Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Canon EOS 1D Mark IIN aneb život s profi reportáží
Canon EOS 1D
2. února 2006, 00.00 | Canon EOS 1D Mark IIN je bezesporu nejlepším profesionálním digitálním fotoaparátem optimalizovaným výhradně pro profesionální fotografickou reportáž. Nabízíme vám souhrn praktických zkušeností z měsíčního testování tohoto špičkového stroje.
1D Mark IIN je již třetí generací čistokrevné profesionální reportážní zrcadlovky Canon EOS 1D. Od svého bezprostředního předchůdce se v podstatě liší pouze větším LCD displejem a optimalizací elektroniky, takže v tomto článku jsme se rozhodli upustit od našeho standardního formátu recenze a nabídnout vám trochu subjektivnější praktické zkušenosti. Pokud vás zajímají konkrétní technické údaje, fotografie testovacích terčů apod., můžete s klidným svědomím sáhnout po recenzi modelu EOS 1D Mark II, protože výstup z obou fotoaparátů je takřka identický. V tomto článku vám naopak nabízíme subjektivní zhodnocení více jak měsíčního praktického testování, jehož součástí byla i reportáž z amerických veletrhů CES 2006 a Macwolrd 2006, kterou můžete najít na adrese http://report.grafika.cz.
První dojmy
Řada EOS 1 není žádným nováčkem, a tudíž pro nás nebyla ani žádným překvapením. Po konstrukční stránce je tělo, rozmístění a logika ovládacích prvků u verze Mark IIN prakticky totožná s předchůdcem až na velikost displeje. Zvětšení zadního LCD bezesporu prospělo jeho čitelnosti a zvýšilo jeho užitnou hodnotu. Na druhou stranu i přes proklamované zlepšení zorného úhlu nadále platí, že za slunečného počasí se v exteriéru potýká s až příliš velkým množstvím odlesku. Škoda, že Canon nesáhl po transreflexním displeji, který by byl v exteriéru ideální. Takto fotograf často musí korigovat resp. zvyšovat jas displeje.
Celkově se tedy dá říci, že první dojmy jsou přesně dle očekávání. Uživatel znalý řady EOS 1 dostává do ruky dobře známý, léty praxe ověřený, koncept bez jakýchkoli radikálních změn. Pokud budete na EOS 1D Mark IIN přecházet z jiné značky či nižších řad EOSů, budete si muset několik týdnů zvykat na jeho specifickou logiku ovládání, ale k tomu se dostaneme později a věřte, že není samoúčelná.
Vždy připraven
Jednou z výhod tohoto fotoaparátu je jeho vynikající připravenost, která je u reportáže většinou rozhodující. Fotoaparát je napájen Ni-MH článkem s označením NP-E3, jehož reálná životnost je několik dní ostrého reportážního focení, přes 1 000 snímků. Ve fotoaparátu jsme měli osazených 2 + 1 GB paměti a nikdy se nám za celou dobu testování nestalo, že by akumulátor zastavil naší práci dříve, než zaplněné paměťové karty. Navíc se u verze IIN podařilo velmi dobře vyřešit režim spánku, do kterého fotoaparát automaticky dle nastavení upadá, a ze kterého se probudí řádově za dvě desetiny sekundy. To znamená, že od zapnutí či probuzení fotoaparátu do první expozice neuběhne typicky ani celá sekunda a to včetně zaostření s rychlým Lkovým objektivem! V tomto ohledu není fotoaparátu opravdu co vytknout a jde o jedno z vylepšení verze IIN.
Za zmínku stojí i dodávaná nabíječka akumulátorů, která přesně kopíruje filosofii tohoto fotoaparátu. Na první pohled šokuje svými rozměry a váhou, ale tyto neduhy spolehlivě kompenzuje funkčností. Umožňuje zcela nezávislé paralelní nabíjení či vybíjení dvou akumulátorů a zcela bezproblémově funguje bez ohledu na to, zda je napájena 240 či 110 V.
