Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Sony Alfa NEX-C3 v testu
nex_c3_100px
6. ledna 2012, 00.00 | Model C3 plní v trojici fotoaparátů Alfa NEX druhé generace, tedy NEX-C3, NEX-5N a NEX-7, roli cenově dostupného přístroje se snadnou obsluhou. Je určen hlavně pro uživatele, kteří se chtějí při fotografování a fotografováním spíše bavit, než pracovat na koncepční digitální tvorbě. Stručně řečeno: patří mezi systémovými kompakty s výměnnými objektivy „vstupní úrovně“.
Představuje zajímavou alternativu kompaktních zrcadlovek pro amatérské použití, a to nejen díky použitému snímači spolu s optimalizovaným systémem zpracování obrazových dat a díky možnosti používat různé objektivy. Pozornost si zaslouží i nabídka režimů expozice a praktických i zábavních funkcí, které poslouží pro pobavení, ale také pro tu výše uvedenou promyšlenou digitální tvorbu. A pro mnoho uživatelů je bezpochyby lákavá kompaktnost přístroje. Tělo fotoaparátu kombinuje polykarbonát a odolný kov horního pláště, má malé rozměry a nízkou hmotnost, měří přibližně 11 × 6 × 3 cm a váží cca 225 g, ale dobře, pohodlně se drží, je optimálně tvarově řešené.
Jako obrazový snímač slouží Exmor APS HD CMOS formátu APS-C s rozměry aktivní plochy 23,4 × 15,6 mm a s rozlišením 16,2 milionu efektivních pixelů. Před prachem a jinými drobnými nečistotami senzor chrání antistatické ochranná vrstva na nízkofrekvenčním filtru a protiprachový mechanismus používající elektromagnetické vibrace – systém typu „senzor-shift“. Snímač ale není součástí systému stabilizace obrazu. Systém Optical SteadyShot je dostupný ve vybraných výměnných objektivech s tím, že v menu přístroje se buď aktivuje, nebo vypíná. Systém zpracování obrazu je vybaven procesorem Bionz.
Základní poměr stran obrazu je 3:2 a uživatel může nastavit také širokoúhlý formát 16:9. Při snímání souvislých panoramatických obrázků pomocí funkce Sweep Panorama jsou rozměry snímků 8 192 × 1 856, 2 160 × 3 872, 12 416 × 1 856 a 2 160 × 5 536 px, v případě 3D Sweep Panorama pak 4 912 × 1 080, 7 152 × 1 080 nebo 1 920 × 1 080 obrazových bodů. Snímky lze pořizovat jako soubory RAW (Sony ARW 2.2), nebo JPEG (se dvěma kompresními poměry, jemným a standardním), možné je simultánně ukládat data RAW + JPEG. A 3D snímky (panoramatické obrázky – 3D Sweep Panorama) jsou formátu MPF Extended Stereovision, který odpovídá MPO. Stereofonní video je formátu MPEG4 (zvuk AAC-LC se dvěma audiokanály) a možné je nastavit HD rozlišení 1 280 × 720 px, nebo VGA/640 × 480 pixelů, snímková frekvence je vždy 29,97 obr./s.
Nasnímané soubory lze ukládat na paměťové karty SD, SDHC a SDXC, anebo Memory Stick Pro Duo a Pro-HG Duo, a to i nejnovějšího typu Pro-HG Duo HX s kapacitou až 32 GB a s rychlostí přenosu dat až 50 MB/s, což je výhodné zejména pro ukládání souvisle snímaných snímků a videa ve vysokém rozlišení. Slot pro paměťovou kartu je umístěn pod samostatným krytem ve spodní části těla.
Systém automatického zaostřování pracuje metodou detekce kontrastu a nabízí tři základní režimy, vícebodový, tedy 25bodový, ostření ve středové oblasti záběru a pružné bodové. K dispozici jsou funkce detekce obličeje a úsměvu. Autofokus má prediktivní ovládání, zámek zaostření a pomocné světlo.
