Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Fujifilm S3 PRO poprvé v podrobném českém testu
Fujifilm S3PRO
20. prosince 2004, 00.00 | Jako první médium v ČR vám nabízíme podrobnou recenzi dlouho očekávané digitální zrcadlovky S3 PRO od společnosti Fujifilm. Jak vypadá simulace filmového materiálu digitálním fotoaparátem či rozšířený dynamický rozsah v praxi?
{Popis a konstrukce}První informace o modelu S3 PRO zveřejnil Fujifilm již v únoru letošního roku před veletrhem PMA. Na photokině v září byly k dispozici první funkční vzorky a minulý týden dorazila do Čech první várka cca 40 kusů. Díky pochopení společnosti Ultralab&Syn, která nám laskavě zapůjčila jeden z prodejních kusů, vám nabízíme jako první v ČR kompletní recenzi tohoto velmi zajímavého fotoaparátu.
Konstrukce a design
Tělo S3PRO navazuje na tradici modelu S2, nicméně přináší řadu nových konstrukčních prvků. Fujifilm při návrhu vyšel z analogového těla Nikon F80, ze kterého je převzato horní ovládání, celý systém záblesku, závěrka a bajonet objektivu. Zbytek těla už je zcela v režii Fujifilmu, jehož vývojářům se podařilo odvést velmi dobrý kus práce.
S3PRO je z pohledu DSLR fotoaparátem střední kategorie. To znamená, že tělo s nově integrovaným vertikálním gripem je větší než například tělo Nikon D70 či dokonce EOSu 20D, ale na druhou stranu je výrazně menší a lehčí než top těla postavená na základu EOS 1V či Nikonů F5/F6. S rozměry 148 x 135 x 80 mm a hmotností 835 gramů je tak jistým kompromisem.
Po ergonomické stránce si S3PRO rozhodně zaslouží pochvalu. Tělo má masivní grip na čelní straně a výrazný výstupek pro palec na zadní straně při horizontálním držení těla. Oba dva rollery si zachovaly umístění z F80ky a jsou při ruce. Ve vertikální poloze je ergonomie úchopu také velmi dobrá, ale bohužel již chybí ovládání clony / času a výstupek pro úchop je mělčí. K dispozici je pouze vertikální spoušť, která jde mechanicky zamknout stejně jako čtyřpolohový volič na zadní stěně.
Hledáček i horní stavový displej jsou shodné s Nikonem F80 a nabízejí všechny informace o fotografickém nastavení přístroje. O nastavení digitální sekce informuje stavový displej na zadní stěně, který je stejně jako u předchozích modelů doplněn čtveřicí multifunkčních tlačítek.
Přepracováno je i uložení čtyř tužkových baterií, které jsou již jediným zdrojem energie. Manipulace se sáňkami, do kterých se baterie zakládají a jejich zámkem je výrazně jednodušší.
Celkově si konstrukce fotoaparátu zaslouží jednoznačně pochvalu. Fujifilm zachoval vše dobré z F80ky a využil zkušeností z předchozích dvou modelů a vypiloval S3ku takřka k dokonalosti. Pogumované úchopy, rozumná hmotnost a mohutnost těla dodávají fotografování s S3PRO stabilitu a jistotu.
[-more-]{Technické parametry}Technická specifikace
Jedním z největších lákadel je na tomto fotoaparátu bezesporu unikátní snímač. Model S2 PRO byl vybaven SuperCCD snímačem s efektivním rozlišením 6 MPix (+12 MPix interpolace). Model S3 používá novou generaci snímače SuperCCD SR II s rozměrem 23 x 15,5 mm. Senzor má 6,17 miliónů S buněk a stejný počet oddělených R buněk s nižší citlivostí, což znamená, že světlo dopadá celkem na 12,34 miliónů oddělených a samostatně adresovaných buněk. Na druhou stranu jeden výsledný bod fotografie se skládá z jedné hodnoty získané S buňkou a jednou R buňkou (režim WIDE dyn. range), případně jsou R buňky zcela vypnuty (STD dyn. range), takže efektivní rozlišení zůstává 6MPix a výstup 12 MPix je opět interpolovaný. Výhoda celého řešení je schopnost lepšího prokreslení světlých pasáží snímků a možnost uživatelsky volit jeden ze tří dynamických rozsahů.
