Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Sony SLT Alfa 77 poprvé v ruce
sony_slt_a77_100px
14. září 2011, 12.00 | Po základním představení všech čtyř nových fotoaparátů Sony α, tedy SLT α77 a α65 s rozlišením snímače 24,3 megapixelu a s funkcí rychlého souvislého snímání a kompaktních NEX-7 a 5N, plus dalších novinek se můžeme zaměřit na některé důležité podrobnosti u jednotlivých modelů. A začínáme u poloprofesionálního fotoaparátu Sony SLT Alfa 77.
Na fotoaparát α77 je jistě vhodné se zaměřit nejdříve už proto, že je nejvýkonnější ze čtveřice novinek Sony. Mám ale i další pádný důvod: Mohl jsem jej krátce vyzkoušet, a tak jsem získal první zkušenosti z fotografování, o které se s vámi rád podělím, ale hlavně – můžu "nechat promluvit" pořízené snímky. To je podstatné i proto, že každý z nás je jiný, různě zaměřený a jinak náročný na obrazovou kvalitu. A je tedy nejlepší, aby každý měl možnost vytvořit si vlastní představu.
Sony SLT α77 – první zkušenosti a postřehy
Chcete-li, můžete se podívat na základní pojednání o všech čtyřech nových, v srpnu 2011 představených fotoaparátech Sony SLT A77 a SLT A65 a NEX-5N a NEX-7 a také o nových výměnných objektivech.
Při krátkém uživatelském testu poloprofi modelu α77 jsem používal dva objektivy. První byl nový kvalitní základní zoom DT 16–50 mm 1:2,8 SSM. Věřím, že každého fotografa zaujme nejen výbornou a konstantní světelností a rozsahem ohniskových vzdáleností. Je to přibližně trojnásobný zoom začínající na 16 mm. Nabízí tedy velmi příjemně široký úhel záběru při použití s tělem fotoaparátu s plnoformátovým snímačem. V případě α77 se snímačem formátu APS-C základní ohnisková vzdálenost odpovídá 24 mm. Ovšem – i to je stále ještě příjemná hodnota s tím, že nejdelší ohnisková vzdálenost 50 mm po přepočtu na 35mm formát odpovídá 75 mm. Objektiv se tedy dobře hodí pro „každodenní fotografování“, ale i pro pořizování portrétů.
Nový objektiv DT 16–50 mm 1:2,8 SSM má také velmi dobře optimalizovanou optickou konstrukci se dvěma asférickými čočkami a třemi členy z ED skel pro minimalizaci optických vad při použití všech ohniskových vzdáleností, je precizně dílensky zpracován, utěsněn proti pronikání prachu a vlhkosti a vybaven výkonným elektromotorkem SSM – Super Sonic wave Motor pro pohon systému autofokusu, který zajišťuje rychlé a tiché automatické zaostřování.
Jako druhý objektiv jsem používal výkonný telezoom 70–400 mm 1:4–5,6 G SSM, a to hlavně pro snímání objektů v rychlém pohybu, ke kterým jsem se „v akci“ vždy nemohl přiblížit – automobilů, motocyklů a čtyřkolky na závodní dráze. Telezoom jsem vyzkoušel i pro rychlé souvislé snímání a natáčení videozáznamu s využitím permanentního automatického ostření.
Měl jsem připojené bateriové madlo s ovládacími prvky pro snímání na výšku. Bohužel jsem ale nemohl vyzkoušet „kompletní sestavu“ i s novým kompaktním externím bleskem HVL-F43AM. Byl bych býval mohl ještě lépe srovnat se sestavou, kterou jsem s gustem testoval před lety, konkrétně se sadou digitální zrcadlovky α700 s bateriovým gripem a výkonným externím bleskem HVL-F58AM, který jako první nabídl praktické řešení s otočným segmentem těla se zábleskovým reflektorem a ovládacími prvky a displejem, nejen pouze samotné zábleskové hlavice – se systémem Quick Shift Bounce. A toto technické řešení je uplatněno i u blesku HVL-F43AM.
Z uživatelského hlediska je velmi příjemné, můžete-li mít při snímání na výšku zobrazení na obou displejích, tedy na zadní stěně fotoaparátu i externího blesku, také na výšku – a stejně tak i ovládací prvky. V případě fotoaparátů α700 i α77 díky výborně tvarovanému a celkově precizně koncipovanému vertikálnímu gripu. Bateriový grip VG-C77AM pro α77, ačkoli se na první pohled zdá mohutný, výborně padne do ruky a přispívá k velmi příjemnému ovládání fotoaparátu – a celé uvedené sestavy.