Tato LED slouží i jako indikátor aktivované samospouště a indikátor funkce Smile Shutter pro automatické pořízení snímku po detekci úsměvu. Možné je také ruční ostření a přístroj nabízí funkce jako MF asistent se zvětšením obrazu 7,5×/15× a zvýraznění obrysů (peaking) pro lepší, přesnější ruční zaostření.
Exponometrický systém nabízí měření vícesegmentové, se strukturou medové plástve, přičemž celkem je k dispozici 49 segmentů, nebo měření zaměřené na střed a bodové. Pro měření je využíván obrazový snímač. Funkce kompenzace expozice má rozsah standardní u kompaktních přístrojů, tedy ± 2 EV. Pro optimalizaci dynamického rozsahu je k dispozici funkce umožňující rozšířit až výrazně zvýšit dynamický rozsah DRAuto a Auto HDR. Optimalizace obrazu pomocí zvýšení dynamického rozsahu je možná v pěti stupních, anebo se můžeme spolehnout na automatiku. Funkce Auto HDR ze tří rychle za sebou pořízených expozic sestaví jeden optimalizovaný snímek s kresbou i ve stínech a se zvýrazněnými detaily.
Fotoaparát nemá zabudovaný elektronický blesk, nicméně přibalen je opět miniaturní blesk externí, typ HVL-F7S (v ochranném plastovém pouzdru). Jak jeho označení napovídá, má směrné číslo 7 (m/100 ISO). Připojuje se pomocí speciálního přípojného slotu pro externí příslušenství, anglicky Smart Accessory Terminal, německy jednoduše Zubehöranschluss. Vzhledem k malým rozměrům těla fotoaparátu i miniblesku není tato operace zrovna příjemnou zábavou. Je třeba odklopit malinký kryt v horní části fotoaparátu, chránící úzký přípojný slot – zástrčku, a zadní kryt na blesku, kde je ukryta hlavička šroubu, jímž po zasunutí konektoru na blesku do slotu ve fotoaparátu blesk k přístroji pevně přišroubujeme. Výhodou jsou malé, útlé a šikovné prsty.
Pokud nebudeme muset nebo chtít blesk často odpojovat a zase znovu připojovat, třeba abychom mohli použít i jiné externí příslušenství, dejme tomu stereofonní mikrofon ECM-SST1, příliš nám jeho „titěrnost“ vadit nemusí. Navíc – jakmile je připojen, funguje jako systémový blesk a nabízí standardní výběr provozních režimů a funkcí, kupříkladu vyrovnávací blesk, „pomalá synchronizace“, synchronizace s druhou lamelou závěrky nebo snížení efektu červených očí. Zábleskem pokryje úhel záběru 16mm objektivu. Výkon blesku lze kompenzovat v rozsahu ± 2 EV. Synchronizační čas blesku je 1/160 s. Doba nabíjení je asi 4 s.
Pokud uvážíme, že je tento přibalený blesk pro naši potřebu málo výkonný, můžeme si dokoupit blesk silnější, model HVL-F20S. Také ten je napájen přímo z fotoaparátu, je kompaktní a lehký, ale má směrné číslo 20 (m/100 ISO/50mm objektiv). Má nastavitelnou hlavu, což umožňuje pořizovat portréty nebo jiné záběry pomocí odraženého světla. Navíc – díky tomu, že je výše nad podélnou osou objektivu umožňuje snáze se vyhnout nežádoucímu efektu červených očí.
