Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Canon Pro1 - digitální kompakt s L-kovým objektivem v praxi
Canon PowerShot Pro1
30. března 2004, 00.00 | Minulý týden jsme vám v naší recenzi představili vlajkovou loď amatérské řady digitálních kompaktů Canon. Dnes se budeme věnovat opačnému konci těchto přístrojů - ultrazoomové EVF zrcadlovce pro náročné, modelu PowerShot Pro1.
{Popis a ovládání}Když Canon loni představil nový model PowerShot G5, ozvala se řada zklamaných hlasů těch, kteří očekávali mnohem větší upgrade oproti předchozí G3. S příchodem zrcadlovky 300D se pak zase proslýchalo, že se již Canon zaměřuje pouze na "zrcadlovkový" trh a výkonné kompakty nechává stranou. Jenže krátce před letošní PMA přichází s novou vlajkovou lodí řady PowerShot - osmimegovým kompaktem nesoucím označení Pro1. Jaký je, to vám ukáže následující recenze.
Konstrukce, design
Canon PowerShot Pro1 vychází z konstrukce předchozího modelu G5, nicméně vzhledem k posílení optického zoomu a řadě dalších vylepšení byl jeho design výrazně přepracován. Jeho tělo tvořené kombinací kovu a plastu má přibližné rozměry 118x72x90 mm a samotné váží cca 550 g. Výsuvný Canon Zoom Lens objektiv honosící se červeným proužkem, který značí profesionální řadu L, již není situován uprostřed přístroje, čímž posouvá i jeho těžiště směrem ke kraji. Nad objektivem je nově vyskakovací interní blesk, pod nímž je ukryta bílá LED omezující jev červených očí. Na přední straně přístroje také přibylo pasivní autofokusové čidlo, pod nímž je v klidu takřka neviditelná červená LED indikující běh časovače. Zepředu a z boku bateriového gripu, který je potažen jemnou a poměrně kluzkou gumou, vidíme dvě infračervená čidla dálkového ovládání.
Z jeho boku se pod masivními odklopnými dvířky vkládá paměťová a karta a napájecí akumulátor. Nad ním je vidět pouzdro se zálohovacím napájecím článkem, který je tak snadno přístupný při případné výměně.
Na horní straně gripu je umístěna spoušť spolu s nastavovacím kolečkem a dále tři ovládací tlačítka spolu s netradičně pojatým otočným ovladačem, kterým se celý fotoaparát zapíná a volí se jím i jeho režim. Tlačítkem uprostřed tohoto voliče se naopak přístroj vypne. Při pohledu shora je také vidět podsvícený stavový displej, hot-shoe patice pro externí blesk (dva malé otvory v její přední části patří mikrofonu) a další ovládací tlačítka.
Přechod mezi horní a zadní stěnou fotoaparátu je tvořen kruhovým ovladačem. Ačkoliv vypadá na fotkách jeho poloha netradičně, jeví se ve skutečnosti mnohem praktičtěji. Rozmístění tlačítek na zadní straně bylo oproti G5ce přepracováno a - aby se hmatem lépe rozlišila - mají různý tvar a velikost. Na spodní části jsou pod výklopnými dvířky ukryty konektory fotoaparátu - USB, napájecí a A/V. Vpravo od nich je červená LED signalizující přenos dat mezi přístrojem a paměťovou kartou. Levé části zadní strany fotoaparátu dominuje velký dvoupalcový displej s rozlišením 235 000 bodů, jehož poloha je díky uchycení na výklopném a otočném kloubu takřka libovolně nastavitelná, včetně překlopení směrem dopředu. V klidovém stavu může být naopak jemná obrazovka chráněna přiklopením ke stěně přístroje. Elektronický hledáček s dioptrickou korekcí nabízí stejné rozlišení jako LCD monitor, jeho očnice je příjemně pogumována. Přepínání mezi ním a LCD je buď automatické (je-li displej zaklopen) či ruční pomocí tlačítka v levém horním rohu fotoaparátu.
Při pohledu na přístroj zleva vidíme pouze jeho reproduktorový otvor. Na jeho spodku je zajímavý především kovový stativový závit.
Technická specifikace
Jádrem fotoaparátu je 2/3" CCD snímač s efektivním rozlišením 8 miliónů bodů, pracující v rozsahu 50 až 400 ISO. Tak je možno získat snímky s maximálním rozlišením 3264x2448 obrazových bodů, které se ukládají v komprimovaném formátu JPEG (k dispozici jsou 3 stupně komprese) s podporou EXIF 2.2 či surovém RAW na externí CompactFlash typ II (včetně podpory MicroDrive) paměťovou kartu.
