Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Canon EOS-1Ds Mark III - jak se vám líbí 21 MPix?
27. března 2008, 00.00 | Je to jen pár měsíců, co Canon uvedl na trh vlajkovou loď své flotily, inovovaný Canon EOS-1Ds Mark III. Nejedná se sice o žádnou revoluci, což označuje i římská číslovka III v názvu, přesto však jde o výjimečný stroj, který opět posouvá hranice současné fototechniky o kus dále. Pojďme se tedy na třetí "vydání" úspěšného modelu 1Ds podívat blíže.
Fotoaparáty Canon řady 1D a 1Ds jsou nekorunovanými králi profesionálních digitálních zrcadlovek. O úspěšnosti řady svědčí i fakt, že se oba modely dočkaly třech inovací bez významných vnějších změn. My se budeme v tomto testu věnovat modelu 1Ds Mark III, což je studiová varianta. Její bratr - model 1D Mark III - je reportážní varianta osazená senzorem o velikosti 28,7 x 18,7 mm, která výměnou za mírně nižší rozlišení (10 MPix) dosahuje excelentní reportážní rychlosti 10 snímků za vteřinu, což se blíží rychlosti videosekvencí.
Canon EOS-1Ds Mark III s objektivem Canon EF 14 mm/2.8L. Revoluce ve tvaru těla nebo ovládání se nekoná, nicméně pod kapotou je toho nového docela dost.
Studiový model 1Ds je osazen plnou "kinofilmovou" velikostí senzoru 24 x 36 mm (tzv. Full Frame, FF) a dosahuje rozlišení 21 MPix (5616 x 3744) při rychlosti 5 snímků do série. I když se na první pohled od svého předchůdce 1Ds Mark II nijak výrazně neliší, tak je vybaven celou řadou inovací, které opět rozšiřují možnosti fotografů. Celou genezi přehledně shrnuje tabulka:
Model | Uveden na trh |
Rozlišení MPix |
Crop faktor |
Rychlost JPEG |
LCD zadní displej |
EOS-1Ds | 9/2002 | 11,1 | FF | 3.0 fps, 10 série | 2.0" |
EOS-1Ds Mark II | 9/2004 | 16,7 | FF | 4.0 fps, 32 série | 2.0" |
EOS-1Ds Mark III | 8/2007 | 21,1 | FF | 5.0 fps, 56 série | 3.0", živý náhled |
EOS-1D | 9/2001 | 4,2 | 1,3x | 8.0 fps, 21 série | 2.0" |
EOS-1D Mark II | 1/2004 | 8,2 | 1,3x | 8.3 fps, 40 série | 2.0" |
EOS-1D Mark II N | 8/2005 | 8,2 | 1,3x | 8.3 fps, 48 série | 2.5" |
EOS-1D Mark III | 2/2007 | 10,1 | 1,3x | 10.0 fps, 110 série | 3.0", živý náhled |
Jak vyplývá z tabulky, tak Canon u modelu 1Ds Mark III zvýšil jak rozlišení snímků (z 16,7 na 21,1 MPix), tak rychlost snímání (ze 4 na 5 snímků za vteřinu) i vyrovnávací paměť při snímání pořizované do série (z 32 na 56 souvislých JPEG snímků). To znamená značnou rychlost přenosů, o níž se nově starají dva obrazové procesory DIGIC III. Zdvojení obrazového procesoru byla zřejmě jediná cesta, jak vysoký objem dat při uvedené rychlosti snímání zpracovat.
Na obrazovém procesoru DIGIC III není vizuálně nic extra zajímavého. Kdo však pracuje s daty, tak ocení rychlost přenosu dat i jeho výpočetní výkon. Procesor je navíc zdvojen, aby vše stíhal.