Pro fotografování je samozřejmě k dispozici pohodlná automatika řízená umělou inteligencí, která k fotoaparátům této kategorie dnes už neodmyslitelně patří, dále pružná programová automatika, programy s prioritou clony a času (1/4 000–30 s a čas B – „Bulb“), režim s ručním nastavením parametrů expozice, výběr scénických programů, mezi nimiž nechybí Za soumraku z ruky a Kompenzace rozmazání pohybem, které kombinují šest expozic do jednoho kvalitního snímku s minimem šumu, ale také oblíbené programy Sweep Panorama a 3D Sweep Panorama pro plynulé snímání širokých panoramatických záběrů. K dispozici je také sériové a rychlé sériové snímání á cca 2,5 obr./s, anebo v režimu s prioritou rychlosti snímání až 5,5 obr./s.
Kreativní funkce nabízí úpravy barev včetně jejich živosti, úpravy jasu, rozostření pozadí, nebo naopak nastavení velké hloubky ostrosti. Uživatel má také standardní možnost pro úpravu sytosti barev, kontrastu a ostrosti obrazu v rozsahu ± 3 kroky. Mezi nově nabízenými obrazovými efekty s náhledem v reálném čase nechybí zvýraznění barvy, posterizace (barva/černobílé podání), barevnost typu PopArt, retrostyl, částečná barevnost obrazu (R/G/B/Y), High Key, monochromatický obraz s vysokým kontrastem a Toy Camera – fotoaparát na hraní. Obrazové efekty lze použít i pro videoklipy. K dispozici je také efekt měkkých pleťových tónů „Soft Skin“, který odstraňuje vrásky a drobné nedokonalosti pleti portrétovaných osob; na výběr jsou volby Vysoký, Střední, Nízký, Vypnuto.
I NEX-C3 má stejně jako modely předešlé širokoúhlý monitor typu XtraFine LCD s aktivní maticí TFT a s technologií TruBlack, díky které je obraz velmi kontrastní a s velmi tmavou černou. Délka úhlopříčky je 3 palce (cca 7,6 cm) a rozlišení 921 600 pixelů [640 × 480 × 3 (RGB ) px]. Displej můžeme vyklopit pro pohodlné sledování z různých úhlů. Směrem nahoru je maximální nastavitelný úhel 80 ° a směrem dolů 45 °. Samozřejmostí je možnost úpravy jasu a barevného podání.
Displej zobrazuje nové, intuitivní ovládací rozhraní Photo Creativity, které opisuje termíny jako „clona“, „expoziční hodnota“ a „vyvážení bílé“ formulacemi „rozostření pozadí“, „jas“ a „barva“. Tím výrobce vyšel vstříc uživatelům, kteří neznají a k životu nepotřebují odborné fotografické výrazy. Na displeji je možno zobrazit i tipy pro fotografování a nápovědu, ale také orientační histogram a pomocnou mřížku pro přesnou kompozici záběru.
Ukázka, jak je zobrazen tento jednoduchý virtuální ovladač na displeji, a příklady některých funkcí, které nabízí. Jak vidíte, jsou to nejen barevné a jiné obrazové úpravy či efekty, ale také vylepšení podání lidské pleti, funkce samospoušti nebo režimy souvislého snímání.
A zde konkrétní ukázka, jak lze v praxi použít jednu vybranou funkci, a to pro více, nebo méně rozostřené pozadí.
Používat je možno objektivy s bajonetem a přípojným systémem Sony E. Některé z nich jsou vybaveny také systémem optické stabilizace obrazu OSS – Optical SteadyShot. Pomocí adaptéru LA-EA1 lze ovšem připojit i objektivy Sony Alfa včetně špičkových modelů s optikou Carl Zeiss a také objektivy Minolta a Konica Minolta AF, byť bez podpory systému automatického zaostřování. V případě objektivů s bajonetem A, připojených pomocí adaptéru LA-EA1, je zajištěna podpora automatické expozice pomocí mechanismu clony a na výběr e opravdu celá řada zajímavých objektivů: základní, širokoúhlé i makroobjektivy, zoomy a teleobjektivy.
