Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Objektiv Sigma 12-24 mm F4.5-5.6 EX DG ASP HSM v praxi
SIgma12mm
31. března 2005, 00.00 | Před nedávnem uvedl japonský výrobce Sigma na trh nový objektiv s netradičním
širokoúhlým zoom rozsahem 12-24 mm. Jak se nám tento objektiv osvědčil v naší redakční
praxi?
Většina uživatelů digitálních zrcadlovek (DSLR) s menším senzorem než je film pracuje s tzv. crop faktorem - typicky kolem 1,5. Všechny objektivy nasazené na takovou DSLR se potom zdají delší - neboli jejich ohnisková vzdálenost se násobí uvedeným crop faktorem. Pokud fotíte ptáky, změnu ohniska objektivu z 300 mm na 450 mm uvítáte. Pokud ale fotíte scény vyžadující širokoúhlé snímání (krajina, architektura, interiery ...) nedostatek širokoúhlosti vám brzy bude chybět. A tak začnete pošilhávat po objektivu, který by i po vynásobení crop faktorem byl dostatečně široký. Bohužel standardní nabídka extrémně širokoúhlých objektivů (které na DSLR budou ale jen "normálně" širokoúhlé) je na trhu velmi omezena.
Jedním z možných kandidátů na skutečně širokoúhlý objektiv je Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP HSM, kterou jsme měli v redakci na testování. Jak bývá u Sigmy zvykem, v dodávce je rovnou i sluneční clona (viz. dále) a praktická brašnička na objektiv.
Obr.1 Objektiv Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP HSM
Konstrukce
Sigma 12-24 mm je solidně vyrobený objektiv, který na první pohled patří mezi
"lepší", což signalizuje zlatý kroužek a zkratka EX (značí vyšší třídu objektivů)
i
zkratka ASP
(použita kvalitní asférická skla). Dobře, jemně a plynule pracující zoom i
ostřící kroužek, utěsněné všechny vůle a i vyšší váha a rozměr objektivu
naznačují, že se nejedná o "low-cost". Zkratka DG v názvu říká, že objektiv je
konstruován s ohledem na digitální zrcadlovky, které mají vyšší nároky na
rovnoběžnost světelných paprsků na výstupu z objektivu, což je potřeba zejména u
širokoúhlých objektivů. Objektiv je vybaven ultrazvukovými ostřícími
motory (zkratka HSM), které zajišťují rychlé, přesné a přitom tiché ostření.
Celkově objektiv působí velmi dobrým dojmem a jeho dílenské zpracování je
vynikající.
Obr.2 Sigma 12-24mm - detail na neodnímatelnou sluneční clonu
Obr.3 Sigma 12-24mm na Canonu EOS 10D
Oproti běžným zvyklostem je na objektivu zvláštním způsobem řešena sluneční clona a krytka. Sluneční clona je pevně spojena s objektivem (viz obr.2) a z jejího tvaru je zřejmé, že není možné nasadit krytku. Proto se s objektivem dodává jakýsi mezikus (redukce), který se nasune na clonu a který současně umožní použít běžnou krytku (viz obr.1 a 4).
Obr.4 Objektiv a redukce určená pro nasazení krytky objektivu
V praxi to vypadá tak, že krytku necháte trvale zacvaknutou v redukci a nasazujete redukci i s krytkou na objektiv. I když je to nezvyklé, je to překvapivě funkční, rychlé a pohodlné.
Druhá zvláštnost je, že na objektivu v přední části chybí jakýkoliv závit na filtry. Místo toho je v zadní části objektivu držák na želatinový filtr (vyrobený z fólie) a v balení dostanete kovovou šablonku, podle které je nutné si filtr vyrobit. Takto vyrobený filtr se potom zasune do zadní části objektivu. Není možné s ním ale otáčet. Důvod tohoto řešení je prostý - jakýkoliv filtr nasazený vepředu na objektiv by kvůli extrémnímu zornému úhlu vinětoval.