Fotoaparát produkuje snímky s rozlišením 4256x2848, 3024x2016, 2304x1536, 1440x960 bodů ve formátech JPEG, nebo CCD-RAW (RAF). Fotografovat můžeme s citlivostí 100, 160, 200, 400, 800, nebo 1600 ISO.
Fuji již tradičně u svých zrcadlovek používá bajonet Nikon F mount. Při použití objektivů musíme počítat s ořezovým faktorem 1,5x (z ohniska 24 mm je pak 36 mm).
Pro měření expozice (TTL) se používá 3D 10-zónové maticové měření, měření s důrazem na střed, nebo bodové měření. Přístroj nabízí jak automatický režim, tak režimy s prioritou času, nebo clony a samozřejmě také plně manuální režim. Scénických režimů se u S3PRO nedočkáme. Pro ovládání automatického režimu je k dispozici korekce automatické expozice v intervalu +-3EV po 1/2EV krocích. Čas expozice lze nastavit od 1/4000 s do 30 s, případně na režim Bulb. Nejkratší čas synchronizace pro blesk je 1/180 s.
Zvláštností tohoto fotoaparátu je možnost nastavení dynamického rozsahu. Je zde jednak režim Standard, který poskytuje stejný dynamický rozsah jako model S2. Režim Wide poskytuje tři další nastavení. Režim Auto volí dynamický rozsah od 100 % do 400 % (údaj z tech. spec. Fuji má zřejmě udávat změnu oproti modelu S2), režim Wide1 nastaví maximální dynamický rozsah na 230% nominálu a Wide 2 na 400% nominálu. Výhodou vyššího dynamického rozsahu je schopnost rozlišovat více detailů ve scénách s extrémním kontrastem. Na druhou stranu nastavení většího dynamického rozsahu znamená hrubší odstupňování jednotlivých odstínů, takže pro běžné scény i sám Fujifilm doporučuje zachovat standardní dynamický rozsah.
Rychlost sériového snímání závisí na zvoleném dynamickém rozsahu. Rychlost 2,5 snímků za sekundu pro celkem 12 snímků (dále pak pokračuje menší rychlostí, závislou také na použité paměťové kartě) platí pro fotografování v režimu d.r. Standard ve formátu JPEG. Pokud fotografujeme do formátu RAW, sníží se celkový počet snímků kdy se tato rychlost udrží na 7. Rychlost 1 sn./s platí pro d.r. nastavený na Wide a formát JPEG. Rychlost 1,4 sn./s pak pro formát RAW.
Kromě manuálního zaostřování můžeme zvolit jednorázové, nebo kontinuální automatické ostření, které funguje na principu TTL měření kontrastu. Pro lepší činnost autofokusu je zde přisvětlovací lampa.
Vyvážení bílé barvy nabízí předvolby: slunce, stín, 3 stupně zářivky a žárovka, dále pak můžeme použít dvě předvolby Custom, kam si můžeme uložit manuální měření vyvážení bílé.
Interní výklopný blesk má směrné číslo 12 a nabízí klasické režimy synchronizace s dlouhým časem, redukci červených očí, případně jejich kombinaci. Pro připojení externího blesku jsou zde sáňky podporující řízení záblesků D-TTL a terminál ISO 519.
Optický TTL hledáček obsahuje pětiboký hranol, má možnost dioptrické korekce a pokrývá cca 93 % vertikálně a 95 % horizontálně. LCD displej na zadní straně má úhlopříčku 2" a disponuje 235.000 zobrazovacími body. V nabídce DSLR přístrojů disponuje S3 ojedinělou funkcí Live image, kdy na 30 sekund sklopí zrcadlo a zobrazuje snímanou scénu na displeji.