A dne 19. prosince 2011 společnost Sony oznámila, že uživatelé systémových kompaktních fotoaparátů NEX-C3, NEX-3 a NEX-5 mají k dispozici novou verzi firmware, která jim umožní používat i nový adaptér LA-EA2 pro připojení objektivů systému Alfa. Tento adaptér má částečně průhledné, pevně zabudované zrcadlo technologie Translucent Mirror jako fotoaparáty Sony Alfa SLT – Single Lens Translucent a 15bodový systém automatického zaostřování s fázovou detekcí se třemi křížovými snímači, umožňující používat i režim s trvalým, souvislým ostřením, ideální pro snímání objektů v pohybu, souvislé snímání a natáčení videoklipů. Bezplatnou aktualizaci firmwaru fotoaparátů NEX-C3, NEX-3 a NEX-5 mohou jejich majitelé najít na webových stránkách Sony a přímo u každého modelu fotoaparátu. K dispozici je i přesný návod, jak při aktualizaci postupovat.
Jako zdroj elektrické energie slouží 7,2V lithium-iontová dobíjecí baterie NP-FW50 s kapacitou 1 080 mAh (7,7 Wh). Na jedno nabití umožňuje pořídit až 400 statických snímků (podle standardů CIPA), což představuje více než 20% zlepšení oproti modelům NEX-3 a NEX-5. Dokoupit je možno také adaptér AC-PW20 pro napájení z elektrické sítě.
Fotoaparát má rozhraní USB 2.0 High Speed a mini HDMI typu C s podporou menu BRAVIA Sync a PhotoTV HD.
Součástí prodejního balení je samozřejmě i software na CD-ROM: Image Data Converter SR Ver. 3.2 pro prohlížení a úpravy snímků RAW, Image Data Lightbox SR Ver. 2.2 pro Windows XP SP3, Vista SP2, 7 a pro Mac OS X 10.4 a vyšší a PMB ver. 5.5 pro Win XP SP3, Vista SP2 a 7.
Uživatelský test – výběr ze zkušebních snímků
Pro test jsem měl k dispozici standardní sadu těla přístroje se základním zoomobjektivem E 18–55 mm 1:3,5–5,6 OSS, jehož rozsah po přepočtu na formát kinofilmu 135 odpovídá přibližně 27–82 mm. Obrazová kvalita je celkově výborná. Ostrost šikmých struktur má oproti strukturám svislým a vodorovným jen lehce zvýšené třepení. Hrany nemají přehnaně zvýšený kontrast pro dosažení lepšího vizuálního dojmu při posuzování ostrosti a prokreslení detailů obrazu.
Obraz z reálného prostředí pro posouzení ostrosti a prokreslení jemných detailů obrazu při dvou hodnotách citlivosti. Vlevo ISO 200 (čas expozice 1/5 s), vpravo ISO 1 600 (čas 1/40 s); clona byla 6,3 a ohnisková vzdálenost 38 mm (po přepočtu na 35mm formát 57 mm).
Ekvivalent citlivosti ISO má rozsah 200, 400, 800, 1 600, 3 200, 6 400 a 12 800. Hodnoty citlivosti je možno nastavovat i po 1/3 kroku. Obrazový šum roste spolu s citlivostí, více patrný je u citlivosti 1 600 ISO, neboť se od této hodnoty více projevuje jas barevný. Šum je více viditelný v tmavších částech obrazu. U 6 400 ISO je již hodně výrazný a u 12 800 ISO velmi výrazný a omezující. Určitým vodítkem pro uživatele může být fakt, že inteligentní automatika má u citlivosti pevně dané maximum 1 600 ISO.
Šum na snímku z reálného prostředí při dvou citlivostech. Vlevo ISO 200 (čas expozice 1/4 s), vpravo ISO 1 600 (čas 1/25 s); clona byla 6,3 a ohnisková vzdálenost 55 mm (ekv. 35mm formátu 82 mm).
Přístroj poskytuje uživateli minimální možnost, jak ovlivnit snížení obrazového šumu. V menu je nabídka jak pro dlouhé časy expozice, tak pro vysoké hodnoty citlivosti, avšak vždy jen s volbou Auto/Slabá.
