Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Příslušenství DSLR - 3. Ostatní příslušenství
DSLR
2. října 2006, 00.00 | Vedle značkového či neznačkového příslušenství ale určeného jen ke konkrétní DSLR je na trhu řada universálního fotografického příslušenství. Obvykle se bez něj dá nějak obejít, nicméně značně zvyšuje pohodlí při fotografování a pro některé scény je neopomenutelné.
::Příslušenství DSLR - 1. Filtry
::Příslušenství DSLR - 2. Speciální příslušenství
::Příslušenství DSLR - 3. Ostatní příslušenství
Asi jiný přístup k příslušenství bude nutné zvolit, vybavujete-li ateliér či pokud balíte-li na dlouhé cesty. Navíc - pohybujete-li se v civilizaci, můžete leccos dokoupit přímo na místě (např. baterie), ale v méně obydlených nebo exotických místech musíte skutečně spoléhat jen sami na sebe. Rozsah pořízeného příslušenství jak na cesty tak "domu" také samozřejmě závisí na tom, jak moc silným je pro vás fotografování koníčkem či dokonce prací, co vše fotografujete a jak profesionální výsledky chcete pořizovat.
Čtečky karet
V řadě případů je kopírování fotografií do PC mnohem pohodlnější a praktičtější
pomocí externí čtečky karet než pomocí USB kabelu a propojení fotoaparátu přímo s
počítačem. Čteček je na trhu dostatečné množství a ceny jsou lidové. Na
zváženou je jen rychlost čtečky a způsob jejího propojení (pomalé USB 1.1 či
rychlé USB 2.0 či ne příliš rozšířené Firewire), rozměr a konstrukce čtečky a
její universálnost. Lze jen doporučit universální řešení, kdy jedna čtečka má
sloty na všechny typy paměťových karet (řešení označovaná např. jako "All in 1"
či "Multi Card").
Nárůst rozměru a váhy je zanedbatelný a fotograf nikdy neví, kdy se mu budou
hodit i fotografie z cizího fotoaparátu s jinou paměťovou kartou.
Dnes jsou již zcela běžné čtečky karet typu "Multi Card", které jsou schopné pracovat s celou řadou karet včetně těch pro fotografii méně rozšířených jako jsou zmenšená MMC (MMC RS), Mini SD či Memory Stick Duo. Cena je přitom v řádech stokorun.
Databanky a cestovní vypalovačky
Každá paměťová karta jednou dojde a tak zvláště při delších cestách nebo
intenzivním fotografování v terénu bez možnosti zkopírování dat do PC či
notebooku přijde vhod externí databanka či vypalovačka. Databanky (někdy též
fotobanky, Photobank) jsou vybaveny
harddiskem o kapacitě kolem 40
GB a vyšší, což je pro fotografie prakticky nepřekročitelný obsah. Do databanky
lze stiskem jednoho
tlačítka zkopírovat vaší kartu a jít znova fotografovat. Lepší databanky mají i
grafický displej a umí většinou
i fotky prohlížet, přehrávat filmy, hudbu ve formátu MP3 atp. Nevýhodou je
jejich rozměr, váha, vyšší cena a hlavně – uvnitř je opět mechanický díl a sice
harddisk, takže při přesunech jsou velmi zranitelné!
Jednoduché databanky umí jen zkopírovat fotografie z karty na harddisk, lepší je umí i prohlížet spolu s dalšími funkcemi. Liší se opět počtem slotů na různé druhy karet, některé dokonce dokáží přes USB připojit i externí čtečku karet.
Podobnou službu splní i cestovní vypalovačka CD/DVD. Místo zkopírování karty na harddisk ale vypálí obsah karty na CD nebo DVD a těchto nosičů není problém pár vzít s sebou a dají se obvykle koupit i v exotických místech. Vypalovačka, podobně jako databanky, opět přehrává i hudební CD, MP3, filmy na DVD atp. Databanky i cestovní vypalovačka mají podobnou velikost a co je bezpečnější je věcí názoru.
Vypalovačky vypadají jako discman, mají ale opět sloty na paměťové karty. Dokáží vypálit kopii karty na CD/DVD spolu s řadou dalších funkcí.
Stativ, ministativ a monopod
Při nedostatku světla (západy a východy slunce, interiéry, noční snímky), často
při makru, při fotografiích tekoucí vody, vln moře či speciálních snímcích typu
infračervená fotografie je nepostradatelný stativ. Kompromisem může být ministativ, který se potom
dá postavit na zeď, koš atp. Monopod sice neposkytuje takovou stabilitu jako
stativ, ale je výrazně lehčí a operativní.
