Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Canon EOS 20D - hvězdný nástupce legendy v praxi
Canon 20D
29. října 2004, 00.00 | Tělo DSLR zrcadlovky Canon 10D bylo lehce zmenšeno a odlehčeno, dostalo nový 8MP snímací čip, bylo zrychleno sériové snímání, podporuje EF-S objektiv a označení je nyní 20D. Plnohodnotný nástupce velmi kvalitního fotoaparátu od společnosti Canon se nyní dostal k nám do redakce na testování, a tak jsme neváhali a recenzi připravili o něco rozsáhlejší než je obvyklé.
{Popis a konstrukce}Společnost Canon souběžně s uvedením svého nejlepšího DSLR modelu 1Ds Mark II oznámila i prodej nástupce modelu 10D, který kraloval poloprofesionální třídě DSLR. Nový fotoaparát s názvem 20D přináší řadu změn. Jednou z nich a zřejmě nejvíce zajímavou je snímač s větším rozlišením. Pojďme se tedy podívat, co nového přináší a jak obstál v našem redakčním testu.
Konstrukce a design
Na přední straně je bajonet, nyní podporující i EF-S objektivy, které jsou určeny speciálně pro DSLR zrcadlovky. Nechybí zde ani tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti. Horní strana doznala pouze minimálních změn. Najdeme na ní novou konstrukci blesku, která umožňuje jeho vyšší zdvih, otočný volič expozičních režimů, sáňky pro externí blesk, stavový displej, multifunkční kolečko (volba času expozice atd.) a tlačítka pro volbu autofokusu/vyvážení bílé, sériového snímaní/citlivosti, oblasti měření/intenzity záblesku a podsvícení displeje. Pod gumovou záslepkou na levé straně jsou ukryty konektory pro USB, video výstup, externí blesk a drátovou spoušť. Pod plastovými dvířky na straně pravé zase nalezneme slot pro paměťovou kartu.
Prostor pro akumulátor a kovový závit pro stativ jsou na spodní straně. Největších změn doznala zadní strana, kde zůstalo zachováno uspořádání tlačítek nalevo od displeje, ale například přepínač pro uzamknutí kolečka byl nahrazen třetí polohou přepínače pro zapnutí fotoaparátu. Další novinkou na zadní straně je joystick, který nyní slouží pro pohyb při zvětšení vyfotografovaného snímku. U 10D se k tomu používalo kolečko a tlačítkem se volil směr pohybu, buď horizontálně, nebo vertikálně. Nově přidaný joystick sice o něco zvětšil komfort při pohybu ve snímku, ale na druhou stranu je pohyb o něco pomalejší než pomocí kolečka. V pravém horním rohu jsou tlačítka právě pro zvětšování a zmenšování náhledu snímku. Optický hledáček má samozřejmě také možnost dioptrické korekce. Co se týče velikosti fotoaparátu tak 20D prodělala lehkou odtučňovací kůru a je o pár mm menší. Šířka těla ze slitiny magnézia je 144 mm, výška 105,5 mm a hloubka 71,5 mm. To vše při hmotnosti cca 685 g bez akumulátoru a paměťové karty, což je o 100 g méně než hmotnost 10D.
[-more-]{Technické parametry}Technická specifikace
Snímací prvek CMOS zůstal stejně velký jako u 10D, tzn. 22,5x15 mm. Disponuje však nyní 8,2 milióny efektivních bodů a je schopný fotografovat snímky s rozlišením 3504 x 2336, x 2336, 2544 x 1696, 2544 x 1696, 1728 x 1152, 1728 x 1152 bodů ve formátu JPEG, nebo RAW (pouze 3504 x 2336) s citlivostí 100, 200, 400, 800, 1600, nebo 3200 ISO (hodnota 3200 je přístupná pouze po aktivaci v menu). O zpracování signálu se stará obrazový procesor DIGIC II. Při výběru barevného prostoru máme na výběr mezi sRGB a AdobeRGB.
