Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Objektiv Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC - levný superzoom pro DSLR v praxi
Sigma 18 125 DC
8. září 2004, 00.00 | Jak roste obliba digitálních zrcadlovek (DSLR) - na což má samozřejmě vliv jejich klesající cena - tak roste potřeba objektivů vhodných pro digitální zrcadlovky. Jedním z objektivů vyvinutých speciálně pro DSLR je objektiv Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC. Je k dispozici v bajonetu pro Sigmu, Canon, Nikon a Pentax. My jsme tento objektiv podrobili srovnávacímu testu a sice ve versi pro Canon.
Zoom objektivy kontra objektivy s pevným ohniskem - na toto téma se vede diskuze od dob, kdy zoomy vznikly. Podívejme se na tento problém přes optiku testovaného objektivu Sigma. Žádný zoom objektiv se kvalitou obrazu nemůže vyrovnat objektivům s pevným ohniskem. Čím vyšší rozsah zoomu, tím složitější fyzikální kompromisy je nutné při návrhu a výrobě řešit a tím logicky nižší kvalitu obrazu může objektiv nabídnout. Přesto jsou zoomy velmi oblíbené - proč?
- Ztráta kvality obrazu při dnešních technologických možnostech je již poměrně přijatelná
- Operační pohotovost zoom objektivů například při reportáži je prostě neocenitelná
- Při vytváření fotek velikosti cca 10x15cm až 15x21 cm je případná nižší kvalita obrazu nepostřehnutelná
- Mají velmi příznivý poměr výkon/cena
Proto zoom objektivy najdete v brašnách většiny fotoamatérů ale ani osvícený profík jimi pro určité situace (např. reportáž) nepohrdne.
Zoom na DSLR
Digitální zrcadlovky střední třídy jsou většinou vybaveny menším
senzorem, než je standardní kinofilm. Proto se obraz poskytovaný objektivy
jeví více přiblížený (jde vlastně o výřez střední části obrazu).
Ohnisková vzdálenost objektivu nasazeného na DSLR se proto násobí
koeficienty 1.5x až 1.6x. Protože většina objektivů byla konstruována na
klasické filmové zrcadlovky, tak typické základní zoomy jsou 28-105mm již
méně často kolem 24-70 mm. Logicky tedy vzniká nedostatek širokoúhlých
objektivů pro DSLR, protože širokoúhlý objektiv 24 mm nasazený na DSLR je
vlastně cca 36 mm (24x1.5). Podíváte-li se na kompletní tabulku objektivů
jednotlivých výrobců, nenajdete tam žádné objektivy začínající např.
na 18 mm se zoomem až do cca 70 až 90 mm. U širokoúhlých objektivů je totiž
největším problémem vinětace (ztmavení okrajů obrazu), sférické
zkreslení (soudek/poduška), případně rozostření okrajů. Tyto vady se
projevují nejvíce na okrajích obrazu a jejich udržení v rozumné míře brání
výrobcům v konstrukci takových zoomů jako třeba 18-90mm. Právě ale takového
zoomy jsou na DSLR potřeba a byly by rozsahem ekvivalentní běžným zoom
objektivům na klasických přístrojích.
Velikost senzoru některých DSLR v porovnání s filmem |
Sigma DC objektivy
Sigma si tento problém uvědomila a současně vzala v úvahu fakt, že
DSLR s menším čipem šedivou část obrázku viz výše nevidí a tím nároky
na kvalitu obrazu silně klesají. Vytvořila novou řadu objektivů se zkratkou
DC,
kterou dává najevo, že objektivy byly vytvořeny speciálně pro DSLR s menším
čipem (Nikon D100 a D70, Canon EOS 10D, 20D a 300D, Sigma SD10 a SD20, Fuji
S2Pro a S3Pro, Pentax D *ist a další) a současně deklaruje, že tyto objektivy
nejsou vhodné pro normální filmové zrcadlovky případně digitální se
senzorem velikosti filmu (např. Canon EOS-1Ds, Kodak DSC 14n a další). V
takovém případě varuje před vinětací. Odměnou za toto omezení jsou
velmi praktické zoomy pro DSLR mezi něž patří i Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC.
Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC - základní parametry
Bajonet | Canon, Nikon, Pentax, Sigma |
Ohnisková vzdálenost | 18 - 125mm (zoom 7x) |
Světelnost | f/3.5 - f/5.6 |
Konstrukce | 15 členů ve 14 skupinách |
Ostření | Klasický motor |
Počet lamel clony | 7 |
Maximální clonové číslo | 22 |
Minimální zostřovací vzdálenost (snímač-předmět) | 50cm (při 125mm) |
Měřítko | 1:5.3 (při 125mm) |
Průměr filtru | 62mm |
Přední díl | Při ostření se neotáčí Objektiv nemění při ostření svojí délku |
Váha | 385g |
Délka | 70-130mm podle zoomu |
Obsah balení | Objektiv, sluneční clona |
Další vlastnosti | Zámek proti vysouvání zoomu při přenášení |
Cena v 9/2004 | 11.990.- Kč |
Objektiv Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC nemá problémy ani ve studiu u klasického portrétu |
Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC v praxi
Z počátku jsme k tomuto "superzoomu" přistoupili trochu
reservovaně, ale jak jsme s ním pobíhali po světě a cvakali další a další
obrázky, naše nedůvěra se postupně rozplynula a tento objektiv si nás získal.