Stativ obvykle chápeme jako zařízení omezující otřesy a tak umožňující dlouhé expoziční časy. Stativ má ale i druhou nezanedbatelnou funkci. Umožní opravdu pečlivě zarámovat scénu, srovnat horizont, vymyslet do nejmenších detailů kompozici a hlavně jednou zarámovaný snímek vícekrát opakovat. Proto se stativ hojně používá i ve studiu, kde sice není o světlo nouze, ale často je potřeba pořídit více snímků podobné kompozice.
Velké a těžké DSLR jsou na stativ mnohem náročnější než malé a lehké kompaktní fotoaparáty. I když cena a nízká váha plastových stativů je velmi lákavá, je opravdu o strach na ně DSLR upevnit zejména s větším a těžším objektivem, bleskem atp. Řadě fotografů už fotoaparát i se stativem spadl na zem a škody jsou obvykle velké. Je totiž až neuvěřitelné, jak vcelku běžný vítr dokáže fotoaparát na málo tuhém stativu rozhoupat a dokonce povalit! Zejména filtry Cokin a sluneční clony fungují jako plachta, která se větru ráda podvolí. O fotografování delšími časy pak nemůže být ani řeč. Kdo neuviděl, neuvěří...
Kompromis je samozřejmě složitý. Do studia a na "klidné snímky" je ideální těžký kovový stativ s kulovou hlavou, pro horolezecký výstup s plnou fotovýbavou zase stativ co nejlehčí a nejmenší. Universální řešení neexistuje a je tak jen otázkou možností a ochoty k fyzickým výkonům jakou variantu upřednostníte.
Výborný trik jak zpevnit i poměrně vratký a lehký stativ je snížit mu těžiště zavěšením něčeho těžkého. V terénu vždy najdete nějaký kámen či láhev s vodou. Stačí potom mít jen kus provázku.
Brašny a batohy
Jak mít vše uloženo bezpečně, pohromadě a po ruce? Existuje několik řešení,
žádné však jako obvykle není dokonalé. Brašny přes rameno jsou nesmírně
praktické – snadno se s obsahem brašny na rameni manipuluje, poskytují fotovýbavě
dostatek prostoru i vysoké
bezpečí ale hůř se nosí, zvláště při delších výletech, šplhání po horách atp.
Jejich použití je tedy typické pro běžné a krátké přenášení např. při
fotografování rodinných oslav, svateb, k cestě na chalupu či na krátký výlet do
města.
Fotobatoh na záda umožní pohodlně nosit s sebou i mnoho kil a mít zcela volné ruce. Poskytuje obvykle dostatek prostoru i na stativ, láhev s vodou, pláštěnku, často i notebook a řadu dalších věcí. Při manipulaci s ním ho ale musíte opakovaně ze zad sundávat, což je velmi nepohotové. Některé fotobatohy se navíc otvírají na vzdálenější straně od zad, takže při otevření ho musíte zádovou částí položit na zem a tím si následně záda ušpinit. Pokud vás ale čeká náročná vysokohorská túra, je to jediné možné řešení. V takovém případě oceníte i bederní popruh, který mnohem lépe fixuje batoh na těle a velmi ulevuje ramenům.
Samostatným problémem je potom cestování s fotovýbavou letadlem. Většina fotobatohů sice splňuje rozměry palubního zavazadla (někteří výrobci dokonce tuto "jistotu" uvádějí v technických parametrech fotobatohů), ale při dnešní bezpečnostní situaci vám nikdo garanci na umístění na palubě letadla nedá. Vedle rozměru může být důvodem k vyřazení i váha (palubní zavazadlo by mělo mít do cca 4 kg, fotobatoh s výbavou má obvykle mnohem víc) ale zejména bezpečnostní prohlídky. V každém případě je třeba počítat s nutností fotovýbavu otevřít, ukázat či dokonce předvést funkčnost. Pravdou ale je, že redakce má řadu zkušeností s cestováním letadlem s plnou DSLR fotovýbavou a až na výjimky jsme se nesetkali s žádným problémem.
Čištění
Jemná optika (objektivy a filtry) stejně tak jako fotoaparát vyžadují
pravidelné čistění. Osvědčuje se ofukovací balónek (může být i se štětečkem) v
kombinaci s čistícími papírky (mohou být i vlhké), hadříkem a případně sprejem se stlačeným čistým
vzduchem. Nic jiného stejně nemá smysl a zkušenosti ukazují, že to stačí.