Alfa 77 obdobně jako Alfa 700 (a také vyšší modely α900 a α850, které následovaly) poskytuje uživateli dobře promyšlenou koncepci pohotového ovládání s výbornou kontrolou tvůrčího procesu a intuitivního „rychlého“ fotografování, tedy vhodného pro fotoreportéry a fotografování akcí a sportu. Předností je také odolné tělo se šasi z pevné, ale lehké hořčíkové slitiny, odolné základní segmenty, kupříkladu nová závěrka byla testovaná na 150 000 cyklů, a také skutečnost, že klíčové ovládací prvky a exponované části přístroje jsou utěsněny proti vnikání prachu a vlhkosti. Obdobně prachotěsné a voděodolné řešení mají i všechny části ucelené sestavy, nejen tělo α77, tedy nový objektiv SAL1650, vertikální grip VG-C77AM a externí záblesková jednotka HVL-F43AM.
Bateriové madlo s ovládacími prvky pro snímání na výšku je řešeno tak, aby nebylo nutno odpojit kryt prostoru pro baterii – ten jen otevřeme a navedeme do připraveného prostoru v bateriovém gripu, který se pak klasicky k tělu přístroje přišroubuje s využitím závitu pro stativ. Uvnitř je vyjmutelné lůžko pro jednu až dvě baterie InfoLithium NP-FM500H. Použitím dvojice baterií se zdvojnásobí výdrž na přibližně 1060 snímků při využívání LCD monitoru a 940 při použití digitálního hledáčku Tru-Finder (a paměťové karty typu Memory Stick PRO Duo). Zkrátka a dobře – doporučuji mít neustále v záloze plně nabitou baterii, nebo radši dvě.
Fotoaparát je vybaven interním elektronickým bleskem s výklopnou hlavicí. Jak vidíte, mechanismus je řešen netradičně, funguje dobře, má "jemný chod", omezující je pouze nízká výška výbojky, ať už pro záběry zblízka, anebo pro efekt červených očí. Doporučuji používat spíše externí zábleskovou jednotku.
Digitální zrcadlovku α700 jsem si ovšem připomněl i proto, že Sony svůj nový fotoaparát α77 představuje jako jejího přirozeného následníka a směřuje ho na nadšené a náročné fotografické tvůrce a mezi nimi hlavně na ty, které oslovila již právě DSLR α700. Ano, α77 je založena na nové technologii, jejímž základem je pevné průsvitné zrcadlo, Translucent Mirror, které část světla propouští na obrazový snímač, část směřuje k segmentu digitálního hledáčku a část světla odráží na oddělený snímač systému automatického zaostřování. Je tedy fotoaparátem typu SLT – Single Lens Translucent a umožňuje používat velmi rychlé a přesné souvislé automatické ostření s fázovým systémem a nepřerušovaným živým náhledem v jasném a ostrém elektronickém hledáčku Tru-Finder, nebo na výklopném displeji, a to při fotografování i natáčení videozáznamů. Fakt, že fotoaparáty typu SLT nemají sklopné zrcadlo a mohou používat nepřetržité vysokorychlostní automatické ostření včetně sledování objektu v pohybu, umožňuje dosáhnout také velmi rychlého souvislého snímání – v případě α77 až 12 obrázků za sekundu.
Ověřil jsem si také, že systém stabilizace obrazu pomocí pohybu obrazového snímače, pracuje efektivně a spolehlivě. Na druhou stranu rozlišení snímače 24,3 milionu efektivních bodů generuje objemné obrazové soubory, takže se moje 8GB paměťová karta Memory Stick PRO-HG Duo velmi rychle zaplňovala, hlavně při používání funkce souvislého snímání (o 4GB kartě SDHC ani nemluvě). A při ukládání hledáček potemněl, a to ať jsem používal novou kartu HX „MagicGate“, anebo „starou“ SDHC SanDisk Extreme rychlostní třídy 6.
Výběr z prvních zkušebních fotografií
Přístav I. Scénický program Krajina. Ohnisková vzdálenost 16 mm (ekv. 35mm formátu 24 mm), rychlost závěrky 1/250 s, clonové číslo 13, citlivost ISO 100.
Přístav II. Krajina, ohnisko 26 mm (ekv. 39 mm), čas 1/250 s, clona 13, citlivost ISO 100.
Dvakrát na výšku. Vlevo Krajina, ohnisko 18 mm (ekv. 27 mm), čas 1/250 s, clona 13, citlivost ISO 100. Vpravo Automatika, ohnisko 16 mm (ekv. 24 mm), čas 1/200 s, clona 13, citlivost ISO 100.
Dvakrát přímé a silné protisvětlo. Krajina, ohnisko 16 mm (ekv. 24 mm), čas 1/250 s, clona 13, citlivost ISO 100.
Západ Slunce z ruky. Program s preferencí clonového čísla. Ohnisko 35 mm (ekv. 52 mm), čas 1/500 s, clona 7,1 a citlivost ISO 100.