Sázka na jistotu
Co zkušený reportážní fotograf ocení na Canonu EOS 1D mark IIN, je to, že se u fotoaparátu nedočká žádného překvapení, které by si sám způsobil svou nepozorností či nechtěnou manipulací. Konstruktéři v tomto ohledu šli opravdu daleko, takže sázka na jistotu se projevuje v mnoha aspektech ovládání.
V první řadě jsou to zámky ovládacích prvků a jejich provedení. Fotoaparát má zámek zadního rolleru, který umožňuje jeho deaktivaci v situacích, kdy by mohlo dojít k jeho neúmyslnému použití nejčastěji při přiložení k oku. Dále má zámek všech vertikálních ovládacích prvků, velmi robustní zámek slotů paměťových karet, dvojitý zámek baterie a i gumové krytky konektorů jsou patřičně tuhé.
Stejná opatrná logika se projevuje u ovládání základních funkcí, tedy AF, expozičního režimu, ISO, systému měření, FEC, bracketing a DRIVE. Ty jsou soustředěny na trojici tlačítek v levé části horní stěny fotoaparátu a nutnost dvojhmatů spolu s použitím rolleru může zprvu vypadat krkolomně. V okamžiku, kdy (pokud někdy) si na ni zvyknete, uvědomíte si, že díky soustředění všech těchto nastavení na jedno jediné místo získáváte velmi rychlý a hlavně stabilní přístup k jejich ovládání. Sice potřebujete zapojit obě ruce, ale upřímně, už s ohledem na hmotnost EOS 1D není jednoručka.
A v neposlední řadě je dotažena pojistka "proti blbosti" i v samotném ovládání menu a prohlížení náhledů. Vždy totiž pro provedení jakékoli změny musíte držet příslušné tlačítko a otáčet rollerem či používat kombinaci více tlačítek. Zprvu se tento systém může zdát zbytečně komplikovaný a obtěžující, ale v uspěchané reportážní praxi si uvědomíte, že jde o jediný rozumný způsob, jak 100% zabránit přehmatům a neúmyslné manipulaci s nastavením. Upřímně řečeno i po měsíci pravidelného používání jsem měl občas problémy zcela bez soustředění procházet menu fotoaparátu, ale pro pravidelně používané operace je tento systém přijatelný a hlavně bezpečný.
Ergonomie
Jak již bylo řečeno, Mark IIN nepřináší žádné zásadní ergonomické novinky do konstrukce robustního, utěsněného a proklatě těžkého těla EOS 1. Úchop jak v horizontální, tak i vertikální poloze je pevný a pohodlný, pokud máte dostatečně velkou dlaň. Co se týče vertikálního fotografování, zaslouží si Canon rozhodně pochvalu za to, že kromě spouště umístil na grip i čtyři tlačítka, která provázejí i horizontální spoušť. Obě spouště jsou stejně citlivé a rozdíl v práci takřka nepoznáte. Škoda, že poloha FEC tlačítka a ovladače kompenzace balance bílé barvy je jiná v horizontální a vertikální poloze. Zejména u FEC tlačítka k tomu nevidíme rozumný důvod.
S fotoaparátem jsme toho nafotografovali opravdu hodně jak v interiérech, exteriérech, tak i na cestách a jeho jedinou nevýhodou je, že robustnost fotograf zaplatí váhou. Náš fotobatoh pro cestu na CES a Macworld vážil přesně 18,1 kg (tělo, 7 objektivů, blesk, akumulátor, notebook s náhradní baterií, filtry a monopod) a to nabíječku a některé drobnosti jsme vezli v klasickém zavazadle mimo. Vysoká hmotnost sice dodává stabilitu a umožňuje obrovskou odolnost těla, ale z profesionální fotoreportáže dělá nelehkou řeholi. Nicméně to platí i pro konkurenční fotoaparáty s tímto zaměřením.