Ukázka, jak systém pracuje, a to v případě snížení šumu při použití vysoké citlivosti. V tomto případě byla nastavena citlivost 12 800 ISO. Nahoře je výsek testovací tabulky při nastavení funkce Potlačení šumu na volbu „Slabé“, dole je výsledek, jak si za stejných podmínek vedla funkce v plně automatickém režimu. Rozdíl je minimální, a to jak u míry, tak i charakteru šumu, patrné je větší rozostření obrazu. Čas expozice byl 1/160 s, clona 8 a ohnisko 32 mm (ekv. 48 mm).
Fotoaparát poskytuje poměrně kvalitní tonální reprodukci. Přirozeně to platí hlavně pro exteriér a dobré světelné podmínky. Žluté žárovkové světlo plně automatický systém vyvážil s posunem k teplému podání, režim Žárovka byl vcelku přesný. V obou případech nebylo základní nastavení provedené systémem fotoaparátu uživatelsky upraveno.
Pro „vyvážení bílé“ je k dispozici plně automatický režim, šest režimů přednastavených (Denní světlo, Zamračeno, Stín, Žárovka, Zářivka, Blesk) s možností uživatelského posunu – doladění. Možné je i ruční, tedy uživatelské vyvážení.
A nechybí ani možnost přímo nastavit barevnou teplotu v Kelvinech, a to v rozsahu od 2 500 do 9 900 K v krocích po 100 K.
Následuje několik ukázek upraveného barevného podání pomocí nabídek pro úpravy barev, kreativních funkcí a obrazových efektů. Nejprve různé druhy černobílého provedení: normální, standardní podání, vyšší a vysoký kontrast, simulující použití červeného snímacího filtru v klasické černobílé fotografii a efekt napodobující zvláštní fotografické postupy, jako jsou Sabattierovy efekty, izohélie, černobílá posterizace. Čas expozice byl 1/40 s, clonové číslo 5,6 a citlivost 1 600 ISO.
Následuje ukázka nabídky a možného využití zjednodušeného způsobu úpravy snímků pomocí funkce kreativní fotografie. Čas expozice byl 1/30 s, clonové číslo 5,6 a citlivost 1 600 ISO.
A do třetice ukázka různých barevných úprav včetně efektu, jako by snímek byl pořízen pomocí fotoaparátu-hračky, případně dírkovou komorou, nebo posterizace v barevném provedení, anebo ponechání jen jedné vybrané barvy, zatímco ostatní jsou převedeny do šedé škály. Časy expozice byly 1/40 s a 1/60 s, clonové číslo 5,6 a citlivost 1 600 ISO.
Ukázka využití výklopného elektronického blesku. Vlevo pro srovnání snímek bez zábleskového osvětlení, vpravo dva snímky s bleskem. Ohnisko bylo 55/82 mm, čas expozice 1/160 s, clonové číslo 5,6 a citlivost 200 ISO.
Mořské pobřeží. Zoom v základní poloze (18 mm, ekv. u 35mm formátu 27 mm), čas 1/100 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.
Západ slunce. Ohnisko 35/52 mm, čas 1/250 s, clona 13 a citlivost 200 ISO.
Exteriér – městská krajina, celkový záběr se zoomobjektivem v základní poloze (18 mm, ekv. u 35mm formátu 27 mm). Čas 1/1 100 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.
Podobný záběr za jiného osvětlení. Ohnisko 18 mm (ekv. 27 mm), čas 1/250 s, clona 5,6 a citlivost 200 ISO.
Výřez pomocí zoomu na maximu (55 mm/ekv. 82 mm), čas 1/160 s, clona 5,6 a citlivost 200 ISO.
Dva záběry situované na výšku. V obou případech ohnisková vzdálenost 18/27 mm, clonové číslo 8 a citlivost 200 ISO. Čas expozice: vlevo 1/640 s, vpravo 1/800 s.