Co je nového
I když se nejedná o zcela nový model, ale o inovaci úspěšného modelu, tak je toho
poměrně dost, co jedno písmenko "I" v názvu navíc přináší:
Canon EOS-1Ds Mark III |
Canon EOS-1Ds Mark II |
|
Rozlišení | 21,1 MPix | 16,7 MPix |
A/D převodník | 14 bitů | 12 bitů |
RAW | RAW (21,1 MPix) sRAW (5,2 Mpix) |
RAW (16,7 MPix) |
Čištění senzoru | Vibrací | Ne |
Ostření | 45 bodů, 19 křížových Možnost kalibrace |
45 bodů, 7 křížových |
Expoziční automatika | 63 zón | 21 zón |
Životnost závěrky | 300 000 snímků | 200 000 snímků |
Redukce šumu | Volitelná | Ne |
Zvětšení hledáčku | 0,76x | 0,70x |
ISO v hledáčku | Ano | Ne |
Zadní displej | 3.0" | 2.0" |
Živá náhled | Ano | Ne |
Rychlost | 5.0 nebo 3.0 snímky/sec 56 JPEG série |
5.0 snímků/sec 32 JPEG série |
Vodotěsná patice na blesk |
Ano s 580 EX II | Ne |
Karta | Compact Flash (podpora UDMA) SD (SDHC kompatibilní) USB přes WFT-E2/E2A |
Compact Flash SD |
USB | USB 2.0 | USB 1.1. Firewire IEEE 1394 |
Baterie | Lithium-Ion LP-E4 | Ni-MH NP-E3 |
Rozměry | 150 x 160 x 80 mm | 156 x 158 x 80 mm |
Váha | 1,4 kg včetně baterií | 1,5 kg včetně baterií |
Obhlídka těla
Jak již bylo uvedeno, žádná revoluce v ovládání ani tvaru přístroje se nekoná.
To je velká výhoda, protože kdo byl zvyklý na ovládání předchozího modelu, tak
žádné "šoky" nezažije. Navíc systém ovládání je v praxi již léty vyzkoušen, a
přestože je pro začátečníka trochu složitý, tak pro profesionální praxi je velmi
rychlý a pohotový.
Rozdíl v ovládacích tlačítkách nového modelu 1Ds Mark III (dole) ve srovnání se starším modelem 1Ds Mark II (nahoře) je zejména z důvodu zvětšení displeje. Za zmínku stojí nový praktický joystick vpravo pod hledáčkem.
Na horní straně přibylo nové samostatné tlačítko pro změnu ISO citlivosti, což je příjemná změna. Dříve změna ISO znamenala dvojstisk. Na zadní straně přístroje byla tlačítka mírně přeuspořádána, protože původní řada tlačítek vlevo od displeje musela ustoupit významně zvětšenému displeji. Přibyl i praktický joystick, který si tento model "přinesl" z přístrojů nižší třídy typu 5D, 40D atd. Zřejmě se v praxi osvědčil, a proto byl aplikován i zde. Nová je možnost vytvořit "My Menu", kde se dají shromáždit a uložit nejčastější nastavení a rychle je potom aktivovat. Menu přístroje také nově ovládá některá příslušenství dříve ovládaná výhradně tlačítky a funkcemi přímo na nich (např. blesk 580 EX II či bezdrátový vysílač fotografií WFT-E2).
Slot pro dvě karty (CF a SD) zůstal v zásadě beze změn. Slot však nově podporuje nové standardy, a sice UDMA pro zvýšení rychlosti přenosu u CF karet a SDHC pro zvýšení kapacity SD karet nad 2 GB.
Umístění baterie a způsob jejího vysouvání, stejně jako otevírání slotů na dvě karty typu Compact Flash a Secure Digital, zůstalo beze změny. Bez významných změn zůstala i vertikální spoušť. Na levém boku přístroje z pohledu fotografa přibyl nový konektor a úchyt na nový bezdrátový WiFi vysílač WFT-E2A. Ten může být nově přichycen z boku přístroje (starší model se uchycoval zespoda), z přístroje je nově i napájen a je i voděodolný, stejně jako tělo 1Ds Mark III. Umožňuje nejen do PC přenášet snímky, ale nově fotoaparát i bezdrátově z počítače PC řídit.
Standardem všech modelů 1D a 1Ds je vestavěná vertikální spoušť společně s kopií nejdůležitějších tlačítek.
Nový WiFi bezdrátový vysílač fotografií WFT-E2A se upevňuje na 1Ds Mark III
z boku. Přenáší nejen data do PC, ale umí i fotoaparát z PC
kompletně ovládat.