Vzhledem k velkému rozlišení snímače náročnému na optickou kvalitu objektivu zvolil Canon pro tento fotoaparát kvalitní Lkový objektiv, tvořený 14 členy uspořádanými v 10 skupinách. Z toho je jeden člen fluoritový, jeden z UD (ultra-low dispersion) skla a dva členy jsou asférické. Jeho přepočtený ohniskový rozsah je 28 až 200 mm při světelnosti 2,4 - 3,5. Ovládání optického zoomu je zajištěno ultrazvukovým motorkem, řízeného otáčením prstence na objektivu. Kromě optického přiblížení je k dispozici i 3,2násobné digitální zvětšení snímku.
K ostření je určen hybridní autofokus, skládající informace z externího triangulačního čidla s klasickým TTL měřením kontrastu. Jednobodový autofokus s libovolně nastavitelnou polohou dokáže zaostřit od 50 cm. V makro režimu pak od 10 cm, přičemž režim pracuje do ohniskové vzdálenosti 90 mm. V supermakro režimu lze pak ostřit od 3 cm s rozsahem ohnisek od 42 do 90 mm. V tomto režimu není možné ukládat snímky ve formátu RAW a v plném rozlišení. Velikost snímku začíná až na rozlišení 2272x1704.
Pro1 nabízí všechny možné expoziční režimy od plné automatiky, přes P/A/T režimy až po plně manuální režim, ve kterém lze pracovat s expozičními časy od 15 s do 1/1600 s s libovolným clonovým číslem od 2,4 do 8. Elektronická závěrka je schopna zkrátit expozici až na 1/4000 s, kdy je však potřeba více přiclonit. Pro dosažení delších expozičních časů či menší hloubky ostrosti při prudkém osvětlení je v přístroji integrován ND filtr, zaručující posun expozice o tři čísla. Měření expozice je buď plošné se zdůrazněným středem, průměrové či bodové, přičemž výslednou hodnotu lze korigovat v rozsahu +- 2 EV s třetinovými kroky. Pro časy delší jak 1 s je automaticky zapínána redukce šumu. Překvapivě není k dispozici zobrazení reálného histogramu, ten je zobrazován pouze v režimu prohlížení.
Fotoaparát dále nabízí základní scénické režimy včetně pomocníka pro spojování panoramatických snímků (na displeji se zobrazuje část předchozího záběru potřebná pro překrytí) a možnost natáčení krátkých ozvučených videosekvencí ve formátu AVI s rychlostí 15 s./s a maximální délkou 30 s pro rozlišení 640x480bodů nebo 180 s pro rozlišení 320x240 či 160x120 obrazových bodů. Dále jsou k dispozici dva režimy sekvenčního snímání (rychlý exponuje 2,5 sn./ s do počtu 4 snímků s plným rozlišením a kvalitou, dále pak zvyšuje prodlevu mezi expozicemi; v pomalém sekvenčním režimu exponuje maximálně 8 snímků s periodou 1 s a dále opět zpomalí) a také intervalové snímání, schopné zpracovat až 100 snímků s periodou od 1 do 60 minut.
Fotoaparát pracuje kromě standardního sRGB režimu i v Adobe RGB prostoru, nabízí 2 paměti pro uživatelsky definované vyvážení barev, 6 předdefinovaných hodnot nastavení bílé a pochopitelně automatické měření. Na pořizované záběry je možné aplikovat různé digitální filtry, měnící jejich barvu, kontrast a ostrost.
Interní blesk má dosah 5 / 3,5 m (W / T) při ISO 100, jeho výkon je v manuálním režimu nastavitelný ve třech úrovních, v programových režimech lze intenzitu korigovat v rozsahu +- 2 EV. V režimu priority clony a času je na výběr, jakým způsobem se bude řídit výkon blesku. Navíc je k dispozici synchronizace na první či druhou lamelu či blokování zábleskové expozice. Redukce červených očí je řešena bílou LED, svítící pod bleskem. Fotoaparát dokonce umožňuje připojení systémových blesků SpeedLite pomocí hot-shoe patice.
Také je podporován přímý tisk na tiskárny Canon včetně standardizovaného protokolu PictBridge. Pro1 se připojuje se pomocí USB 1.1 a A/V výstupu. Napájen je rozměrově známým Li-Ion akumulátorem BP-51x, který nyní nabízí větší kapacitu, umožňující pořízení cca 400 snímků.