Můžeme si zvolit barevný prostor (sRGB, nebo AdobeRGB). Další unikátní funkcí je simulace barevných a tonálních vlastností dvou filmových materiálů Fujifilm. V simulaci F1 fotoaparát zaznamenává živé, syté barvy. V simulaci F2 naopak nabízí obrazový procesor takzvaný režim "natural" s přirozeným podáním pleťových barev atd. Samozřejmostí je nastavení kontrastu, saturace a ostrosti.
Fotoaparát má dva sloty pro paměťové karty, jeden pro xD karty do kapacity 512MB a druhý pro Compact Flash typu I i II. Pro přenos dat můžeme použít USB 2.0, nebo FireWire (IEEE 1394). Přístroj podporuje video formáty NTSC a PAL (pro promítání snímků na televizi, či projektoru) a také standard přímého tisku PictBridge. Napájení zajišťují 4 AA tužkové baterie, nebo síťový zdroj, který je nutné přikoupit.
[-more-]{Ovládání fotoaparátu}Ovládání
Základ ovládání pochází z Nikonu F80 a je soustředěn v horní části těla. Dva rollery slouží pro nastavení clony a času expozice. Kolem spouště je tradiční vypínač a vedle něj najdete kompenzaci expozice a kompenzaci síly záblesku. Těsně vedle hledáčku je kombinované tlačítko AE-L/AF-L s kruhovým voličem typu měření světla. V levé části najdeme velký volič režimů, který kromě klasického P/A/S/M nabízí i CSM a nastavení ISO. Pod voličem je nastavení sekvenčního nastavení, samospouště a bracketingu. Pro jeho nastavení a pro volbu režimu blesku slouží poslední dvě tlačítka o něco níž.
Další sada ovládání již pochází přímo od Fujifilmu a souvisí s druhým monochromatickým displejem na zadní stěně. Vedle něj je tlačítko FUNC, které mění význam čtveřice tlačítek pod displejem. Pomocí těchto tlačítek snadno nastavíte balanci bílé barvy, kompresi, rozlišení a režim simulace filmu v prvním menu. Po opakovaném stisku FUNC se objeví dynamický rozsah, nastavení barev, tonality a doostření. Třetí úroveň pak obsahuje zámek autofokusu a reset všech nastavení.
Pomocí čtyřpolohového voliče, který má zámek, se volí zaostřovací bod při fotografování a po aktivaci menu pro jeho ovládání. Menu má pět záložek pro záznam a dokonce šest pro přehrávání. Při prohlížení snímků lze použít i tlačítka pod stavovým displejem například pro aktivaci histogramu.
Poslední dva ovládací prvky najdete na přední stěně. Je jimi přepínač režimu autofokusu (M/S/C) a tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti.
V hledáčku jsou zobrazovány v dolním řádku všechny základní informace stejně jako u F80ky. To znamená z leva do prava: indikace zaostření, ostřící bod, systém měření expozice, zámky, čas, clona, režim expozice a obě kompenzace.
Specialitou fotoaparátu S3 PRO je takzvaný režim Live Image, ve kterém fotoaparát dokáže po dobu 30 sekund zobrazovat živý obraz přímo ze snímače na zadním LCD displeji. Po aktivaci tohoto režimu se zvedne zrcadlo (zatmí se hledáček) a na displeji se objeví černobílý živý obraz. Jeho centrální část lze zvětšit, nicméně v tomto režimu nelze exponovat a celá procedura trvá přesně 30 sekund.
Jak jsme již konstatovali v sekci konstrukce, fotoaparát je vybaven dvojicí spouští. Hlavní spoušť je kovová a má ve středu závit pro drátěnou spoušť a snadno se ovládá i s dvojicí rollerů. Vertikální spoušť je plastová, lze zamknout ale postrádá rollery. To znamená, že vertikálně lze pohodlně fotografovat, ale s nastavením fotoaparátu je to těžší. Navíc vertikální spoušť nedokáže probudit fotoaparát z úsporného režimu.
[-more-]{Kvalita snímků a hodnocení}
Kvalita záznamu
Při nastavení citlivosti 100 až 400 ISO je úroveň šumu prakticky neznatelná a snímky jsou přesto dobře prokreslené. Při 800 ISO se již šum začíná projevovat, ale není rušivý. Až při 1600ISO se projeví klasický barevný šum, který je při pohledu 1:1 jasně patrný.