Rychlost a spolehlivost
Další pochvalu si zaslouží autofokus fotoaparátu. Zejména s objektivy Canon 24-70 f/2.8 a Canon 70-200 f/2.8 se takřka můžete přestat starat o zaostřování. Je to samozřejmě hodně nadsazené tvrzení, ale rychlost a spolehlivost AF i při velmi špatných světelných podmínkách je u EOS 1D opravdu okouzlující. Škoda, že stejný AF systém není použit u EOS 5D, což by výrazně zvýšilo jeho užitnou i konkurenční hodnotu.
Mluvit o špičkové rychlosti sekvenčního snímání 8,5 snímku za sekundu asi není v případě tohoto fotoaparátu nezbytně nutné. Verze IIN přinesla prodloužení série záznamu a zejména možnost paralelního ukládání JPEG + RAW na dvě paměťové karty. Celkově nelze než konstatovat, že EOS 1D Mark IIN je bezkonkurenční špičkou v oboru co se rychlosti a výkonu zpracování týče.
Kvalita fotografií
Po stránce kresebné nabízí EOS 1D Mark IIN špičkový nezkreslený obraz, který převyšuje potřeby běžné reportáže. Rozlišení 8 MPix spolu s minimálním šumem, softwarovým doostřováním a processingovým zkreslením si zaslouží pochvalu. Někteří zahraniční recenzenti si u řady 1D stěžují na měkčí podání u JPEG fotografií, ale nám nepřišlo nijak nepřijatelné. Naopak dává větší prostor pro cit fotografa při doostřování.
I při citlivosti ISO 1600 je hladina šumu stále přijatelná a opticky viditelná pouze v tmavých pasážích scény. ISO 3200 pochopitelně již degradaci obrazu přináší, ale pro reportážní účely jsou snímky stále skvěle použitelné. Koneckonců možnosti fotoaparátu za špatných světelných podmínek můžete posoudit na ukázkových snímcích.
Jediné místo, kde shledáváme pro Canon prostor pro další vylepšení, je automatická balance bílé barvy v interiérech. Zde Nikon dokáže nabídnout o trochu spolehlivější a přesnější výsledky, i když se rozhodně nedá říci, že by bylo AWB u EOS 1D nějak dramaticky problematické.
Celkové shrnutí
Canon EOS 1D Mark IIN je vyzrálý profesionální reportážní fotoaparát. To, že verze IIN nepřinesla oproti verzi II zásadní změny, je logické, není k nim žádný důvod. Vyšší rozlišení, rychlost či zásahy do ergonomie prostě nejsou potřeba. Navíc ani Canon si nemůže dovolit očekávat, že majitelé EOSů 1D Mark II budou po roce přezbrojovat bez rozmyslu na nový model, takže varianta IIN je pouze doladěním stávajícího bez ambice na revoluci. Kromě jmenovaných novinek přinesla verze IIN i takzvané Picture Styles neboli přednastavení simulující některá typická barevná, jasová a kresebná podání.
Profesionál dá při výběru techniky pravděpodobně stejně až na vlastní zkušenost, přesto EOS 1D Mark IIN rozhodně můžeme doporučit. Ani po měsíci testování jsme nenarazili na zásadní nedostatky a až na drobné výtky jsme byli s jeho výkony opravdu velice spokojeni. Fotografování s EOS 1D Mark IIN je radost, kterou bychom přáli každému českému reportážnímu fotografovi.
Ukázkové fotografie z Canonu EOS 1D Mark IIN
ISO 100, f/16, 1/125s, režim Av, měření se zdůrazněným středem, ohnisko 15mm (Sigma 15mm f/2.8 fisheye)
ISO 100, f/4.5, 1/100s, režim Av, bodové měření, ohnisko 24 mm (Canon 24-70mm f/2.8), přechodové barevné filtry Cokin, systémový blesk Canon 580EX
ISO 100, f/9, 1/200s, reřim P, zonální měření, ohnisko 21mm (Sigma 17-35mm f/2.8-4.0 DG HSM), přechodový barevný filtr Cokin)
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014