Mezi velice příjemné vlastnosti lze zařadit automatické otáčení snímků díky internímu čidlu polohy, jejich doplnění až o 60 s hlasové poznámky či dvě uživatelské paměti pro uchování nastavení přístroje, které si pamatují (kromě takových údajů, jako je hodnota expozice či vyvážení barev) i polohu optického zoomu. Dále je k dispozici expoziční a ostřící bracketing, 2 či 10 s časovač a také možnost dálkového infračerveného ovládání, které je dokonce v ceně balení. To dále obsahuje 64 MB CF, sluneční clonu, redukční kroužek pro připojení filtrů o průměru 58 mm, ramenní popruh, USB a A/V kabel, Li-Ion akumulátor BP-511A (7,4 V / 1390 mAh) s nabíječkou a CD s ovladači a programy pro zpracování dat (Canon Zoom Browser, PhotoStitch, ArcSoft).
Ovládání
Ovládání modelu Pro1 je podobné tomu, na které jsme byli zvyklí u předchozích modelů PowerShot řady G. Parametry týkající se vlastního focení se nastavují po stisku tlačítka FUNC. Tím se vyvolá menu, které uspořádává parametry do sloupce v levé části displeje, přičemž jejich konkrétní hodnota se volí v řádku zobrazeném ve spodní části displeje. Ikona každého parametru má v menu pevné místo a na stejném místě je pak jeho hodnota zobrazena odpovídajícím symbolem i v režimu focení. Tak jako u ostatních modelů řady PowerShot, i u tohoto fotoaparátu platí, že během přepínání mezi P/T/A/M režimy se nastavené hodnoty uchovávají, při přepnutí do scénického režimu se naopak vždy nastaví do tovární hodnoty.
Pro nejčastěji používané volby jsou určena samostatná nastavovací tlačítka, jejichž význam je patrný z obrázků. Zastavme se pouze u některých. Zapínání přístroje podobně jako přepínání mezi režimem focení a prohlížení se provádí otočným přepínačem s mechanickou aretací proti nechtěnému pohybu. Optický zoom se ovládá elektricky pomocí prstence na tubusu objektivu. Ten současně slouží i pro ruční ostření, které se provádí při současném stisku tlačítka MF. Pro snazší ostření se může zobrazit zvětšený náhled ostřícího bodu a navíc je zobrazována přibližná stupnice vzdálenosti zaostření. Tlačítko se symbolem hvězdičky slouží pro aretaci zábleskové expozice, či (pokud je blesk zakázán) pro posun expozičních hodnot s ve výsledku stejnou hodnotou expozice (s rostoucí clonou se prodlužuje doba expozice a naopak). Ovládacím kolečkem vedle spouště se volí hodnota clony a času, přičemž pro přepínání mezi těmito parametry v plně manuálním režimu se musí toto tlačítko stisknout.
Méně používané volby se nastavují v menu přístroje, které je rozděleno na tři záložky. Každá záložka obsahuje několik řádků parametrů, přičemž pokud je na jeho konci uveden symbol "…", bude se jeho hodnota nastavovat v dalším samostatném okně. Jinak se zvolí pomocí multifunkčního křížového ovladače přímo na daném řádku. První záložka je věnována aktuálnímu režimu přístroje a nastavují se v ní pro režim focení takové položky, jako je rychlost sekvenčního snímání, doba zobrazení náhledu či aktivace ND filtru. V režimu prohlížení se v něm například aktivuje ochrana snímků proti nechtěnému smazání nebo se tu nastavují tiskové úlohy. Další dvě záložky jsou pro oba režimy stejné. Druhá záložka se věnuje systémovému nastavení přístroje (datum a čas, hlasitost reproduktoru apod.), třetí pak umožňuje uživatelská nastavení fotoaparátu, jako je zvuk spouště či uvítací obrázek.
Kvalita snímků
Ani objektiv nesoucí profesionální červenou linku bohužel zcela neodstranil problém chromatické aberace, nicméně se mu ji daří potlačovat. Také vykazuje patrné soudkovité zkreslení pro nejkratší ohnisko. Jeho kresba je na dobré úrovni, o čemž hovoří množství zachycených detailů na testovacím terči. Bohužel při nižších clonových číslech vykazuje po okrajích snímků jistou neostrost.
Šum na snímcích je pro hodnoty 50 a 100 ISO minimální, při citlivosti 200 ISO je již patrný a přestože působí na snímcích exponovaných s citlivostí 400 ISO poměrně rušivě, je na nich díky vysokému rozlišení snímače zachycena celá řada detailů, o čemž hovoří i noční snímky. Ty jsou navíc pořízené bez zapnuté redukce šumu.
Porovnání šumu při ISO 50 až 400 (bez redukce šumu)
Automatické vyvážení barev se mírně odchyluje k oranžovým odstínům, nicméně obecně pracuje dobře. Ruční nastavení bílé barvy bylo naprosto bezproblémové.