Obr.5 Držák na želatinový filtr a šablonka na jeho výrobu
Technické parametry
Ohnisková vzdálenost | 12–24mm (ekvivalent pro Nikon DSLR 18–36mm) (ekvivalent pro Canon DSLR 19-38mm) |
Konstrukce | 16 prvků ve 12 skupinách |
Úhel záběru | 122° - 84,1° |
Počet lamel clony | 6 |
Maximální clonové číslo | 22 |
Minimální zaostřovací vzdálenost | 28cm |
Zvětšení | 1 : 7,1 |
Otáčející se přední příruba | ne |
Závit filtru | ne, pouze želatinové filtry vkládané mezi objektiv a tělo |
Sluneční clona | pevná, tvarovaná |
Ostření | HSM, ultrazvukový motor vestavěný v objektivu |
Rozměry (průměr × délka) | 87 × 102mm |
Hmotnost | 600 g |
Varianty bajonetu | Canon EF, Minolta AF (D), Nikon AF (D), Pentax AF, Sigma SA |
Cena včetně DPH (3/2005) | cca 24.400,- Kč |
MTF charakteristiky jsme převzali z propagačního materiálu firmy Sigma - "Sigma-objektive im BAS-Objektivtest" z čísla 10/04, výsledek testu "sehr gut", hodnocení optiky 8.6 z 10 bodů, hodnocení mechanického provedení 8.4 z 10 bodů.
Obr.6 MTF charakteristiky objektivu Sigma 12-24mm
Obrazová kvalita
Obrazová kvalita objektivu nás velmi příjemně překvapila. Obraz na DSLR s crop
faktorem 1.6 (Canon EOS 10D) nejeví žádné známky výrazného sférického ani
poduškovitého zkreslení a i vinětace je na velmi dobré úrovni - v reálné praxi
normálních snímků téměř nepostřehnutelná. Pro architekturu bude tato Sigma jeden
z nejlepších širokoúhlých objektivů.
Při 12 mm a zcela otevřené cloně f/4.5 lze objektivu vytknout viditelné rozmazávání obrazu směrem od středu do krajů a celkově sníženou ostrost obrazu. Obraz se přicloněním zlepšuje, chromatická vada (duhování hran) na okrajích obrazu ale zůstává. Na 24 mm je rozmazávání obrazu směrem od středu do krajů též viditelné, i když je mnohem méně výrazné než na 12 mm. Jestliže u vinětace a soudkovitého zkreslení Sigma vysloveně vynikala, tady je uprostřed startovního pole.
V praxi a závěr
Ohnisko12 mm na DSLR je prostě nádherné a mít ho v brašně stojí za to. Ohniskem
12 mm (cca 18 mm po přepočtu) zachytíte i scény, které při jiném snímání
nevyniknou. Pravým požehnáním je pro interiéry a architekturu. Rychlé HSM ostření pracuje perfektně,
při ohnisku 12-24 mm je ale taková hloubka ostrosti, že to nedovolí plně
vyniknout jeho kvalitám.
Horší je to se světelností objektivu - světelnost f/4.5 na 12 mm není žádný skvost a pokud budete používat objektiv v interiérech, kde bývá standardně málo světla, budete na limit světelnosti narážet. Škoda, že na trhu není nějaký objektiv typu 12 mm f/2.8 třeba jen pro DSLR s menšími senzory. To by bylo to správné.
Samostatnou kapitolou je používání filtrů. Želatinový filtr vkládaný mezi objektiv a tělo DSLR má daleko k pohodlí, nemluvě o pohotovosti a nemožnosti otáčet polarizačním filtrem. Zatímco bez různých efektových filtrů se dá snadno žít, fotit architekturu nebo krajinu bez polarizačního filtru skoro nejde. I když chápeme technické důvody, které k tomu výrobce vedou, nelze na to neupozornit.
Výhody:
+ vynikající a v praxi chybějící ohnisko 12-24 mm
+ nízká vinětace
+ nízké sférické zkreslení
+ vysoká dílenská kvalita
+ zajímavě a celkem prakticky řešená sluneční clona a krytka
+ kvalitní a rychlé HSM ostření
+ brašna v základním balení
Nevýhody:
- zadní držák na želatinový filtr
- nízká světelnost
- rozostření obrazu do krajů na 12 mm
- vysoká cena
Živé obrázky
12mm f/4.5 | 12mm f/14 |
12mm f/14 | 12mm f/5.6 |
12mm f/14 | 12mm f/11 |
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014