Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Olympus OM-D E-M1 poprvé v ruce – aneb mohli jsme si krátce pohrát
15. října 2013, 12.15 | Olympus nám v žižkovském Fotostudiu Pokrok umožnil vzít do rukou nejnovější DSLM přístroj v jeho portfoliu a krátce se s ním seznámit v praxi – při fotografování dvojice modelek, klasicky jedné blond a druhé tmavovlasé. K dispozici byly i různé objektivy, jak mikro 4/3, tak i 4/3 systému, a příslušenství včetně bateriového madla HLD-7.
Fotoaparát jsme jako novinku představili v článku Olympus OM-D E-M1 s Wi-Fi. Informovali jsme současně také o novém kompaktním výměnném objektivu M.Zuiko Digital ED 12–40 mm 1:2,8 Pro a o vyvíjeném telezoomu M.Zuiko Digital ED 40–150 mm 1:2,8 Pro. Oba jsou řešeny obdobně jako tělo, pro které jsou primárně určeny, tedy OM-D E-M1, jako voděodolné, prachotěsné a mrazuvzdorné a i díky tomu to jsou první modely v nové řadě, kterou výrobce označuje „Pro“ jako „Professional“.
Základní zoom 12–40 mm je už k dispozici a měli jsme možnost ho také vyzkoušet, „navazující zoom“ 40–150 mm by měl být uveden do prodeje koncem roku 2014. Pro úplnost dodejme, že pro přepočet ohniskové vzdálenosti na formát šíře 35 mm platí u 4/3 digitálního standardu koeficient 2×. Rozsah ohniskové vzdálenosti 12–40 mm tudíž po přepočtu odpovídá 24–80 mm a 40–150 mm pak 80–300 mm.
Akce I. Použil jsem sestavu Olympus OM-D E-M1 + M. ED 12–40 mm 1:2,8 Pro. Ohnisko 19 mm (ekv. 38 mm), čas expozice 1/50 s, clonové číslo 5,6 a citlivost 200 ISO.
Akce I. Použil jsem Olympus OM-D E-M1 a "portrétní" objektiv s výbornou světelností M. 45 mm 1:1,8 (ekv. 90 mm). Čas 1/40 s, clona 7,1 a citlivost 200 ISO.
Olympus OM-D E-M1 – schéma použití funkce Colour Creator včetně zobrazení "barevného kroužku" na displeji. Jeden ze slidů prezentace Olympus předcházející praktické části, ve které jsem si mohl s novým fotoaparátem Olympus pohrát. Tuto formulaci považuji za nejvýstižnější pro takovéto první seznámení s novým fotoaparátem. A funkce umožňující upravovat tonalitu a sytost barev patřila k těm, se kterými jsem si hrál asi nejvíc. Ale samozřejmě se "počítá" i volba a vyzkoušení různých objektivů a základní nastavení fotoaparátu od vypnutí zvukového signálu až po vhodné kombinace hodnot clony, času a citlivosti pro správnou expozici v různých světelných podmínkách. Z nabídky objektivů M.Zuiko Digital jsem vyzkoušel nový ED 12–40 mm 1:2,8 Pro, 45 mm 1:1,8 a také M. ED 60 mm 1:2,8 Macro.
Výběr z prvních předzkušebních snímků
Základní fotografování probíhalo se světelnou konstrukcí stálých světel, z nichž jedno bylo studiové a nastavené na prostor, kde pózovaly modelky. Toto je úplně první snímek a hrál jsem si nejen s podáním barev, ale také s možnostmi využití HDRI – High Dynamic Range Imaging, zobrazení s vysokým dynamickým rozsahem. Objektiv M.Zuiko Digital ED 12–40 mm 1:2,8 Pro, ohnisko 23 mm (ekvivalent 35mm formátu 46 mm), čas 1/160 s, clona 5,6 a citlivost 200 ISO.
Druhý snímek se stálým osvětlením. Stejná kombinace těla a objektivu, tedy OM-D E-M1 + M. ED 2,8/12–40 Pro, ohnisko 38 mm (ekv. 76 mm), čas 1/125 s, clona 5,6 a citlivost 200 ISO.
Vyzkoušel jsem ale také fotografování modelek s využitím dvojice zábleskových studiových světel. Všechny zde vybrané snímky jsou pořízeny s objektivem M.Zuiko Digital 45 mm 1:1,8 (ekv. 90 mm), s časem expozice 1/250 s a s citlivostí 200 ISO. Zde jsem použil clonové číslo 7,1.
Zde také clona 7,1.
Zde clona 8...
... zde také 8, ...
... stejně jako zde.
Olympus OM-D E-M1 a objektiv M.Zuiko Digital ED 60 mm 1:2,8 Macro – dva drobné objekty zblízka, konkrétně segmenty obrazového snímače a závěrky. Čas expozice 1/15 s, clonové číslo 6,3 a citlivost 200 ISO. Fotografoval jsem z ruky za stávajícího osvětlení v přednáškové části sálu a samozřejmě jsem si opět hrál s barevným podáním. Ovšem pokud bych tyto předměty fotografoval zcela vážně, pak v ateliéru za osvědčených podmínek, které zahrnují neutrální podání barev, s clonovým číslem tak 11 a citlivostí 100, 125 ISO, přirozeně.
I z výše uvedeného je zřejmé, že z vybraných fotografií samozřejmě nelze činit jakékoli závěry, neboť nebyly pořízeny v rámci testu. Ale určité prvotní odhady jistě ano. Každopádně by test mohl být velmi zajímavý, a to i proto, že metodika, kterou standardně léta používám, umožňuje i zajímavé srovnání kvality obrazu s předešlými a jinými vyzkoušenými fotoaparáty a objektivy.
Přílohy:
devcata_ohne_blitz02.jpg (6 015,53 kB)
devcata_ohne_blitz_prfka01.jpg (6 404,79 kB)
devcata_stoj_blitzung01.jpg (4 309,47 kB)
devcata_stoj_blitzung02.jpg (4 195,34 kB)
devcata_stoj_blitzung03.jpg (5 643,78 kB)
devce_stoj_blitzung04.jpg (4 472,98 kB)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tématické zařazení:
» Recenze » Recenze - fotoaparáty
» Recenze » Recenze - příslušenství
» Novinky » Novinky - fotoaparáty
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014