Porovnání optického přiblížení a šumu na denních snímcích (50 - 400 ISO, automatické vyvážení barev)
Pozn. Z kapacitních důvodů se po kliknutí zobrazí pouze výřezy originálních snímků!
Porovnání šumu na nočních snímcích (50 - 400 ISO, první snímek slunečno, další automatické vyvážení barev)
Pozn. Z kapacitních důvodů se po kliknutí zobrazí pouze výřezy originálních snímků!
Praktické zkušenosti
Canon PowerShot Pro1 je v současné době nejvýkonnější model určený náročným pokročilým fotografům, kterým nabídne ve svém kompaktním tělu nepřeberné množství funkcí. Díky nově řešenému autofokusu běžně dosahuje časů okolo 0,6 s potřebných pro zaostření. Pochopitelně s přibývající ohniskovou vzdáleností i zhoršujícími se světelnými podmínkami se tato doba prodlužuje. Co je trochu nepříjemné na přístroj této kategorie, je pozastavení překreslení scény během ostření. Také v sekvenčním režimu se bohužel scéna stále nevykresluje, což se může vzhledem k absenci optického hledáčku stát někdy nepříjemným. Když už jsme u hledáčku, ten nabízí příjemné rozlišení, avšak jeho překreslovaní by si ještě zasloužilo vylepšení. LCD monitor se svými 235 000 body nabízí opravdu skvělý obraz, čitelný díky dvouúrovňové regulaci jasu i za denního světla. Navíc jeho vyklápění je velice praktické.
Ovládání optického zoomu pomocí ultrazvukového motorku velice jemně reagujícího na otáčení prstence je rozumným kompromisem mezi tlačítkovým ovládáním a plně mechanickým posunem, který neumožňuje ovládání zoomu pomocí dálkového ovládání, což Pro1 nabízí. Motorek dokáže posouvat optiku rychle i pomalu, to záleží na rychlosti otáčení prstence. Tak je možné "přejet" celý ohniskový rozsah za necelé 2 s, ale na druhou stranu se rozliší cca 35 poloh zoomu. Ergonomie a rozmístění ovládacích prvků vyžaduje ve většině případů ovládání fotoaparátu oběma rukama.
Přístroj nastartuje včetně vysunutí objektivu za necelé 3 s, sérii 4 snímků pořízených v rychlé sekvenci uloží za 16 s, jeden snímek v plném rozlišení a kvalitě ukládá cca 4 s, přičemž přibližně za sekundu je možno exponovat další snímek. Uložení snímku ve formátu RAW trvá přijatelných 10 s. V režimu prohlížení se snímky v plné kvalitě a rozlišení načítají cca 1 s, přičemž po jejich zobrazení je možné je ihned zvětšovat. Plného desetinásobné zvětšení dosáhneme také cca za 1 s, kromě jeho ovládání tlačítky je navíc k dispozici i otáčení prstence na objektivu.
V automatickém režimu jsme objevili zajímavou vlastnost fotoaparátu. Je-li nastavena nejkratší ohnisková vzdálenost, fotoaparát dokáže exponovat i v absolutní tmě. Vzhledem k obecně velké hloubce ostrosti dosahuje ralativně ostrých snímků, nefotíme-li příliš blízké objekty. Výkon a osvětlení scény interním bleskem je na velice slušné úrovni.
Na Pro1 nás překvapila absence zobrazení reálného histogramu, kterou fotoaparát kompenzuje změnou jasu vykreslované scény v závislosti na expozičních hodnotách.
Za velice praktické jsme shledali možnost uložení zdařilého snímku ve formátu RAW, i když je nastaven formát JPEG. Toho se docílí stiskem tlačítka FUNC během zobrazování náhledu pořízeného snímku. Podobně lze snímek okamžitě smazat či k němu připojit hlasovou poznámku. Také nás velice potěšila opravdu dlouhá výdrž fotoaparátu na jedno nabití.
Závěr
Canon PowerShot Pro1 si opravdu zaslouží označení vlajkové lodi ve své třídě. Samozřejmě, že by mohl nabídnout ještě další vylepšení, jako je například časově neomezené pořizování videosekvencí, ale celkově se jedná o technologicky "nabušený" fotoaparát s vynikající prokresleností detailů. Navíc je k němu nabízena celá řada doplňků, jako jsou například konverzní předsádky. To odráží i doporučená maloobchodní cena 42 490,- K včetně DPH, která v sobě skrývá kromě běžného příslušenství i redukční kroužek pro filtry, sluneční clonu, 64 MB paměťovou kartu a infračervené dálkové ovládání.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014