Noc z ruky. Program s preferencí času expozice. Ohnisko 17 mm (ekv. 25 mm), čas 1/100 s, clonové číslo 4 a citlivost ISO 1600.
A ještě výřez z předešlého záběru bez zmenšení (u obrazu šířky 1024 px, který je dostupný po poklepu na snímek vložený "do textu").
Skůtr I. Automatika, ohnisko 35 mm (ekv. 52 mm), čas 1/250 s, clona 13, citlivost ISO 100.
Skůtr II. Automatika, ohnisko 35 mm (ekv. 52 mm), čas 1/250 s, clona 13, citlivost ISO 100.
Skůtr III. Automatika, ohnisko 35 mm (ekv. 52 mm), čas 1/250 s, clona 13, citlivost ISO 100.
Panorama I. Ohnisko 50 mm (ekv. 75 mm), čas 1/250 s, clona 11, citlivost ISO 100.
Panorama II. Ohnisko 16 mm (ekv. 24 mm), čas 1/250 s, clona 11, citlivost ISO 100.
Panorama III. Ohnisko 16 mm (ekv. 24 mm), čas 1/250 s, clona 11, citlivost ISO 100.
Čtyřkolka I. Priorita času. Ohnisko 280 mm (ekv. 420 mm), čas 1/1 000 s, clona 7,1 a citlivost ISO 125.
Čtyřkolka II. Priorita času. Ohnisko 70 mm (ekv. 105 mm), čas 1/160 s, clona 13 a citlivost ISO 200.
Čtyřkolka III. Priorita času. Ohnisko 70 mm (ekv. 105 mm), čas 1/160 s, clona 13 a citlivost ISO 200.
Auto I. Priorita času. Ohnisko 160 mm (ekv. 240 mm), čas 1/160 s, clona 22 a citlivost ISO 200.
Auto II. Priorita času. Ohnisko 160 mm (ekv. 240 mm), čas 1/640 s, clona 10 a citlivost ISO 200.
Auto III. Priorita času. Ohnisko 70 mm (ekv. 105 mm), čas 1/160 s, clona 22 a citlivost ISO 200.
Bavorák I. Priorita času. Ohnisko 280 mm (ekv. 420 mm), čas 1/1 000 s, clona 5,6 a citlivost ISO 125.
Bavorák II. Priorita času. Ohnisko 200 mm (ekv. 300 mm), čas 1/1 000 s, clona 5 a citlivost ISO 125.
Motorka I. Priorita času. Ohnisko 300 mm (ekv. 450 mm), čas 1/640 s, clona 11 a citlivost ISO 200.
Motorka II. Priorita času. Ohnisko 90 mm (ekv. 135 mm), čas 1/640 s, clona 11 a citlivost ISO 200.
Motorka III. Priorita času. Ohnisko 100 mm (ekv. 150 mm), čas 1/640 s, clona 8 a citlivost ISO 200.
Motorka IV. Priorita času. Ohnisko 210 mm (ekv. 315 mm), čas 1/640 s, clona 11 a citlivost ISO 200.
Motorka V. Priorita času. Ohnisko 70 mm (ekv. 105 mm), čas 1/640 s, clona 9 a citlivost ISO 200.
Motorka VI. Priorita času. Ohnisko 70 mm (ekv. 105 mm), čas 1/640 s, clona 9 a citlivost ISO 200.
Motorka VII. Priorita času. Ohnisko 70 mm (ekv. 105 mm), čas 1/640 s, clona 8 a citlivost ISO 200.
Co říci na závěr?
Snad jen, že se těším, až budu moci Alfu 77 standardně vyzkoušet. Faktem je, že zatím jsem se s tímto pozoruhodným přístrojem mohl jen zlehka seznámit a to je na pořádné závěry málo. Avšak mezi prvními zkušenostmi převládají kladné. Ač dávám přednost optickému TTL hledáčku, musím uznat, že elektronický hledáček, vyvinutý pro α77, α65, NEX-7, ... je vynikající. A nejde jen o vysoké rozlišení OLED panelu přibližně 2,4 milionu bodů, velikost XGA s úhlopříčkou 1,3 cm (0,51 palce) a 100% zobrazení snímaného záběru, ale také o to, co vše zobrazuje a jakým způsobem.
Hledáček zobrazuje veškeré potřebné informace a „signály“, důležité pro korektní průběh snímání. Umožňuje výborně kontrolovat automatické ostření, prosvícené segmenty systému autofokusu lze ale navíc zkombinovat s nápaditě řešenou elektronickou vodováhou pro pohotovou kontrolu, zda máme horizont vodorovně. Pokud si to uživatel přeje, může si i v hledáčku, nejen na zadním výklopném displeji, zobrazit histogram.