Ne že by předvedl něco zcela výjimečného, ale rozsah 18-125 mm je na DSLR
prostě vynikající a odpovídá rozsahu 28-200 mm na kinofilmu (my jsme ho
testovali na Canonu EOS 10D s koeficientem násobení 1.6x). Pro reportážní praxi vynikající a
nepostradatelný rozsah. Objektiv je sice plastový, ale působí solidním
dojmem, zoom i ostřící kroužek jde příjemně "ztuha" a celkově
objektiv dělá vše co má. Body získal i za fakt, že se přední člen při
ostření neotáčí (skvělé kvůli polarizačním filtrům), objektiv při
ostření nemění svojí délku a v dodávce je i nepostradatelná sluneční
clona. Právě za tu je totiž třeba u některých jiných výrobců k ceně
objektivu připočíst cca 1.000,- Kč! A i nízká váha (385 g) je při
celodenním focení velké positivum.
A jaké jsou nevýhody?
Přirozeně za uvedenou cenu nelze získat objektiv
snů. Nevýhodou tohoto objektivu je poměrně malá světelnost - zejména
f/5.6 při 125 mm a bez stabilizátoru jen zřídka kdy poskytne kvalitní podmínky
pro focení. Ostření klasickým motorem je poměrně pomalé (i když zase ne
tak jak jsme čekali) a velmi hlučné.
Obrazové hodnocení
Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC | ||
Min. clona při daném ohnisku: 18mm/3.5-50mm/4.5-125mm/5.6 |
f/8 | |
18mm | ||
50mm | ||
125mm |
Obrázky při ohnisku 18 mm jsou menší, protože minimální zaostřovací vzdálenost nám neumožnila vyplnit terčem celý záběr. Při 18 mm má objektiv poměrně výraznou soudkovitou vadu a někde kolem ohniska 40 mm se soudkovitá vada mění na poduškovitou vadu, která potom trvá až do 125 mm. Změna clony na tuto vadu prakticky nemá vliv. Z obrázků je též vidět měkčí kresba objektivu při delších ohniscích (125 mm) a otevřené cloně (f/5.6), což je ale zcela normální.
Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC - vinětace | |
18mm f/3.5 | 125mm f/5.6 |
Při ohnisku 18 mm a otevřené cloně má objektiv poměrně výraznou vinětaci, která se zlepšuje s rostoucí clonou. Vinětace při otevřené cloně trvá i při delších ohniscích, významně se ale zlepšuje při zaclonění.
Obrazové porovnání
Obrázky výše nabízejí porovnání kresby objektivu Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC s objektivem s pevným ohniskem a sice Canon EF 50 mm f/1.8 II vždy při stejných clonách. Kresba Canonu 50 mm je vždy v celém záběru ostřejší ale ne o tolik, aby to bylo vidět na fotce 15x21 cm.
Opět porovnání kresby objektivu Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC s objektivem s pevným ohniskem a sice Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Kresba Canonu 100mm i při clonách f/8 opět v celém záběru ostřejší ale opět ne o tolik.
Problém ohnisek?
Při testech se nám ale projevil jiný problém. Při srovnávání s objektivy
Canon s pevným ohniskem 50mm a 100 mm jsme na objektivu Sigma na jeho zoom kroužku
pečlivě nastavili stejné ohniska a sice 50 a 100 mm. K našemu překvapení
jsme ale v hledáčku viděli něco jiného. Vypadá to, že 100mm na Sigmě není
skutečných 100 mm, ale o něco méně. Je tedy otázkou, zda deklarovaných
125 mm je skutečně 125mm a nebo míň. Celý problém dokumentují obrázky níže
- snímáno ze stejného místa, jednou s objektivem Canon EF 100 mm f/2.8 Macro
USM, podruhé se Sigmou 18-125 mm f/3.5-5.6 DC nastavenou pečlivě na 100mm. Sami vidíte, že 100 mm na Sigmě je prostě
"menších 100 mm" ve srovnání s Canonem (obrázky jsou celým záběrem,
pouze zmenšené pro web). Je možné ale, že je na Sigmě pouze špatně
kalibrovaný zoom kroužek.
Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC nastavená na 100mm (EXIF udával 98mm) |
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM |
Závěr
Zarytí perfekcionisté samozřejmě budou správně a logicky argumentovat, že
objektivy s pevnými ohnisky, případně malorozsahové a světelné zoomy jsou
o řád kvalitnější než 7 násobný a poměrně levný zoom jako je Sigma
18-125 mm f/3.5-5.6 DC. Budou mít pravdu. Otázkou je, zda do takových objektivů
chcete investovat (pak vám logicky nebude stačit jeden) a zda rozdíl v kvalitě
(je tam) Vám za to stojí. Pokud Vaše nároky na ostrost obrazu a další jeho
vady (vinětace, soudek atp.) nejsou extrémní, potom je objektiv Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC
skutečně překvapivě dobrou volbou. Za největší slabinu lze považovat poměrně
nízkou světelnost, která se projeví nejen v delších expozičních časech
nebo vyšším ISO, ale i v méně rozostřeném pozadí snímků. Světelný
objektiv je prostě světelný objektiv. Problém s ohniskovými vzdálenostmi
(viz výše) není jinak závažný a maximálně se projeví v tom, že
objektiv není 18-125 mm ale třeba 18-115 mm. Proto i přes uvedené drobné výtky
lze objektiv jako universální zoom jednoznačně doporučit.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014