Bajonet podporuje jak EF tak i EF-S objektivy a opět musíme počítat s ořezovým faktorem 1,6x, který využijeme u dlouhých ohnisek, ale znesnadňuje nám používání širokoúhlých objektivů, resp musíme si koupit objektivy s ještě kratším ohniskem. V praxi to znamená, že objektiv 24 mm má po nasazení na 20D prakticky 38 mm a teleobjektiv 200 mm má 320 mm. To je samozřejmé u většiny DSLR zrcadlovek vyjma takzvaných fullframe, což neznamená nic jiného, než že mají plochu snímacího čipu odpovídající ploše 35 mm kinofilmu. Přepracován byl i systém, zaostřování. Který má 9 bodů, přičemž můžeme používat všechny, nebo jeden zvolený. Můžeme si také vybrat z nabídky režimů zaostřování, mezi které patří inteligentní AF, inteligentní AF-servo, jednosnímkový AF, nebo manuální zaostřování.
Beze změny zůstalo měření expozice, kde je na výběr 35 bodové poměrové měření, celoplošné měření se zdůrazněním středu, nebo bodové měření uprostřed (cca 9% plochy hledáčku). Výsledky automatického měření můžeme regulovat pomocí korekce expozice +-2 EV po 1/2 EV, nebo 1/3 EV krocích. Manuálně můžeme nastavit čas expozice mezi 1/8000s a 30s. Nastavení je závislé na parametrech použitého objektivu. Pro fotografování specifických situací jsou zde kreativní režimy portrét, krajina, sport atd. Samozřejmě nechybí klasické režimy plné automatiky, klasické automatiky, priority času, priority clony a plně manuálního nastavení. Sériové snímání je schopno pracovat rychlostí 5 snímků za sekundu až do 23 snímků, dále pak rychlostí, která se odvíjí od rychlosti použité karty.
Systém vyvážení bílé nabízí kromě automatického měření, ručního měření a volby přednastavených hodnot (den, stín, zataženo, žárovka, zářivka, blesk) také možnost nastavit barevnou teplotu přímo v Kelvinech v intervalu mezi 2800 a 10.000 K.
Interní výklopný blesk má směrné číslo 13. Synchronizace s externím bleskem funguje až na 1/250 s. Použít můžeme externí blesky se systémem E-TTL II, např. Canon Speedlite řady EX.
Displej na zadní straně má 1,8" se 118.000 body, což jsou stejné parametry jako u 10D. Pro prohlížení fotografií však plně postačuje, dokonce byla i zvýšena rychlost prohlížení snímků a již se nemusí čekat na jejich plné načtení (doostření) jako u 10D. U snímků je možné zobrazit i histogram, který napoví o správnosti expozice.
Přímý tisk bez přítomnosti počítače lze realizovat na všech tiskárnách podporujících standard PictBridge, nebo na tiskárnách Canon Card Photo a Canon Bubble Jet s podporou přímého tisku. Pro komunikaci bylo na rozdíl od 10D použito rychlejší USB 2.0. Abychom mohli snímky promítat přímo z fotoaparátu, je zde i video výstup s formáty NTSC a PAL. Jako paměťové médium můžeme použít karty Compact Flash typu I i II, nebo Microdrive.
Ovládání
Strachu z ovládání se mohou zbavit ti, kteří se obávají složitosti ovládání bez přítomnosti křížového ovladače. Na ovládání pomocí tlačítek a velkého kolečka na zadní straně se dá velmi rychle zvyknout. Pro potvrzení výběru je uprostřed kolečka i tlačítko SET. Všechny důležité parametry pro fotografování se nastavují pomocí tlačítek u stavového displeje. První zleva slouží pro nastavení typu automatického zaostřování (manuální zaostřování se přepíná na objektivu) a vyvážení bílé, jednou se stiskne a pro nastavení hodnot slouží jak kolečko u spouště (pro AF), tak i velké kolečko na zadní straně (WB). Stejně se nastavuje i sériové snímání a citlivost pomocí druhého tlačítka. Třetím nastavujeme oblast měření expozice a intenzitu záblesku.