Fotoaparát se výborně drží i ovládá. Koncepce ovládacích a kontrolních prvků je vedena snahou vyhovět náročnému uživateli, který má jasnou představu o tom, co a jak fotografuje. Všechny základní systémy přístroje fungují spolehlivě, automatické ostření je rychlé a přesné, velkou předností je režim průběžného zaostřování, který jsem vyzkoušel i pro snímání objektů v rychlém pohybu a v režimu rychlého souvislého snímání i při natáčení videa. A ačkoli video není mým „šálkem čaje“, je mi jasné, že uživatelé, kteří rádi využijí Alfu 77 nejen pro fotografování, ale také k pořizování videoklipů, si budou její schopnosti v tomto směru pochvalovat. Já jsem se spíš věnoval plynulému – souvislému snímání panoramatických obrázků, které jsem si vychutnal, poněvadž tuto svou důmyslně řešenou funkci výrobce opět zdokonalil, a to po stránce obrazové kvality i uživatelského komfortu. Perfektně je vyřešen exponometrický systém. Pracuje přesně, spolehlivě a je i dostatečně pružný.
Jak jsem ale výše uvedl, nesporné přednosti fotoaparátu, ke kterým patří rychlost snímání a vysoké obrazové rozlišení, má i své stinné stránky. Musíme mít paměťovou kartu vysokorychlostní třídy a s velkou kapacitou paměti, avšak i pak se stává, že přístroj ukládá nasnímaná data pomalu, a to i při fotografování v režimu po jednom snímku. V případě pořizování sérií záběrů pomocí funkce rychlého souvislého snímání je také zřejmé, že vyrovnávací paměť je lehce poddimenzovaná.
Také si nelze nevšimnout skutečnosti, že pokud musíme, nebo chceme použít vysoký ekvivalent citlivosti ISO, musíme počítat se strmým vzestupem obrazového šumu. Podle mých předběžných zkušeností je mezní hodnotou ISO 1 600, přitom ovšem přístroj umožňuje nastavit citlivost od ISO 50 do 12 800, v rozšířeném režimu až do 16 000 a při použití funkce Multi Frame NR je dostupná dokonce i hodnota ISO 25 600. Snad právě proto přístroj ani nenabízí širší možnosti pro uživatelské ovlivnění funkce pro snížení digitálního šumu při použití vysokých hodnot citlivosti – místo obvyklých čtyř voleb Vysoká, Standardní, Nízká + Redukce šumu vypnuta nabízí jen nízkou redukci a redukci řízenou automatickým systémem.
Ještě jednou připomínám, že základní představení Sony SLT Alfa 77 najdete v článku Sony – bohatá úroda novinek Alfa SLT i NEX o všech čtyřech nových, v srpnu 2011 představených fotoaparátech, tedy SLT A77, A65, NEX-5N a NEX-7. A pokud svou pozornost zaměříte na ilustrační fotografii pod soupisem „Základních údajů o Sony SLT α77 v kostce“, která představuje ukázku šíře aktuální nabídky modulárních fotografických systémů Sony α, tedy SLReflex, SLTranslucent a kompaktního NEX, zjistíte, že má mnohem větší vypovídací hodnotu, než si možná leckdo myslí. V popředí sestavy je umístěna zrcadlovka α900, a to jako jediný zástupce digitálních SLR fotoaparátů Sony. Vedle jsou umístěny všechny SLT přístroje v aktuální nabídce, respektive nabídce platné od letošního podzimu, tedy α77, α65, α55 s α35, a také v zadní části, s nasazenými makroblesky nebo s externím displejem a mikrofonem, je α77 (pro natáčení videa možná α65, to nelze z fotografie zjistit, nicméně každopádně se jedná o fotoaparát typu SLT).
Zaměření výrobce právě na fotoaparáty založené na technologii Translucent Mirror a vybavené vysoce kvalitním digitálním hledáčkem namísto digitálních zrcadlovek je zcela zřejmé a i když se velmi nerad pouštím do spekulací, v tomto případě předpokládám, že v dohledné době můžeme očekávat příchod fotoaparátu Sony SLT α s plnoformátovým obrazovým snímačem. A alternativou SLT systému bude kompaktní systém α NEX, který je s příchodem modelu NEX-7 s elektronickým hledáčkem hoden naší zvýšené pozornosti.
Na úplný závěr si můžeme připomenout, že fotoaparát Sony SLT Alfa 77 bude v prodeji od října. Samotné tělo má stanovenu doporučenou prodejní cenu 31 990 Kč, kit těla a objektivu 16–50 mm 1:2,8 SSM má stanovenu doporučenou cenu 46 590 Kč a kit těla a objektivu 18–55 mm bude v prodeji za doporučenou cenu 34 490 Kč.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014