Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Nový levný superzoom Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II v praxi
9. srpna 2005, 00.00 | Na jaře letošního roku uvedl Tamron na trh nový lehký a kompaktní ultrazoom objektiv (11,1x zoom) určený pro stále rostoucí trh digitálních zrcadlovek střední třídy. Objektiv je určen výhradně pro DSLR s menším čipem o maximálním rozměru 24 x 16mm a je k dispozici v bajonetu pro Canon, Nikon, Konica Minolta a Pentax.
Když jsme dostali do redakce tento objektiv na testy, přistoupili jsme k němu jako k dalšímu universálnímu zoomu na trhu. Zmlsáni objektivy jako je Canon 24-70mm f/2.8L či Sigma 70-200mm f/2.8 jsme nepřikládali objektivu se světelností f/3.5-6.3 velký význam. Postupem času nás ale některé skutečnosti velmi příjemně překvapily a nový Tamron nám jako universální širokorozsahový zoom doslova přirostl k srdci.
První dojmy
První věc, která vás překvapí hned po rozbalení krabice, je neuvěřitelně nízká
hmotnost objektivu. Pouhých 400 g je ve srovnání s některými kilovými
objektivy velmi příjemná změna. Nízkou hmotnost ocení všichni
vydávající se na dlouhé či fyzicky náročné trasy. Daní za nízkou váhu je vysoký
podíl plastových dílů použitých v objektivu. V dnešní době nelze proti plastům nic namítat - jejich pevnost je již srovnatelná s kovem. Je
ale otázkou dlouhodobá stabilita a přesnost optické soustavy. Rizikem jsou
zejména otřesy a nárazy, kterým se žádný skutečně používaný objektiv nevyhne a
teplotní stabilita. I když DSLR mají minimální zaručovanou teplotu snímání 0°C,
v praxi fungují i při -20°C
a z druhé strany focení na prudkém slunci a s černou barvou objektivu ho může
rozpálit až na 60°C.
Základní vlastnosti
Úplný název objektivu je Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II XR LD Aspherical IF
Macro. Co tyto zkratky u Tamronu znamenají? Nejdůležitější je zkratka "Di II". Ta
znamená, že objektiv je konstruován výhradně pro digitální zrcadlovky (DSLR) se
senzorem o maximální velikosti 24 x 16 mm. Nelze ho tedy
používat na kinofilmových zrcadlovkách a ani na tzv. full-frame DSLR jako např. Canon 1Ds, které mají větší senzor než 24 x 16 mm. "XR" znamená mimořádně malé a kompaktní rozměry, kdežto "LD" a "Aspherical"
značí použití kvalitních skel s minimalizovanou barevnou vadou (aberací). "IF"
znamená vnitřní zaostřování, které neotáčí přední člen a umožní
poměrně malou minimální zaostřovací vzdálenost (45 cm) a "Macro"
znamená měřítko snímání
1:3.7.
Model | A014 |
Rozsah zoomu | 18 - 200 mm |
Zoom na DSLR Nikon (přepočet 1.5x) | 27 - 300 mm |
Světelnost | F3.5 - 6.3 |
Zorný úhel | 75° 33' - 7° 59' |
Konstrukce | 15 členů ve 13 skupinách |
Minimální zaostřovací vzdálenost | 45cm |
Makro měřítko | 1:3.7 (při f=200mm a vzdálenosti 45cm) |
Průměr pro filtru | 62 mm (přední člen se neotáčí) |
Délka | 84 mm (objektiv při zoomu mění délku) |
Průměr | 74 mm |
Váha | 398 g |
Počet lamel clony | 7 |
Minimální clona | F22 |
Obsah balení | Vykrajovaná clona, krytka objektivu |
Bajonet | Canon, Konica Minolta, Nikon, Pentax |
Doporučená cena vč. DPH (8/2005) | 14 990,- Kč |
Mechanické provedení
Mechanické provedení objektivu je celkově velmi povedené, zoom kroužek jde
příjemně ztuha, všechny vůle zoom i ostřícího kroužku jsou utěsněny a ovládání
je přesné a logické. Objektiv sice mění při zoomu svojí délku ale přední člen se
závitem o průměru 62 mm se neotáčí. Objektiv se dodává společně s vykrajovanou
sluneční clonou. Na těle objektivu je i zámek (Lock), kterým lze mechanicky
uzamknout zoom na 18 mm, kdy má objektiv nejmenší délku. Tím se zabrání
nechtěnému vysunutí zoomu při transportu.