Pod kapotou
Je toho opravdu dost, co v praxi u nového modelu 1Ds Mark III oceníte. Vedle
již uvedeného vyššího rozlišení 21,1 MPix a vyšší rychlosti je to 14bitový A/D
převodník, který při snímání do RAW umožní mnohem jemnější záznam polotónů. Při
14bitovém snímání dokáže přístroj zaznamenat přes 4 000 miliard barev, což je
trochu zavádějící. Např. ale při černobílé fotografii to představuje 16 384 tónů
šedé, což je představitelné a v praxi použitelné. Přístroj nově umožňuje ukládat
jako RAW i snímky nejen v plném rozlišení 21,1 MPix, ale i s nižším rozlišením
5,2 MPix (sRAW). Praktické tam, kde nepotřebujete plné rozlišení, ale RAW potřebujete.
Obsah balení Canonu EOS-1Ds Mark III obsahuje i baterii, nabíječku, adaptér pro trvalé napájení, kabely a software Digital Photo Professional (DPP).
Senzor je nově vybaven systémem automatického čištění, pracujícím na klasickém principu sklepání prachu při každém vypnutí přístroje, zapnutí přístroje či manuálně. Fotoaparát též umožňuje na základě testovacího snímku najít prachové částice na senzoru, předat jejich souřadnice společně se snímkem a potom je automaticky či ručně v Canon DPP programu retušovat. Zdokonalený systém ostření umožňuje rychlejší a přesnější ostření i v obtížných podmínkách a rozšířený systém měření expozice vede k přesnější expozici. V menu je možné aktivovat i funkci priority světlých tónů (Highlight Tone Priority), která mírně komprimuje dynamiku ve světlých tónech, a tím je lépe prokresluje. Je to konkrétní aplikace 14bitového snímání.
Systém automatického čistění senzoru pracuje na standardním principu ultrazvukových vibrací, které prach "odhodí". Nově má Canon 1Ds Mark III automatické zjišťování prachu na senzoru (Dust Delete Data system), , který zmapuje prachové částice na senzoru a poté je automaticky retušuje.
Velký displej a funkce živého náhledu
Trend poslední doby zvětšující všechny displeje dorazil i k EOS-1Ds Mark III, a
ten tak nabízí příjemně velký 3" displej. Displej umožňuje nejen prohlížet fotky,
používat menu atd., ale i novou funkci fotografování přes zadní displej (živý
náhled, Live View). Ta funguje vcelku standardně a umožňuje vše potřebné vyjma automatického ostření - ostřit je tak nutné v režimu živého náhledu vždy ručně. To není úplně
příjemné, jiné značky sice těžkopádně, ale přesto ostří automaticky i v režimu živého náhledu.
Pro účely ručního ostření při živém náhledu je možné 5x či 10x zvětšit část snímku označenou rámečkem, přičemž rámečkem je možné po snímku posouvat joystickem. Je možné i zobrazení živého histogramu či mřížky. Pomocí dodaného programu Canon EOS Utility je možné používat funkci živého náhledu a kompletně ovládat fotoaparát i přímo z PC. Propojení lze provést buď přes USB kabel, nebo přes bezdrátové WiFi připojení pomocí WFT-E2A.
Displej v režimu živého náhledu zobrazuje vše potřebné. Nepracuje však automatické ostření, a ostřit je nutné vždy ručně.
V praxi
Kdo čeká senzaci, nedočká se. Již předchozí model 1Ds Mark II nabídl vše na
takové úrovni, že je obtížné některé věci donekonečna zlepšovat. Pohled do
hledáčku je jasný a obraz v hledáčku je opravdu obrovský, což v terénu oceníte. Mark III totiž oproti předchůdci obraz v hledáčku ještě zvětšil (z 0,7x na 0,76x).
Za co ale opravdu tleskáme, je zobrazení ISO v hledáčku. Nářky fotografů ohledně
zobrazení ISO vyslyšel Canon poprvé u modelu Canon EOS 40D a odtud se tento
navýsost praktický fakt nese dále. Škoda, že to trvalo tak dlouho.
Bateriový blok je menší, lehčí a podle údajů vydrží déle. To objektivně vytestovat je obtížné, pravda ale je, že energie z baterií ubývala pomalu a celé testovací fotografování vybilo jen jeden dílek. LCD displej je příjemně velký a má příjemnou a jemnou regulaci jasu. Nepříjemné je, že na něm snadno ulpívají otisky prstů a jiné nečistoty, a také je poměrně lesklý, takže se v něm vše zrcadlí, a zvláště na silném světle je obsah hůře vidět. Nějaká antireflexní úprava povrchu by pomohla.