Srovnání úrovně šumu 100, 160, 200, 400, 800 a 1600ISO
Vyvážení bílé barvy funguje velmi spolehlivě i při použití automatického režimu. Celkové barevné podání je kromě balance bílé ovlivněno i aktivací simulace filmového materiálu.
I v rozlišení 6 MPix fotoaparát nabízí vynikající kresbu bez chybiček. V rozlišení 12 MPix je sice obraz o trochu méně ostrý, ale jak ukazují naše testovací snímky, je pořád kresba na vynikající úrovni a rozhodně převyšuje běžně interpolovaný 6 MPix snímek.
Praktické zkušenosti
FinePix S3PRO je velice příjemný fotoaparát na rozhraní poloprofesionální a profesionální třídy. Může se pochlubit několika unikátními funkcemi. První je simulace dynamického rozsahu, barevnosti, tonality a ostrosti shodné s vybranými filmovými materiály. V tomto ohledu se snažili konstruktéři vyjít vstříc fotografům přecházejícím z klasické filmové techniky a ušetřit jim nutnost korekcí na počítači. Je škoda, že jsou k dispozici pouze dvě simulace, protože vše funguje překvapivě dobře. Nicméně rozdíly mezi standardním, F1 a F2 režimem jsou poměrně velké, což můžete vidět na ukázkových snímcích.
Další specifickou funkcí je možnost nastavení dynamického rozsahu fotografií. Fujifilm o technologii SuperCCD SRII zveřejnil poměrně velké množství informací, přesto je jeho vnitřní fungování poměrně těžko srozumitelné. Jasný je fakt, že v režimu standard se pro záznam používá 6 mil. takzvaných S buněk, tedy těch větších. V takovém případě je dynamický rozsah srovnatelný s předchozím modelem S2 PRO a fotoaparát nabízí nejrychlejší sekvenční záznam. Po přepnutí do režimu WIDE1 resp. WIDE2 se zvýší dynamický rozsah dle výrobce na 230 resp. 400% nominální hodnoty. Tyto konkrétní číselné hodnoty jsme nebyli schopni experimentálně ověřit, nicméně rozdíl je patrný u všech silně kontrastních fotografií s přeexponovanými pasážemi. Fujifilm uvádí, že ve všech režimech je defakto efektivní rozlišení 6 MPix, nicméně pokud se ukládá do RAWu, vznikají jak 13 MB, tak i 26 MB soubory dle nastavení. To nasvědčuje tomu, že fotoaparát umí pracovat odděleně s S i R buňkami i po digitalizaci.
Co se týče rychlosti provozu, je S3PRO citelně rychlejší než jeho předchůdce, ale nepatří mezi nejrychlejší modely na trhu. Dle všeho jde o důsledek práce s obrovským množstvím dat, který se podepisuje jak na rychlosti ukládání či prohlížení snímků. Pokud začnete pracovat se 13 či dokonce 26MB RAW soubory, je potřeba počítat s dobou nutnou k uložení.
Stejně jako ostatní DSLR, fotoaparát má neměřitelné zpoždění spouště a autofokus pracuje velmi rychle (závisí na použitém objektivu).
Závěr
Fujifilm FinePix S3 PRO přišel na trh po velmi dlouhém čekání. Hodně se spekulovalo o tom, na jaký problém asi vývojáři narazili, že jej řešili tak dlouho. Odpověď na tuto otázku nám již asi nikdo nedá, ale co je důležitější, výsledek jejich práce je velmi zdařilý. S3 PRO se může pochlubit povedeným tělem s velmi dobrou ergonomií, vynikající kvalitou záznamu v rozlišení 6MPix a poměrně slušným záznamem s rozlišením 12 MPix. Fotoaparát se může pochlubit snadnou kontrolou barevnosti a velmi příjemným barevným podáním. Jediné, co se mu dá vytknout je trochu pomalejší provoz a zatím poměrně vysoká cena. 69.990,- Kč je na dnešní poměry poměrně dost peněz, i když pro majitele optiky Nikon jde v některých ohledech o zcela unikátní volbu.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014