Standardně je na výběr rozsah citlivosti od 100 do 1600 ISO. Pokud chceme použít i rozšířenou citlivost 3200 ISO, tak ji musíme aktivovat v menu ve složce Cystom Functions, kde se nastavují i jiné parametry, jako například zapnutí pomocné lampy autofokusu atd.
Tlačítko Menu po levé straně displeje na zadní straně slouží pro vstup a výstup z menu jak při fotografování, tak i při prohlížení snímků. Tlačítko Inf zobrazuje souhrn informací o nastavení fotoaparátu resp. Informace a histogram snímku v režimu fotografování, resp v režimu prohlížení. Zbývající tlačítka Jump a Play fungují pouze v režimu prohlížení, první z nich je určeno pro rychlý pohyb mezi snímky a druhé právě pro aktivaci režimu prohlížení snímků. Pod displejem je umístěno tlačítko pro mazání snímků. Tlačítka v pravém horním rohu zadní strany slouží pro uzamknutí expozice a volbu zaostřovacích bodů.
Praktické zkušenosti a porovnání s Canon EOS 10D
EOS 20D je samozřejmě logické srovnávat s jeho veleúspěšným předchůdcem - Canonem EOS 10D. Pro majitele 10D mohou následující odstavce odpovědět na otázku, zda je vhodné upgradovat na 20D. Pro ty, kteří 10D nemají, můžeme odpovědět na otázku, co inženýři Canonu považovali za slabinu 10D a tudíž vylepšili. S Canonem EOS 10D jsme strávili již několik let - fotografovali jsme s ním reklamu, reportáž, umění v exteriéru i ateliéru, cestovali s ním po Čechách, Evropě i exotickém světě a troufáme si říci, že tento foťák známe jako své boty. Jak na nás v tomto kontextu působil nový Canon EOS 20D?
Pokud položíte oba fotoaparáty na stůl vedle sebe, skoro nepoznáte rozdíl a při letmém pohledu si je snadno spletete. Vezmete-li 20D poprvé do ruky, cítíte, že je o něco lehčí (hurá!). Po prvním seznámení s ním vás nic na 20D negativně nepřekvapí a rychle si na něj zvyknete. Skoro to svádí říct obligátní "Fotí to prostě setsakramentsky dobře!". Kde jsou tedy inovace a jaký je jejich praktický smysl?
Rozlišení 8MP
Jeden z podstatných rysů je zvětšení počtu pixelů z 6M na 8M. Projeví se tak, že při standardním a maximálně kvalitním tiskovém rozlišení 300dpi můžete tisknout fotografie z 20D až na formát 20x30cm (=A4), kdežto 10D zvládne při 300dpi "jen" 17x26cm. Větší obrazový soubor vám též umožní více obraz oříznout a tím buď simulovat delší objektivy nebo napravovat chyby při zarámování obrazu na scéně. Na druhou stranu vám větší fotky zaberou více místa na kartě, hůř se s nimi manipuluje a i jejich zpracování v PC je znatelně pomalejší. Pokud tedy neplánujete velké fotky, je 6MP dost a navíc kvalita tisku i při 150dpi je velmi vysoká.
Řada odborníků se u 20D obávala zvýšeného šumu, který by byl logicky způsoben menší velikostí jednotlivých pixelů - 20D má totiž stejně velký senzor jako 10D ale o 2MP více. Opak je ale pravdou (Canon odvedl opravdu dobrou práci) a šum je podobný či dokonce menší než u 10D! Porovnat šum můžete jednak zde, jednak na obrázcích terčů.
EOS 10D | EOS 20D | |
Celá vyfocená scéna. U obou aparátů použit objektiv canon EF 50mm f/1.8 II, clona f/2.5, čas 1/8sec, ISO 800 | ||
Výřez 1:1 pro porovnání šumu při ISO 800 |
Porovnání maximální velikosti fotky z 10D a 20D při stejném dpi. I když na 20D přibylo 2 miliony pixelů, maximální velikost fotky se moc nezmění.
