Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Nový Tamron AF 18-250mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) v praxi
27. února 2007, 00.00 | Je to asi rok, co jsme zveřejnili recenzi objektivu Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II. A Tamron nelenil a za cca rok a půl uvedl na trh jeho inovovaný model Tamron AF 18-250mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) s ještě rozšířeným zoomem až na hodnotu 13,9x! Jak tento objektiv obstál ve testu?
Oproti před rokem a půl testovanému objektivu Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) nepřibyly u nového objektivu Tamron AF 18-250mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) žádné zkratky v názvu. Di II opět značí použitelnost objektivu výhradně na DSLR s menším senzorem, XR, LD a Aspherical značí použití kvalitních optických skel a IF značí vnitřní zaostřování, které neotáčí předním členem. Stejná zůstala i světelnost a poměrně nápadně podobné zůstaly i ostatní parametry. Jedná se očividně o objektiv, který navázal na úspěšný předchozí model a u kterého si inženýři Tamronu troufli ještě rozšířit zoom rozsah z původních 18-200 mm (po přepočtu 27-300 mm) na nových 18-250 mm (po přepočtu 27-375 mm).
Nový Tamron AF 18-250mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) a obsah balení. Oproti svému předchůdci ještě rozšířil zoom rozsah až na hodnotu 13,9x!
První dojmy
I když nový Tamron asi o 30 g ztloustnul, stále překvapí na tak úctyhodný zoom
rozsah jeho neuvěřitelně nízká hmotnost. Pouhých 430 g je ve srovnání s váhou
ostatních 400mm teleobjektivů příjemných a skvělých. Nízkou hmotnost ocení
zejména ti, kteří hodně cestují. Nic však není zadarmo, a tak je daní vysoký
podíl plastových dílů a nízká světelnost.
Určení
Objektiv je primárně určen jako universální objektiv fotoamatérům, kteří chtějí
maximální reportážní pohotovost dosaženou obrovským rozsahem zoomu a
kteří přitom nechtějí měnit objektivy. Nízká hmotnost i rozměr a příznivá cena
toto určení umocňují. Limitem pro vážnou práci bude jednak rychlost ostření, kde
jsou použity klasické motory, ale zejména světelnost. Zatímco na ohnisku 18 mm je
světelnost f/3.5 standardní, na ohnisku 250mm (po přepočtu 375mm) je
světelnost f/6.3 poměrně špatná a značně omezuje použití objektivu z ruky a
často i ze stativu.
Nový Tamron AF 18-250mm f/3.5-6.3 na DSLR Canon a při maximálním zoomu 250mm (odpovídá na Canonu 400mm).
Konstrukce
Objektiv působí celkově
solidním dojmem, ostřící i zoom kroužek jde akceptovatelně ztuha a
bez vůlí. Objektiv výrazně mění při zoomu svoji délku (z 84mm až na 160mm),
ostření již délku objektivu ale nemění. Přední člen o průměru 62mm se při zoomu
ani ostření neotáčí, o čemž svědčí i vykrajovaná sluneční clona. Ta, jak bývá u
Tamronu zvykem, je již společně s přední i zadní krytkou obsažena v základním balení. Sluneční
clona se nasazuje na klasický bajonet a je poměrně malá.
Ukázka změny délky objektivu při zoomu - na 250mm (vlevo) a na 18mm (vpravo).
Na těle objektivu je stejně jako u předchůdce zámek (Lock), kterým lze mechanicky uzamknout zoom na 18mm, kdy má objektiv nejmenší délku. Tím se zabrání nechtěnému vysunutí zoomu při transportu.
Zámek zoomu (Lock) je pro přesun poměrně praktický, jeho zapomenuté zapnutí může ale i pěkně překvapit.
I když u tak velkého zoom rozsahu to není nijak častá činnost, špatně se nasazuje zadní krytka. Tu je třeba nastavit přesně na bajonet, v jiném pootočení ji nelze nasadit. Drobnost, ale vždy nás to při jejím nasazování překvapilo.
Při nasazování zadní krytky je třeba ji poměrně špatně viditelnou značkou natočit přesně na červenou značku na bajonetu.