Nový bateriový blok je menší, lehčí a přitom výkonnější. To je dobře, protože každý gram dolů u více než kilogramového přístroje je užitečný.
Velikost běžného JPEG souboru je kolem 4 až 10 MB, což je ale daň za obrovské rozlišení 21,1 MPix. RAW zabere 26 MB, sRAW 15,5 MB. Samozřejmě je možné podle potřeby rozlišení snižovat - k dispozici je plné rozlišení 21,1 MPix (L), cca 15 MPix (M1), cca 9 MPix (M2) či 5,2 MPix (S). Poslední volba S a tedy 5,2 MPix je možné ukládat i jako 14bitový RAW (tzv. sRAW). S velkou kartou není problém fotografovat i na plné rozlišení, ale co potom s těmi soubory v PC? A nejen to - velké soubory se i těžkopádně editují. Za to ale nemůže Mark III, to je prostě daň za před pár lety "nebeské" rozlišení, které již pravděpodobně překoná i rozlišení filmu.
O úctyhodné rozlišení 21,1 MPix se stará CMOS senzor velikosti kinofilmu 24x36 mm (tzv. full frame), vybavený klasickou RGB Bayerovou maskou.
Vyjma běžných položek v menu tam nejdete skvělých 57 uživatelských funkcí (Custom Functions, C-Fn), ve kterých je možné nastavit opravdu kde co. Přístroj je tak možné slušně "rozšťourat" a jeho nastavení zpět může i chvíli trvat. Řada funkcí je opravdu hluboká a nepatří příliš do rukou amatérů. Naštěstí kompletní nastavení lze uložit na kartu a později načíst či přístroj i kompletně zresetovat.
Jak to fotí - ostření
Přepracovaný systém ostření má celkem 45 AF bodů, z toho 19 křížových a
volitelných uživatelem. Zbylých 26 bodů je neviditelných. Výběr jednoho či více
bodů z uvedených 19, které mají být právě aktivní, má mnoho možností a může být
i z počátku matoucí, protože jeho chování lze ovlivňovat i z menu. Je tak třeba si na něj
zvyknout, nebo ho nastavit jednou "pro vás" a dále s ním neexperimentovat.
Z celkového počtu 45 bodů je 19 křížových a uživatelsky volitelných. Zbylé body jsou sice nedostupné, v menu je jim však možné přiřadit různé funkce.
Stejně jako klesá šum ve snímku, tak se model od modelu zvyšuje rychlost a přesnost ostření, a to i za slabého světla. To beze zbytku platí i o 1Ds Mark III. Rychlost ostření je pochopitelně velmi závislá na použitém objektivu, s rychlými USM objektivy typu L je však ostření opravdu velmi rychlé a hbitě se zavěsí na čemkoliv, co vidí okolo zvoleného aktivního AF bodu. Díky tomu je ostření vysoce spolehlivé, a to i v servo režimu.
Jak to fotí - šum
Z uvedených ukázek je zřejmé, že šum i při vysokých ISO hodnotách je příjemně
malý a v nouzi lze bez problémů snímat i na ISO 3200. Výstavní zvětšeninu z toho
asi neuděláte, ale reportážní a dokumentární snímek zcela v klidu. Možná škoda,
že nelze nastavit i ISO vyšší než 3200. Sice by kvalita snímků již trpěla, ale
někdy je existence snímku v prioritě nad šumem. Každopádně lze ale Canon EOS-1Ds
Mark III za úroveň šumu pochválit.
Šum při různém ISO - snímána střední šedá tabulka. 100 % výřez.
Pro názornost zvýšen 2x kontrast.
Canon EOS-1Ds Mark III umožňuje v menu zapnout funkci redukce šumu, a to samostatně jak pro vysoké ISO hodnoty, tak pro dlouhé expozice.Výsledek pro ISO vidíte. Je poměrně mírný a redukuje zejména barevný šum v obraze. Významně však zpomaluje fotografování.
Jak to fotí - dynamický rozsah a blooming
Známou bolestí všech digitálních fotoaparátů je omezený dynamický rozsah projevující se
vypálenými místy bílé a současně ztrátou kresby v tmavých tónech. Zázraky nelze
čekat u žádného fotoaparátu, to je spíše věcí principu snímání než konkrétního
modelu. Nicméně kresba EOS-1Ds Mark III je i v těžkých světelných podmínkách
dobrá a zejména je příjemné prokreslení tmavých tónů. Blooming lze samozřejmě na
snímku snadno najít, má ale opět velmi přijatelnou úroveň.