Stejně velký výřez v pixelech. EOS 20D toho díky větší hustotě pixelů "vidí více" a obraz obsahuje více detailů. | |
EOS 10D | |
EOS 20D |
Rychlost focení
20D výrazně zrychlil kontinuální focení až na 5 snímků za vteřinu a do vyrovnávací paměti se vejde až 23 fotek při JPEG kompresi. 10D jich zvládá pouze 9 při rychlosti 3 snímků za vteřinu. 20D tak v tomto režimu připomíná již spíše "kameru" kde každý snímek má ale 8 MP rozlišení (!) -vynikající vlastnost pro fotografování sportu či všech pohybových dějů. Trocha varování snad před důsledkem tohoto počínání - 512 MB CompactFlash kartu zaplníte při takovém fotografickém šílenství za cca 30 sec! Pomineme-li tedy speciální aplikace, i rychlost EOS 10D stačí.
Rychlost náběhu z vypnutého stavu a ze STAVU stand-by
EOS 10D trvá 2-3 vteřiny naběhnout do funkčního stavu, 20D to zvládne za zlomky vteřiny. Nemusí to být pro někoho podstatné, ale pokud vám díky pomalému náběhu foťáku zrovna uteče polibek nevěsty se ženichem, oceníte to. Navíc můžete bez obav nechávat 20D uspávat protože víte, že její náběh je bleskový. Tím šetříte baterie a ty pak vydrží mnohem déle.
Ostření
Zcela nový ostřící systém používá trochu netradičně 9 ostřících bodů uspořádaných do "diamantu".
EOS 10Dd - 7 ostřících bodů | EOS 20D - 9 ostřících bodů | |
Ostřící body a jejich poloha ve scéně |
Ostření je mírně rychlejší a dle dokumentace ostří i při nižní minimální hodnotě světla ve srovnání s 10D (-0.5EV oproti 0.5EV). Uspořádání AF bodů bude jistě předmětem mnoha diskuzí a je pravda, že my jsme měli trochu problém si na něj zvyknout. Co se množství světla týče, EOS 10D i 20D si s ostřením i při fotografování ilustrační fotky se svíčkou poradili velmi dobře. Teprve delší praxe zřejmě ukáže, je-li nový AF systém krok správným směrem.
Nový bajonet na EF-S objektivy
To je jeden z podstatných důvodů pro upřednostnění 20D oproti 10D. Nový bajonet typu EF-S poprvé uvedený na trh s fotoaparátem Canon EOS 300D pojme jak všechny "normální" Canon objektivy s bajonetem EF, tak i zcela nové objektivy speciálně vyvinuté pro DSLR s bajonetem EF-S. Objektivy EF-S na EOS 10D použít nejde. V době uvedení EOS 300D na trh nám to jako velká nevýhoda nepřipadalo - na trhu byl dlouho pouze jeden objektiv typu EF-S, ale dnes se nabídka Canonu rozšiřuje a na trhu jsou nebo brzy budou objektivy:
- EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
- EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
- EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
Rychlejší závěrka
Nejkratší čas závěrky 20D je 1/8000 sec, kdežto 10D zvládá jen 1/4000sec. My jsme ale v praxi snad nikdy nepoužili ani 1/4000 sec, takže výhoda to bude asi jen pro speciální situace a potřeby. Na druhou stranu kratší synchronizační čas závěrky X-sync pro focení s bleskem 1/250sec (10D jen 1/200sec) je o poznání praktičtější a pokročilí fotografové ho jistě ocení.
Přehlednější zobrazování 1/3 expozičních hodnot
Tuto drobnost moc zdrojů neuvádí, ale 10D zobrazuje trochu nešikovně třetinové hodnoty EV. Pokročilí fotografové rádi nastavují expozici po 1/3 EV a displej 20D je zobrazuje o poznání příjemněji. Drobnost ale nás potěšila.
10D si při zobrazování 1/3 hodnot EV na displeji a v hledáčku trochu pomáhá. 20D je zobrazuje tak, jak byste čekali.
Menší a lehčí
20D je o cca 100 g lehčí (přibližná hmotnost baterek) a o několik milimetrů ve všech směrech menší. Při cestách kdy máte fotoaparát hodiny a hodiny na krku, rameni či zádech moc příjemné.