Čistící papírky se pochopitelně používají jen jednou!
Čistících nástrojů je na trhu celá řada a dají se využít i čistící pomůcky na brýle (k dostání v optice).
Světlo - odrazné desky, deštníky
Záleží pochopitelně na tom, jaký druh fotografování vás čeká. Chystáte-li se v
terénu fotografovat módu či akty, budete s sebou pravděpodobně brát jiné
vybavení než na cestopisnou reportáž po Asii. Nicméně vedle blesku jako zdroje
světla se velmi hodí i odrazná deska, která umožní vykrýt stíny či naopak
zastínit fotografovaný objekt od přímého světla – vynikající na portréty, akty a
makro. Moderní odrazné desky jsou již velmi skladné a obvykle poskytují i
několik variant použití. K blesku se potom hodí i fotografický deštník, který
výrazně zlepší podání stínů od blesku a v nouzi může sloužit i jako odrazná
deska. Dálkové odpalování blesku kabelem či bezdrátově je ale podmínkou.
Externí expozimetry a flashmetry
Důvody k pořízení externích expozimetrů dnes již nejsou tak velké jako dříve,
protože moderní měření expozice společně s možností náhledu snímku, jeho
histogramu či použití bracketingu prakticky vylučují špatně exponovaný snímek.
Přesto jsou situace, kdy externí expozimetr může hodně pomoci.
Expozimetry ve fotoaparátech jsou totiž odkázány na měření odraženého světla od scény. Nemají ani potuchy o síle světla, které ve skutečnosti objekty na scéně osvětluje. Proto musí předpokládat střední odrazivost scény (předpokládají, že scéna je středně šedá - podrobnosti viz článek o měření expozice), což může vést k různým expozičním chybám. Externí expozimetr na rozdíl od expozimetru vestavěného ve fotoaparátu umožní měřit intenzitu dopadajícího světla na předměty scény. Takto stanovená expozice je potom mnohem přesnější a stabilnější, protože není ovlivňována vlastními předměty na scéně.
Jiným typem zařízení je zábleskový expozimetr (flashmeter). Tento přístroj neměří stabilní světlo, ale sílu záblesku zejména studiových zábleskových zařízení. Díky velmi krátké době jejich svitu (je to vlastně blesk, takže doba svitu jsou tisíciny vteřiny) je totiž expozimetr ve fotoaparátu zcela nepoužitelný a expozici by bylo nutné hledat zkusmo. Flashmetr proto změří sílu záblesku v místě které fotografujeme a rovnou doporučí expoziční hodnoty - clonu a ISO. Expoziční čas podobně jako u běžných blesků nemá na expozici vliv a obvykle se nastavuje na hodnoty kolem 1/125 s.
Dnes jsou již většinou expozimetry i flashmetry kombinovány v jednom zařízení a umožňují často i další funkce jako načítání více záblesků, kombinované měření denního i zábleskového světla, zobrazení poměru mezi denním světlem a zábleskem atd. Uplatní se ale spíše ve studiu než v terénu.
Moderní a víceúčelový externí expozimetr a flashmetr firmy Sekonic.
Další vychytávky
Vždy, když potřebujete 230 V a jste mimo ČR, tak vzniká otázka, zda
vaše síťová šňůra půjde zastrčit do zásuvky. Ve velkých hotelech a turistických
letoviscích to bývá vyřešeno, ale mimo ně je to sázka do loterie. Např. v Anglii
se bez síťové redukce neoholíte, nenabijete mobil ani baterie. Proto universální
adaptér nesmí na cestách chybět v žádné digitální fotobrašně. A ještě jeden tip
– pravděpodobnost, že zastrčíte do zásuvky dvoupólovou zástrčku, je asi 5x
vyšší, než že se potká třípólová.
Některé zásuvky jsou opravdu odlišné a naší "českou" zástrčku do nich prostě strčit nelze. Redukce je potom nutností.
Drátová spoušť vám usnadní fotografování ze stativu, dá se ale nahradit samospouští. Malá fotografická vodováha vkládaná do sáněk blesku je zase nezbytná při pořizování záběrů pro budoucí panorama, kde snímky musí být snímány přísně vodorovně. Sada barevných papírů je vhodná pro různě barevná pozadí např. pro makro zatímco fotografická 18% šedá tabulka je vynikající pro přesné určování expozice a vyvažování bílé. Tužka a papír v brašně vám umožní poznamenat si důležité údaje o snímku (místo, okolnosti, použité příslušenství atd.), které nejsou a ani nemohou být v EXIFu.