Berlín I. Ohnisko 38/57 mm, čas 1/400 s, clona 7,1 a citlivost 200 ISO.
Berlín II. Ohnisko 39/58 mm, čas 1/500 s, clona 8, citlivost 200 ISO.
Berlín III. Ohnisko 55/82 mm, čas 1/160 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.
V nabídce jsou dva programy pro snadné plynulé a souvislé snímání panoramatických obrázků, standardní a 3D. U normálních panoram můžeme volit čtyři směry pohybu, vpravo, vlevo, nahoru a dolů, u panoramat s prostorovým efektem pouze ve dvou směrech, a to zleva doprava, nebo zprava doleva. Vždy je ale při snímání třeba pohybovat přístrojem neměnnou rychlostí a pozvolna, tedy přesněji – ani rychle, ani pomalu. Jde o cvik. Každopádně – jakmile se Systému pohyb nelíbí, snímání přeruší a „ozve se“, tedy zobrazí na displeji varování, a to krátké a výstižné.
Určitou záludností při pořizování panoramatických záběrů je chybné zobrazování objektů v pohybu, zejména pokud se pohybují proti směru otáčení fotoaparátu, kdy se rychlosti sčítají, a pokud nejsou ve větší vzdálenosti od našeho stanoviště. Výsledkem je třeba tato ukázková fotografie plná nedokončených, neúplně sejmutých objektů, jejichž částečně vykreslené tvary se „rozplývají do nicoty“, jakoby se právě ocitly v „přestupové bráně“ do jiné dimenze. Snímky jsou pak bohužel nepoužitelné – leda jako odstrašující příklad nebo ku pobavení přátel.
Panorama I. Ohnisko 18/27 mm, čas 1/250 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.
Panorama II. Ohnisko 18/27 mm, čas 1/200 s, clona 10 a citlivost 200 ISO.
Noc I. Ohnisko 18/27 mm, čas 13 s, clona 8 a citlivost 200 ISO.
Noc II. Ohnisko 55/82 mm, čas 30 s, clona 16 a citlivost 400 ISO.
Noc III. Ohnisko 48/72 mm, čas 1 s, clona 5 a citlivost 1 600 ISO.
Vlak I. Ohnisko 25/37 mm, čas 1/2 000 s, clona 4 a citlivost 320 ISO.
Vlak II. Ohnisko 23/34 mm, čas 1/2 000 s, clona 4 a citlivost 250 ISO.
Vlak III. Ohnisko 55/82 mm, čas 1/160 s, clona 5,6 a citlivost 200 ISO.
Za letu I – křídlo. Ohnisko 18/27 mm, čas 1/200 s, clona 13 a citlivost 200 ISO.
Za letu II – motor. Ohnisko 55/82 mm, čas 1/160 s, clona 5,6 a citlivost 800 ISO.
Za letu III, na výšku. Vlevo: ohnisko 19/28 mm, čas 1/500 s, clona 7,1 a citlivost 200 ISO. Vpravo: ohnisko 23/34 mm, čas 1/160 s, clona 4 a citlivost 500 ISO.
Za letu IV – přistání. Ohnisko 19/28 mm, čas 1/2 000 s, clona 4 a citlivost 320 ISO. Snímek pořízen v barvě, následně převeden do sépiového zbarvení.
Co ukázal test
Jak je zřejmé i z vybraných zkušebních snímků, Sony Alfa NEX-C3 umožňuje pořizovat snímky s výbornou obrazovou kvalitou a vhodně vyváženou expozicí. V tomto ohledu se vyrovná digitálním zrcadlovkám a SLT přístrojům s odpovídajícím obrazovým snímačem formátu APS-C. U scén s vysokým kontrastem je třeba zvolit vhodnou snímkovou techniku a je-li třeba, využít funkce, které přístroj nabízí, je možné si pomoci zápornou kompenzací expozice, funkcemi pro zvýšení dynamického rozsahu, případně můžeme využít i funkci automatické expoziční řady – autobracketing. A samozřejmě, nedostačuje-li někomu velmi dobrá kvalita snímků ve formátu JPEG, může pracovat se soubory RAW.