Vyšší vestavěný blesk
I když pokročilí fotografové vestavěný blesk nemají rádi (a vědí proč), v nouzi často dobře poslouží. Jedním z problémů vestavěného blesku (je jich ale celá další řada) je, že bývá moc blízko objektivu a tím je často zastíněn příslušenstvím, většími objektivy, sluneční clonou atd. Také efekt červených očí radikálně klesá při oddalování blesku od objektivu. 20D má tedy výklopný vestavěný blesk cca 2x dále než 10D. Užitečné.
Rychlejší prohlížení fotek
Další moc příjemná věc. Na 10D je dost nešikovně a pomalu uděláno prohlížení fotografií přes displej. Řada funkcí nutných při prohlížení a listování ve fotkách je velmi pomalá, protože čeká na načtení celé fotky z CF karty a nestačí jim náhled. Takže výsledek je, že máte na displeji velmi často "oblíbené" přesýpací hodiny. 20D je v tomto směru hbitější a pohodlnější. Také nový malý joystick je velmi praktický při prohlížení detailů zvětšené fotografie, což se často používá pro kontrolu ostrosti.
USB 2.0
Pokud stahujete fotky z fotoaparátu do počítače přes kabel a nepoužíváte čtečku CF karet, oceníte výrazně vyšší rychlost stahování.
Rozšíření možností v menu
Pochopitelně doznaly změn i položky v menu. Přibyly volitelné parametry, zlepšila se práce s barevným prostorem AdobeRGB, zlepšila se práce s RAW formátem společně s JPG a též uživatelské nastavení bílé (white balance) je nyní na 20D mnohem preciznější. Jsou to příjemné změny které když nevyužijete tak nepřekáží ale pokud je v terénu potřebujete, tak potěší.
Další drobné rozdíly
Inovace se dotkla i drobných mechanických a ergonomických rozdílů. Přibyl již zmíněný velmi praktický malý joystick, který je užitečný při prohlížení detailů fotografie na displeji a při volbě aktivního zaostřovacího bodu. Změn doznaly též polohy a významy některých tlačítek, přestěhoval se též na praktičtější místo indikátor práce s CF kartou atd. Změny nejsou ale nijak dramatické a většinou pomáhají snáze ovládat přístroj.
Praktické shrnutí
Je samozřejmě na vás, které parametry budete považovat za nejdůležitější, nám se při přímém srovnání jevily nejzásadnější:
1. Zvýšení rozlišení na 8 MP při současném snížení šumu
2. Vysoká rychlost náběhu fotoaparátu z vypnutého stavu i ze stavu stand-by
3. Nový bajonet EF-S na objektivy
4. Vyšší životnost baterií
Méně nadšeni jsme byli již ze zvuku zrcátka 20D. Na rozdíl od tichého cvaknutí 10D má 20D zvuk velmi ostrý a hlasitý, který v tiché místnosti (svatba v kostele) může velmi rušit.
Jaká by tedy byla podle našeho názoru odpověď na otázku, zda Canon EOS 10D nebo 20D?
Jako vždy je to otázka ceny (v době psaní tohoto článku je 20D asi o 10.000,- Kč dražší než 10D), ale odpověď by jednoznačně zněla, že 20D. Užitná hodnota 20D je jednoznačně vyšší a inovace jdou správným směrem. Pokud vám ale 100% stačí 6 MP, nevadí vám nedostupnost EF-S objektivů a nefotíte v náročných podmínkách, kde oceníte životnost baterií, rychlost fotoaparátu atp. je i EOS 10D zcela vyhovující volbou s téměř stejnou kvalitou obrazu.
Mají stávající majitelé 10D dostatečný důvod na upgrade na 20D?
Odpověď je podobná jako výše. Pokud jim stačí 6 MP a naopak nevadí nedostupnost EF-S objektivů, zřejmě upgradovat nebudou. 10D je natolik dobrý a spolehlivý foťák, že motivace k přechodu na 20D s respektováním výše uvedeného není velká.