Videokabel, USB kabel a čtečka karet jsou již maličkosti a proto je vozte. Na hotelích, v recepcích atp. bývají televize a vaši přátelé určitě ocení díky videokabelu produkci vašich fotografií přímo na místě. Pozor – i když videokabely vypadají k většině DSLR stejné, málokdy to křížem skutečně funguje. Nespoléhejte tedy na videokabel kamaráda s jinou značkou fotoaparátu! USB kabel nebo čtečku karet využijete, budete-li mít vy nebo někdo z vašich známých notebook či objevíte-li internetovou kavárnu s možností vypálit CD/DVD.
Malá svítilna vám při fotografování v noci usnadní ve tmě nalézt upadlé či zatoulané drobné příslušenství (např. baterie), ovládat fotoaparát, sestavit stativ či se jen bezpečně vrátit domů. Pro všeobecné použití se osvědčily nůžky, provázek a kolíčky (zejména u makra). U nůžek pozor – nepustí vás s nimi do letadla! A na závěr – dobré fotky vzniknou jen budete-li mít osobní pohodlí. Proto nezapomeňte na vhodné a kvalitní oblečení a obutí, brýle, opalovací krém, čepici proti slunci, pomádu na rty, vodu atd. Ať budete fotit cokoliv a kdekoliv, nezapomeňte nikdy na vlastní bezpečí! Proto by ve fotobrašně neměla chybět ani vaše vizitka, mobil a nabíječka k němu.
Plný fotobatoh je sice těžký a je třeba ho hlídat jako oko v hlavě, poskytne ale celou řadu nástrojů pro fotografování za různých podmínek. Je tak otázka kompromisu co s sebou vzít a co již ne.
Závěr - co tedy s sebou
I když nejspíše nedokážeme poskytnout úplný seznam všeho možného fotovybavení
nutného pro všechny druhy snímků kdekoliv po světě, tak jsme pro vás shromáždili
seznam toho nejdůležitějšího co by nemělo chybět v dobře vybavené fotobrašně
při delší cestě. Použijte ho jako vodítko, zvažte, co aktuálně
potřebuje či ho dále doplňujte dle svých
osobních zkušeností:
- Vlastní tělo DSLR
- Minimálně 2 baterie k DSLR plně nabité
- Náhradní záložní baterie pro datum a čas, pokud je jí DSLR vybavena
- Nabíječka baterií k DSLR a síťový kabel k ní
- Síťový adapter podle cílové země či universální
- Paměťové karty minimálně dvě a čistě zformátované
- Databanka či vypalovačka, baterie a nabíječka k ní
- Pár CD/DVD (mohou být i typu RW)
- Objektivy v rozsahu cca 19-200 mm po přepočtu na kinofilm plus další specializované objektivy (makro atp.). Všechny objektivy mají našroubovány ochranné UV filtry a mají i obě krytky.
- Sluneční clony ke všem objektivům (nejlépe nasazená opačně přímo na objektivech)
- Mezikroužky, předsádkové čočky
- Filtry případně držáky k nim (Cokin). Nejlépe je umístit je společně v malé brašničce (to šetří místo a lépe se s nimi manipuluji než když jsou v krabičkách). Osvědčil se minimálně polarizační filtr, přechodový šedý filtr případně barevné přechodové filtry a neutrální šedý filtr.
- Externí blesk s gumičkou kolem hlavy a nově nabitými bateriemi, případně malý difúzer
- Jedna sada náhradních baterií do blesku opět plně nabitých
- Nabíječka baterií pro blesk (bývá bohužel jiná než nabíječka baterií pro DSLR)
- Stativ, ministativ či monopod
- Videokabel pro TV včetně SCART redukce
- USB kabel
- Čtečka paměťových karet včetně kabelu není-li stejný jako USB kabel
- Malá fotografická vodováha
- Drátová spoušť
- 18% střední šedá tabulka
- Sada na čištění
- Tužka a malý notýsek
- Malá svítilna, pár kolíčků, kousek provázku
- Mobil a nabíječka k němu
- Vaše vizitka
Šťastnou cestu!
Tématické zařazení:
» Vybíráme
» Ostatní » FotoTechnika
» Vybíráme » Technologie
» Recenze » Recenze - příslušenství
» Recenze
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014