Pokud musíme nebo chceme použít vysoké hodnoty citlivosti, je na místě zvážit projevy digitálního šumu od 1 600 ISO výše. Otázka míry a charakteru šumu je vždy také záležitostí individuálního posouzení, a to i s ohledem na důvody použití vysokých hodnot a na snímané motivy. Tonální reprodukce je za denního osvětlení realistická, v případě umělého a smíšeného osvětlení je dobré, pokud vyžadujeme přesné barevné vyvážení, nespoléhat se na plně automatický režim. Na druhou stranu ale nutno vzít v úvahu, že běžní uživatelé kompaktních fotoaparátů, a to i těchto systémových s výměnnými objektivy, tuto záležitost příliš neřeší. Navíc posun barevného podání je vcelku mírný.
Fotoaparát má precizní konstrukci, je dobře tvarovaný, využívá kvalitní základní systémy a technologie, je dobře vybaven režimy, programy a funkcemi, a to praktickými i „hravými“, mezi nimiž nechybí program pro zobrazování s vysokým dynamickým rozsahem HDRI – High Dynamic Range Imaging, byť pouze při pořizování snímků ve formátu JPEG, nikoli RAW, režim pro jednoduché plynulé snímání panoramatických záběrů, ať už standardních, nebo s 3D efektem, ale také třeba kvalitní zvětšení živého náhledu na displeji. K přednostem C3 patří i kvalitní displej s vysokým rozlišením, umístěný na výklopném panelu, což je výhodné pro fotografování a natáčení videa z různých úhlů pohledu, typicky s fotoaparátem v natažených pažích nad hlavou, anebo naopak od země, tedy ze „žabí perspektivy“.
NEX-C3 je koncipován tak, aby vyhověl především těm uživatelům, kteří se chtějí fotografováním a při fotografování nebo pořizování videoklipů bavit. Chtějí si ho brát na procházky, výlety, dovolené, na setkání se spolužáky, kamarády, v širším rodinném kruhu, nebo jím dokumentovat dění na školní, společenské, kulturní nebo sportovní akci. A tak i když nabízí i režim s plně ručním nastavením všech parametrů expozice, lze předpokládat, že mnoho typických uživatelů spíše využije inteligentní automatiku nebo některý přednastavený speciální program.
Způsob ovládání s minimem samostatných vnějších ovladačů bezpochyby vyhoví uživatelům, kteří před pořízením NEX-C3 fotografovali „běžnými“ kompaktními fotoaparáty. Těm také nebude chybět hledáček. Pokud jsme zvyklí na fotoaparáty se systémem vyhrazených vnějších ovládacích prvků, tedy kombinaci tlačítek a otočných ovladačů, pak i když má C3 oproti modelům první generace inovované ovládání, umožňující pružnější nastavení, funkční přizpůsobení i samotné použití fotoaparátu, může nám chvíli trvat, než si zvykneme a získáme potřebnou jistotu a rutinu.
Ale je to bezpochyby velmi individuální a takovýto systémový kompakt je určitě zajímavou volbou, ať už jím chceme nahradit kapesní kompakt, anebo si pořídit ke své zrcadlovce malý, lehký, snadno přenosný kompaktní fotoaparát s kvalitním snímačem formátu APS-C, s možností používat různé objektivy a bohatě vybavený programy a režimy expozice i mnoha funkcemi. Jedním z důležitých faktorů při rozhodování o koupi je také prodejní cena a ta je vcelku příznivá: v době uveřejnění této recenze lze sadu Sony Alfa NEX-C3 se dvěma objektivy, 18–55 mm a 16 mm, pořídit za přibližně 16 tisíc korun i s daní.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014