Kvalita snímků
Vzhledem k velikosti snímače a vzrůstu počtu snímacích bodů byla jedna z obav ta, že bude mít 20D větší úroveň digitálního šumu než jeho předchůdce 10D. Opak je pravdou. Ano, šum je o něco menší než u 10D a zásluhu na tom má jak kvalitní čip, tak i nový obrazový procesor DIGIC II. U fotografií snímaných s citlivostí 100 ISO nenalezneme žádný šum a to ani při delších nočních expozicích. Prakticky žádný šum je i na snímcích s 200 a 400 ISO. Lehce se začne projevovat až na citlivosti 800 ISO kdy je patrný při zobrazení snímku 1:1, na zmenšeném snímku ho nepostřehneme. Úroveň šumu je i na 1600 ISO perfektní a zrno je patrné jen při přiblížení. Na citlivost 3200 ISO je již šum jen velmi lehce patrný i na zmenšeném snímku. Stále je to ale velmi dobrá úroveň šumu, která by se dala přirovnat k úrovni šumu Nikonu D70 při citlivosti 1600 ISO.
Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava a shora dolů) 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200 ISO
Automatické vyvážení bílé podává velmi dobré výkony, ale při žárovkovém osvětlení je lepší, stejně jako u většiny fotoaparátů, nastavit vyvážení manuálně.
Hodnocení optického zkreslení je irelevantní, protože z největší části závisí na použitém objektivu (Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM) a hodnocení zde použitého objektivu Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM se budeme věnovat později v podrobné recenzi. Rozlišení samozřejmě taky závisí na objektivu, ale o něco méně a zde je nutno říci, že je velmi dobré, dokonce na něj naše testovací obrazce již takřka nestačí a rovnoběžné čáry splývají až na nejmenší vzdálenosti.
Porovnání optického přiblížení objektivu EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM (vlevo ohnisko 17 mm - po přepočtu 27mm, vpravo 85 mm - po přepočtu 136mm)
Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolů: 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200 ISO)
Porovnání šumu na nočních snímcích )zleva doprava a shora dolů: 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200 ISO)
Závěr
Canon EOS 20D je povedeným nástupcem modelu 10D, který se velmi dobře prosadil v poloprofesionální třídě a byl takřka nejlepším řešením při koupi DSLR až do příchodu levnějších modelů Canon 300D a Nikon D70. Nový model odstraňuje drobné chybičky, které 10D měl a stává se plnohodnotným nástupcem, ne jen marketingovým tahem s vyměněným snímačem. Menší a lehčí tělo, nový snímač, rychlejší sériové snímání, podpora EF-S objektivů, okamžitý start a rychlé prohlížení snímků to jen potvrzují. Bohužel však při vývoji nové konstrukce zrcátka pánové inženýři zřejmě zapomněli, že hlasitý zvuk pohybu zrcátka upoutá pozornost. To může být velmi nepříjemný fakt pokud fotografujete plachou zvěr, svatbu, špionážní fotografie nebo podobné situace kdy na sebe rozhodně fotograf nechce strhnout pozornost. To je samozřejmě pouze drobnou vadou na kráse a není to důvod proč zahodit 20D do koše.
Při rozhodování mezi 10D a 20D může hrát roli velmi mnoho faktorů, ale 20D vychází jako mnohem lepší koupě. Pokud však již 10D máte, pak musíte pečlivě zvážit, zda-li výměna stojí za vynaložené peníze. Hlavními důvody pro změnu je větší počet megapixelů a rychlejší sériové snímání. Maloobchodní doporučená cena pro ČR je 56.999,- včetně DPH. V nabídce je také set obsahující tělo 20D a objektiv EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, který pořídíte za 59.999,- včetně DPH.
::Technické parametry Canon EOS 10D vs Canon EOS 20D
[-more-]{Živé fotografie}Živé fotografie
První snímek je exponován při čase 1/200s a cloně f/8,0 s ohniskovou vzdáleností 85mm,
druhý snímek je exponován při čase 1/125s a cloně f/9,0 s ohniskovou vzdáleností 26mm
První snímek je exponován při čase 1/80s a cloně f/7,1 s ohniskovou vzdáleností 28mm,
druhý snímek je exponován při čase 1/160s a cloně f/9,0 s ohniskovou vzdáleností 72mm
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014