Tamron 18-200mm na DSLR Canon EOS 10D při 18mm a při 200mm. |
Praktické zkušenosti
Rozsah zoomu 18 až 200 mm je na běžné DSLR s crop faktorem 1.5 (Nikon)
ekvivalentní ohnisku 27-300 mm pro kinofilm. To odpovídá rozsahu zoomu 11.1x! Při
tomto rozsahu je poměrně pravděpodobné, že nebudete potřebovat vůbec měnit
objektivy a vystačíte celou dobu s jedním. To má několik neoddiskutovatelných
výhod:
- obrovská reportážní pohotovost pro nejrůznější záběry od širokoúhlých po "tele"
- výměnnou objektivů neztrácíte čas (jste stále ready)
- nevniká vám při výměně objektivu do těla fotoaparátu prach
- nevláčíte s sebou další těžká, drahá a zranitelná skla
Ukázka zoom rozsahu ohnisek 18mm a 200mm (11.1x). |
Objektiv při zoomu mění svoji délku od 84 mm až po cca 150 mm při ohnisku 200 mm. V praxi to ale příliš nevadí i když na 200 mm je to již pořádná délka! Transportní poloha je samozřejmě ta krátká při 18 mm a dá se i uzamknout (přepínač Lock), aby se objektiv při transportu náhodou nevysunul.
Makro měřítko 1:3.7 je makro pouze částečné, se skutečným makro měřítkem 1:1 se samozřejmě nedá srovnávat. Měřítko udává poměr skutečné velikosti objektu ku jeho obrazu na senzoru. V praxi ale i měřítko 1:3.7 může být velmi užitečné a pro řadu makro záběrů zcela dostačující. Makro měřítka 1:3.7 lze dosáhnout jen na ohnisku 200 mm.
Ostření je prováděno klasickými motory a je poměrně hlučné a jen průměrně rychlé. Na krátkých ohniscích (cca 18-50 mm) použití pomalejších klasických motorů vůbec nevadí, zatímco u delších ohnisek, zejména na 200 mm, je již pomalost ostření znatelná. Při automatickém ostření se otáčí zaostřovací kroužek (ne však závit na filtry), což je trochu nepohodlné a vylučuje to držet objektiv za ostřící kroužek. V návodu je též zdůrazněno, že otáčet ostřícím kroužkem při zapnutém automatickém ostření může vážně poškodit objektiv. Po přepnutí do manuálního ostření se ostřící kroužek uvolní a ostření je lehké, přesné a bez vůle. Celý ostřící rozsah od nekonečna do 45 cm je soustředěn na asi 4 cm (cca 1/6 obvodu), takže ostření je dost citlivé.
Ukázka rozostřeného pozadí při ohnisku 200mm a minimální cloně f/6.3. Canon EOS 10D, 1/640s, f/6.3, ISO200, 200mm |
Malá váha objektivu a jeho kompaktní rozměry neumožní samozřejmě lepší světelnost než f/3.5 na 18mm a f/6.3 na 200 mm. To limituje snímání při horších světelných podmínkách (vychází potom dlouhé expoziční časy nebo vysoké ISO) a samozřejmě to zvyšuje i hloubku ostrosti (vychází potom méně rozostřené pozadí snímků). To je ale neúprosná fyzika a každý si tyto skutečnosti musí před pořízením podobného objektivu zvážit sám. V praxi ale lze při ohnisku 200 mm a nebo při makro snímání pracovat s hloubkou ostrosti velmi dobře i při clonách f/6.3. Vyšší hloubka ostrosti současně snižuje nároky na přesnost zaostření, což může být pro snímky velmi positivní.
