | 78 mm |
Váha | 845 g |
Počet lamel clony | 9 |
Minimální clona | f/32 |
Obsah balení | Vykrajovaná clona, krytky objektivu, držák na stativ |
Sluneční clona | BH-671 (je v balení) |
Bajonet | Canon, Nikon |
Doporučená cena vč. DPH (2/2007) | 18 000,- Kč |
Ostření
Objektiv je vybaven klasickými ostřícími motory – Tokina ani rychlou
ultrazvukovou variantu nedělá. Ostření bylo v praxi poměrně přesné bez překmitů
a zbytečného cukání, avšak poměrně pomalé. Přeostření z nekonečna na nejkratší
možnou vzdálenost či naopak trvá cca 2 sec, což je poměrně dlouho. Rychlost
ostření bude tedy limitovat práci všude tam, kde na rychlém a přesném zaostření
záleží – typicky reportáž, sport atp.
Přepínač manuální/automatické ostření je řešen posunem ostřícího kroužku. Je-li vpředu, jedná se o automatické ostření (AF) a ostřící kroužek je z ostřícího systému vycvaknut, a tedy se nijak při ostření neotáčí – je zcela volný. Posunem asi o 5 mm směrem k tělu DSLR se vypne automatické ostření (AF) a kroužek se zacvakne do ostřícího systému. Nyní je tedy možné ostřit ručně. Je to praktické a rychlé, je ale obtížně možné zaostřit automaticky a poté doostřit ručně. Kdo je na tuto techniku zvyklý např. z FT-M USM ostření Canonu, bude mít u tohoto objektivu problém. Pravdou také je, že tento systém je u celé řady objektivu běžný a je i velmi oblíbený.
Posunem ostřícího kroužku směrem k tělu se zapne ruční ostření. Posunem pryč od těla DSLR se zapne autofocus a současně uvolní ostřící kroužek.
Optická kvalita
Objektiv je vybaven jedním členem typu SD, což u Tokiny znamená speciální
optický člen korigující barevnou vadu (chromatickou aberaci), v každém případě to
ale značí optiku poněkud vyšší třídy. Ostrost objektivu je poměrně dobrá, na 135
mm je obraz lehce měkčí a je patrná ne zcela dokonale kompenzovaná barevná vada
a nižší přenos kontrastu. Při zaclonění se tyto vady zlepšují. Na 50 mm a při
zaclonění je ostrost obrazu přímo vynikající. Na 135 mm má objektiv opravdu jen mírné a
skoro nepostřehnutelné poduškovité zkreslení (viz testovací terč na 135 mm) téměř nezávislé na cloně.
Vinětace
Vinětace je nepříjemné ztmavení rohů obrazu. Na ohnisku 135 mm je o něco větší
než na ohnisku 50 mm a nejmarkantnější je logicky při plně otevřené cloně f/2.8.
Při zaclonění vinětace téměř mizí. Není ale nijak výrazná a v reálném obrázku ji
téměř nenajdete.
Odolnost na protisvětlo
U teleobjektivů není kvůli malému zornému úhlu typické snímat v protisvětle
tak často jako u širokoúhlých objektivů. Z principu věci také u teleobjektivů
poskytuje sluneční clona mnohem lepší ochranu. Přesto se občas stane, že v
záběru nebo těsně mimo něj je silný zdroj světla (typicky slunce).
Odolnost na protisvětlo je proto nejhorší na ohnisku 50 mm, a zatímco při otevřené cloně f/2.8 má objektiv tendenci lehce "zmléčnět", při zaclonění sice zachová plný kontrast, ale objeví se v něm více a větších odlesků. Test je ale zcela extrémní, kdy slunce bylo přímo ve zlatém řezu záběru. Odolnost na protisvětlo je v reálném prostředí zcela dostatečná a nepředstavuje sebemenší problém.
50 mm | |
f/2.8 | |
f/10 |
Závěr
Objektiv Tokina 50-135mm f/2.8 PRO DX je dobrý objektiv. Kombinuje
vynikající zoom rozsah středního teleobjektivu s vynikající světelností f/2.8,
dobrou kresbou i perfektní mechanickou konstrukcí. Plusem také je, že balení objektivu je zcela kompletní, tedy
včetně sluneční clony, krytek i držáku na stativ. Limitem pro některé druhy
akčního snímání je pomalejší ostření, které je dáno použitím klasických
ostřících motorů. Trh je tak obohacen o další
vynikající objektiv určený nadšeným amatérům s vysokou užitnou hodnotu. Pro
profesionální použití bude však limitem již zmíněná malá rychlost ostření.
Živé obrázky
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014