Zoom rozsah
Zoom rozsah v rozmezí 18-250mm, což odpovídá 27-375mm, je prostě úžasný. Pouhým
otočením zoom kroužku se věci přibližují a oddalují v neočekávaném rozsahu.
Daní za tuto nádheru je světelnost a kompromisní kresba zejména na telerozsahu.
Zoom rozsah je naprosto úžasný - 13,9x! Nahoře je naznačen výřez, který je
vidět, když z 18mm přezoomujete na 250mm.
Ostření
Objektiv je vybaven klasickými ostřícími motory - Tamron ani rychlou
ultrazvukovou variantu nedělá. Ostření bylo v praxi poměrně přesné, avšak poměrně pomalé. Přeostření z nekonečna na nejkratší
možnou vzdálenost či naopak trvá cca 1 vteřinu. To je na podobný zoom rozsah
velmi slušná hodnota, avšak na vážnou reportážní práci je to pořád mnoho. Rychlost
ostření tak společně s malou světelností předurčuje tento objektiv zejména do amatérské
třídy.
Při automatickém ostření se otáčí ostřící kroužek. Aby to neznepříjemňovalo držení objektivu, je ostřící kroužek poměrně úzký, zatímco zoom kroužek je docela masivní. V praxi se tak objektiv drží a ovládá velmi dobře, trochu nepříjemný je ale přechod na ruční ostření, kdy je úzký ostřící kroužek třeba pečlivě nahmatat. Vše je ale jen otázka zvyku.
Ostřící kroužek je poměrně úzký, takže jeho otáčení při ostření nijak nevadí. Je ale třeba si na jeho úzký tvar zvyknout při ručním ostření.
Technické parametry
Původní model Tamron 18-200 mm | Nový model Tamron 18-250 mm | |
Model | A014 | A018 |
Rozsah zoomu | 18 - 200 mm | 18 - 250 mm |
Zoom na DSLR Nikon (přepočet 1.5x) | 27 - 300 mm | 27 - 375 mm |
Světelnost | F3.5 - 6.3 | F3.5 - 6.3 |
Zorný úhel (diagonálně) | 75° 33' - 7° 59' | 75°33' - 6°23' |
Konstrukce | 15 členů ve 13 skupinách | 16 členů ve 13 skupinách |
Minimální zaostřovací vzdálenost | 45 cm | 45 cm |
Makro měřítko | 1:3.7 (při f=200mm a vzdálenosti 45cm) | 1:3.5 (při f=250mm a vzdálenosti 45cm) |
Průměr pro filtry | 62 mm (přední člen se neotáčí) | 62 mm (přední člen se neotáčí) |
Délka | 84 mm (objektiv při zoomu mění délku) | 84 mm (objektiv při zoomu mění délku) |
Průměr | 74 mm | 74 mm |
Váha | 398 g | 430 g |
Počet lamel clony | 7 | 7 |
Minimální clona | F22 | F22 |
Obsah balení | Vykrajovaná clona, krytky objektivu | Vykrajovaná clona, krytky objektivu |
Bajonet | Canon, Sony/Minolta, Nikon, Pentax/Samsung | Canon, Sony/Minolta, Nikon, Pentax/Samsung |
Orientační cena vč. DPH (2/2007) | 12 400,- Kč | 13 990,- Kč |
Optická kvalita
Je třeba si uvědomit, že testovaný Tamron je jeden z objektivů s největším zoom
rozsahem pro DSLR. A objektivy s takovým zoom rozsahem vždy vyžadují nějaké
oběti. Vysoký počet
pohyblivých členů uvnitř objektivu společně s požadavkem na malou cenu i
hmotnost nutně vedou ke kompromisům. Je to jednak kvalita kresby v krajních
polohách zoomu a při maximálně otevřené cloně, ale též dosažená světelnost.
Kresba není a nemůže být tak brilantní jako u objektivů výrazně dražších a s menším zoom rozsahem. Přesto je míra optických vad akceptovatelná a na běžných snímcích se příliš neprojeví. Samozřejmě při ambicích na velké zvětšeniny (A4 a více) či na silné výřezy části obrazu budou optické vady více viditelné.