Optická kvalita
Dosáhnout zoomu většího než 11x a přitom zachovat objektiv lehký, malý a levný
samozřejmě vyžadovalo přijmout řadu kompromisů. Nový Tamron proto zcela vyhoví pro
fotografie do formátu cca A5, u větších formátů nebo výřezů již bude znát
zhoršující se kresba. Zhoršení se projevuje nejvíc směrem do krajů obrazu.
Kresba se též zhoršuje směrem k delším ohniskům, z hlediska clony je nejlepší
kolem f/8 - f/11. Za ostatní promluví nejlépe ukázky:
Upozornění! |
Při posuzování vzorků prosíme vemte v úvahu, že posuzujete výřezy 200 x 300 bodů, což na běžném monitoru s rozlišením 1 024 x 768 odpovídá celkové velikosti fotky kolem 50 x 75 cm (něco mezi A2 a A1)! Srovnání probíhalo s objektivy s výrazně menším zoomem a tím vyšší kvalitou obrazu! |
Nový Tamron nás velmi příjemně překvapil velikou odolností na protisvětlo - téměř vůbec negeneroval žádná "prasátka" při různých režimech snímání v protisvětle.
Odolnost na protisvětlo je velmi dobrá a objektiv negeneruje téměř
žádná "prasátka". Nad stromy bylo přímé a ostré polední slunce! Canon EOS 10D, 1/125sec, f/5.6, ISO200, 18mm |
Stejně tak aberace (barevná vada) se neprojevuje nijak výrazně (dokonce na 11-násobný zoom přímo překvapivě málo!) a její stopy je třeba pečlivě hledat a spíše u kraje obrazu.
I když na tomto přísném testu je vinětace patrná (ztmavení kresby v rozích obrazu), tak v reálných snímcích není téměř vůbec vidět a i kdyby, tak ji lze bez problémů v PC korigovat.
Ukázka vinětace (ztmavení kresby v rozích obrazu) na ohnisku 18mm. Canon EOS 10D, 1/8sec, f/3.5, ISO200, 18mm |
Soudkovité zkreslení je nejmarkantnější na 18 mm a zcela mizí směrem k delším ohniskům. Soudkovité zkreslení je nepříjemné při snímcích architektury či horizontu (vodní hladiny), kde je nejlépe vidět. Opět ho lze ale v PC korigovat.
Soudkovité zkreslení na ohnisku 18mm. Směrem k 200mm rychle mizí. Canon EOS 10D, 1/125sec, f/3.5, ISO200, 18mm |
Závěr
Rozsah zoomu 11.1x při celkově malých rozměrech a váze je samozřejmě
kompromisem. Tento objektiv proto ocení zejména ti, kteří chtějí pouze 1
objektiv a přitom chtějí mít obrovskou reportážní pohotovost. Body mu dají i ti,
kteří z nějakých důvodů nosí fotoaparát na velké vzdálenosti a je pro ně
důležitá váha a rozměr a body mu dají i ti, kteří nehodlají investovat další
desetitisíce do různých specializovaných objektivů. Pro všechny výše uvedené
skupiny je testovaný Tamron téměř ideální volbou. Daní za tuto volbu bude díky nižší světelnosti stížené
snímání za horších světelných podmínek a vyšší hloubka ostrosti (což může být i
positivní fakt). Optická kvalita objektivu bude zcela vyhovovat pro zvětšeniny
do cca A5 nebo pro odpovídající výřezy. Celkově lze tedy objektiv hodnotit jako velmi
dobrý.
Co nás positivně překvapilo:
+ Nízká hmotnost a kompaktní rozměry
+ Solidní konstrukce a celková kvalita provedení
+ Fantastický rozsah zoomu
+ Rozsah ostření od 45 cm do nekonečna
+ Neotáčivý přední člen a průměr na filtry 62mm
+ Na 11-násobný zoom více než slušná kvalita obrazu
Negativní hodnocení si vysloužilo:
- Pomalý a hlučný autofocus
- Průměrná světelnost, zejména f/6.3 na 200 mm
- Nepraktické otáčení ostřícího kroužku
Živé obrázky (všechny fotografie Canon EOS 10D)
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014