Automatikou exponovaná scéna v silném protisvětle. Obloha je sice přeexponovaná (jinak to snad ani nejde), ale kresba v tmavých tónech je vynikající. Blooming lze nalézt v korunách stromů.
Pozor! Než kliknete na obrázek a stáhnete si originál, tak vezměte na vědomí, že má 9,3 MB.
100% výřez části uvedené výše, kde stojí za pozornost vynikající prokreslení
tmavých tónů. Na ukázce je vidět i blooming (přetečení náboje z
přeexponovaných míst do tmavé kresby), ten má ale velmi slušnou úroveň.
Jak to fotí - Highlight Tone Priority
Canon EOS-1Ds Mark III je vybaven novou funkcí Highlight Tone Priority (priorita
světlých tónů). Funkci lze aktivovat v menu a nejedná se o zásah do expoziční
automatiky, ale o způsob zpracování snímku. Je-li tato funkce aktivní, tak Canon
mírně komprimuje dynamický rozsah ve světlých tónech, a tím zaznamenává více
světelných detailů ve světlech. Ve výsledku to znamená o něco širší dynamický
rozsah. Funkce pracuje poměrně mírně, což je dobře, protože díky tomu může být
prakticky stále zapnuta.
Při zapnutí funkce Highlight Tone Priority se mírně zlepší kresba ve světlých tónech a světla mají menší sklon k přepalům.
Co dál?
Model od modelu všech fotoaparátů klesá šum a mírně se zvyšuje dynamický rozsah. Stejně tak rozlišení senzorů začíná být více než dostatečné, a tak honba za megapixely se
zná být u konce. Bez totální změny technologie záznamu světla se nedá čekat
nějaká revoluce v dynamickém rozsahu ani šumu - je to spíše evoluce než
revoluce. Otázkou však je, zda další pokles šumu a růst dynamického rozsahu je
vůbec potřeba. Vždyť fotografovat zcela normálně třeba v noci je vlastně nepřirozené. Uvidíme.
Jak se k sobě oba modely 1D a 1Ds přibližují, vzniká otázka, zda jeden den nesplynou do modelu jednoho a volba rozlišení či rychlosti se nebude provádět jen elektronicky v menu. Již dnes jsou si oba modely blízko, a navíc rychlost snímání 5 snímků za vteřinu, která je k dispozici u "pomalejšího" studiového modelu EOS-1Ds Mark III, mnoha – a to i reportážním – fotografům zcela postačuje.
Canon se bude muset také nějak postavit k otázce stabilizace obrazu na senzoru. Společně s Nikonem sice stále drží filosofii stabilizace v objektivu, která je lepší (účinek je vidět v hledáčku), ale současně i dražší. Navíc u řady dobrých objektivů stabilizace ani není k dispozici. Stabilizovaný senzor s prioritou stabilizace v objektivu by se tak velmi hodil.
Závěr
Nedá se asi předpokládat, že podobný stroj budou masově pořizovat amatéři.
Jeho určení je zejména do rukou profesionála a tomu je určeno i ovládání a
většina funkcí. Vysoké rozlišení a plnoformátový senzor výměnou za pomalejší
snímání jej (trochu) předurčuje do studiového prostředí, reportážní fotografové
(možná) sáhnou po Canon EOS-1D Mark III. V každém případě je Canon EOS-1Ds Mark
III stroj, který opět posouvá fotografické mezníky a po kterém bude mnoho
fotografů toužit. Překážkou k nákupu bude ale poměrně vysoká cena, v době psaní
tohoto článku (4/2008) byla kolem 200.000,- Kč včetně DPH.
Klady:
+ Rychlost a přehlednost ovládání
+ Všechny fotografické funkce
+ Kvalita snímků
Zápory:
- V režimu živého náhledu nefunkční automatické ostření
- Špatná antireflexní úprava zadního LCD displeje
- Zobrazení neumí označit černá místa bez kresby (Shadows)
- Cena
Pozn.: Více živých snímků z fotoaparátu přineseme v jednom z následujících článků věnovaném testu objektivu Canon EF 14mm f/2.8L II USM. Všechny snímky budou pořízeny právě Canon EOS-1Ds Mark III.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014