Ostrost objektivu na 18mm je překvapivě dobrá, a to i při plně otevřené cloně, zato na 250mm je obraz již znatelně měkčí a vzhledem ke světelnosti f/6.3 nepomůže ani zaclonění na f/8. Při ohnisku 18mm limitovala minimální zaostřovací vzdálenost, a tak testovací terč nevyplnil celé obrazové pole - blíže jít již nešlo. Terč je proto o něco menší.
Sférické zkreslení
Sférické zkreslení, tedy prohnutí přímek blízko okraje obrazu, je celkem
běžná vada všech širokoúhlých objektivů. Ani Tamron se mu na 18mm nevyhnul a
přímky prohýbá do soudku. Pokud toto zkreslení porovnáme s jinými objektivy na
přepočítaném ohnisku 27mm, je možné ho prohlásit za spíše větší. Rychle ale
mizí a na ohnisku cca 25mm a dále ho již nenajdete.
Ukázka sférického zkreslení typu soudek na 18mm. S prodlužováním ohniska rychle mizí a na 25mm ho již nenajdete.
Vinětace
Vinětace je nepříjemné ztmavení rohů obrazu. Při plně otevřené cloně je mírně
patrné jak na 18mm, tak na 250mm, při zaclonění však mizí. Na 18mm a při
cloně f/6.3 zmizí téměř zcela. Vinětace tedy nepředstavuje problém, v reálném obrázku ji
téměř nenajdete a navíc ji lze snadno kompenzovat v PC.
Odolnost na protisvětlo
Odolnost na protisvětlo je obecný problém zejména na širokých ohniscích,
kde se rádo a snadno stane, že v záběru je i silný světelný zdroj. Z principu věci také u
delších ohnisek poskytuje sluneční clona mnohem lepší ochranu. Odolnost na
protisvětlo je u testovaného objektivu velmi dobrá, a přesto, že slunce bylo
přímo v záběru, tak odlesky nejsou nijak dramatické. Odolnost přitom téměř
nezávisí na cloně.
Bokeh
Bokeh je způsob, jak objektiv rozostří předměty mimo rovinu zaostření.
Pracovat s hloubkou ostrosti se dá až na delších ohniscích, kvůli poměrně malé
světelnosti je třeba používat zejména hodně dlouhá ohniska. Na nich má objektiv
až překvapivě dobrý bokeh - poradil si velmi dobře i s přesvětleným a
roztříštěným pozadím - třpytícími se listy. Tam kde pozadí není "rozbité" ho
objektiv zcela dokonale rozostří.
Řada objektivů má tendenci dělat při třpytícím se rozostřeném pozadí osmiúhelníkové fleky. Tamron si s tím poradil velmi dobře.
Závěr
Rozsah zoomu 13,9x při celkově malých rozměrech, váze i ceně je samozřejmě
velký kompromis. Tento objektiv stejně jako jeho předchůdce proto ocení zejména
ti, kteří chtějí pouze jeden objektiv, chtějí ho mít stále nasazený a přitom chtějí
být velmi universální. Použití najde i tam, kde z nějakých důvodů není možné
použít fotografické vybavení vážící mnoho kil – horolezci atp.
Pro všechny výše uvedené skupiny je testovaný Tamron velmi dobrou volbou. Návrhářům se totiž podařilo do něj namixovat parametry velmi rozumně. Slevili ale evidentně na světelnosti, což bude stěžovat fotografování za horších světelných podmínek, a lehce na optické kvalitě dlouhých ohnisek. Objektiv tak bude zcela vyhovovat stejně jako jeho předchůdce pro zvětšeniny do cca A5 (max. A4) nebo pro odpovídající výřezy.
Co nás pozitivně překvapilo:
+ Nízká hmotnost a kompaktní rozměry
+ Solidní konstrukce a celková kvalita provedení
+ Fantastický rozsah zoomu 13,9x
+ Rozsah ostření od 45cm do nekonečna
+ Neotáčivý přední člen
+ Průměr na filtry 62mm
+ Cena
Negativní hodnocení si vysloužilo:
- Světelnost, zejména f/6.3 na 250mm
- Poměrně pomalé ostření
- Nepraktické otáčení ostřícího kroužku
- Příliš "precizní" zadní krytka
Živé obrázky (všechny fotografie Canon EOS 20D)
Ukázka vinětace při 18mm na full frame DSLR Canon EOS 5D. Objektiv byl bez sluneční clony.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014